Permalänk

Grafikkort till 3570k

Jag har en gammal burk med en 3570k (oc till 4,4ghz) och 16gb ddr3 1600mhz. Nu funderar jag på att köpa ett nytt (begagnat) grafikkort. Jag har nu ett 1060 6gb.
Just nu kör jag enbart red dead redemption 2.
Tanken jag har är att köpa ett begagnat grafikkort nu och eventuellt uppgradera resten senare. Så ett kort som ger en märkbar förbättring nu i rdr2 men även matchar lite nyare/bättre cpu vore idealiskt.
Jag tänker att ett 2060/2060 super eller liknande kanske skulle vara rimligt, vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem

Nja, jag misstänker att GTX 1060 redan är tillräckligt snabbt för din nuvarande CPU. Ett ännu snabbare grafikkort lär inte öka prestandan nämnvärt. Fast det beror mest på vilken upplösning, inställningar och vilken FPS-nivå du siktar på.

Du kan dock kolla hur belastningen på CPU-kärnorna och grafikkortet ser ut för att kolla vart flaskhalsen ligger. Antingen genom Nvidias overlay, aktivitetshanteraren, eller t.ex MSI Afterburner.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Om du spelar i 1440p så skulle jag nog satsa minst på ett 3060 / 3060 Ti / 3070 eller motsvarande AMD-kort (6700 XT) för att få en värd uppgradering. Men ja, din CPU är 10år+ gammal så managera förväntningarna därefter.

Permalänk

Upplösning är 1080p men kan eventuellt bli 1440p i framtiden med 27" skärm.
När det gäller inställningar vill jag gärna ha så "höga" som möjligt, tycker det ger ganska mycket för upplevelsen.
FPS känns inte så viktigt för mig, typ över 40...
Jag förstår att cpu'n kommen flaska, frågan är om det blir någon märkbar skillnad trotts detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ring90000:

Upplösning är 1080p men kan eventuellt bli 1440p i framtiden med 27" skärm.
När det gäller inställningar vill jag gärna ha så "höga" som möjligt, tycker det ger ganska mycket för upplevelsen.
FPS känns inte så viktigt för mig, typ över 40...
Jag förstår att cpu'n kommen flaska, frågan är om det blir någon märkbar skillnad trotts detta?

Tips är att söka på din CPU och önskad GPU-modell på Youtube. Finns hur mycket som helst där som bör hjälpa dig att bilda en god uppfattning om vilken prestanda du kan förvänta dig!

Permalänk
Skrivet av Decster:

Nja, jag misstänker att GTX 1060 redan är tillräckligt snabbt för din nuvarande CPU. Ett ännu snabbare grafikkort lär inte öka prestandan nämnvärt. Fast det beror mest på vilken upplösning, inställningar och vilken FPS-nivå du siktar på.

Du kan dock kolla hur belastningen på CPU-kärnorna och grafikkortet ser ut för att kolla vart flaskhalsen ligger. Antingen genom Nvidias overlay, aktivitetshanteraren, eller t.ex MSI Afterburner.

Tack för tipset! Jag kollade genom Nvidias overlay och gpu'n ligger på 99% load i princip hela tiden medans cpu'n ligger på 60-70%. Så lite skillnad lär det ju bli med bättre grafikkort tänker jag.

Permalänk
Skrivet av edson:

Tips är att söka på din CPU och önskad GPU-modell på Youtube. Finns hur mycket som helst där som bör hjälpa dig att bilda en god uppfattning om vilken prestanda du kan förvänta dig!

Det var ett bra tips! Hittade en hel del där och drar väl slutsatsen att jag kommer få märkbart högre fps och/eller köra lite högre inställningar med ett bättre kort.
Jag hittade även lite information i ett par prestandaindex här på swec som var intressant.

Det blev i alla fall så att jag köpte ett begagnat 5700xt.
Hur stor jag upplever skillnaden i praktiken återstår att se. Oavsett så inser jag att jag förmodligen kommer vilja uppgradera cpu/moderkort/minne framåt hösten och då känns det kortet som ett rimligt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ring90000:

Det var ett bra tips! Hittade en hel del där och drar väl slutsatsen att jag kommer få märkbart högre fps och/eller köra lite högre inställningar med ett bättre kort.
Jag hittade även lite information i ett par prestandaindex här på swec som var intressant.

Det blev i alla fall så att jag köpte ett begagnat 5700xt.
Hur stor jag upplever skillnaden i praktiken återstår att se. Oavsett så inser jag att jag förmodligen kommer vilja uppgradera cpu/moderkort/minne framåt hösten och då känns det kortet som ett rimligt val.

Stort grattis, du kan förvänta dig allt mellan 70-100% bättre prestanda beroende på upplösning! Men som du är inne på så tappar du en del i din CPU-bottleneck men oavsett en fin uppgradering!

Din nästa uppgradering bör bli en 27" 1440p-skärm!

Permalänk
Medlem

Ett 2060 borde räcka långt för 1080p, annars som har sagts, 3060 eller 3060 Ti.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Skrivet av edson:

Stort grattis, du kan förvänta dig allt mellan 70-100% bättre prestanda beroende på upplösning! Men som du är inne på så tappar du en del i din CPU-bottleneck men oavsett en fin uppgradering!

Din nästa uppgradering bör bli en 27" 1440p-skärm!

Tack! Ja det är inte alls omöjligt att nästa grej blir en 27a. Sen kanske moderkort, cpu och ram, sen kanske en m2 disk, sen kanske... Det är nog risk att uppgraderings-hjulet börjat rulla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ring90000:

Det var ett bra tips! Hittade en hel del där och drar väl slutsatsen att jag kommer få märkbart högre fps och/eller köra lite högre inställningar med ett bättre kort.
Jag hittade även lite information i ett par prestandaindex här på swec som var intressant.

Det blev i alla fall så att jag köpte ett begagnat 5700xt.
Hur stor jag upplever skillnaden i praktiken återstår att se. Oavsett så inser jag att jag förmodligen kommer vilja uppgradera cpu/moderkort/minne framåt hösten och då känns det kortet som ett rimligt val.

Det kommer göra stor skillnad. Du kommer dock få en del drops som grafikkortet inte kan göra något åt.
Frågan är dock om du kanske inte ska ta och kika på begagnat-marknaden efter ett "uppgraderingspaket"?
Det vill säga moderkort/CPU/minne. Viktigaste är väl moderkort+cpu då DDR4 fortfarande säljs till bra priser.
Det behöver inte kosta mer än 1500-2500 för att få en uppgradering begagnat som håller ett par år till
Är du nöjd nu dock så kan du likväl vänta lite till och få lite bättre prestanda/krona framgent.

Skrivet av Ring90000:

Tack! Ja det är inte alls omöjligt att nästa grej blir en 27a. Sen kanske moderkort, cpu och ram, sen kanske en m2 disk, sen kanske... Det är nog risk att uppgraderings-hjulet börjat rulla!

Jag hade satsat på hårdvaran först. Även om du har låga krav så är det en helt annan upplevelse att spela utan stutter(hack) och frame drops. Klart mer värt än lite bättre bildkvalité.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Det kommer göra stor skillnad. Du kommer dock få en del drops som grafikkortet inte kan göra något åt.
Frågan är dock om du kanske inte ska ta och kika på begagnat-marknaden efter ett "uppgraderingspaket"?
Det vill säga moderkort/CPU/minne. Viktigaste är väl moderkort+cpu då DDR4 fortfarande säljs till bra priser.
Det behöver inte kosta mer än 1500-2500 för att få en uppgradering begagnat som håller ett par år till

Har du några rekommendationer på CPU/moderkort att hålla utkik efter begagnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ring90000:

Har du några rekommendationer på CPU/moderkort att hålla utkik efter begagnat?

Det du måste förhålla dig till är nypris.

Du får en riktigt kompetent Ryzen 5 5600, ett B550 moderkort samt 16GB DDR4 för cirka 3500-4000kr helt nytt
beroende på vilket moderkort du väljer. Ungefär samma pris för motsvarande Intel 12400 och ett B660.

Ska du då betala 2000-2500kr för 4-5 år gamla komponenter är det i mina ögon inte värt det.

Om begagnat så bör du satsa på minst Intel 10th Gen (Core 10XXX). För AMD skulle jag nog inte gå äldre än Zen 2, dvs 3600 X men gärna Zen 3, 5600 eller bättre.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av edson:

Det du måste förhålla dig till är nypris.

Du får en riktigt kompetent Ryzen 5 5600, ett B550 moderkort samt 16GB DDR4 för cirka 3500-4000kr helt nytt
beroende på vilket moderkort du väljer. Ungefär samma pris för motsvarande Intel 12400 och ett B660.

Ska du då betala 2000-2500kr för 4-5 år gamla komponenter är det i mina ögon inte värt det.

Om begagnat så bör du satsa på minst Intel 10th Gen (Core 10XXX). För AMD skulle jag nog inte gå äldre än Zen 2, dvs 3600 X men gärna Zen 3, 5600 eller bättre.

Lycka till!

Jag har varit inne lite på de tankarna själv.
Vore det dumsnålt med en 3600?
Finns det någon speciell anledning att välja ett B550 över ett B450 kort?

Tack igen för hjälp/svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ring90000:

Vore det dumsnålt med en 3600?

Ja, Zen 3 är BETYDLIGT mycket bättre än Zen 2 när det kommer till spel.

Ska du ha "ultrabudget" så skulle jag istället titta på 12100F och billigaste vettiga DDR4 LGA 1700 du kan hitta. Då har du bättre framtida möjligheter till uppgraderingar än AM4 och ligger prismässigt i samma klass som vad folk begär för 3600/am4 beg, du sparar inte många hundralappar. 12100 är generellt snabbare än 3600 i spel (ibland betydligt) med några få undantag. Eller helt enkelt bara ta steget till ett nytt 5600/AM4 system.