Bästa streaming-dongeln för PC just nu?

Permalänk

Bästa streaming-dongeln för PC just nu?

Svårt att hitta teknisk information på de produkter som erbjuds.

  • Extern, kompatibel med PC:n 5m bort från skärmen som har HDMI och DP.

  • Inbyggd USB-host till Wifi eller Ethernet, för att slippa ha en dator till

  • 1080p@50, spela i 100 eller 1080p@60, spela i 120

  • Spelljud+headset mic

  • Bitrate 15000kbps

  • Twitch+Youtube, gärna +Facebook

  • Inga krav på hårddiskinspelning eller andra plattformar än PC.

Tillverkas öht sådana eller köper alla en laptop till sin 3000kr dongel?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield, Chromecast med Google TV eller Apple TV beroende på vilket ekosystem du föredrar.

Eller vänta nu, vad är det du efterfrågar egentligen?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem

Du menar nått som kan ta emot hdmi och strömma det ?
Det verkar finnas enkortsdatorer som kan klara sånt typ
https://www.mekotronics.com/h-pd-54.html
https://www.amazon.com/R58X-Mekotronics-Android-Linux-6-0TOPS...
En sån är större än en dongel men det lär inte finnas donglöar som orkar med det men den där dyker upp om man söker runt på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nvidia Shield, Chromecast med Google TV eller Apple TV beroende på vilket ekosystem du föredrar.

Eller vänta nu, vad är det du efterfrågar egentligen?

Det är nog att streama ut på Internätet, med vissa krav, medan man spelar som efterfrågas. Omvänt mot vad enheterna du räknat upp är till för, med andra ord.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Det är nog att streama ut på Internätet, med vissa krav, medan man spelar som efterfrågas. Omvänt mot vad enheterna du räknat upp är till för, med andra ord.

Tippar också på att TS menar att streama sitt spelande eller vad denne nu vill steama till Twitch/YT/FB

Skrivet av HolyFather:

Svårt att hitta teknisk information på de produkter som erbjuds.

  • Extern, kompatibel med PC:n 5m bort från skärmen som har HDMI och DP.

  • Inbyggd USB-host till Wifi eller Ethernet, för att slippa ha en dator till

  • 1080p@50, spela i 100 eller 1080p@60, spela i 120

  • Spelljud+headset mic

  • Bitrate 15000kbps

  • Twitch+Youtube, gärna +Facebook

  • Inga krav på hårddiskinspelning eller andra plattformar än PC.

Tillverkas öht sådana eller köper alla en laptop till sin 3000kr dongel?

Teoretiskt sett kan du bara köpa ett något gammalt begagnat moderkort med en intel cpu som har inbyggd grafikdel och typ 4-8gb ram och ett nätagg samt något att boota windows/linux från typ (tror iaf linux kan använda quicksync funktionen men osäker).

du kan streama mha obs och Intel quicksync på det behövs inte mer hårdvara.

typ en intel cpu ur 4000-7000 serien med grafikdel bör inte kosta allt för mycket begagnat. tippar att du t.om. kan hitta kompletta datorer med 4000 serien intel cpu för typ 2000:-

men visst då är du ju nästan uppe i en billig ny craptop ändå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Streama spel. Du vet det som SweC gör och som alla gör. Mr. Rouge fattar galoppen.

Det är lite konstigt att Sweclockers (som användarforum överlag alltså, ingen kritik mot författare) är så dåliga på streaming. Få poster, inga frågor, inga svar.

Samtidigt som alla som streamar spel på alla streamingtjänster som tillhandahåller streamade spel, och de streamar från en desktop-PC. De måste gå till Youtube för svar. På så vis skulle SweC som forum kunna bli bättre och inte bara om BIOS-inställningar och recensioner och kritik hit o dit.

Såhär: Jag kan spela de senaste spelen med riggen i sign. Ännu har inget spel kommit som jag inte kunnat spela med bra prestanda.

De 2 spel jag haft svårt att streama med GPU-acceleration har haft något annat problem för att inte komma upp i 120 FPS, som t.ex. att de utvecklas av 2-4 personer, är i Early Access, och inte har släppts ännu. De är ooptimerade p.g.a. okunnighet.

2 andra spel är AAA-titlar från storföretag, och där har vi ett annat problem: de kommer från konsoll och har idiotiskt nog antagit att plattformen inte kör ett OS, och helt enkelt missat att ställa in compilern så att den reserverar en kärna för OS. När detta sker blir det som från natt till dag, och massor med resurser frigörs för att streama även utan hårdvaruacceleration med CPU:n a la 1992. RDR2 är ett exempel. Vid släpp kraschade det våldsamt, och efter någon timmes arbete när de googlat de rätta compilerinställningarna och lagt in dem är det plötsligt inga problem längre.

Så streamingklienten, t.ex. OBS, som bara är en mjukvara för att ansluta till streamingtjänsten och lokal hårdvara, och skapa layouter för sitt community. Dessa klienter är mycket ooptimerade, men genom att tvinga den att använda hårdvaruaccelererad enkodning har det löst mitt problem just nu, och nästan dubblat FPS för det nyaste ooptimerade Early Access-spelet.

Nästa logiska steg är naturligtvis att inte slösa några Desktop-PC-resurser alls på att bara leverera enkodad videoström till valfri streamingtjänst. Detta kräver något externt. Något sådant externt finns för konsoller. Dessa dongles har en USB-kabel, så de kräver en USB-host.

Lika logiskt är att konsollanvändare har tillköpt en extra laptop för att kunna streama öht, eftersom konsollen inte har något OS att tala om, och inte förlänar sig till att installera konfigurerbar mjukvara öht. Eftersom inga storföretag är defender of the desktop får jag bli denna person. Förutom det ska det väldigt mycket till för att jag ska köpa en laptop till, som bara blir ännu en monopoli-device som jag inte äger och i slutänden blir slit och släng-skrot, landfill.

Jag tror inte att någon ännu uppfunnit en ordentlig capture-enhet som förhindrar detta genom att ha inbyggd USB-/Ethernet host +simpel mjukvaruklient utan OS. (Men om det finns så är det en sådan jag vill ha, istället.)

Målet är att ingen PCI-slot, bussbandbredd eller CPU-tid slösas på att bara enkoda bild till streamingtjänst från pixlar som resursslösaktigt kopieras digitalt över kabel 1:1 till de skärmar vi använder idag.

Men för sålänge detta sker, kan en dongle enkoda det som kopieras. Många miljoner pixlar per sekund.

Därför: frånsett konsollanvändare som måste fånga pixlarna på detta sätt - vilken är den bästa just nu för PC, och vad krävs för att sätta upp alltihop, när webbutikerna som säljer dem utan manualer eller specifikation och inte talar om att man också behöver en USB- (eller idealiskt bara en Ethernet) host?

Hur ska jag kunna välja en, när webbutikerna är så dåliga på just detta?

Bara om SweC är bra på detta, kan jag välja produkt. Men Tomshardware etc är lika dåliga, man måste köpa och prova och det är en riktig oreda. SweC kan alltså bli det forum som blir det första i världen på att reda ut oredan. <3

Mitt slutmål: Spela i 1080p@120 och externt streama till uppskalat 1440p@60 utan någon som helst belastning, ingen alls, på gaming-PC:n. (1080p@60 är inte så hög kvalitet 2023, och t.ex. YT massakrerar videos med lägre kvalitet och bitrate <15000kbps.)

teknik
Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

dessa 2 är väl relativt populära hos de som vill streama från sina konsoller vad jag förstått och ska kunna ta emot iaf 1080@60p signal

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5197541,3670420

sen borde denne klara att köra OBS med Hårdvaruacceletering på intel GPU´n
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7283070

hittar du den begagnat så lär du inte behöva ge mer än typ 500-700:- för den.

har själv streamat med intel gpu och tyckt det fungerat bra har ett par streams på youtube med 1080@60p 12000Kbps bitrate och fungerade ypperligt utan minsta tapp streamat med OBS på samma dator med en 4790k accelererat med intel quicksync på cpuns igpu medans spelet kördes på mina gamla nvidia gtx970.

så löste jag det iaf använde hårdvara som ändå låg oanvänd annars i min dator för accelereringen.

visst det kostade lite extra ram men hade ändå så det räckte och blev över.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack @RoD.

Ja jag har 3 extra laptops, reselaptop för utveckling, Linuxlaptop, en 2015-laptop med USB-C. Jag hoppades provocera fram nåt slags awareness för ämnet "streama från din gaming-PC utan att slösa resurser".

Så totalpris c:a 2800/3800 förutsatt att någon säljer en liknande till priset du tror. Priset är inte problemet för mig, målet är att jag betalar en summa och är garanterad att ersätta resursslösande streaming från samma PC som spelet kör på. En viss purism här?

Eller kanske bara teknikintresse eller produktintresse. Jag tycker fortfarande detta skulle vara att fantastiskt ämne att hitta en verklig lösning till! Konsollägare har ju hittat dessa dongles som enda möjliga lösning. Jag förstod ju att en USB host måste ta emot dongledatan. Så i framtiden kanske en dongle med OS som man kan dedikera till detta och få nåt slags garanti och kontroll av streamen.

Som konsument och produktköpare: Det står ju intet om streamingplattformkompatibilitet i webbutikerna för dessa dongles, och konsoller nämns först, så det är klart man drar öronen åt sig för att man ser 2-3 helger försvinna till meck och problem och webbsökningar...

Jag är gärna entusiast och provar saker, men inte för saker inte är PC-first, när det är PC-spel jag kör. Därför har jag också hittat t.ex. Elgato, men... allt ovan.

Kanske kan Amazon.com-recensioner ersätta SweC. Jag ska kika runt lite. De har ju frågor & svar och betyg brukar bli därefter. Kanske någon där delar sin setup och streamingplattform.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Beroende på vilka resurser du menar att spara så är väl iaf spela och streama utan extra hård ara det miljövänligaste valet i längden.

Och menar du rent hårdvaruresurser som ramminne osv så är det konsollmarknadens lösningar som gäller då detta generellt inte behövs till pc pga att kunna göra lokalt med några futtiga procent extra hårdvarulast.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag vill spara CPU-bearbetningstid. Jag spelar ofta AAA- och Early Accesstitlar så fort de släpps. Då är de ofta ooptimerade, iaf de AAA-titlar som portas från konsoll, och de allra flesta Early Accesstitlar. Med SLOBS inställt på NVEnc, hårdvaruaccelerering och 1080p30 drar den för ett spel ner FPS från snitt 45 till 40 innan man streamar (med minimal capture-scen) och när man streamar ner till 35. Det blir mer än 20% prestandaförlust jämfört med att bara spela spelet.

OBS ska vara något mer optimerat, så det blir väl att prova och söka information och lägga tid...

Alternativt en billig, knäpptyst liten serverburk som kan stå på 24/7+HDMI-dongle. Då har jag ju nåt som jag kan ha till annat också.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Varför encodar du inte med Nvenc i OBS med ditt 3070? Det använder ca 0% cpu och några få procent av din GPU.
SLOBS kan du bara skrota, helt ärligt. Riktigt konfigurerat OBS så märker du det knappt att det är igång.
Kolla kanaler som EposVox på youtube. Han har också en finfin discord. Hans OBS masterclass series är riktigt bra för de flesta.

Skall du ha ett capturecard måste du ha en extra pc för att kunna encoda oavsett. För att slippa ett capturecard med dual pc kan du använda NDI som transport, något som funkar väldigt bra - med kablat lokalt nätverk.

Skall du dock ha bäst möjliga kvalitet måste du ha en grym cpu i den andra datorn och använda software encoder (x264). Då snackar vi typ 13900k eller 7950X och sätter encoder på slow. Ytterst få cpu'er klarar det i nära realtid.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz