Regeringen stöder EU-förslag om massövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hela grejen är att krypteringen ska tvingas vara trasig så att innehållet ska sökas igenom innan det krypteras. En intressant fråga är dock onekligen vad som händer om man använder ett annat verktyg först och krypterar med det och sedan stoppar in det krypterade i den app/tjänst som omfattas av "Chat Control". En pedofil skulle principiellt kunna skicka en redan krypterad volym e dyl med olagliga bilder, även om de säkert har mer ljusskygga kanaler för detta redan idag.

Det är förstås en kärna i kritiken mot hela den här idén, utöver själva massövervakningen som sådan. De riktigt fula fiskarna kommer att runda ett dylikt system, genom extra krypteringsåtgärder, tjänster som inte omfattas eller inte kan nås av EU-lagstiftning osv. Detta samtidigt som detta blir ett just ett massövervakningsystem av vanliga medborgare, där det när det är infört givetvis går att använda för att söka efter precis varsomhelst. Det är ju bara att ändra vad systemet letar efter, eller låta det skicka vidare allt som suspekt.

Om man tycker att det här är ett förslag som bör införas före att polisen får ägna sig åt brottsprovokation typ Dumpen, bör man nog fundera rätt allvarligt på prioriteringarna. Man kan säga mycket om deras metoder, men det är uppenbart att det inte är särskilt svårt att identifiera fula fiskar den vägen, av den typ som skulle kunna tänkas fastna i "Chat Control". Det finns många aspekter att fundera även kring brottsprovokation och vad som ska anses vara tillräckligt för att anse att ett brott har begåtts, men i USA förekommer det t ex att polisen gör det för att fånga sexköpare.

Det finns endast ett säkert sätt att kringgå kryptering och det är ett lager tidigare alltså att komma över information före den krypteras eller när den är upplåst igen.
Det enklaste vore att ha kontroll över enheten då spelar ände-till-ände-kryptering ingen roll då informationen behandlas okrypterad på enheten.
Alternativet att tvinga tjänster att införa krypteringshuvudnycklar skulle göra lagen meningslös då det vore lätt att kringgå.
Jag hade inte blivit förvånad om lagen om hemlig dataavläsning får en ändamålsglidning eller att andra lagar tillkommer för att möjliggöra dataavläsning från den stora massan.

Redan idag samlas det enorma mängder krypterad data som tros vara av intresse där förhoppningen är att framtida kvantdatorer ska göra datan tillgänglig.
Det börjar bli dags att använda bättre kryptering som är mer framtidssäker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bennyfax:

@snajk konspirationsteorier är ett ord man idag lätt använder när något går emot och hotar narrativet eller agendan.

Jo, men det betyder inte att det inte finns konspirationsteorier, och de kring WEF är uppbenbara.

Citat:

Det handlar om att vara vaken, att förutse risker och risken är ändamålsglidning precis som FRA och Chat control. Öppenheten är nödvändig.

Jag är helt emot detta förslag, det förstör sjukt mycket och har ingen nytta alls. Det har dock inget att göra med löjliga konspirationsteorier om ett ekonomiskt forum som är totalt öppna med vad de gör och vad de vill. Det betyder inte att jag håller med om allt de kommer fram till, bara att det inte är en konspiration utan en helt öppen organisation för att påverka den ekonomiska politiken i en riktning som ger nytta för mänskligheten.

Permalänk
Medlem

Snart har vi inga fler konspirationsteorier kvar.

Permalänk

Man får vara bra naiv om man tror att politiker tjänar folket.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ja, jag ser det inte som speciellt utmanande att bygga en klient som låter dig skicka filer som är krypterade med en opensource implementation av en krypteringsalgoritm. Sure det kommer inte att listas i app store men syftet här är ju att inom en stängd grupp utbyta information.
Alla drar ner/bygger appen själva, utbyter sina publika nycklar och vips så har de e2e encryption och EU står där och säger "men... nej... det var ju tänkt att det skulle funka... Ylva, säg till!".
Enda sättet att motverka det skulle ju vara att blockera alla paket som de inte kan dekryptera.

Eller ge ännu hårdare straff för otillåten kryptering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Har inget att dölja. Ska vi få ordning på länder, städer och förorter så måste något göras.
Saft och bulle måste avslutas.

Bing chilling!:-)
Låser du och stänger dörren till toan? Har väl ändå inget att dölja liksom.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer osökt att tänka på det engelska ordspråket, vägen till helvetet är lagd med goda intentioner. Känns som att mycket politik idag följer den devisen. Men kanske är det välavvägt och träffsäkert just denna gång..

Permalänk
Skrivet av genomelak:

De har länge talat öppet om sina visioner för västvärlden. Se exempelvis den här artikeln i Forbes från 2016.

I artikeln beskrivs hur allt blir gratis för alla om vi bara låter den artificiella intelligensen ta över och avskaffar äganderätten samt rätten till ett privatliv.

Det ger en ändå lite hopp inför framtiden att man kan finna inlägg som dessa på en normiesida som Sweclockers.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Eller ge ännu hårdare straff för otillåten kryptering.

Haha jepp, gå 100% nordkorea/kina/sovjet.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja vad ska man säga? Det här är väl vad folket vill ha antar jag? Annars hade de väl röstat annorlunda i valet.

Nu är ju Ylva Johansson Socialdemokrat och tidigare Vänsterpartist, så din fråga får du rikta om.

Och av samtliga riksdagspartier var det ju bara C och SD som röstade emot.

Permalänk
Medlem

Världens maktbefogenheter klarar uppenbarligen inte ens av att smälla till diverse dekadentsajter som helt öppet publicerar våldtäkt mot barn, sexuella övergrepp och människohandel. En av de större dekadentsajterna, ”hubben”, har över 100+ bekräftade Kategori A-klassade fall.

Det uttalade syftet kring förslaget är fullständigt befängt i sammanhanget.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inte sant. Hennes tekniska kompetens räcker inte för att förstå vad hon själv säger.
Jo mina tankar går också dit. Och det spelet visar ju också på hur löjligt det är. All övervakning i det spelet hjälper ju inte makten utan i mycket större utsträckning "brottslingarna".
Det kan man inte riktigt säga. C är de enda som på riktigt har gått ut emot detta, vad SD säger att de tycker spelar ingen roll för de har makten att stoppa detta men har valt att inte göra det, allt annat är bara falsk retorik. V och MP har inte uttalat sin ståndpunkt men däremot uttryckt rätt stora tveksamheter kring lagen.
Att koppla detta mot en sådan konspirationsteori hjälper inte någonstans. WEF är öppna med vad de gör och det är inget konstigt.
Jo, det är ju SD's strategi i de flesta frågor.
Nej det är inte så enkelt. Väldigt få har ett parti som exakt motsvarar vad de tycker i alla frågor, således är varje röst en kompromiss.

Så du tycker alltså det är bättre med regeringskris, alternativ omval, för varje fråga som man inte är överens? Det i min värld är totalt ansvarslöst, men antar du inte har något emot det.
Viktigast är att man markerar vart man står i olika frågor, och förstår att det är ingen idé att starta en regeringskris när man inte har något annat parti med sig förutom C, i just det här fallet.

Nu sitter M, KD och L vid makten, och vi får acceptera att man behöver kompromissa i politik, och att den här frågan står utanför Tidöavtalet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Tidigt aprilskämt? 🫣

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Så du tycker alltså det är bättre med regeringskris, alternativ omval, för varje fråga som man inte är överens? Det i min värld är totalt ansvarslöst, men antar du inte har något emot det.

Snygg halmgubbe. Men vissa frågor är så viktiga att det är värt att fälla regeringen.

Citat:

Viktigast är att man markerar vart man står i olika frågor, och förstår att det är ingen idé att starta en regeringskris när man inte har något annat parti med sig förutom C, i just det här fallet.

V och MP kanske hade varit med, och underskatta inte möjligheten att S väljer att fälla regeringen om de får chansen. Och det behöver inte gå så långt som till en regeringskris om de lyssnar på experterna som de lät uttala sig istället för att helt ignorera deras kritik exempelvis. Jag är rätt säker på att M och KD, och än mindre C och L, inte ser detta som en superviktig fråga utan de är bara nervösa för at få kritik för att de är snälla mot pedofiler och brottslingar, så de hade säkert gett med sig om de stötte på lite motstånd.

Citat:

Nu sitter M, KD och L vid makten, och vi får acceptera att man behöver kompromissa i politik, och att den här frågan står utanför Tidöavtalet.

Du kanske accepterar det, jag accepterar inte att de gick till val på rena lögner och löften som de inte hade en chans i helvetet att få igenom. Således anser jag att denna regerings makt är helt och hållet byggd på lögner och därmed är den inte legitim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Kommer osökt att tänka på det engelska ordspråket, vägen till helvetet är lagd med goda intentioner. Känns som att mycket politik idag följer den devisen. Men kanske är det välavvägt och träffsäkert just denna gång..

Tror inte det har sitt ursprung i engelskan, men det svenska ordstävet är "vägen till helvetet är kantad av goda intentioner".

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

"Tillfälliga undantag" jo jag tackar ja! När detta väl införts kommer det aldrig backas tillbaka ifrån igen. Och att det finns juridiska regler på plats för att motverka missbruk ger jag inte ett skit för. (Vi vet väl alla hur bra undantagen funkade för FRA/IPRED).

Detta är bara ytterligare ett steg mot ett totalitärt EU, den som missat vart det är påväg måste vara bra naiv.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Hedersmedlem

Själv är jag av den obekväma åsikten att jag tycker förslaget låter bra.

Teknikskt genomförande och bakgrunf låter sund och genomtänkt, men framförallt området är av relevans att det fins verktyg för. Det är ett skitgöra att jaga pedofiler och det här sköts inte av sig själv. Jag är tacksam att det görs insatser på den här fronten.

Det största problemet med upplägget är att målbilden börjar flyttas. Jag är inte naiv här - vi såg precis detta med FRA också. Man börjar göra saker man lovat att inte göra.
Men nuvarande förslag är jag ändå för. Det här låter sunt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

De som har barn skall få kameror monterade hemma för att skydda barnet, actioncam på barnet när det är ute etc. Ett sådant beslut skulle jag kunna ställa mig bakom, istället för att alla skall övervakas.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Sysop:

"Framtiden för Chat Control 2.0 är fortfarande oviss. Förslaget i nuvarande form är varken slutgiltigt eller genomröstat, utan ska fortsatt passera flera EU-instanser under årets gång. Parallellt förs diskussioner om andra lösningar, men där ligger ännu inget officiellt på EU:s bord."

Jag förhåller mig naivt optimistisk och hoppas och tror att detta inte kommer implementeras.

Sedan undrar jag vad man menar med tillfälligt undantag som står i första stycket av nyheten, se nedan?

"Sommaren 2021 röstade EU igenom ett förslag under namnet "Eprivacy Derrogation", även kallad "Chat Control" som gör ett tillfälligt undantag från Artikel 5 och Artikel 6 i EU:s direktiv om integritet och elektronisk kommunikation. Det tillåter att massgenomsöka e-postmeddelanden, chattmeddelanden och liknande digital kommunikation i syfte att motverka sexuellt utnyttjande av barn och unga online."

Det betyder att det endast är giltigt en viss tid, innan nytt beslut måste tas. Jag har inte den exakta formuleringen i huvudet, men det är något i stil med ”giltigt x antal år, alternativt fram till den ersätts av annat motsvarande undantag”.
Just den här är som längst giltig till augusti 2024, sedan måste nytt beslut tas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv är jag av den obekväma åsikten att jag tycker förslaget låter bra.

Teknikskt genomförande och bakgrunf låter sund och genomtänkt, men framförallt området är av relevans att det fins verktyg för. Det är ett skitgöra att jaga pedofiler och det här sköts inte av sig själv. Jag är tacksam att det görs insatser på den här fronten.

Det största problemet med upplägget är att målbilden börjar flyttas. Jag är inte naiv här - vi såg precis detta med FRA också. Man börjar göra saker man lovat att inte göra.
Men nuvarande förslag är jag ändå för. Det här låter sunt.

Totalt tandlöst förslag.

Pratade med en piratpartist.
Det omfattar enbart meddelandetjänster.
Det omfattar INTE om man använder VPN (som också företag gör).
Så det är bara att köra via VPN så undgår man det helt och hållet.
Billigt är det också den jag kör med nu kostar typ 23 spänn i månaden och ger 300-400 megabit upp och ned då den är aktiv.

Permalänk
Medlem

Lösningen heter VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genomelak:

De har länge talat öppet om sina visioner för västvärlden. Se exempelvis den här artikeln i Forbes från 2016.

I artikeln beskrivs hur allt blir gratis för alla om vi bara låter den artificiella intelligensen ta över och avskaffar äganderätten samt rätten till ett privatliv.

Det där var det mest ondskefulla och motbjudande jag läst på väldigt länge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Magnus303:

Totalt tandlöst förslag.

Pratade med en piratpartist.
Det omfattar enbart meddelandetjänster.
Det omfattar INTE om man använder VPN (som också företag gör).
Så det är bara att köra via VPN så undgår man det helt och hållet.
Billigt är det också den jag kör med nu kostar typ 23 spänn i månaden och ger 300-400 megabit upp och ned då den är aktiv.

Låter som man missförstått förslaget då. Tanken är väl att låta applikationen själv göra en hash av bild/video och sedan rapportera in detta till central server. Med ett sådant upplägg hjälper VPN ingenting.
Exempelvis WhatsApp, instagram och liknande måste ju ändå ha kontakt med internet för att funka - och då kan appen även rapportera in det här.
Dessutom är det knutet mot ett konto i alla de lägena.
Jag köper inte det riktigt om man inte kan motivera hur VPN skulle hjälpa.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Här räcker det med två ord för att beskriva det haveriet.

Okunniga dumskallar.

Permalänk
Medlem

Mullvad har skrivit en hel del matnyttigt om förslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Låter som man missförstått förslaget då. Tanken är väl att låta applikationen själv göra en hash av bild/video och sedan rapportera in detta till central server. Med ett sådant upplägg hjälper VPN ingenting.
Exempelvis WhatsApp, instagram och liknande måste ju ändå ha kontakt med internet för att funka - och då kan appen även rapportera in det här.
Dessutom är det knutet mot ett konto i alla de lägena.
Jag köper inte det riktigt om man inte kan motivera hur VPN skulle hjälpa.

Förstår jag det rätt blir det ungefär som att vara uppkopplad mot polisens verktyg, där de matchar hasharna på filer mot en databas med känt övergreppsmaterial. Bilden eller videon i sig syns inte, och inte heller meddelandena som skickas, utan det är bara hashen som skickas när materialet laddas in i programmet.
Det blir ungefär som att låta polisen ha lokal åtkomst till dina enheter där de kan skanna av allt för att se om det kan matchas mot deras databas. Skillnaden är bara att det blir för varje meddelande.

Ps. Nej, det var fel. Enligt förslaget ska det även gå ut på att hitta nytt material. Exakt hur har jag inte fått klarhet i ännu.

Permalänk
Medlem

Lägg fokus på att ta fast alla skatteflyktingar istället som stjäl ifrån vår välfärd.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det betyder att det endast är giltigt en viss tid, innan nytt beslut måste tas. Jag har inte den exakta formuleringen i huvudet, men det är något i stil med ”giltigt x antal år, alternativt fram till den ersätts av annat motsvarande undantag”.
Just den här är som längst giltig till augusti 2024, sedan måste nytt beslut tas.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max77:

Lösningen heter VPN.

är inte skyddad bakom vpn, är bara lite svårare att spåra dej.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Hur var det, politikerna är valda av folket o ska också representera deras åsikter, då undrar jag hur väl det här förslaget går i linje med vad folket vill?

Tyvärr tror jag majoriteten inte har en aning om vad detta är. "Det är ju för att skydda barnen och då måste det vara bra" lär nog de flesta resonera. Verkligheten ser nog tyvärr ut så att medelsvensson har noll koll.

Skrivet av Mortac:

Nu är ju Ylva Johansson Socialdemokrat och tidigare Vänsterpartist, så din fråga får du rikta om.

Och av samtliga riksdagspartier var det ju bara C och SD som röstade emot.

Det har väl inte röstats om det i riksdagen ännu, det är bara dessa som hittills meddelat var de står i frågan? V och MP har ännu inte meddelat sina ståndpunkter, så var det då senast jag lästa om det häromdagen. Jag kan ha missat en del info dock så de kanske har röstat redan?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2