Hur ”Ejectar” man en extern hårddisk?

Permalänk
Medlem

Hur ”Ejectar” man en extern hårddisk?

Hej,

Satt igår och jobbade på min Mac med en ny extern hårddisk. När jag sen skulle stänga av kunde jag inte hur jag än gjorde ejecta hårddisken för att kunna dra ut den. Till sist drog jag bara ut den men det kan inte vara långsiktigt hållbart. Anledningen till varför det inte gick var att den sa att jag hade något öppet som kördes på disken trots att jag stängt ner allt. Hur bör man göra innan man ejectar för att det ska fungera? Har kollat på detta program https://appgineers.de/mountain/ , om detta kan hantera och stänga av alla osynliga processer och möjliggöra en smidig unmount är det lätt värt 60 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KireW:

Hej,

Satt igår och jobbade på min Mac med en ny extern hårddisk. När jag sen skulle stänga av kunde jag inte hur jag än gjorde ejecta hårddisken för att kunna dra ut den. Till sist drog jag bara ut den men det kan inte vara långsiktigt hållbart. Anledningen till varför det inte gick var att den sa att jag hade något öppet som kördes på disken trots att jag stängt ner allt. Hur bör man göra innan man ejectar för att det ska fungera? Har kollat på detta program https://appgineers.de/mountain/ , om detta kan hantera och stänga av alla osynliga processer och möjliggöra en smidig unmount är det lätt värt 60 spänn.

Om du stoppar i en extern disk (eller SD-kort, USB-minne, etc.) ska den dyka upp både på skrivbordet och i Finder. Du kan högerklicka på ikonon på skrivbordet och välja "Mata ut/Eject" alternativt klicka på den lilla ikonen till höger om enheten i Finder.

Edit:

Citat:

Anledningen till varför det inte gick var att den sa att jag hade något öppet som kördes på disken trots att jag stängt ner allt. Hur bör man göra innan man ejectar för att det ska fungera?

Vänta... ovan innebär kanske att du vet hur man bör göra för att mata ut en enhet, men du får ett felmeddelande när du försöker?

Du kan ju prova att köra sudo lsof | grep /Volumes/<disken>. lsof listar alla öppna filer. (Dokumentation)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Om du stoppar i en extern disk (eller SD-kort, USB-minne, etc.) ska den dyka upp både på skrivbordet och i Finder. Du kan högerklicka på ikonon på skrivbordet och välja "Mata ut/Eject" alternativt klicka på den lilla ikonen till höger om enheten i Finder.

Det vet jag. Försökte med allt sånt igår men det är då det kommer upp att någon bakgrundsprocess använder disken och därmed inte kan Ejectas. Istället ges möjligheten att Force Ejecta men det är något jag helst undviker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

Om du stoppar i en extern disk (eller SD-kort, USB-minne, etc.) ska den dyka upp både på skrivbordet och i Finder. Du kan högerklicka på ikonon på skrivbordet och välja "Mata ut/Eject" alternativt klicka på den lilla ikonen till höger om enheten i Finder.

Funkar det inte att dra den till papperskorgen som förr?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ändå ska stänga av är det väl enklast att stänga av och sedan koppla bort usbenheten.

Om det inte går att mata ut en extern hårddisk eller lagringsenhet
Välj Apple-menyn > Logga ut på datorn och logga sedan in igen. Prova att mata ut enheten igen.
Om det fortfarande inte går att mata ut enheten väljer du Apple-menyn > Stäng av. Koppla från hårddisken från datorn och starta sedan om datorn.

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchlp1285/mac

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du ändå ska stänga av är det väl enklast att stänga av och sedan koppla bort usbenheten.

Om det inte går att mata ut en extern hårddisk eller lagringsenhet
Välj Apple-menyn > Logga ut på datorn och logga sedan in igen. Prova att mata ut enheten igen.
Om det fortfarande inte går att mata ut enheten väljer du Apple-menyn > Stäng av. Koppla från hårddisken från datorn och starta sedan om datorn.

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchlp1285/mac

Absolut, jag testade det där med logga in/ut utan framgång igår men ska man stänga av kan man såklart göra det och sen dra ut hårddisken men det känns ju orimligt att man ska behöva stänga av varje gång man ska dra ut den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Funkar det inte att dra den till papperskorgen som förr?

Det testade jag inte, gissningsvis blir det antagligen samma fel som när man försöker med eject på skrivbordet. Men om man gör på detta viset vad händer nästa gång man kopplar in den? Ligger den i papperskorgen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Om du stoppar i en extern disk (eller SD-kort, USB-minne, etc.) ska den dyka upp både på skrivbordet och i Finder. Du kan högerklicka på ikonon på skrivbordet och välja "Mata ut/Eject" alternativt klicka på den lilla ikonen till höger om enheten i Finder.

Edit:

Vänta... ovan innebär kanske att du vet hur man bör göra för att mata ut en enhet, men du får ett felmeddelande när du försöker?

Du kan ju prova att köra sudo lsof | grep /Volumes/<disken>. lsof listar alla öppna filer. (Dokumentation)

Testade också detta igår. Minns inte exakt vad jag fick för output men det var en hel del processer som kördes på disken. Om jag minns rätt kan det varit något md/spotlight om det låter bekant.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KireW:

Absolut, jag testade det där med logga in/ut utan framgång igår men ska man stänga av kan man såklart göra det och sen dra ut hårddisken men det känns ju orimligt att man ska behöva stänga av varje gång man ska dra ut den?

Om hddn var ny kanske den höll på att formateras/kollas i bakgrunden, jag vet inte hur det funkar i detalj på en Mac men nya diskar brukar generera en del mer aktivitet än när de är "helt startade" så det kanske är nått som beror på att disken var ny och det kommer att ändras efter ett tag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Typexempel på hur Apple ofta gör upplevelsen sämre i sina försök att vara "hjälpsamma". Vad som ofta spökar för mig är Mac OS ständiga indexbyggande och insamlande av metadata. Typiskt att Spotlight försöket indexera disken, bygga thumbnails och det är nu processer upptagna med att söka igenom och indexera innehållet, typiskt mdsync, mds och mdworker vilka i särklass står för höga procent processoranvändning.

Pröva att addera diskens volym (när den är ansluten och monterad på skrivbordet) till Systeminställningar/Spotlight/Integritet

Detta har i alla fall hjälpt mig för externa diskar jag har som "slask", där jag tillfälligt spar undan större projekt och filer.

Sedan nekas jag fortfarande utmatning om jag har en fil på disken uppe i ett program, likt att jag glömmer stänga ett videoklipp som fortfarande är i Quicktime Player. Här har jag märkt att Finders "Överblicka" kan hålla kvar på filerna även fast man stänger det fönstret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KireW:

Det testade jag inte, gissningsvis blir det antagligen samma fel som när man försöker med eject på skrivbordet. Men om man gör på detta viset vad händer nästa gång man kopplar in den? Ligger den i papperskorgen då?

Nej, jag tror att det är samma som eject typ. Förr var det så man fick en Mac att mata ut en CD exempelvis.

Permalänk
Skrivet av KireW:

Testade också detta igår. Minns inte exakt vad jag fick för output men det var en hel del processer som kördes på disken. Om jag minns rätt kan det varit något md/spotlight om det låter bekant.

(Edit: oops, yrvaken trodde jag att jag kommit till sista posten. Ska nog dricka kaffe och läsa vad laxpudding och andra kloka skriver…)

Kan vara spotlight som som höll på att indexera disken för att sökningar ska gå snabbt i framtiden.

Andra, bättre&utförligare svar redan postats
Visa signatur

i7 7700k - ASUS Z270H - ASUS Strix GTX1060 - 2X8 Corsair Vengeance 3000MHz - Fractal Design Define C - EVGA Supernova G3 - Samsung 850 EVO 500Gb

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad som händer om man ansluter en hårddisk fylld med dokument är att Spotlight genast drar igång en indexering och det knattrar och har sig i kanske timmar – beroende på innehåll och mängd. Detta sker utan att du blir efterfrågad och hårddisken blir närmast kidnappad.

Finns ingen opt-out annat än att själv gå in och lägga till hårddisken under Systeminställningar/Spotlight/Integritet utan man kan se disken som nästan oanvändbar för stunden då det inte går att arbeta med exempelvis videofiler samtidigt. Låter man Spotlight tugga igenom blir det lugnare. Men den kommer fortfarande börja söka igenom disken på nytt senare och försöka uppdatera index när man återansluter den.

Detta är en av de saker jag stör mig kanske allra mest på med Mac OS. Datorn i övrigt kan idla, förutom att mdsync och mds med flera nyper två processorkärnor till 100% för att om och om igen uppdatera sitt Spotlight-index.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Typexempel på hur Apple ofta gör upplevelsen sämre i sina försök att vara "hjälpsamma". Vad som ofta spökar för mig är Mac OS ständiga indexbyggande och insamlande av metadata. Typiskt att Spotlight försöket indexera disken, bygga thumbnails och det är nu processer upptagna med att söka igenom och indexera innehållet, typiskt mdsync, mds och mdworker vilka i särklass står för höga procent processoranvändning.

Pröva att addera diskens volym (när den är ansluten och monterad på skrivbordet) till Systeminställningar/Spotlight/Integritet

Detta har i alla fall hjälpt mig för externa diskar jag har som "slask", där jag tillfälligt spar undan större projekt och filer.

Sedan nekas jag fortfarande utmatning om jag har en fil på disken uppe i ett program, likt att jag glömmer stänga ett videoklipp som fortfarande är i Quicktime Player. Här har jag märkt att Finders "Överblicka" kan hålla kvar på filerna även fast man stänger det fönstret.

Läste också något om detta, ska testa det när jag kommer hem. Men vad exakt innebär detta? Finns det några sidoeffekter av att lägga disken i privat för spotlight?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KireW:

Läste också något om detta, ska testa det när jag kommer hem. Men vad exakt innebär detta? Finns det några sidoeffekter av att lägga disken i privat för spotlight?

Du kan inte söka med Spotlight. Går inte att söka ens på filnamn i Finder. Därav utbudet av fristående mjukvaror som söker på filnamn.

Nu har jag en kontextuell sortering av filer för "slasken", så jag behöver sällan söka på det sättet och har inte gett mig på tredjepartsprogram för filsökning. I vilket fall – en kass situation som stört mig i flera år.

Permalänk
Medlem

CMD(windows button)+ E

Visa signatur

Though You Fight to Survive, Your Body Starts To Shiver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, jag tror att det är samma som eject typ. Förr var det så man fick en Mac att mata ut en CD exempelvis.

Ja, eller ursprungligen disketter. Mac hade diskettstationer med motordriven utmatning, till skillnad från "PC". Ville man mata ut mekaniskt fick man leta fram ett gem e dyl och tryck in i ett litet hål, men det gjorde man ju bara om det hade gått åt pipan på något sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Ja, eller ursprungligen disketter. Mac hade diskettstationer med motordriven utmatning, till skillnad från "PC". Ville man mata ut mekaniskt fick man leta fram ett gem e dyl och tryck in i ett litet hål, men det gjorde man ju bara om det hade gått åt pipan på något sätt.

Jo, och slädar för skivorna. Onödigt komplicerat redan tidigt nittiotal.