Datorn beter sig konstigt efter BIOS update med XMP aktivt

Permalänk
Medlem

Datorn beter sig konstigt efter BIOS update med XMP aktivt

Hej,

Jag lyckades knipa en 5800X3D på Inet-streamen och behöver därför uppdatera min bios. Men efter att jag har uppdaterat till senaste versionen (även testat betan) så börjar datorn bete sig konstigt när jag slår på XMP-profilen. Varje uppstart så startar fläktar och LED's på moderkortet, för att sedan stängas av efter 1 sekund och alla LED's och fläktar stoppar. Efter 3-4 sekunder kickar nätagget igång igen och datorn fungerar som vanligt, med XMP-profilen igång.

Liknande händer om jag gör en "omstart" från windows, då stängs nätagget av helt för att sen starta upp igen.

Jag har gjort följande i felsökningssyfte:

-Jag testade att flasha tillbaka den version jag hade (7B79vHC) och då fungerar allt som vanligt igen, så något
har ju ändrats med den uppdaterade biosen.

-Har testat version: 7B79vHE, 7B79vHG och 7B79vHH1(Beta version). Samma fel på samtliga. Jag lyckas inte
hitta patch-notes så jag kan se vad som ändrats.

-Jag testade Memtest86 utan error.

Det är väll inte direkt ett problem förutom att det är störigt och det ska inte vara så. Och jag vet inte om det är andra problem som jag bara inte har märkt av ännu.

Länk till MB: https://www.msi.com/Motherboard/X470-GAMING-PLUS-MAX/support

Mitt nuvarande system:
AMD Ryzen 7 3800X
MSI X470 GAMING PLUS MAX
Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast
GIGABYTE RTX 3070 EAGLE Rev 2.0
Seasonic Focus GX 750W

+Ett par Nvme men det borde inte spela roll.

Jag har alltså fortfarande inte petat i min 5800X3D.

Permalänk
Medlem

Testat att ändra till default inställningar i BIOS och startat om innan du uppdaterar till senaste none beta version?

Och har du testat clr cmos efter uppdatering av BIOS?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Testat att ändra till default inställningar i BIOS och startat om innan du uppdaterar till senaste none beta version?

Och har du testat clr cmos efter uppdatering av BIOS?

Tjena,

Visste jag glömde skriva något... Jo Default setting samt CMOS är också testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Tjena,

Visste jag glömde skriva något... Jo Default setting samt CMOS är också testat.

Och du gjorde det innan du uppdaterade BIOS?

Testat att montera bort minnena och cpu efter uppdateringen av BIOS?

Om inte ovan hjälper så kanske du kan testa att inaktivera fastboot (om du har det aktivt)?

Annars har jag nog inga andra förslag än att testa med färre minnestickor inkopplade eller med ett helt annat minneskit.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Och du gjorde det innan du uppdaterade BIOS?

Testat att montera bort minnena och cpu efter uppdateringen av BIOS?

Om inte ovan hjälper så kanske du kan testa att inaktivera fastboot (om du har det aktivt)?

Annars har jag nog inga andra förslag än att testa med färre minnestickor inkopplade eller med ett helt annat minneskit.

Nej jag har inte gjort det innan jag uppdaterade. Men å andra sidan så nollas ju alla inställningar när jag flashar in nya BIOS? Jag har inte heller haft något specieellt konfigurerat förutom XMP påslaget samt ström ut på USB-portar när datorn är avstängd.

Minnena har jag inte plockat ur, men jag kan intee heller se nyttan meed det eftersom det fungerar som det gör nu (Med gamla BIOS). Även OM det skulle fungera så visar det ju bara att det är fel på nya BIOS?

Jag har inte heller monterat nya CPU'n feteersom jag vill få ordning på detta först. Monterar jag i nya finns ingen återvändo med äldre BIOS-veresion eftersom 5000-serien inte är kompatibel med äldre versioner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Och du gjorde det innan du uppdaterade BIOS?

Testat att montera bort minnena och cpu efter uppdateringen av BIOS?

Om inte ovan hjälper så kanske du kan testa att inaktivera fastboot (om du har det aktivt)?

Annars har jag nog inga andra förslag än att testa med färre minnestickor inkopplade eller med ett helt annat minneskit.

För sakens skull testade jag att cleara CMOS och sen flasha till senaste versionen, det gjorde ingen skillnad.

Jag plockade ur 2st stickor, och då funkar det normalt! Dete är juhelt fantastiskt förutom att jag nu är 16gb kort...

MSI-support kanske kan svara på varför deet skulle vara på det viset... Men tack för tipsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Hej,

Jag lyckades knipa en 5800X3D på Inet-streamen och behöver därför uppdatera min bios. Men efter att jag har uppdaterat till senaste versionen (även testat betan) så börjar datorn bete sig konstigt när jag slår på XMP-profilen. Varje uppstart så startar fläktar och LED's på moderkortet, för att sedan stängas av efter 1 sekund och alla LED's och fläktar stoppar. Efter 3-4 sekunder kickar nätagget igång igen och datorn fungerar som vanligt, med XMP-profilen igång.

Liknande händer om jag gör en "omstart" från windows, då stängs nätagget av helt för att sen starta upp igen.

Jag har gjort följande i felsökningssyfte:

-Jag testade att flasha tillbaka den version jag hade (7B79vHC) och då fungerar allt som vanligt igen, så något
har ju ändrats med den uppdaterade biosen.

-Har testat version: 7B79vHE, 7B79vHG och 7B79vHH1(Beta version). Samma fel på samtliga. Jag lyckas inte
hitta patch-notes så jag kan se vad som ändrats.

-Jag testade Memtest86 utan error.

Det är väll inte direkt ett problem förutom att det är störigt och det ska inte vara så. Och jag vet inte om det är andra problem som jag bara inte har märkt av ännu.

Länk till MB: https://www.msi.com/Motherboard/X470-GAMING-PLUS-MAX/support

Mitt nuvarande system:
AMD Ryzen 7 3800X
MSI X470 GAMING PLUS MAX
Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast
GIGABYTE RTX 3070 EAGLE Rev 2.0
Seasonic Focus GX 750W

+Ett par Nvme men det borde inte spela roll.

Jag har alltså fortfarande inte petat i min 5800X3D.

Kanske någon form av minnesträning som körs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Kanske någon form av minnesträning som körs?

Hej,

Efter att XMP är aktiverat så kör den en lite längre uppstart än vanligt men det är inte vad jag reagerar på. Vid uppstart så startar MB upp och sen skås PSU av några sekunder innan det startar upp normalt igen. Men det går nu att starta normalt med 2st RAM-stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Hej,

Efter att XMP är aktiverat så kör den en lite längre uppstart än vanligt men det är inte vad jag reagerar på. Vid uppstart så startar MB upp och sen skås PSU av några sekunder innan det startar upp normalt igen. Men det går nu att starta normalt med 2st RAM-stickor.

Är ju många som har problem att köra 4 stickor med XMP. En trist lösning är ju att skaffa ett 32gb kit men känns ju inte som att det ska behövas år 2023... Jag hade nog köpt den lilla segern att systemet faktiskt fungerar trots en någorlunda icke ortodox boot sekvens.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Är ju många som har problem att köra 4 stickor med XMP. En trist lösning är ju att skaffa ett 32gb kit men känns ju inte som att det ska behövas år 2023... Jag hade nog köpt den lilla segern att systemet faktiskt fungerar trots en någorlunda icke ortodox boot sekvens.

Glhf!

Jag tycker det är märkligt att det har funkat, och faktiskt fungerar, med den ”gamla” versionen av BIOS. Men med den nya så börjar det krångla. Och det är dessutom dom 3-4st senaste som jävlas…

Jag kan inte leva med att det inte sköter sig, får köpa nya 16x2 istället.

Permalänk
Medlem

Bytte du inte CPU också i samma veva du uppdaterade bios versionen? Kom ihåg att minnes kontrollern sitter i din CPU och inte moderkortet och det är den som skulle vara primära anledningen till problem att driva minnena i XMP hastigheter även om moderkortet så klart även spelar roll.

Men ja AMD har kämpat med 4 minnes sticks ett tag tyvärr, de har inte haft de bästa minnes kontrollerna.

edit: nvm missade att du inte ens kört i din 5800X3D än, whoops. Kan säga att när du sätter i den så kan situationen ändras så testa det först.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Bytte du inte CPU också i samma veva du uppdaterade bios versionen? Kom ihåg att minnes kontrollern sitter i din CPU och inte moderkortet och det är den som skulle vara primära anledningen till problem att driva minnena i XMP hastigheter även om moderkortet så klart även spelar roll.

Men ja AMD har kämpat med 4 minnes sticks ett tag tyvärr, de har inte haft de bästa minnes kontrollerna.

edit: nvm missade att du inte ens kört i din 5800X3D än, whoops. Kan säga att när du sätter i den så kan situationen ändras så testa det först.

Jaha, du ser! Visste inte att det ens var ett issue. Men då ska jag testa med alla 4 stickorna igen när jag har petat i nya CPU'n.

Permalänk
Medlem

Stötte på liknande problem med min B450F bräda och 3700x när jag uppgraderade bios i söndags, datorn blåskärmade direkt vid uppstart så fort DOCP (xmp) var påslaget.

Grävde på nätet efter svar men hittade inget vettigt, testade greja med secure boot etc utan att lyckas. Igår kom nya processorn och den har hittills (peppar peppar) funkat med docp påslaget.

Förutom att ladda optimerade standardinställningar i BIOS så installerade jag senaste chipset drivrutinerna.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Stötte på liknande problem med min B450F bräda och 3700x när jag uppgraderade bios i söndags, datorn blåskärmade direkt vid uppstart så fort DOCP (xmp) var påslaget.

Grävde på nätet efter svar men hittade inget vettigt, testade greja med secure boot etc utan att lyckas. Igår kom nya processorn och den har hittills (peppar peppar) funkat med docp påslaget.

Förutom att ladda optimerade standardinställningar i BIOS så installerade jag senaste chipset drivrutinerna.

Intressant att det verkar bli problem med 3000-serien. Blir intressant att se hur 5000-serien funkar då.

Glömde skriva att jag även uppdaterade chipset-drivers utan framgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Nej jag har inte gjort det innan jag uppdaterade. Men å andra sidan så nollas ju alla inställningar när jag flashar in nya BIOS? Jag har inte heller haft något specieellt konfigurerat förutom XMP påslaget samt ström ut på USB-portar när datorn är avstängd.

Minnena har jag inte plockat ur, men jag kan intee heller se nyttan meed det eftersom det fungerar som det gör nu (Med gamla BIOS). Även OM det skulle fungera så visar det ju bara att det är fel på nya BIOS?

Jag har inte heller monterat nya CPU'n feteersom jag vill få ordning på detta först. Monterar jag i nya finns ingen återvändo med äldre BIOS-veresion eftersom 5000-serien inte är kompatibel med äldre versioner...

Hmm, Det är väl BIOS-versionen som avgör vilka CPU:er som är kompatibla med moderkortet och inte vilken CPU som varit monterad?

Jag kan helt klart ha missat något men det är den uppfattningen jag fått när det kommit till moderkort som förlorat kompatibilitet med äldre CPU:er så är det för att man uppdaterat till en BIOS-version där man tagit bort stödet för den äldre generationens CPU.

När det kommer till RAM så är det förmodligen ändringar i AGESA som framkallar ditt problem.
Glöm inte bort att prova båda XMP-profilerna.
Det går alltid att ställa in minnestimings manuellt även om det är betydligt mer omständigt.

Sedan kan det även vara så att minnena kommer fungera utmärkt med 5800X3D-CPU:n men beter sig märkligt med 3800X-CPU:n.
Det kan även vara så att när du väl fått allt att fungera enligt din uppfattning perfekt med 3800X-CPU:n så är det struligt med den andra...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig uppgraderat till en annan generation CPU på samma MB förut men jag förutsätter att trots uppdatering av MB så ska min 3800x fortfarande vara kompatibel.

Det jag menade med min välstavade inlägg;

”Jag har inte heller monterat nya CPU'n feteersom jag vill få ordning på detta först. Monterar jag i nya finns ingen återvändo med äldre BIOS-veresion eftersom 5000-serien inte är kompatibel med äldre versioner...”

Var att om jag uppdaterar bios och petar i nya CPU'n så kan jag inte flasha tillbaka bios utan att även peta tillbaka gamla CPU'n eftersom jag då har tagit bort den firmware som gör mitt MB kompatibelt med 5000-serien. Och det orkar jag inte göra fram och tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Jag har aldrig uppgraderat till en annan generation CPU på samma MB förut men jag förutsätter att trots uppdatering av MB så ska min 3800x fortfarande vara kompatibel.

Det jag menade med min välstavade inlägg;

”Jag har inte heller monterat nya CPU'n feteersom jag vill få ordning på detta först. Monterar jag i nya finns ingen återvändo med äldre BIOS-veresion eftersom 5000-serien inte är kompatibel med äldre versioner...”

Var att om jag uppdaterar bios och petar i nya CPU'n så kan jag inte flasha tillbaka bios utan att även peta tillbaka gamla CPU'n eftersom jag då har tagit bort den firmware som gör mitt MB kompatibelt med 5000-serien. Och det orkar jag inte göra fram och tillbaka

Men som sagt finns det en chans att det funkar med alla 4 stickor med den nya cpu:n. Så testa det först innan du köper nya minnen 🙂

Annars kan det som ovan nämnt ev funka om du manuellt ställer in timings istället för att aktivera xmp/docp.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Men som sagt finns det en chans att det funkar med alla 4 stickor med den nya cpu:n. Så testa det först innan du köper nya minnen 🙂

Annars kan det som ovan nämnt ev funka om du manuellt ställer in timings istället för att aktivera xmp/docp.

Kan bara hålla med, testa senaste bios parat med din 5800x3d. Möjligt att det fungerar utmärkt då minneskontrollern sitter på cpun.