Permalänk

formatera SSD

noob fråga då jag aldrig har gjort detta förut, aldrig behövt göra det.
jag ska sälja min dator och vill wipa windows SSDn, hur gör man det? antar att det inte bara är att gå in i windows SSDn och deleta mappar och filer.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Du skaffar en mediapartion med USB och bootar upp genom bios, går in i hårddisken och deletar dina partioner.

https://www.microsoft.com/software-download/windows11

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Att ta bort och skapa partitioner tar inte bort kvarliggande data - bara tar bort kartoteket (filsystemet) som håller reda på dem medans sektorer har datat kvar - med diskräddnings-program kan man göra sk. datascrape och den vägen kan få för ut mycket av förre ägarens mer känsligare information på lagringen.

Windows gör förvisso TRIM på sektorerna i flash-lagring som frigörs när filer som raderas och det kan försvinna - men det är ingen garanterad funktion eller att det fungerar alls - tex. att använda kompression på någon del filsystemet så spärras användningen av TRIM-funktionen på hela lagringen och då försvinner inte raderad data utan är kvar tills sektorerna skrivs över med ny data. Samma sak sker om filsystemet ligger på en logisk volym skapas av (moderkorts) RAID, logisk volym från en HBA etc. och det brukar inte fungera heller på lagring som är kopplad över USB så att sätta lagringen i adapter/docka för TRIM/discard fungerar heller inte[2].

Att ta bort och skapa ny partition på lagringen utlöser heller ingen trim-process.

Det man kan titta efter är lagringstillverkarens program för lagringen (tex. magician för Samsung-SSD/NVMe) och så gör man en secure erase - oftast att en specifik USB-sticka skapas av lagringstillverkarens program och man sedan får göra reboot och styra i BIOS på för att starta raderprogrammet på USB-sticka [1] - obs du blir av med precis allt på lagringsenheten även om det är på flertal olika partitioner - det kommer inte finnas ett spår av detta efteråt.

Det fins också olika program för att wipa disken och många av dem är också av typen att dessa skrivs till en USB-sticka och som man sedan bootar på för att göra raderingen.

att man i flesta fallen får göra operationen bootad på en USB-sticka beror att windows ogärna vill såga grenen den sitter på.

[1] det skapas ofta en liten bootbar linux-programpaket på USB-stickan med dom funktioner som krävs för raderingen som 'smartctr' och 'hdparm' eller med nvme-program som körs i ett script

[2] I Linux med lite trix så kan man få TRIM/discard att fungera över USB också och program som fstrim (TRIM på ledig utrymme inom filsystem) och blkdiscard (den kan sätta TRIM på hela lagringen från första till sista sektor och allt gammal data som går att nå med LBA-adress försvinner - dock är det inte lika kryptografisk säkert som en 'secure erase')

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Du skaffar en mediapartion med USB och bootar upp genom bios, går in i hårddisken och deletar dina partioner.

https://www.microsoft.com/software-download/windows11

Nej!

Att ta bort partitionen (radera) är som om du tar bort lådan som du har saker i, sakerna är kvar. Skapar du sen en ny partition så ser du visserligen inte innehållet "i stil med en stängd låda", men öppnar du lådan så ser du åter igen dina saker.

Mycket information kan man få tillbaka med direkt i cmd med som ex. recover

Det har helt med hur filsystem från MS hanteras och är antagligen ett arv från första FAT, där man vid radering av filer och/eller partition endast ändrar status på en bit i respektive.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Lättast är att köra en full format, behöver inte göra saker så komplicerat.

Permalänk
Medlem

https://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/

Sliter på minnescelerna men är klockrent i övrigt. Den skriver 0 på alt.
Kom ihåg att välja rätt disk bara. Jag formaterade fel disk en gång. Tänkte inte på att jag hade två med samma modelnummer köpt vid olika tillfällen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Lättast är att köra en full format, behöver inte göra saker så komplicerat.

hur gör man detta?
SSDn är inte partionerad och allt ska bort från den

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hACmAn:

https://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/

Sliter på minnescelerna men är klockrent i övrigt. Den skriver 0 på alt.
Kom ihåg att välja rätt disk bara. Jag formaterade fel disk en gång. Tänkte inte på att jag hade två med samma modelnummer köpt vid olika tillfällen.

Jag hade inte använt detta. Lågnivåformatering, om det är det som verktyget gör, ska inte göras på moderna diskar. I värsta fall gör du disken obrukbar.

De flesta SSD-tillverkare ha sina egna program, tex Samsung Magician. I dessa program brukar det finnas verktyg för göra "Secure Erase".

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

hur gör man detta?
SSDn är inte partionerad och allt ska bort från den

Instruktioner för både windows och linux: https://superuser.com/a/1370661

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag hade inte använt detta. Lågnivåformatering, om det är det som verktyget gör, ska inte göras på moderna diskar. I värsta fall gör du disken obrukbar.

De flesta SSD-tillverkare ha sina egna program, tex Samsung Magician. I dessa program brukar det finnas verktyg för göra "Secure Erase".

Vart med om att de programen missar botsektorn. Vilket inte Low level format tole inte verkar vilket kan få en disk som inte fungerar med en windows installation att fungera igen. Den ska skriva 0 på varje sector men inte om och om igen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.