Permalänk
Medlem

Äntligen!!!!!!!

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det här är en nyhet man blir glad utav!
Har lagt många timmar i ettan helt utan köp av DLC's vilka jag tycker är orimligt många. Jag är inte emot själva idén med DLC men det får finnas gränser när vissa verkligen är på micronivå. Typ fanns det inte en DLC som gav dig som spelare snö och plogbilar? För 100kr ungefär?
Jag kommer inte ihåg riktigt. Det är längesen nu.

Men ser fram emot nya spelet. Kommer i så fall bara köpa basspelet.

Jepp snö, plogbilar och fjärrvärme för 129 kr.

Permalänk
Medlem

Underbart!
Jag älskar det första spelet, men både sina brister och styrkor. Men hands down det bästa managementspelet för mig!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Hurra! Gärna snyggare än det gamla men framförallt, bättre prestanda!
Ettan är ju helt omöjligt att spela efter ett tag! 😬

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Intressant. "Not actual gameplay", men när jag ser trailern så tycker jag grafiken har "drag" som liknar CS1, utöver att det är snyggare. Hade antagit att det är renderat i samma motor som CS1, men efter att ha kollat upp så ser jag att CS1 använde Unity, och CS2 använder Unreal Engine. Jag kan inget om grafikmotorer men google verkar anse att det är en rejäl uppgradering.

(Edit: fel om Unreal Engine, det blir visst fortsatt Unity, se #19959719 samt #19960272 )

Det mest intressanta blir att se hur moddargemenskapen anpassar sig, samt hur lätt det blir för moddare att återanvända kod och koncept i CS2, etc. DLC är en sak, men bra modstöd är A och O för ett levande och långlivat spel. Jag hoppas CO/Paradox kommer att försöka fortsätta ha goda relationer med moddare.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Vore ju trevligt om de kunde få lite ordning på trafik simuleringen. Vilket var det enda egentliga problemet i första spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vore ju trevligt om de kunde få lite ordning på trafik simuleringen. Vilket var det enda egentliga problemet i första spelet.

Håller med. Ofta är det det som får en att ge upp och börja en ny stad. När man låst upp tunnelbanan sjunker trafiken kraftigt, bara för att eskalera igen när tillströmningen av nya invånare ökar. Det går snabbt från bra till skit och problem. Men jag antar att det är tjusningen med spelet och problemlösningen som följer.
Men mitt problem är oftast att min vision hur min stad ska se ut rubbas när jag blir tvingad göra ingrepp i den ursprungliga layouten.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen det blir så coolt som det verkar!

Ser ut som att det kan finnas säsonger (snö o h sommar i alla fall)

Men det jag saknar mest är vanilla trafikhantering, bestämma korsningar och deras filer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

På tiden! Förutom en hög med saker som finns som mods till ettan så hade jag önskat:

- Events som händer under begränsade tider. En stor konferens, ett mästerskap eller en stor konsert kommer äga rum i din stad och infrastrukturen kommer att pressas hårt för detta. Hotell, kollektivtrafik, leveranser och elförsörjning behövs.

- En form av hard mode där saker man bygger inte ploppar upp direkt hade varit spännande. Vill du bygga en bro här? Ok, byggtiden beräknas till ca. 2 år. En rondell här? Ok, hur ska du leda om trafiken under tiden rondellen byggs? Ska du bygga västlänken 2.0 får du också handskas med konsekvenserna av att stänga av trafiken i halva staden.

Mycket bra ideer!

Permalänk

Finns multiplayer så finns det i mitt game library

Permalänk
Medlem

Kan nog bli ett av få tillfällen där jag köper nära release. Men blir inget förköp

Permalänk
Avstängd

Bättre zoning hade varit uppskattat. Visst har det varit en stor mängd DLC men samtidigt har de ganska ofta reats ut billigt, och generellt har de ju haft ganska mycket innehåll. Dock har jag inte köpt alla, vissa saker bryr jag mig mindre om helt enkelt, som sport-DLC:t. Men den stora behållningen med Cities har ju varit alla mods tycker jag, vilket också är något av ett hinder för man blir väldigt fast i så många smådetaljer att det är svårt att komma vidare på ett större sätt liksom. Det har hänt att jag har lagt typ sex timmar i sträck på att justera markeringarna i korsningar, utan att jobba på resten av min stad alls eller så. Vilket är kul men också skrämmande.

Permalänk
Medlem

Har väntat på detta ett par år nu, det gamla spelet lämnar en hel del att önska varav en del redan är nämnt i tråden. Jag hoppas verkligen att de förbättrat på alla punkter och inte bara snyggare grafik, grafiken är nog det sista jag vill få förbättrat i förhållande till det nuvarande spelet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Littleice:

Finns multiplayer så finns det i mitt game library

Precis. Jag vill ha native multiplayer och slippa mod för det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Discokungen
Skrivet av snajk:

Bättre zoning hade varit uppskattat. Visst har det varit en stor mängd DLC men samtidigt har de ganska ofta reats ut billigt, och generellt har de ju haft ganska mycket innehåll. Dock har jag inte köpt alla, vissa saker bryr jag mig mindre om helt enkelt, som sport-DLC:t. Men den stora behållningen med Cities har ju varit alla mods tycker jag, vilket också är något av ett hinder för man blir väldigt fast i så många smådetaljer att det är svårt att komma vidare på ett större sätt liksom. Det har hänt att jag har lagt typ sex timmar i sträck på att justera markeringarna i korsningar, utan att jobba på resten av min stad alls eller så. Vilket är kul men också skrämmande.

Jag hoppas innerligt att de gör om zoning helt. Det är helt absurt att man inte kan göra en jävla ABC-stad med dagens forskning i ryggen utan blir lite tvingad till att separera bostäder långt bort från arbeten. Man vill ju ändå få ner belastningen på infrastruktur så mycket som möjligt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bättre zoning hade varit uppskattat. Visst har det varit en stor mängd DLC men samtidigt har de ganska ofta reats ut billigt, och generellt har de ju haft ganska mycket innehåll. Dock har jag inte köpt alla, vissa saker bryr jag mig mindre om helt enkelt, som sport-DLC:t. Men den stora behållningen med Cities har ju varit alla mods tycker jag, vilket också är något av ett hinder för man blir väldigt fast i så många smådetaljer att det är svårt att komma vidare på ett större sätt liksom. Det har hänt att jag har lagt typ sex timmar i sträck på att justera markeringarna i korsningar, utan att jobba på resten av min stad alls eller så. Vilket är kul men också skrämmande.

Ja, jag gillar Cities Skyline, men stör mig lite på att det kan ta så lång tid för att få det snyggt och precis som jag vill. Kan kämpa i timmar med detaljer som ändå inte kan bli helt bra pga begränsningar i spelet eller i alla miljoner mods som behövs att kompensera för alla brister i spelet.

Jag använder spelet för att designa en realistisk stad/omgivning med mycket fokus på miljö och i princip helt bilfri. Lyckades allra bäst med min senaste stad. Men det tar så lång tid att jag börjar tröttna trots att den är bara halvfärdig. Som med mina tidigare städer. Nu kan jag inte öppna den staden igen. Hade ett ganska långt uppehåll med en ominstallation av Windows däremellan.

Det finns vissa som verkligen lyckas få till helt sjukt bra designade städer. T ex Akruas på YouTube.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Fastnade aldrig för CS trots att jag älskar den typen av spel. Dels känns spelmotorn som skit, men det som gör det hopplöst ospelbart för mig är att det saknar charm och städerna känns inte alls levande på samma sätt som i Sim City spelen.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Får hoppas att de har optimerat spelet. Skylines 1 saktar ner ganska rejält för mig när jag bygger städer med över 100,000 invånare, trots att jag använder mods som boostar prestandan...

Problemet är att det är för mycket rörelser hela tiden för tex en stad för 1000 invånare. Bilar kör överallt. Inte realistiskt.

Men det här ser man väldigt mycket fram emot

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Littleice:

Finns multiplayer så finns det i mitt game library

Co-op skulle jag vilja se.

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter. Gillar verkligen Cities Skylines, så jag ser fram emot tvåan

Enda nackdelen med det första spelet är som ni nämnt innan, det är för många betalda DLC, det är nästan absurt. Så jag hoppas på bättring i uppföljaren. Sedan är det nästan omöjligt att spela utan trafikhanterings-moddar hoppas att liknande system finns från dag ett i uppföljaren.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Jag hoppas innerligt att de gör om zoning helt. Det är helt absurt att man inte kan göra en jävla ABC-stad med dagens forskning i ryggen utan blir lite tvingad till att separera bostäder långt bort från arbeten. Man vill ju ändå få ner belastningen på infrastruktur så mycket som möjligt!

Jo precis. Det känns väldigt amerikanskt, trots att det är utvecklat här (well, i Finland mest vad jag förstår). Att ha butiker i bottenplan på flerfamiljshus borde vara självklart exempelvis.

Permalänk
Medlem

Hoppas de släpper en prenumerationsfunktion för DLC.

Klockrent i HOI och/eller EU4 där man kanske inte spelar på ett år och så har de släppt 20 nya DLC som kostar över 1000 spänn totalt, men istället köper man en månad prenumeration 50 kr kör in alla DLC och vips så kan man spela med grädde på hela tårtan.

Även CS är ju ett spela man crunchar i en månad för att sen behöva avvänja sig från om man vill behålla hus, jobb och familj.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Det känns väldigt amerikanskt, trots att det är utvecklat här (well, i Finland mest vad jag förstår). Att ha butiker i bottenplan på flerfamiljshus borde vara självklart exempelvis.

Det handlar nog till viss del om gameplay och utmaning. En av grundidéerna med SimCity var ju att hela tiden balansera RCI (Residential, Commercial, Industrial) samtidigt som man försökte placera dem så optimalt som möjligt för att minska trafiken, utsläpp o.s.v. Det blir lite som ett pusselspel att få det att funka.

Kan man bara göra allt till Mixed Use försvinner liksom lite av utmaningen. Bara att göra hela staden till Mixed så löser sig alla problem själva. RCI är alltid i balans, alla kan gå till affären och jobbet så det blir ingen trafik...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Minns när första släptes men tänkte då att "det är väl en dålig simcity kopia" (spelade simcity på amiga) Kollade den här videon och... Kan man gå ner på markplan i första spelet? Fick mig att bli triggad. Jag hade kultur-och-stilhistoria och arkitetur på schemat när jag pluggade och har alltid varit intresserad av det men som nån nämde tidigare så verkar det vara lite väl amerikanskt. Kan man på nån vänster designa sina egna byggnader eller är allt prefab?

Det är inte från spelet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Det handlar nog till viss del om gameplay och utmaning. En av grundidéerna med SimCity var ju att hela tiden balansera RCI (Residential, Commercial, Industrial) samtidigt som man försökte placera dem så optimalt som möjligt för att minska trafiken, utsläpp o.s.v. Det blir lite som ett pusselspel att få det att funka.

Kan man bara göra allt till Mixed Use försvinner liksom lite av utmaningen. Bara att göra hela staden till Mixed så löser sig alla problem själva. RCI är alltid i balans, alla kan gå till affären och jobbet så det blir ingen trafik...

Jo visst. Samtidigt har ju ganska många andra utmaningar tillkommit sedan första Sim City, som vatten och avlopp, kollektivtrafik och så vidare. Och man hade förstås kunnat designa det på olika sätt. Säg en zontyp som är en kombination av medium residential och light commercial, som man bygger längs "storgatan" i sitt bostadsområde, men som kanske har andra nackdelar som gör att man inte sätter den överallt. Det ska ju inte vara typ en "fri zon" där vad som helst kan byggas utan just att ha en våning eller två med affärer och bostäder ovanpå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vore ju trevligt om de kunde få lite ordning på trafik simuleringen. Vilket var det enda egentliga problemet i första spelet.

Skrivet av napahlm:

Håller med. Ofta är det det som får en att ge upp och börja en ny stad. .....

Lite nyfiken, ungefär hur stor börjar staden vara när detta börjar bli ett problem? Jag upplevde det att så länge som man försökte blanda olika typer av zoner och hade i bakhuvudet att ju större väg desto glesare mellan avfarter/korsningar så var sällan trafiken ett problem. Men jag orkade sällan hålla liv i en stad över 150k innevånare.

Men håller med om att trafikhanteringen skulle kunna vara mer modifierbar. Moddar kan lösa många problem, men hade varit bra ifall de mest användbara fanns med i grundspelet från start, t.ex. motsvarande Traffic Manager, Move It, Precision Engineering etc. Och gärna större standardbyggnader än än 4x4!

Edit; Och kanske ett verktyg för att göra korsningar/rondeller m.m. T.ex. jag vill bygga en rondell, 3 filer, 5 anslutningar, 2 av anslutningarna ska vara 2+2 medans resten 3+2, PLOP.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Kul! Att lösa trafikproblemen var så skoj i det första spelet (inget skämt, jag gillade det haha)

Permalänk
Avstängd

JAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!

C:S är ett av de bästa chillspel som finns, men dess absolut största stötesten är att större städer är totalt ospelbara även om man har den bästa speldator som går att uppbringa, p.g.a. tung enkeltrådad belastning av agenter.

Jag kommer alla dagar i veckan att förköpa eventuell Deluxeutgåva.
Även om det i slutändan primärt mynnar ut i att effektivisera trafiken så är det ett kul logistik.

Hoppas verkligen att det är väl optimerat så att jag kan göra gott bruk av mina 64GB ram i riktigt maffiga städer, och om de ordnar en okej AI som sköter filbyten på bilarna rätt är det bara desto bättre.

Annars hade jag lätt betalat 300 spänn igen till för spelet som det är nu, fast med flertrådad agenthantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

JAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!

C:S är ett av de bästa chillspel som finns, men dess absolut största stötesten är att större städer är totalt ospelbara även om man har den bästa speldator som går att uppbringa, p.g.a. tung enkeltrådad belastning av agenter.

Jag kommer alla dagar i veckan att förköpa eventuell Deluxeutgåva.
Även om det i slutändan primärt mynnar ut i att effektivisera trafiken så är det ett kul logistik.

Hoppas verkligen att det är väl optimerat så att jag kan göra gott bruk av mina 64GB ram i riktigt maffiga städer, och om de ordnar en okej AI som sköter filbyten på bilarna rätt är det bara desto bättre.

Annars hade jag lätt betalat 300 spänn igen till för spelet som det är nu, fast med flertrådad agenthantering.

Provade verkligen alltså. Jag har haft skylines några år nu och provat en gång men alla dog av sjukdom, blev fail. Samma hänt andra gången. Gav upp typ efter 2,5 timmer.

Finns det bra guide nånstans?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/