Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Verkligen? haha, ja där ser man. Ja, får hoppas att jag stöter på ett sånt nästa gång jag söker jobb, så man får ett litet försprång i processen för något irrelevant till arbetsuppgifterna.

Som sagt är det något som är rätt vanligt till mer kvalificerade tjänster eller tjänster med mer större ansvar, för tjänster av mer analytisk karaktär är det speciellt vanligt. I många fall är det ju även högst relevant för arbetsuppgifterna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det används inte inom psykiatri, arbetsintervjuer, intagningar till utbildningar, eller används på något sätt som en seriös kvalifikation. Var det så att IQ-test var vedertaget som ett vettigt sätt att mäta mental kapacitet hade man ju trott att det varit något som använts till allt detta, inte sant? Det enda det egentligen används till är för tillträde till Mensa, som inte fyller mycket mer syfte än att samla folk med hög IQ.

Det gjordes när jag mönstrade till lumpen runt år 1985. De kanske har slutat med detta? Det kombinerades med diverse andra tester och förklarades inte som intelligenstest men jag kände igen typen av frågor och varför man ställde dem. De ville nog sålla bort de värsta idioterna kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Och du tänker alltså på IQ-tester, och inte personlighetstester, eller bara olika typer av lämplighetstester, utan just ett IQ-test, med geometriska former där du ska placera nästa form i den logiska följden?

Inte mig du frågade, men har också behövt göra IQ-test innan jag blev inbjuden på arbetsintervju. Det kallades inte IQ-test, men det var precis ett sånt klassiskt exempel med nio rutor med olika geometriska former som man skulle hitta mönstret i. Detta var ett kundtjänstjobb, lol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Och du tänker alltså på IQ-tester, och inte personlighetstester, eller bara olika typer av lämplighetstester, utan just ett IQ-test, med geometriska former där du ska placera nästa form i den logiska följden? Har ALDRIG hört talas om någon som betts göra det. Alla tester är ju inte IQ-test, vet att Försvarsmakten har använt någon typ av test tidigare, verkar inte vara kvar längre, men vill minnas att det inte var ett IQ-test.

Nu vet jag inte vad du arbetar med, men vad jag har läst används inte faktiska IQ-test till annat än som ett hjälpmedel att stärka en uppfattning om ett barn ligger långt efter i sin mentala utveckling, men du kanske vill utveckla?

Jag är legitimerad psykolog och jobbar bland annat med utredning av intellektuella funktionshinder.

Sen tror jag att det finns en måtta begreppsförvirring i tråden gällande vad som avses, termen "IQ-test" verkar vara rätt flytande och din definition verkar vara extremt snäv. De välgrundade testen har flertalet delskalor (med egna deltest) som sammanvägs till en samlad profil som sedan presenteras inom ett spann eller en felmarginal. Jag skulle inte ge mig på att säga; "du har XX(X) IQ" då det blir lätt missvisande, det är den sammantagna profilen som är intressant och den kräver välutbildad personal för att tolka.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Det används inte inom psykiatri, arbetsintervjuer, intagningar till utbildningar, eller används på något sätt som en seriös kvalifikation. Var det så att IQ-test var vedertaget som ett vettigt sätt att mäta mental kapacitet hade man ju trott att det varit något som använts till allt detta, inte sant? Det enda det egentligen används till är för tillträde till Mensa, som inte fyller mycket mer syfte än att samla folk med hög IQ.

Är absolut ingen psykolog eller liknande men psykologi har alltid intresserat mig vilket har gjort att jag lyssnar mycket på personer som exempelvis Sam Harris och Jordan Peterson och dessa personer har pratat en hel del om IQ.

Som jag har förstått det så är IQ-tester en av de bästa indikatorer för framtida akademisk framgång och arbetsförmåga. Men även framtida hälsa. Så när vissa skriver exempelvis att IQ är bara en siffra på ett papper eller att IQ inte är något seriöst mått så skulle jag gärna vilja veta vart den informationen kommer ifrån.

Kan verkligen rekommendera detta klipp som är otroligt intressant när Jordan Peterson pratar om IQ:
Jordan Peterson - Controversial Facts about IQ

Är det ens lagligt att anställa folk på en IQ basis eller att använda det vid anställning?

Visa signatur

-

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Jag är legitimerad psykolog och jobbar bland annat med utredning av intellektuella funktionshinder.

Sen tror jag att det finns en måtta begreppsförvirring i tråden gällande vad som avses, termen "IQ-test" verkar vara rätt flytande och din definition verkar vara extremt snäv. De välgrundade testen har flertalet delskalor (med egna deltest) som sammanvägs till en samlad profil som sedan presenteras inom ett spann eller en felmarginal. Jag skulle inte ge mig på att säga; "du har XX(X) IQ" då det blir lätt missvisande, det är den sammantagna profilen som är intressant och den kräver välutbildad personal för att tolka.

Okej, då håller jag med dig, självklart finns det sätt ett testa mental förmåga, men IQ-tester som Mensas, som är vad jag uppfattats vara vad som diskuterats här är ju inte alls så breda, utan går just efter den snäva definition jag pratat om, där det är geometriska figurer man ska först komma till slutsatsen att mönstret för de tidigare geometriska figurerna också kommer gälla nästkommande, och identifiera detta mönster, som ofta är i form av "figur 1 + figur 2 = figur 3" eller "figur 1 - figur 2= figur 3".

Såna tester har jag väldigt svårt att se hur de skulle kunna användas för att ge en trovärdig och fullständig bild av en persons intellekt, och om de nu var det förstår jag inte varför de inte används överallt, i alla sammanhang där intellekt är intressant, varför inte ha det på fb, för att begränsa vilka ämnen man får uttala sig om? Skämt åsido är jag glad att jag ligger 126+ om det nu faktiskt är så talande.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

I IQ räknas även in ålder vill jag minnas. Dvs eftersom du rimligtvis blir något smartare som vuxen så behöver du hålla en högre nivå för samma IQ-bedömning.

Vill också minnas att det finns (eller iaf har funnits) olika skalor. Den skalan vi använder i sverige för de högsta 2% i befolkningen (kravet för medlemskap i Mensa) är IQ 130+ medans man i andra länder (USA?) använder/tidigare använt en annan skala där våra 130 motsvarar 150.

Är man intresserad på riktigt så gör Mensas riktiga test på plats. Det är enkelt att anmäla sig, tar någon timme, och vill minnas att det inte är särskilt dyrt.

Enligt Mensa har jag en IQ på ca 131. Enligt något "seriöst" (amerikanskt) test online har jag en IQ på ca 150...
Diverse onlinetester är alltså knappast något att lita på.

Trots att det är konstiga figurer och annat som kan tyckas sakna verklighetsförankring så handlar det ju i grunden om att se mönster, relationer, och logik.
Hög IQ gör absolut inte att man automatiskt blir bättre på allt. Det finns säkert situationer där folk med hög IQ generellt presterar sämre än snittet. Det finns också många exempel på praktisk nytta av hög IQ.
Tex skulle jag tro att många som har lätt för matematik, datateknik, programmering generellt ligger i övre delen av IQ-skalan.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Jag gjorde ett sk WAIS IV-test som tog åtskilliga timmar vid en institution, fick inte bara bra utan jag hade det bästa resultatet dom någonsin haft. Vilket gav mig ett IQ runt 130 har jag för mig. Inget att skryta med då medel är 100. Men kul att ha bäst iaf, lite av en merit i sig.

Kul att se att fler har tvingats genomgå ett seriöst test! Själv landade jag på 128 HIK, 144 GAI och två diagnoser. (GAI är en delmängd av testerna som ingår i HIK) Tappade lite på snabbhetstestet, men satte full pott på matematikdelen med en längsta svarstid på 6 sekunder. Tycker själv min matte är svag numera jämfört med gymnasiet när man tränade den

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Vad skulle du svara här...och med vilken motivering?
Påståendet (sista raden) är antingen sant eller falskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

<Uppladdad bildlänk>

Rent krasst tycker jag det råder viss begreppsförvirring i texten, kanske medvetet? I första stycket står det att Chipcoin behövs för att öppna och stänga skåpet. I andra stycket står det att man kan "close the locker door" och sedan ska man hålla Chipcoin mot hadtaget... Så med den texten skulle jag säga att sista påståendet är falskt, man kan stänga (men inte låsa) utan Chipcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

<Uppladdad bildlänk>

Om vi antar att sista raden inte är en del av instruktionen, utan bara ett påstående utöver instruktionen: Man behöver inte hålla upp Chipcoin mot handtaget för att stänga dörren enligt instruktionen, det står bara att man behöver det för att öppna eller låsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av ClubT:

Rent krasst tycker jag det råder viss begreppsförvirring i texten, kanske medvetet? I första stycket står det att Chipcoin behövs för att öppna och stänga skåpet. I andra stycket står det att man kan "close the locker door" och sedan ska man hålla Chipcoin mot hadtaget... Så med den texten skulle jag säga att sista påståendet är falskt, man kan stänga (men inte låsa) utan Chipcoin.

Skrivet av Casimir2323:

Om vi antar att sista raden inte är en del av instruktionen, utan bara ett påstående utöver instruktionen: Man behöver inte hålla upp Chipcoin mot handtaget för att stänga dörren enligt instruktionen, det står bara att man behöver det för att öppna eller låsa.

Varför skriver ni detta i en sex år gammal tråd?

Permalänk
Skrivet av ClubT:

- Exakt va. Jäkligt luddig frågeställning, som dock kommer från AON´s intelligenstest.
Svaret ska vara falskt, trots att det redan i första raden står:
"In order to lock the locker, CLOSE the locker door AND hold the chip..."

Det säger väl att dörren kan stängas utan taggen? Står först "CLOSE the locker door.."
Låsas kan den inte utan tagg, men stängas går väl då?

Inte smidigt att svara rätt med de klena förutsättningar som ges i frågan.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Varför skriver ni detta i en sex år gammal tråd?

- För att tråden handlar om IQ-tester o detta gäller just en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- För att tråden handlar om IQ-tester o detta gäller just en sådan.

Jag ser inte frågan i så fall. Den där texten är snarlik instruktionerna som jag sett på flertalet simhallar för att låsa och öppna skåpen med armbanden man får, vad är det som är oklart?

Hur är det ett iq-test?

Antingen går inte skåpet fysiskt igen innan nyckeln vidrör handtaget eller så kommer det öppnas av sig självt om man inte låser skåpet korrekt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gubbemannen:

- Exakt va. Jäkligt luddig frågeställning, som dock kommer från AON´s intelligenstest.
Svaret ska vara falskt, trots att det redan i första raden står:
"In order to lock the locker, CLOSE the locker door AND hold the chip..."

Det säger väl att dörren kan stängas utan taggen? Står först "CLOSE the locker door.."
Låsas kan den inte utan tagg, men stängas går väl då?

Inte smidigt att svara rätt med de klena förutsättningar som ges i frågan.

Ja för att låsa krävs chip.

Men du kan stänga den utan chip, och om den inte blir låst så lyser det då rött. Alltså kan du stänga skåpet utan chip, men det kommer inte bli låst.

Ergo, falskt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag ser inte frågan i så fall. Den där texten är snarlik instruktionerna som jag sett på flertalet simhallar för att låsa och öppna skåpen med armbanden man får, vad är det som är oklart?

Hur är det ett iq-test?

Antingen går inte skåpet fysiskt igen innan nyckeln vidrör handtaget eller så kommer det öppnas av sig självt om man inte låser skåpet korrekt

- Det är inte en fråga, utan ett påstående (sista raden) som antingen är sant eller falskt.
I det här fallet konstigt nog sant.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Ja för att låsa krävs chip.

Men du kan stänga den utan chip, och om den inte blir låst så lyser det då rött. Alltså kan du stänga skåpet utan chip, men det kommer inte bli låst.

Ergo, falskt.

- Svaret är faktiskt sant, hur konstigt jag kan tycka att det verkar.

Permalänk
Medlem

Alltid varit lite nyfiken på detta.
IQ verkar variera mycket beroende på vart man kommer ifrån och vilken utbildning man har osv. Men finns det någon sorts grundläggande intelligens som är mätbar?

Föreställ dig att du aldrig fått någon utbildning, då har man ofta lägre IQ, men det betyder ju inget om vilken sorts prestanda din hjärna är kapabel till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Det är inte en fråga, utan ett påstående (sista raden) som antingen är sant eller falskt.
I det här fallet konstigt nog sant.

De använder ordet ’close’ för många olika saker så det beror på tolkning skulle jag säga i så fall. Dels för handlingen att flytta dörren mot öppningen (stänga dörren), dels också att beskriva om dörren är låst eller ej (låsa dörren)

Första delen (stänga dörren) är ju ett förkrav innan nyckeln behövs, är det det som frågas efter så är påståendet falskt. Frågar de istället om den behövs för att låsa dörren så verkar det vara sant

Ett tydligare påstende/fråga hade nog handlat om den gröna lampan eller bara inte använda ordet ’close’ för flera betydelser. Jag tror de menar låsa dörren, och då bör sant vara rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Alltid varit lite nyfiken på detta.
IQ verkar variera mycket beroende på vart man kommer ifrån och vilken utbildning man har osv. Men finns det någon sorts grundläggande intelligens som är mätbar?

Föreställ dig att du aldrig fått någon utbildning, då har man ofta lägre IQ, men det betyder ju inget om vilken sorts prestanda din hjärna är kapabel till.

IQ brukar ofta översättas till en förmåga att se mönster och bryta ner problem i mindre delar. Dessa saker bör kunna testas även hos en människa som inte kan läsa (men frågorna behöver nog formuleras på ett sätt som personen kan förstå)

I praktiken är det såklart inte så lätt, men man kanske kan se vissa saker i alla fall? Om tusentals människor gör samma test ser man nog trender

IQ i sig betyder just kvot, snittet är alltid 100 i en given population och det ska sticka ut lika mycket åt båda hållen om allt normaliseras rätt

Permalänk
Skrivet av medbor:

De använder ordet ’close’ för många olika saker så det beror på tolkning skulle jag säga i så fall. Dels för handlingen att flytta dörren mot öppningen (stänga dörren), dels också att beskriva om dörren är låst eller ej (låsa dörren)

Första delen (stänga dörren) är ju ett förkrav innan nyckeln behövs, är det det som frågas efter så är påståendet falskt. Frågar de istället om den behövs för att låsa dörren så verkar det vara sant

Ett tydligare påstende/fråga hade nog handlat om den gröna lampan eller bara inte använda ordet ’close’ för flera betydelser. Jag tror de menar låsa dörren, och då bör sant vara rätt

- Det är just det som är problemet, att avgöra hur frågeställningen ska tolkas.
Jäkligt knepigt att sitta o gissa under tidspress.
Detta är iallafall en av testfrågorna av ett av de största testföretagen i världen.
Testet innehåller många olika områden som testar bl.a. närminne, läsförståelse, matematik, mekanik osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Utbildning höjer IQ endast några poäng, det t.ex. mensas tester använder är s.k. figure reasoning test, du behöver inte ens kunna läsa/skriva för att göra testet så svaret på din fråga blir då ja, de mäter vilken sorts "prestanda" din hjärna är kapabel till.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Utbildning höjer IQ endast några poäng, det t.ex. mensas tester använder är s.k. figure reasoning test, du behöver inte ens kunna läsa/skriva för att göra testet så svaret på din fråga blir då ja, de mäter vilken sorts "prestanda" din hjärna är kapabel till.

- Ja, så är de här testerna också uppbyggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ah okej! Det är väl andra faktorer som påverkar då kanske. Tillgång till häls och sjukvård osv speciellt under tiden man utvecklas osv som gör att det varierar så mycket mellan länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Det är just det som är problemet, att avgöra hur frågeställningen ska tolkas.
Jäkligt knepigt att sitta o gissa under tidspress.
Detta är iallafall en av testfrågorna av ett av de största testföretagen i världen.
Testet innehåller många olika områden som testar bl.a. närminne, läsförståelse, matematik, mekanik osv.

Fast det är ju ingen frågeställning, det är instruktioner för att använda ett Chipcoin-skåp. Det finns inget att ta ställning till i den sista meningen, det är bara en varning om att skåpet inte går att stänga utan att använda chippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ah okej! Det är väl andra faktorer som påverkar då kanske. Tillgång till häls och sjukvård osv speciellt under tiden man utvecklas osv som gör att det varierar så mycket mellan länder.

Så kan det vara, finns en teori som heter flynn effekten som handlar om att vår IQ ökar över tid baserat på hur vår omgivning ser ut, tillgång till mat o.s.v. MEN det intressanta är att man numer faktiskt ser en MINSKNING av IQ i utvecklade länder numer trots tillgång till mat, utbildning, fred o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av perost:

Fast det är ju ingen frågeställning, det är instruktioner för att använda ett Chipcoin-skåp. Det finns inget att ta ställning till i den sista meningen, det är bara en varning om att skåpet inte går att stänga utan att använda chippet.

- Sista raden är ett påstående som man ska välja är sant eller falskt. Så är testerna uppbyggda generellt.
True or false alltså.

Permalänk

Här finns lite "prova på"-delar ur testerna:
(en bit ner på sidan i två delar)

https://assessment.aon.com/sv-se/online-assessment/forbered-d...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av gubbemannen:

- Sista raden är ett påstående som man ska välja är sant eller falskt. Så är testerna uppbyggda generellt.
True or false alltså.

Om detta är ett faktiskt exempel är personen som skrivit frågorna inkompetent. Att nå ett svar här handlar inte om logisk slutledning utan om att göra antaganden om vad den som skrivit frågan egentligen menar.

Det finns en grön indikatorlampa som visar att man stängt och låst dörren ordentligt, men det sägs ingenting om huruvida dörren över huvud taget kan stängas utan bricka. För att nå slutsatsen att sista raden är "sann" måste man alltså anta att frågeställaren menar "properly closed and locked" när det på sista raden bara skrivits "closed".

Visa signatur