En snöskyffel borde hålla i 10 år minst!

Permalänk

En snöskyffel borde hålla i 10 år minst!

Har ca 50 meter trottoar att skotta. Har västkustklimat, dvs jag behöver bara skotta ett par gånger om året!

Det spelar ingen roll vilken snöskyffel jag köper verkar det som. Efter en säsong är som slut. Sparar numera kvitton och går tillbaka till butiken med reklamation på grund av att produkten inte motsvarar mina förväntningar på hållbarhet.

Skulle med stor glädje betala mångfalt mer för en produkt som inte konstruerats så att den är helt slut efter en enda säsong.

Tips mottages varmt om snöskyfflar som håller bättre än andra.

Permalänk
Medlem

Fiskars brukar i regel hålla väldigt bra.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Vad är det som går sönder?

Annars slår jag också ett slag för Fiskars https://www.granngarden.se/snoskyffel-fiskars-aluminium-langt...

Permalänk
Medlem

Har en som är snarlik denna:

https://www.bauhaus.se/snoskyffel-500-ay

Den har hållit bra mycket mer än 10 år nu (Göteborg, så jag skottar inte så ofta jag heller). Behöver inte vara Fiskars (som är bra, men dyra), men den konstruktionen som ser ut som en sked med öppning framåt verkar hålla bättre än de som bara är välvda åt ett håll.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av kentlarson:

Har ca 50 meter trottoar att skotta. Har västkustklimat, dvs jag behöver bara skotta ett par gånger om året!

Det spelar ingen roll vilken snöskyffel jag köper verkar det som. Efter en säsong är som slut. Sparar numera kvitton och går tillbaka till butiken med reklamation på grund av att produkten inte motsvarar mina förväntningar på hållbarhet.

Skulle med stor glädje betala mångfalt mer för en produkt som inte konstruerats så att den är helt slut efter en enda säsong.

Tips mottages varmt om snöskyfflar som håller bättre än andra.

Kan det ha med skyffelteknik att göra?
Har haft en billig Biltemaskyffel i åtminstone tre år med ungefär samma användning som du beskriver och ser inga tecken på att den skulle vara på väg att ge sig.

Permalänk
Medlem

Masi Polar tycker jag är jättebra.
Visst det hade varit roligare med en härdad stålkant i stället för aluminium men annars så är jag jättenöjd än så länge.

Permalänk
Medlem

Om alla skyfflar går sönder är det nog läge att kika på hur du använder dem

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Vad är det som går sönder?

Annars slår jag också ett slag för Fiskars https://www.granngarden.se/snoskyffel-fiskars-aluminium-langt...

På den senaste som är en Masi Polar 55 Al så slets aluminiumkanten längst ut på bladet ut så mycket att den till slut lossnade helt. Gåe ej att sätta tillbaka då den är för sliten.

Trottoaren är asfalterad och det ligger halkbekämpande småstenar på den. Det är en tuff miljö håller jag med om men en skyffel måste kunna användas.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Om alla skyfflar går sönder är det nog läge att kika på hur du använder dem

Jag gör inget märkvärdigt med dom faktiskt. De slits ut liksom. Jag tycker det är fel på skyffeln om den inte tål att användas.

Permalänk
Medlem

Viktiga är att se till att man inte blir av med metall-listen längst fram, den går ofta att byta ut om det blir sliten / ramlar av.

Permalänk

Även Fiskars verkar köra med aluminiumlist längst fram. Jag hittade till slut en snösläde från Masi med en riktigt rejäl list av stål och de lämnar dessutom 7 års garanti på listen oavsett hur mycket man använt den. Den verkar bra,

Listen verkar vara minst 3 mm tjock

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

På den senaste som är en Masi Polar 55 Al så slets aluminiumkanten längst ut på bladet ut så mycket att den till slut lossnade helt. Gåe ej att sätta tillbaka då den är för sliten.

Trottoaren är asfalterad och det ligger halkbekämpande småstenar på den. Det är en tuff miljö håller jag med om men en skyffel måste kunna användas.<Uppladdad bildlänk>

Är du Magnus Samuelsson inkognito?
Du måste ju ta i för kung och fosterland. Bra skyfflat!

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Är du Magnus Samuelsson inkognito?
Du måste ju ta i för kung och fosterland. Bra skyfflat!

He he... jag styrketränar en del

Permalänk
Medlem

Varför måste snöslädarna vara gjorda av plast egentligen?

Behöver själv leta upp en ersättare till trotjänaren här hemma, har nu börja sett dagsljus igenom botten på den efter 45+ år av trogen tjänst.
Den är gjord av någon galvad plåt, men alla plåtmodeller idag verkar vara snömagneter då allt fastnar på dem, medans våran gamla så glider snön av hur lätt som helst..

Permalänk
Skrivet av loefet:

Varför måste snöslädarna vara gjorda av plast egentligen?

Behöver själv leta upp en ersättare till trotjänaren här hemma, har nu börja sett dagsljus igenom botten på den efter 45+ år av trogen tjänst.
Den är gjord av någon galvad plåt, men alla plåtmodeller idag verkar vara snömagneter då allt fastnar på dem, medans våran gamla så glider snön av hur lätt som helst..

Bra livslängd på grejerna! Så vill man ju ha det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Varför måste snöslädarna vara gjorda av plast egentligen?

Behöver själv leta upp en ersättare till trotjänaren här hemma, har nu börja sett dagsljus igenom botten på den efter 45+ år av trogen tjänst.
Den är gjord av någon galvad plåt, men alla plåtmodeller idag verkar vara snömagneter då allt fastnar på dem, medans våran gamla så glider snön av hur lätt som helst..

Kanske kan vaxa ytan för bättre glid?

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Fiskars brukar i regel hålla väldigt bra.

Min gick sönder efter några skottningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Kanske kan vaxa ytan för bättre glid?

^^This^^

Borde vara självklart tycker man
Stearinljus, skidvalla eller t.o.m i nödfall WD40.

Permalänk
Medlem

Min snöskyffel är av märket Massey Ferguson. Väldigt hållbar och rejäl. Till och med motordriven!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Bra livslängd på grejerna! Så vill man ju ha det!

Exact.

Skrivet av Kwirek:

Kanske kan vaxa ytan för bättre glid?

Skrivet av Svensktiger:

^^This^^

Borde vara självklart tycker man
Stearinljus, skidvalla eller t.o.m i nödfall WD40.

Silikonspray fungerar också om man vill.
Men har aldrig behövt behandla våran gamla utan har varit släppa lätt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Min gick sönder efter några skottningar.

"I regel"

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fiskars brukar i regel hålla väldigt bra.

Fiskars var bra för 20 år sen. Bara skräp numer.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köper bara i metall och trä och de brukar hålla, länge. Min släde är i galvad plåt med stålkanter och rundrörshandtag. Köptes på Konsum för 20 år sedan för 600kr. Felfri ännu. Handskyffeln är 7-8 år, en Karlstad Redskap med någon extra hård alu-legering och träskaft. Även den är hel efter många år. Den enda plastskyffel jag har använder jag att skotta ovansidan på bilen, men då är man ju försiktig.

Plast kommer aldrig hålla om man tar i för kung och fosterland.

Fiskar har bra proffsprodukter fortfarande om man vet vad man ska köpa, men håller med om att konsumentsidan verkar har blivit mest kinaskit.

Senaste Fiskarsköpen är en proffsspade helt i metall och trä, väldigt stabil, tål allt, samt en kratta med rostfritt blad och aluminiumskaft, också den mycket stabil. Köps på den lokala järnhandeln, men räfsan fick de beställa, men kostade ändå under 400kr.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro