Regeringen stöder EU-förslag om massövervakning

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig fungera... 1000ggr mer jobb att tillhandahålla en tjänst med bakdörr(ar) än end-to-end-kryptering, där det senare är enkelt/säkert & kräver få resurser... som alla med lite insikt i crypto förstår.
Den dagen en populär applikation visar sig innehålla nån form av sniffing, kommer en ny utan + de enorma resurser som krävs för övervakning gör det i stort sett omöjligt. "Proffsen" kör bland annat med voicechat i diverse spel, du behöver inte spela men skapa ett party & diskutera vafan som helst, med fördelen att det inte övervakas/sparas...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja vad ska man säga? Det här är väl vad folket vill ha antar jag? Annars hade de väl röstat annorlunda i valet.

Förutsatt att det var ett vallöfte, annars kan folk inte röstat för det medvetet. Därtill som redan nämnts var det ca 0 chans att inte S eller M i regering och båda var för så vad skulle folk väl röstat annorlunda på? V eller SD?

Jag kan delvis sympatisera med resonemanget kring polisstat men inte tillräckligt för det är en slippery slope till fängelse för att ha kritiserat Erdogan offentligt. Ska nog läsa Kallocain, har inte gjort det.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Bengt-Arne:

Okey....

Innefattar förslaget även darknet?

Om inte så kan man nog anse att hjärnceller saknas hos dom flesta politiker och parlamentariker, eller så är dom helt urbotat "lata" genom att inte tänka hela varvet.

Det blir som att skjuta med elefantbössa, missa elefanterna och i förbifarten klippa någon mygga.

Kostnaden får normala medborgare bära som vanligt...

Nej, förslaget omfattar inte ens privata fildelningssajter på ytwebben.

Ur förslagets inledning, skäl 5: "Eftersom allmänt tillgängliga interpersonella kommunikationstjänster, såsom meddelandetjänster och webbaserade e-posttjänster, i allt högre grad missbrukas för detta ändamål bör förordningen inkludera sådana tjänster, i den mån dessa är allmänt tillgängliga."

Tillägg (19.53): för att förtydliga varför jag inte bara nämner chattjänster utan även fildelningstjänster kan jag klistra in lite till av skäl 5: "Eftersom tjänster som möjliggör direkt interpersonellt och interaktivt informationsutbyte enbart som en extrafunktion av mindre betydelse som är direkt kopplad till en annan tjänst, till exempel chattar och liknande funktioner som en del av spel, bilddelning och värdtjänster för video, likaså riskerar att missbrukas, bör de också omfattas av denna förordning."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Har inget att dölja. Ska vi få ordning på länder, städer och förorter så måste något göras.
Saft och bulle måste avslutas.

Coolt, vi installerar lite kameror i ditt badrum, lugnt va?
Eller sysslar du månne med olagligheter där inne??

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Avstängd

Under ca 20 år har länder i Europa blivit allt mer auktoritära, inkluderar alla NATO länder.

Forskning: Demokratins ställning ifrågasatt (i Sverige)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GM52ll/forskning-demokra...

Folk blir inte alltid vettigare med tiden

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Tänker att problemet som vanligt är att beslutsfattare är okunniga i majoriteten av frågorna de behandlar. De halvsover igenom en föreläsning av ett team experter som de hyrt in, noga utvalda för att kunna leverera något som ligger partilinjen nära. Sen skiter dom i vad som sagts å kör på partilinjen ändå.

Permalänk
Medlem

Detta är bland det mest idiotiska jag hört på länge. Så end-to-end kryptering ska alltså granskas av okända personer, det innebär att det finns något sätt att bryta krypteringen, vilket är något black-hat crackers kommer att älska att utnyttja för ännu kraftfullare cyberangrepp. Detta gör inte världen säkrare, snarare det motsatta.

Om detta är något jag inte gillar att vårt land står för, vem är rätt person att kontakta? Epost, telefonnummer eller fysisk adress går alla bra, jag vill höra av mig och säga exakt vad jag tycker om detta. Och jag hoppas att många tusentals andra personer gör detsamma, så att de vet vad vi väljare tycker.

Skrivet av medbor:

Då kanske jag får damma av tangentbordet och göra något. Borde gå att få till något som inte kan uppfylla detta med PQC och allt man vill ha och lägga upp på github, tror de verkligen att de ska kunna blockera kryptering år 2023? Är de så dumma? Bara ladda ner en APK från någon godtycklig mirror site som inte uppfyller kraven

Det här är som att säga att man inte får skicka förslutna brev med posten eller något annat dumt, bara sluta

Första inlägget i tråden, och bästa svaret. Stort +1!

Det är inte bara vanliga brev (vanliga meddelanden), utan till och med brev skickade med REK och försäkring pga dess värde (end-to-end kryptografiska meddelanden) även de inte får skickas förslutet, och inspekteras extra noggrant.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja vad ska man säga? Det här är väl vad folket vill ha antar jag? Annars hade de väl röstat annorlunda i valet.

Jag tror mer att det handlar om att Svenssons inte har koll eller blir korrekt informerad.
Tror de flesta läser "bekämpa barnporr och terrorister" och det är ju bra, såna hemskheter sysslar inte jag med så då är jag grön.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Tror inte de gick i val på detta. Förra regeringen vill också ha detta, fråga Ylva Johansson. Vi behöver starkare skydd i grundlagen och en fristående konsitutionsdomstol.

Spelar ingen roll vilka enskilda frågor de gick till val på. Röstar man på totalitära politiker får man totalitär politik, kan man inte räkna ut det borde man omyndigförklaras.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Är inte särskilt orolig över att storebror spionerar på vad jag kommunicerar nu, det läbbiga med övervakning är att man aldrig vet vem som blir storebror i framtiden, och vad han tycker om det man sagt.

Ponera att nätet fanns och man gjort samma sak i Tyskland på 30-talet. Det kunde nog blivit väldigt svettigt några år senare för vem som helst som forskat i sin judiska släkt, bubblat om sin homosexualitet, uttryckt sin sympati med socialdemokraterna, eller vad man nu kunnat tänkas hitta på online.

Uttryck och åsikter som är helt okontroversiella idag behöver inte nödvändigtvis vara det imorgon.

Vidare kan man ju fråga sig varför samma politiker som ständigt uttrycker sin oro över de sköra trådar demokratin hänger på, vill kratta manegen åt eventuella framtida totalitära styren på det här viset? Verkar mer än lovligt kortsynt kan jag tycka.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Det kontroversiella lagförslaget Chat Control 2.0 ska möjliggöra att genomsöka alla digitala meddelandetjänster, inklusive krypterade varianter.

Läs hela artikeln här

Och därmed lever vi inte längre i en sann demokrati. EU och kina = same same

Permalänk
Medlem

Jag är helt för detta om allmänheten får tillgång till partiledarnas privata konversationer. De har ju naturligtvis inget att dölja.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Detta är bland det mest idiotiska jag hört på länge. Så end-to-end kryptering ska alltså granskas av okända personer, det innebär att det finns något sätt att bryta krypteringen, vilket är något black-hat crackers kommer att älska att utnyttja för ännu kraftfullare cyberangrepp. Detta gör inte världen säkrare, snarare det motsatta.

Om detta är något jag inte gillar att vårt land står för, vem är rätt person att kontakta? Epost, telefonnummer eller fysisk adress går alla bra, jag vill höra av mig och säga exakt vad jag tycker om detta. Och jag hoppas att många tusentals andra personer gör detsamma, så att de vet vad vi väljare tycker.

Första inlägget i tråden, och bästa svaret. Stort +1!

Det är inte bara vanliga brev (vanliga meddelanden), utan till och med brev skickade med REK och försäkring pga dess värde (end-to-end kryptografiska meddelanden) även de inte får skickas förslutet, och inspekteras extra noggrant.

Vad försiktigt med vad du säger här. Allt det här ska de väl kunna kolla upp i framtiden? Du kanske inte har rätt "värdegrund" för ditt jobb?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

De okej när väst gör det, för det är det bara okej... Precis som med huawei som blev utestängda p.g.a. spioneri utan bevis. Att utgå från något annat än att allt har en bakdörr/försöker fixa, hårdvara som mjukvara är idioti. Japp även din hypersäkra offgrid skräp har nog förmåga till radio på någon nivå. Foliehattigt? Nope, bara verklighet.

Men hur en sådan lag kommer användas blir ju intressant, många "högdjur" som kan åka dit för fina affärer med isis och sånt, swedbank, mutor... Eller blir de åsa-nisse fildelaren som vanligt och "ryskaRäven" smågangsters.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Enligt Ylva Johansson så är det mycket desinformation om detta förslag. Enligt henne så kan jättarna avlyssna allt redan idag och denna lag täpper igen vissa hål. Så egentligen ska det bli svårare att avlyssna… enligt Ylva då
Jättarna sprider denna desinformation för de vill inte ha lagstiftning om detta

Sant eller ej… vet ej

Permalänk

Förutom det rent privata, så innebär detta (om det blir verklighet, vilket jag personligen tvivlar på) att företag och myndigheter som idag använder Zoom, Teams/Skype mm, kommer att stå inför en rejäl utmaning.

Permalänk
Medlem

Watch Dogs: In Real Life.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hur lät det där citat när IPRED drevs igenom nu igen?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag är helt för detta om allmänheten får tillgång till partiledarnas privata konversationer. De har ju naturligtvis inget att dölja.

Elstödet ringde och bad mig hälsa "skärp dig"

Känns främst som ett sätt att öka övervakning av alla...hur många pedofiler sitter inte på darknet...?
Försvinnande liten del gissningsvis..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Omega5509:

Tänker att problemet som vanligt är att beslutsfattare är okunniga i majoriteten av frågorna de behandlar. De halvsover igenom en föreläsning av ett team experter som de hyrt in, noga utvalda för att kunna leverera något som ligger partilinjen nära. Sen skiter dom i vad som sagts å kör på partilinjen ändå.

Det är dags att börja underhålla tanken att våra beslutsfattare inte vill oss väl. Man råkar inte förbjuda privat kommunikation av misstag.

Permalänk

Jag är tvådelad till övervakning på internet.
Vi går en tid då allt mer kommunikation sker över internet för alla grupper, allt större del av handel och olika brott sker på internet. Vissa personer går knappt ut ur deras bostad, när de är hungriga får de färdig mat levererat till sig.
Om polisen inte jobbar på internet blir lite som att de inte jobbar i städer utan endast ute på landsbygden.
Polisen har stora problem med att jobba på internet och de måste ha bättre verktyg.
Jag vet inte vad som är rätt.

Det jag däremot vet är att om polisen griper en person på bar gärning, personen blir fälld i domstol och inga tvivel finns. Så blir ofta straffet för brottsaktiva personer vid mindre brott typ inte ett skit, bara några dagsböter 50kr styck som den inte kommer betala. Varvid jag frågar varför lägga ner så otroligt mycket resurser på att ens försöka ta fast personen?

Permalänk
Medlem

SD och C var dom enda riksdagspartierna som var emot. Tråkigt utveckling vi har framför oss!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag för min del välkomnar det nya Bodström-samhället.

Detta kommer ju bara användas till bra saker fattar ni väl? Ingen kan vara emot bra saker!

Permalänk
Medlem

men för i helvete... kan vi inte rösta in @nikka in i eu parlamentets tekniska avdelning så det blir lite ordning och reda bland mupparna?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Någon som har läst boken 1984 av George Orwell,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Någon som har läst boken 1984 av George Orwell,

Regeringen

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Musikälskare

Inte oväntat men skrämmande

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur detta ska fungera i praktiken.

Säg att två vuxna människor "sextar" via skype, snapchat eller något liknande. De kanske skickar sexuella bilder och text till varandra. Ska någon då sitta och gå igenom det materialet för att se till att det inte är barn?... xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är inte särskilt orolig över att storebror spionerar på vad jag kommunicerar nu, det läbbiga med övervakning är att man aldrig vet vem som blir storebror i framtiden, och vad han tycker om det man sagt.

Ponera att nätet fanns och man gjort samma sak i Tyskland på 30-talet. Det kunde nog blivit väldigt svettigt några år senare för vem som helst som forskat i sin judiska släkt, bubblat om sin homosexualitet, uttryckt sin sympati med socialdemokraterna, eller vad man nu kunnat tänkas hitta på online.

Uttryck och åsikter som är helt okontroversiella idag behöver inte nödvändigtvis vara det imorgon.

Vidare kan man ju fråga sig varför samma politiker som ständigt uttrycker sin oro över de sköra trådar demokratin hänger på, vill kratta manegen åt eventuella framtida totalitära styren på det här viset? Verkar mer än lovligt kortsynt kan jag tycka.

Eftersom sossarna är ett av sex svenska riksdagspartier som vill ha sådan här lagstiftning, så behöver du nog inte vara oroad om du uttrycker åsikter om dom på nätet. Värre blir det om du skulle sympatisera med SD eller C, eftersom dom som enda riksdagspartier är emot förslaget.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Har inget att dölja. Ska vi få ordning på länder, städer och förorter så måste något göras.
Saft och bulle måste avslutas.

Du drog precis den bredaste penseln möjlig. Så genom att övervaka ALLA dina mail till din mormor, eller till din polare osv ska stoppa problemen i förorten? Komigen, ge aldrig upp civila rättigheter, historiskt sett får vi ALDRIG tillbaka dom.