Asus snyggar till kabelröra med kontakter på baksidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag gjorde en snygg illustration: https://i.imgur.com/sdxjKmk.png

Röd är så det är idag, grå så jag vill ha det, blå så måste det va ett hål i moderkortet.

Skulle säga att det beror på om:
1. Grafikkortet är kortare än moderkortet, då är grå rätt (alltså alla kort under 25cm eller så)
2. Grafikkortet är längre än moderkortet (då fungerar blå utan problem)

Men grå är längre bort än blå i alla lägen, det var därför jag skrev som jag skrev. Din kommentar om förlängningskabel behövs alltså oftare för grå än blå

Permalänk
Medlem

Undra hur många som framöver tar fram bågfil och såg

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag gjorde en snygg illustration: https://i.imgur.com/sdxjKmk.png

Röd är så det är idag, grå så jag vill ha det, blå så måste det va ett hål i moderkortet.

Nvidias A-kort har strömkontakten där du ritat grått

Permalänk

undras om det här skulle kunna göra att vi kan undvika trista "daughter boards" på små moderkort?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu gör vi samma med grafikkort tack! Sätt kontakten på delen som hänger utanför moderkortet på samma sida som PCIe kontakten, så slipper vi ha en halv bläckfisk mitt i glassidan

Hur svårt skulle det vara?

PSU-tillverkarna får gärna skicka med L-formade kontakter också, kommer underlätta för grafikkort oavsett var kontakterna sitter.

Permalänk
Medlem

Får bli ett sånt här chassi för det där moderkortet:

Permalänk
Avstängd

Är det april redan eller hur har de tänkt att man ska få plats med kablar mellan moderkortsplåten och moderkortet? Eller finns det chassin där moderkortet hålls fast med hjälp av någon magnetisk kraft så den svävar?

tom 24pin sitter på baksidan

Permalänk
Medlem

Ser det bättre ut med bredare datorlådor? Lådorna måste göras minst ett par cm bredare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sesam2k:

Nja, kabeldragning som syftar till att inte hindra luftflödet. Resten får bero

Du behöver inte oroa dig särskilt mycket över att kablar ska hindra luftflödet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nu svär man säkert i kyrkan.

Men samtidigt väldigt fascinerad över att folk bryr sig så mycket om hur det ser ut inne i datorlådan.

Jo, otroligt viktigt hur kablarna går på baksidan där 99% har täck kåpa och sätter någon en LED lampa i lådan blir den mer utskälld än den som flyttar startmenyn i windows.

Permalänk
Medlem

Men hur ska man då se mina strimers?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Att själv ta upp de hål som behövs hade inte stoppat mig i alla fall. Detta ihop med ett sådant där nätagg som skickar in kablarna direkt bakom blir perfekt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Nice, ser gärna fler med detta. Och är relativt enkelt att modda chassit själva för att det ska passa.
Hade varit bättre som ny standard än dom andra knasiga påhitten dom haft under åren, btx t ex...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Får man en dremel på köpet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Får bli ett sånt här chassi för det där moderkortet:

Det sorgliga är väl att sannolikt inte ens det här "chassit" är kompatibelt med det här moderkortet

Detta eftersom kontakterna ju sitter typ allra längst ut på moderkortskanten - i praktiken "mellan" moderkortsskruvarna...
Dvs precis där den här ramen är!
Nu verkar chassit ha ganska höga distanser, men tror ändå det blir omöjligt eller mycket svårt att tex få in 24 pin + 4/4 pin kontakterna!

Känns som en designmiss att man inte tänkte längre än att sätta dem på andra sidan jämfört med ett vanligt moderkort
... eller vill man medvetet tvinga fram en helt ny chassistandard?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nu svär man säkert i kyrkan.

Men samtidigt väldigt fascinerad över att folk bryr sig så mycket om hur det ser ut inne i datorlådan.

99% av alla jävla lådor säljs ju med fönster numera. Så kanske därför.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det sorgliga är väl att sannolikt inte ens det här "chassit" är kompatibelt med det här moderkortet

Detta eftersom kontakterna ju sitter typ allra längst ut på moderkortskanten - i praktiken "mellan" moderkortsskruvarna...
Dvs precis där den här ramen är!
Nu verkar chassit ha ganska höga distanser, men tror ändå det blir omöjligt eller mycket svårt att tex få in 24 pin + 4/4 pin kontakterna!

Känns som en designmiss att man inte tänkte längre än att sätta dem på andra sidan jämfört med ett vanligt moderkort
... eller vill man medvetet tvinga fram en helt ny chassistandard?

Asus var ju inte först med att presentera detta så det kanske kan bli någon typ av standard, förhoppningsvis har de en dialog med chassie-tillverkare också.

Permalänk
Medlem

Detta nämndes för inte så länge sedan på LTT i något klipp. Vaknade till lite för det såg så sjukt cleant ut.

Hittade det, dra fram till 23:10. LTT

Finns det någon kompakt itx variant på dessa med fungerande chassi vid nästa moderkortsbyte så hade jag definitivt provat om det så kostade nån tusing extra.

stavfel
Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Med rätt chassi kan det bli riktigt snyggt, om man har datorns innandöme som inredningsdetalj kring datorbordet så gör det nog skillnad med liten arbetsinsats men fint dragna ledningar kan också vara en detalj i bygget.att vara tillfreds med.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kortsidan är ju ännu längre bort, eller menar du utanför på io-skölden?

Skrivet av LeVvE:

Jag gjorde en snygg illustration: https://i.imgur.com/sdxjKmk.png

Röd är så det är idag, grå så jag vill ha det, blå så måste det va ett hål i moderkortet.

Varför inte bara mata rätt spänning via pcie? Borde räcka med lite mera koppar 😁👌

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Intressant koncept! Blir nog ett köp när den kommer ut på marknaden Angående chassi frågan så kommer det till en början bli fokus för de som moddar/bygger eget chassi, tills konceptet hunnit etablerat sig bland tillverkarna på marknaden

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Äntligen. Vet att jag har skrivit här och önskat just detta förr.
Mycket bättre om detta blir standard.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hoppas det här blir ny standard!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kompatibilitet löses enkelt med borrmaskin eller dremel.

Permalänk
Medlem

Så sällsynt knasigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför inte bara mata rätt spänning via pcie? Borde räcka med lite mera koppar 😁👌

Behöver tekniskt sett inte mer koppar. En USB-C kan ju överföra 100W, så skulle man byta 3.3V och 5V till 12v eller 24v på befintliga kontakter skulle nog existerande kontakt klara en hel del. Dock ska sägas att kompatibiliteten kanske blir lite lidande

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Behöver tekniskt sett inte mer koppar. En USB-C kan ju överföra 100W, så skulle man byta 3.3V och 5V till 12v eller 24v på befintliga kontakter skulle nog existerande kontakt klara en hel del. Dock ska sägas att kompatibiliteten kanske blir lite lidande

Skulle ju kunna lösas med en separat kontakt i anslutning till pcie-slotten, ett kort som inte behöver extern ström skulle då fortfarande vara kompatibel och ett rejält graffe skulle inte få problem med kontakten kopplades fel eller behöver adapter och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Skulle ju kunna lösas med en separat kontakt i anslutning till pcie-slotten, ett kort som inte behöver extern ström skulle då fortfarande vara kompatibel och ett rejält graffe skulle inte få problem med kontakten kopplades fel eller behöver adapter och liknande.

Dyrare moderkort dock, de behöver ju hantera porten och energin

Permalänk
Medlem

Hmm, ganska meningslöst, blir ju lika mycket kablar att dra runt.
Vid närmare eftertanke tror jag det kan få en bra bieffekt dock och det är att chassimakaere kanske slutar sätta metallkåpor på en massa ställen där dom inte behövs, som t.ex bakom hela moderkortet, istället för att endast ha skenor att skruva fast det i.

Det skulle kunna förbättra luftflödet på moderkortet avsevärt med intagsfläktar riktade mot framsidan av moderkortet och sedan utblås bakom moderkortet som suger runt luften så att den slickar moderkortets kanter.
Det skulle bli kalas för kylning av RAM och VRM också.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Wille90:

Du menar 8+8+24-pin? ;P

själv så har mitt moderkort 8+8+24+6pin PCI-E varav sistnämnda sitter verkligen mitt på moderkortet, så jag har köpt en 90 graders böj så att jag kunde dra den lite snyggare bakom pumpen

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0