Adapter "tystar nätverk" för kräsna ljudentusiaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du tog samma spelare och rippade med två olika program och fick samma resultat på ripparna bekräftar du mitt resultat. Det var först med EAC jag fick konsekvens mellan två olika spelare, Plextorn och den inbyggd i PC: (som jag vill minnas vad HP). Powerbookens läsare kunde jag inte köra EAC eftersom EAC kräver Windows.

Problemet med Red Book är i första hand olika cd-läsare = olika rippar. Det är orsaken till program som EAC och Accuraterip existerar till att börja med. Om det alltid blev konsekventa resultat från Red book hade programmen aldrig behövts.

Ska se om jag orkar leta reda på fler cd-rom att rippa ifrån då, vet att jag ska ha två laptops liggande någonstans som är gamla nog att de borde ha inbyggd cd, sen om jag bara hade haft ork nog att fixa den så hade jag också gärna renoverat min gamla a4000 som ligger i förrådet och köra en rip med den.

Iaf den cd-rom som jag har i min desktop idag som 2 av de 3 filerna kommer ifrån är en TSSTcorp CDDVDW SH-S223B SB02.

Sen bara för att så spenderade jag lite över 40:- av mina egna pengar på att köpa en digital nerladdning i flac av samma låt från både junodownload.com och från bandcamp.com men det visade sig att de två skiljde sig rätt rejält från mina och från varandra. Så jag öppnade alla i audacity och noterade att någon varit inne och pillat på ljudet, framförallt den från junodownload.com hade spår av normalisering (ljudvågen var extremt höjd volymmässigt) så jag misstänker att båda dessa källor inte kört in sina flac från en ren wav/cd utan de har antingen remastrat (för att "förbättra" dem) och/eller baserat flac versionen på en uppackad mp3.

Så varning för digitala nerladdningstjänster, de säljer inte alltid vad de påstår att de säljer.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Självklart är det så, men det är ju väldigt enkelt för en CD att bli skadad så att bitar läses fel före felkorrigeringen. Enligt denna sida från ett masteringföretag kan upp till 220 errors/sekund (återigen FÖRE båda lagrena felkorrigering) anses vara "a quality recording".
Små repor är ju inte direkt ovanligt att se på skivor heller.

Huruvida det är möjligt att läsa en 100% perfekt skiva bitexakt är inte intressant i min värld eftersom det inte går att veta om en skiva är 100% perfekt eller inte.

Nu är det ju så att den länken är ett reklamblad för ett företag som påstår att de mastrar sina skivor med få fel medan alla andra mastrar med massor av fel så jag hade nog tagit det påståendet om vad "alla andra" gör med en stor nypa salt. Dock så precis som han skriver så spelar det ändå ingen roll för ligger antalet C1 fel under det angivna per sekund så kommer skivan att representeras bitperfekt mot mastern ändå (vilket är varför man har en maxgräns för antalet C1 fel).

C2 fel sedan uppstår om du har repor eller smuts på skivan som övertiger ca 2,5mm i längd (dvs längs med spåret), så man kan visuellt se på en skiva om den är skadad eller inte.

Men oavsett det så är även det inte vad vi diskuterar för det är inget här som någonsin påstått att en skadad skiva går att återskapa till 100% bara för att den är digital.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Dvs "vi" på ena sidan menar inte att alla skivor någonsin kan återges 100% bitperfekt eller att data är 100% felfri bara för att den är digital

Om man kopierar en ljudskiva kan man förstås få en 100% exakt kopia men poängen är att det går inte att veta det säkert utan att ha tillgång til originaldatat eller dess checksumma, vilket vi inte har.

Några har argumenterat att det går att veta det säkert ändå, och de har fel. Samma personer har rätt när de påpekar att produkten i trådstarten inte kan påverka kvaliten på ljudet, så det är inte en uppdelning i folk som har fel och folk som har rätt, det varierar från inlägg till inlägg.

Det är rätt så gott om säkra uttalanden om saker som är omöjliga i den här tråden, vilket blir ett ämne i sig självt som @laxpudding var inne på. Han kanske är galen som en räv den killen och vi är alla ovetande deltagare ett psykologiskt experiment.

Skrivet av F.Ultra:

Nej det är inte vanligt förekommande, det var ett par bolag som höll på med detta

Ett par bolag av fem på tiden då det begav sig är alltså 40%. Rätt så vanligt ändå eller?

(Sedan spelar det ingen roll eftersom även "ärlig" information i ljudskivor är otillräcklig för att garantera bitperfektion).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

det finns därför inte fler fel på audio-cds än vad det gör på CD-Rom. Så det hela beror på hur mjukvaran väljer att läsa skivan, detta var ju tänkt att klara en realtidsuppselning av ljudet vilket gjorde att det fanns en del fusk (interpolering ffa) för att lösa bitfel "on the fly" som inte behövs när man rippar.

Skrivet av F.Ultra:

EAC skapades inte för att det var svårt att kopiera data från skivan 100% bitexakt. Det skapades för att det var svårt att kopiera data från en skadad skiva 100% bitexakt.

Det är omöjligt att garantera bitexakthet från ljudskivor. (TIL, tack vare en debatt kring en värdelös produkt, inte illa!)

Problemet är att själva formatet inte har de checksummor som behövs.
Det är alltså omöjligt att garantera resultatet hur man läser skivan, oavsett vilken läsare man använder, oavsett vilken mjukvara man använder, oavsett vilken firmware läsaren har. Du kan scanna skivan med svepelektronmikroskop, det spelar ingen roll, Datat som behövs för att verifera att det är korrekt finns inte på skivan.

Detta förklarar också varför den ultimata kontrollen av en ripps korrekthet i de bästa rippverktygen är är att "kolla vad de andra fick". Det finns inget bättre sätt.

Det blir ofta korrekt (eller korrekt nog) ändå förstås men man kan alltså inte veta det helt säkert. Vilket man kan från dataaskivor.

Tur att man i dag får förlustfria filer konverterade från masterbanden skickade garanterat felfritt över internet för en månadskostnad lägre än snittpriset på en CD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomas:

Självklart är det så, men det är ju väldigt enkelt för en CD att bli skadad så att bitar läses fel före felkorrigeringen. Enligt denna sida från ett masteringföretag kan upp till 220 errors/sekund (återigen FÖRE båda lagrena felkorrigering) anses vara "a quality recording".
Små repor är ju inte direkt ovanligt att se på skivor heller.

Huruvida det är möjligt att läsa en 100% perfekt skiva bitexakt är inte intressant i min värld eftersom det inte går att veta om en skiva är 100% perfekt eller inte.

Har för mig att felkorrigeringen på audiocd är designad för att kunna korrigera 1500 fel per sekund innan kretsarna börjar hitta på utfyllnad.

Skrivet av F.Ultra:

Ska se om jag orkar leta reda på fler cd-rom att rippa ifrån då, vet att jag ska ha två laptops liggande någonstans som är gamla nog att de borde ha inbyggd cd, sen om jag bara hade haft ork nog att fixa den så hade jag också gärna renoverat min gamla a4000 som ligger i förrådet och köra en rip med den.

Iaf den cd-rom som jag har i min desktop idag som 2 av de 3 filerna kommer ifrån är en TSSTcorp CDDVDW SH-S223B SB02.

Sen bara för att så spenderade jag lite över 40:- av mina egna pengar på att köpa en digital nerladdning i flac av samma låt från både junodownload.com och från bandcamp.com men det visade sig att de två skiljde sig rätt rejält från mina och från varandra. Så jag öppnade alla i audacity och noterade att någon varit inne och pillat på ljudet, framförallt den från junodownload.com hade spår av normalisering (ljudvågen var extremt höjd volymmässigt) så jag misstänker att båda dessa källor inte kört in sina flac från en ren wav/cd utan de har antingen remastrat (för att "förbättra" dem) och/eller baserat flac versionen på en uppackad mp3.

Så varning för digitala nerladdningstjänster, de säljer inte alltid vad de påstår att de säljer.

Om du orkar och vill så kan du jämföra olika mastringar objektivt med Masvis som mäter en del signalegenskaper, det säger i vart fall om nån varit inne och pillat på dynamik och nivåer mellan olika versioner av samma låt.
https://www.lts.a.se/ljudteknik/masvis/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det är omöjligt att garantera bitexakthet från ljudskivor. (TIL, tack vare en debatt kring en värdelös produkt, inte illa!)

Ingen tror det, men vissa här verkar tro att alla läsningar ger olika resultat. Läsning av en oskadad skiva ger ,est sannolikt en perfekt binär återspegling av skivans innehåll, är det inte så vet man att någon men inte vilken bit som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Du kan scanna skivan med svepelektronmikroskop, det spelar ingen roll, Datat som behövs för att verifera att det är korrekt finns inte på skivan.

Wut?

"The error-correction system used for CDs is called the Cross-interleaved Reed-Solomon Code (Circ). The information rate is three out of four; that is, 75 per cent of the bits contain information and 25 per cent enable error detection and correction."

Så jo man kan verifiera om man läst rätt, vet inte fått den där infon från men den stämmer inte med verkligheten, eller som jag brukar säga, detta är en ren och skär lögn. Det kan ju såklart vara så att du menar något annat än vad jag förstår.

Jag läser att du påstår att det inte går att veta om det blir bitfel lär man läser en CD-Audio. 90% av tråden bygger väl ändå på att vi förstår att det finns paritetsdata för att veta om man läst rätt/mottagit rätt? För att återskapa är en annan femma, då beror det på hur mycket och var felen ligger.

Måste vara detta du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Tur att man i dag får förlustfria filer konverterade från masterbanden skickade garanterat felfritt över internet för en månadskostnad lägre än snittpriset på en CD.

Intressant kan du berätta mer.

Diskussionen om bluffprodukten har försvunnit nu kom en intressant diskussion om att rippa cd upp.
Det borde skrivas om hur man gör en perfekt kopia som sen sparas på en HD i någon dator eller i annan pryl.
Jag vägrar att streama använder bara cd till seriös musiklysning (vinyl är ok)

Programmet gjordes för några år sen men är ändå relevat nu.
Vad är det som låter? del 1 av 2 – Snålkodning
https://sverigesradio.se/avsnitt/610788

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Wut?

"The error-correction system used for CDs is called the Cross-interleaved Reed-Solomon Code (Circ). The information rate is three out of four; that is, 75 per cent of the bits contain information and 25 per cent enable error detection and correction."

Så jo man kan verifiera om man läst rätt, vet inte fått den där infon från men den stämmer inte med verkligheten, eller som jag brukar säga, detta är en ren och skär lögn. Det kan ju såklart vara så att du menar något annat än vad jag förstår.

Jag läser att du påstår att det inte går att veta om det blir bitfel lär man läser en CD-Audio. 90% av tråden bygger väl ändå på att vi förstår att det finns paritetsdata för att veta om man läst rätt/mottagit rätt? För att återskapa är en annan femma, då beror det på hur mycket och var felen ligger.

Måste vara detta du menar?

Felkorrigeringsbits kan också läsas fel och råka bli rätt, därmed kan det passera alla checkar, så är det iofs med alla tekniker, finns ett maximalt antal bitfel som kan upptäckas

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Felkorrigeringsbits kan också läsas fel och råka bli rätt, därmed kan det passera alla checkar, så är det iofs med alla tekniker, finns ett maximalt antal bitfel som kan upptäckas

Vad är sannolikheten för det? Är det ens meningsfullt att diskutera? Betyder inte det att vi har skadat media, dvs vi kommer märka det i alla fall på andra ställen att det inte är läsbart? Men visst fortsätt greppa efter halmstrån för att försvara påståenden som är helt uppåt väggarna. Förstår inte syftet med att fortsätta låtsas att detta är ett helt giltigt ställningstagande. Dvs att någon anser sig förstå att det kan finnas utrymme för produkten om man bara får FÖRKLARA för oss okunniga som saknar nyfikenhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mordekai:

Dvs att någon anser sig förstå att det kan finnas utrymme för produkten om man bara får FÖRKLARA för oss okunniga som saknar nyfikenhet.

Vilken produkt? Det pratas ju om CD-skivor nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Men visst fortsätt greppa efter halmstrån för att försvara påståenden som är helt uppåt väggarna.

Det som är helt uppåt väggarna är dina upprepade påståenden om att spelarna kan garantera resultatet från ljudskivor när datat på skivan inte har tillräckligt med information för det.

Du behöver inte läsa standarden för att fatta att du har fel heller det räcker ju att alla rippningsverktyg använder en verifieringsmekanism på internet för att inse att spelarna inte kan göra det själva.

Du säger saker som är liks felaktiga som de felaktigheterna om nätverkstrafik som du kritiserade andra för tidigare i tråden, ironiskt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vad är sannolikheten för det? Är det ens meningsfullt att diskutera? Betyder inte det att vi har skadat media, dvs vi kommer märka det i alla fall på andra ställen att det inte är läsbart? Men visst fortsätt greppa efter halmstrån för att försvara påståenden som är helt uppåt väggarna. Förstår inte syftet med att fortsätta låtsas att detta är ett helt giltigt ställningstagande. Dvs att någon anser sig förstå att det kan finnas utrymme för produkten om man bara får FÖRKLARA för oss okunniga som saknar nyfikenhet.

Det är inte hög sannolikhet men som alla andra sagt, till och med EAC, till och med AccurateRip och alla andra kan bara jämföra relativt vad andra fått. Det finns ingen definitiv sanning på skivan i sig. Det är vad som diskuteras i tråden på senaste sidan. Skivan i sig är inte tillräcklig, en enskild rip du gör hemma kan ha bitfel i sig utan att du kan veta säkert. Alla felsäkrande lösningar har sina begränsningar. Är det sannolikt? Kanske inte, men det kan hända och händer uppenbarligen annars hade vi inte haft den här diskussionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det som är helt uppåt väggarna är dina upprepade påståenden om att spelarna kan garantera resultatet från ljudskivor när datat på skivan inte har tillräckligt med information för det.

Du behöver inte läsa standarden för att fatta att du har fel heller det räcker ju att alla rippningsverktyg använder en verifieringsmekanism på internet för att inse att spelarna inte kan göra det själva.

Du säger saker som är liks felaktiga som de felaktigheterna om nätverkstrafik som du kritiserade andra för tidigare i tråden, ironiskt nog.

Som sagt, ingen läsare kan garantera att en skiva som är skadad kan läsas korrekt, alla spelare vet dock när de använder interpolering eller inte, så med rätt mjukvara (firmware) så går det att veta om vi får ut en bitkorrekt ström eller en ljudkorrekt ström av bits. I de fall när skivor ofta ger olika resultat trots oskadat skick så beror det på att de är skapade medvetet för att vara svåra att läsa som ren data. Av någon okänd anledning togs CD-skivor in i tråden för att "bevisa"(?) att binärdata kan bli fel. Självklart kan det bli fel, sker detta obemärkt? Sällan, så sällan att vi kan säga nästan aldrig. Man kan inte addera saker i överföringskedjan för att korrigera jitter, packets out of order om ändutrustning följer baskraven för ip över ethernet. Skulle detta vara möjligt så skulle alla gamers ha denna dongel på sin dator.

När du säger att jag säger felaktiga saker så är det kutym att du berättar vad så jag lär mig något och inte andra blir lurade av mina villfarelser i tråden.

Om du vill ha en AudioCD-logga på din produkt är jag rätt säker på att det krävs att du följer AudioCD-specen. Det betyder inte att digital data exempelvis på CD på något sätt inte kan läsas korrekt i oskadat skick eller att du inte kan veta om en skiva är skadad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Felkorrigeringsbits kan också läsas fel och råka bli rätt, därmed kan det passera alla checkar, så är det iofs med alla tekniker, finns ett maximalt antal bitfel som kan upptäckas

I så fall måste du få fel på både ljud-datan och korrigeringskoderna samtidigt och då också i ett matematiskt förhållande som gör att beräkningarna fortfarande stämmer. Chans finns naturligtvis, vet dock inte vad sannolikheten för det är, men den lär vara väldigt låg. Vi pratar Reed-Solomon koder här och inte simpla paritetsbitar.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

I så fall måste du få fel på både ljud-datan och korrigeringskoderna samtidigt och då också i ett matematiskt förhållande som gör att beräkningarna fortfarande stämmer. Chans finns naturligtvis, vet dock inte vad sannolikheten för det är, men den lär vara väldigt låg. Vi pratar Reed-Solomon koder här och inte simpla paritetsbitar.

Absolut sant, i praktiken är det nog nästan omöjligt att få falska positiva läsningar (framförallt upprepat)

Nu är jag dock matematiker och kanske har en annan definition av bevis

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har för mig att felkorrigeringen på audiocd är designad för att kunna korrigera 1500 fel per sekund innan kretsarna börjar hitta på utfyllnad.

Om du orkar och vill så kan du jämföra olika mastringar objektivt med Masvis som mäter en del signalegenskaper, det säger i vart fall om nån varit inne och pillat på dynamik och nivåer mellan olika versioner av samma låt.
https://www.lts.a.se/ljudteknik/masvis/

RMS skiljer mer än 2dB mellan spåren från de två nerladdade versionerna av samma spår så jo någon har ju gjort något. Men den som jag laddade ner från bandcamp.com är väldigt lik min orginalrip så det verkar som om det mest är junodownload.com som man ska akta sig för iaf för de har som sagt verkligen gjort något.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut sant, i praktiken är det nog nästan omöjligt att få falska positiva läsningar (framförallt upprepat)

Nu är jag dock matematiker och kanske har en annan definition av bevis

I så fall har du mer möjlighet att räkna ut den sannolikheten än mig. Jag har försökt att hitta om någon har räknat på det och det borde ju någon ha gjort men har hittills inte lyckats. Dock blir jag lite konfunderad när du å ena sidan skriver att det nog är nästan omöjligt för att i nästa skriva att du har andra definitioner av bevis.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Laxpudding:

Ifall man lyckas trycka undan sin affekt en liten stund och följer produkten i dess sammanhang så finns sammanhanget på bilden:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/109084?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTA5MDg0IiwiZmlsdGVycyI6WyJjPTI2MSwwLDg4OSw1MDAiLCJhPTE2OjkiLCJ0PXBhbmVCYW5uZXIiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMTA1MDEifSwia2V5IjoiNDI4NzExZGEzMTI1MzkwMmUxY2QzZWRjNWUyMWRlY2QifQ%3D%3D

På bilden syns den typ produkt som iSilencer är tänkt att verka med och pictograferna visar dem också:

Ifi Audio Zen Stream
Ifi Neo Stream

Dvs deras egna fristående streamingspelare.

Den förklaringen jag fått från de som skapar den här typen av streamingprodukter är att de inte har tillräckligt med buffert och felkorrigering för att till fullo hantera jitter-problematik i realtid, utan att det fortplantar sig till D/A-omvandlare.

Fast de här människorna, ofta rätt nördiga ingenjörer, är heller inte världens bästa på att förklara. De har dessutom inte en 20 minuters Powerpoint i fickan heller för att ge hela storyn bakom varför den här branschen är så besatt av jitter. Även om de faktisk borde göra den presentationen i mitt tycke. Allting är alltid mer komplicerat när man skrapar på ytan.

Samtidigt så vet jag hur ingenjören och visionären bakom den här typen av produkter ofta tänker. För dem kan det var viktigt att uppnå den där sista procenten teknisk perfektion. Vad de anser som viktigt, rent av ser som sitt livsverk, är ofta en perfektion låååååångt bortom min pragmatiska uppfattning av good enough.

Jag har inte svaren för hur det fungerar exakt i det här sammanhanget. Men jag är NYFIKEN och vill kunna FÖRKLARA. Även om jag personligen alltså är SKEPTISK till att produkterna har någon större effekt i praktiken – eller ens alls – så vill jag FÖRSTÅ tankesätten bakom deras existens. För då blir jag också bättre på att sakligt kunna förklara dem.

Att gå med i pöbel och skrika "Bluff - dessa produkter ska alltid hatas och fördrivas" är ju den allistiska och enkla lösningen. Kräver ingen eftertanke eller ansträngning. Inte min grej.

Produkten kan inte bidra till något annat än att addera en last på Ethernet-kommunikationen och lite brus.
Av produktbild från tillverkaren så verkar det sitta en signaltransformator från Pulse på kretskortet, något som alltid sitter i enheten med RJ45-kontakt redan. På undersidan sitter avkopplingen för en signaltransformator.

Dessa komponenter sitter redan på enheter som använder Ethernet.

Produkten pratar även om "zero jitter memory buffer". Det är kort och gott som så att det inte existerar någon buffer alls på produkten, så då är det såklart att inget "jitter" adderas. Däremot kommer det jitter som existera smita igenom likt signalerna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

I så fall har du mer möjlighet att räkna ut den sannolikheten än mig. Jag har försökt att hitta om någon har räknat på det och det borde ju någon ha gjort men har hittills inte lyckats. Dock blir jag lite konfunderad när du å ena sidan skriver att det nog är nästan omöjligt för att i nästa skriva att du har andra definitioner av bevis.

Normala skalan i forskning (fysik till exempel) är väl zigma-skalan med hur många decimalers säkerhet man har (99.999…x %)

Man bör ju kunna överföra CD-korrigeringen till något liknande värde, ska se vad jag kan hitta om hur algoritmen fungerar

Rent matematiskt kan de kollidera och därmed är det aldrig helt säkert. Det går att konstruera fall som bryter mot valideringen (validerar felaktig data), alltså kan det inte räknas vara helt säkert. Lite som att det går att konstruera två PDF-filer med samma sha1 hash
https://shattered.io/

Jag tror dock att felkorrigeringen duger tillräckligt bra för att skapa hörbart oskiljbart resultat i de allra flesta fallen, men det är för mig inte samma sak som ’digitalt kan inte bli fel’ som vissa i tråden försöker beskriva

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Normala skalan i forskning (fysik till exempel) är väl zigma-skalan med hur många decimalers säkerhet man har (99.999…x %)

Man bör ju kunna överföra CD-korrigeringen till något liknande värde, ska se vad jag kan hitta om hur algoritmen fungerar

Rent matematiskt kan de kollidera och därmed är det aldrig helt säkert. Det går att konstruera fall som bryter mot valideringen (validerar felaktig data), alltså kan det inte räknas vara helt säkert. Lite som att det går att konstruera två PDF-filer med samma sha1 hash
https://shattered.io/

Jag tror dock att felkorrigeringen duger tillräckligt bra för att skapa hörbart oskiljbart resultat i de allra flesta fallen, men det är för mig inte samma sak som ’digitalt kan inte bli fel’ som vissa i tråden försöker beskriva

Ja zigma var vad vi använde iaf back in the day när jag tog min civ.ing. Och ja klart att de kan kollidera, det kan ingen argumentera emot, vad som är intressant är sannolikheten för att det skall inträffa.

Audio CD skivor använder Cross-interleaved Reed-Solomon Codes (CIRC) där de stoppar in en extra paritets byte per 3 bytes av data. Hittade lite info här: https://books.google.se/books?id=yws55Rx1orEC&pg=PA41&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false och här: https://web.archive.org/web/20180917213045/https://www.usna.edu/Users/math/wdj/_files/documents/reed-sol.htm

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DavidtheDoom:

Produkten pratar även om "zero jitter memory buffer". Det är kort och gott som så att det inte existerar någon buffer alls på produkten, så då är det såklart att inget "jitter" adderas. Däremot kommer det jitter som existera smita igenom likt signalerna.

Tack för tiden @DavidtheDoom – uppskattas!

Ifall det vore generell "jittermumsare" borde dess effekt – eller frånvaron av effekt – kunna mätas med någon form av nätverksanalysator.

Mer spekulativ följdfråga: Finns det något som tyder på att detta kan användas för att ordna/förbättra för problem i den streamer den är tänkt att sitta mot? Omfraserat: kan iSilencer tänkas vara en extern fix/kludge för att hantera vad som kan vara en svaghet eller felkonstrution i deras streamers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tack för tiden @DavidtheDoom – uppskattas!

Ifall det vore generell "jittermumsare" borde dess effekt – eller frånvaron av effekt – kunna mätas med någon form av nätverksanalysator.

Mer spekulativ följdfråga: Finns det något som tyder på att detta kan användas för att ordna/förbättra för problem i den streamer den är tänkt att sitta mot? Omfraserat: kan iSilencer tänkas vara en extern fix/kludge för att hantera vad som kan vara en svaghet eller felkonstrution i deras streamers?

Det skulle vara om man utav någon anledning valt att kringgå rådande standard för fysiska interface, men det är ju detsamma som felkonstruerad i min värld. Dvs. Om uppspelningsenhet och nätverksutrustning bägge saknar transformator så torde denna isolera dessa.

Det finns lite läsning om implementationer utav fysiska interface utan trafo här t.ex. Men jag ser inte att det är något reellt då ingen seriös tillverkare skulle vilja riskera medföljande problem(minskad bandbredd, jordslingor, krypströmmar och gud vet vad) för att inte tala om alla supportärenden/produktreturer som ovanstående problem hade resulterat i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du tog samma spelare och rippade med två olika program och fick samma resultat på ripparna bekräftar du mitt resultat. Det var först med EAC jag fick konsekvens mellan två olika spelare, Plextorn och den inbyggd i PC: (som jag vill minnas vad HP). Powerbookens läsare kunde jag inte köra EAC eftersom EAC kräver Windows.

Problemet med Red Book är i första hand olika cd-läsare = olika rippar. Det är orsaken till program som EAC och Accuraterip existerar till att börja med. Om det alltid blev konsekventa resultat från Red book hade programmen aldrig behövts.

Ok så jag plockade fram en av mina äldre laptops, en ThinkPad W500 som har en MATSHITA DVD-RAM UJ892 SB01 cd-rom.

Så jag har nu data från 3 olika maskiner med 3 olika program. #1 är en rip gjord i Windows med EAC på en okänd dator med okänd modell cd-rom. #2 är en rip gjord på min desktop med cdparanoia, #3 är en rip gjord på min desktop genom att helt sonika öppna cd-skivan i gnomes default filhanterare (Filer) och kopiera filen till hårddisken. #4 är cdparanoia från en gammal Thinkpad W500 och #5 är kopia via Filer från en gammal Thinkpad W500.

Lite bakgrundsinfo för de som inte känner till det med EAC och cdparanoia är två helt olika program, de har samma mål men är skapade och utvecklade helt separat och har helt olika funktionalitet. EAC är dessutom closed source och cdparanoia är 4 år äldre än EAC. Filer är Gnomes (desktop miljö i Linux) filhanterare och på min desktop / spelrigg så kör jag Ubuntu 22.04 medan jag körde Ubuntu 20.04 på min gamla Thinkpad.

Visade sig att cd-romen på Thinkpaden hade ännu kortare lead-out än den på min desktop så jag fick dra bort 304 bytes från slutet på mina filer från förra försöket (dvs fil 1-3) och jag kan nästan garantera att det är skillnad i lead-in och lead-out som utgör den skillnad som många tycker sig se mellan rippar vilket kan förklara varför de ser att skillnaderna försvinner med EAC då EAC använder sig av publika databaser med info om olika spelares lead-in och lead-out så att den kan säkerställa att de blir lika från spelare till spelare, detta har t.ex in cdparanoia så därför jag fick klippa bort en del från början och slutat av alla filerna för att de skulle matcha.

Iaf här är slutesultatet:

Citat:

fultra@Sineya:~/test$ sha256sum *
a62313fc91df43160bab12703321192cc43f9dcc5ec0194c3f1a0db950037982 1
a62313fc91df43160bab12703321192cc43f9dcc5ec0194c3f1a0db950037982 2
a62313fc91df43160bab12703321192cc43f9dcc5ec0194c3f1a0db950037982 3
a62313fc91df43160bab12703321192cc43f9dcc5ec0194c3f1a0db950037982 4
a62313fc91df43160bab12703321192cc43f9dcc5ec0194c3f1a0db950037982 5

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av F.Ultra:

RMS skiljer mer än 2dB mellan spåren från de två nerladdade versionerna av samma spår så jo någon har ju gjort något. Men den som jag laddade ner från bandcamp.com är väldigt lik min orginalrip så det verkar som om det mest är junodownload.com som man ska akta sig för iaf för de har som sagt verkligen gjort något.

Jdownloader ? Det är inget program som redigerar filerna man laddar hem med den, att ändra en ljudfil kräver en ganska specifik avancerad typ av påverkan typ passera genom ett ljudredigeringsprogram och inte nån download manager och inget fel i en nedladdning kan heller ge den typen av påverkan för det kräver exakt rätt typ av påverkan på samtliga samplingar i filen för att ändra nivån,
Det lär alltså vara olika mastringar eller åtminstone har någon gjort nån medveten påverkan.

Apropå jitter så är det skillnad på jitter i dataströmmen till dackretsen och jitter i nätverket, nätverksjitter kan inte påverka ljudkvaliten på nått signifikant sätt hur stort det än är, blir jittret extremt högt så stannar i praktiken dataflödet till dacen efter mottagingsbuffertarna men innan det sker är jitter i nätverket inget som spelar roll och det kan inte leda till påverkan av ljudkvaliten utan bara till ljud eller inte.
Jitter i dataströmmen till dacen kan dock påverka ljudet om det är för stort men det är kretsar mellan den punkten och nätverket så det är 2 olika jitterproblem

Den dac som har störst egen inbyggd buffert som jag vet om kan lagra ljuddata för 4 sekunder och det är så mycket att man faktisk kan hinna med att byta skiva i cdspelaren utan att den föregående skivan hinner tystna.
Med en sådan dackonstruktion är det ganska lätt att inse att det är jittret mellan den interna bufferten och själva omvandlingen som kan påverka ljudet och att det dacexterna jittret reduceras till ett ickeproblem vad gäller ljudpåverkan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@F.Ultra: Ah, intressant! Jag fick inte samma annat än med EAC från de två spelarna som kunde köra EAC med. Tittade jag på filerna i hexeditor var dessutom uppenbart när innehållet upprepades och när det inte upprepades.

Har jag förstått rätt nu:

1: EAC
2: cdparanoia (som bygger på samma princip som EAC)
3: Filhanteraren i Gnomes – som är oklart exakt hur den arbetar

Så av dessa tre är det egentligen endast 3:Gnomes som skulle kunna vara en potentiell avvikare i vad den levererar. Detta är lite vad jag är nyfiken på även om jag gett upp cd-rippningen för eget bruk. På 20 år hinner mycket ändras. Den som i närtid skriver kod för att rippa CD lär vid det här laget mycket väl känna till EAC + Accuraterip och vad de står för. Situationen var lite annan när man satt med Win98 och det fanns minst tre dussin olika "Free CD ripper – download today" att välja mellan.

Gissar att du inte har en 2001-PC med Windows98 och typ Audiograbber liggandes?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Laxpudding:

Tack för tiden @DavidtheDoom – uppskattas!

Ifall det vore generell "jittermumsare" borde dess effekt – eller frånvaron av effekt – kunna mätas med någon form av nätverksanalysator.

Det går absolut att utmäta, men troligen introduceras bara extra skew med denna extralast man slänger på, det finns inget som säger att jittret ska förbättras. Gissningsvis är det närmast svårt att se något konsekvent beteende mer än fördröjning i stigtid på signalerna.

Citat:

Mer spekulativ följdfråga: Finns det något som tyder på att detta kan användas för att ordna/förbättra för problem i den streamer den är tänkt att sitta mot? Omfraserat: kan iSilencer tänkas vara en extern fix/kludge för att hantera vad som kan vara en svaghet eller felkonstrution i deras streamers?

Ethernet är redan galvaniskt avskiljt på exakt samma sätt som dongeln gör. Så egentligen bidrar den inte med något som inte redan finns i den nätverkskopplade produkten.

Om man slänger på en massa eventualiteter, teoretiserar och världsbygger så kan detta absolut ha ett syfte. Det lär dock inte vara några "tillkortakommanden" som gör att den galvaniska avskiljningen i dongeln räddar något utan att något pajat i enheten. Om alla planeter står rätt så skulle denna kunna användas för att separera DC/jord-brus. Men det förutsätter:

Enhet: Felaktigt konstruerad ADC-jordlösning (släpper genom störningar mellan analog och digitaldomän)
Enhet: Felaktigt konstruerad skärm-filter (Avkopplar inte jord och skärm korrekt)
Enhet: Felaktigt konstruerad nätverkskabel med skärm kopplad i båda enheter eller inducering av DC-störningar påväg
Potentialskillnader mellan nätverksenhet och streamer.

Det första gör dock att man får ett tak på hur bra ljud man kan få ut ur enheten långt värre än störningarna på Ethernet-porten genererar. Mer realistiskt är enheten helt död vid det scenario som beskrivs ovan, dongeln lär inte ändra det.

En produkt som faktiskt är realistisk att vilja använda är en galvanisk avskiljare och/eller filter för USB då det förekommer jordbrus mellan USB-enhet och dator (statiskt brummande) eller högfrekvent brus (chitter-ljud när man t ex rör muspekaren på skärmen). Primärt är detta för att USB är normalt sett inte galvaniskt avskiljt mellan host och enhet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vilken produkt? Det pratas ju om CD-skivor nu.

OK, när vet man att man inte längre får skriva om ursprungsämnet?

Permalänk
Medlem

Nu verkar vi vara överrens om vi kan kalla detta scam, tyvärr för sent då många håller Laxpudding extremt högt och numer tror att det kan finnas utrymme att förbättra jitter och att inte ethernet redan har galvanisk avskiljning (det skulle vara läskigt om något). Jaja, jag får leta upp några nya väderkvarnar.