Vad har hänt med Telldus?

Permalänk
Medlem

En irriterade sak med Telldus (för mig) är att vissa sensorer vägrar att dyka upp, trots att de är tillräckligt nära Tellsticken.
Jag har två "Net Z" och en "Net Classic". De är utspridda här hemma (bla i en bibyggnad) men det finns ju överlapp för vissa sensorer.

Jag misstänker att de aldrig har fått riktig ordning på sin databas sedan kraschen för densamma i november.
https://twitter.com/telldus_status/status/1594614547394007041

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

En irriterade sak med Telldus (för mig) är att vissa sensorer vägrar att dyka upp, trots att de är tillräckligt nära Tellsticken.
Jag har två "Net Z" och en "Net Classic". De är utspridda här hemma (bla i en bibyggnad) men det finns ju överlapp för vissa sensorer.

Jag misstänker att de aldrig har fått riktig ordning på sin databas sedan kraschen för densamma i november.

Jag tycker det har varit svajigt till och från sen den där kraschen. Även om mina sensorer finns i listan har de rätt ofta "stått still", ibland i flera timmar.
Jag kommer att behålla Telldus-systemet för belysning och annat som inte är superviktigt att det fungerar till 100%. Däremot har jag under veckan bytt ut uttagen för frostvakt och annat viktigt i stugan till WiFi-uttag. Har en Zigbee-hub på ingång och kommer nog att skaffa Zigbee-sensorer eftersom jag vill ha tätare uppdatering än den WiFi-sensor jag testar nu (varje timme - tror den skulle dra för mycket batteri om man la in tätare intervall). Och sen blir det säkert andra prylar också. För det är ju rätt kul att fixa och trixa.
Men jag hoppas verkligen Telldus rullar på ett tag till. Jag har en hel del 433 MHz (uttag och lampor) i stugan som kontrolleras med både app och fjärr så att även besökare kan tända ljuset med mera utan alltför mycket besvär trots att det inte finns några vanliga strömbrytare/"lysknappar".

Permalänk
Medlem

Är det nån mer som har problem med "Trigga händelser"? Har ett gäng med såna, men ingen fungerar. Troligtvis är det väl globalt men har inte hittat nån info vid googling, förutom driftstörningen som var häromdan.

Permalänk
Medlem

Jag har migrerat alla mina händelser (som inbegriper Telldus HW) till Home Assistant så jag vet inte direkt. Dock så har jag för mig att när en händelse väl är definierad så körs den enbart lokalt.
(Givet Z-sticken i alla fall.)

Men det du beskriver vill jag minnas att det har hänt mig tidigare. Då hjälpte en omstart av Tellsticken vill jag minnas.

Telldus för mig nu är en "sensorcentral", inte minst den viktiga sensorn utomhus (har inte lyckats hitta en Zigbee, Z-wave etc sensor som kan monteras utomhus).

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egon79:

Är det nån mer som har problem med "Trigga händelser"? Har ett gäng med såna, men ingen fungerar. Troligtvis är det väl globalt men har inte hittat nån info vid googling, förutom driftstörningen som var häromdan.

Jag har bara en ynka triggning (när man trycker på dörrklockan ska det förutom att plinga tändas i hallen och pushnotis ska gå till mobilen) och den funkar som den ska. (433 MHz både på dörrklocka och lyse.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asawid:

Jag har bara en ynka triggning (när man trycker på dörrklockan ska det förutom att plinga tändas i hallen och pushnotis ska gå till mobilen) och den funkar som den ska. (433 MHz både på dörrklocka och lyse.)

Ok! Tack för input! Jag har gamla Tellstick Net som kräver uppkoppling mot servrarna för att det ska fungera och att det således inte körs lokalt, hur är det för dig? Har samma funktion ungefär för övrigt med dörrklockan

Permalänk
Medlem
Skrivet av egon79:

Ok! Tack för input! Jag har gamla Tellstick Net som kräver uppkoppling mot servrarna för att det ska fungera och att det således inte körs lokalt, hur är det för dig? Har samma funktion ungefär för övrigt med dörrklockan

Jag har ZNet lite 2 som efter vad jag förstår lagrar scheman lokalt. Antar att även händelser lagras lokalt, men det har jag faktiskt inte reflekterat över. Måste kollas vid tillfälle!

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag körde med telldus runt 2014-2015 då detta med smarta prylar och automation va relativt nytt för mig. Men sedan 2015-2016 så har jag kört HA. I början körde jag det på en paj och senare blev det ovanpå min server som ett VM, vilket är vad jag gör fortfarande.

Jag har kvar min gamla telldus z2 men den har bara samlat damm sen dess. Jag har nu sista tiden blivit riktigt trött på zwave som fungerade helt okej fram till att HA tvingade mig att uppgradera till z-wave JS. Efter det så lägger flera enheter av här hemma vid varje omstart av Zwave JS. Enda sättet att få igång grejerna igen är att pinga enheterna.

Det finns någon på HAs Forum som skrev ihop en automation som letar efter enheter som är flaggade som unavailable och då automatiskt pingar dessa. Snacka om att köra en silvertejp lösning.

Jag är trött på lagget som Zigbee har också, för jag kör det också. Ibland ljuger deconz för min ha. Kollar man i HA så är alla kea lampor släckta men tittar man i deconz så är vissa tända. Jag har haft detta strul i flera år och orkar inte ens tro att de någonsin kommer lyckas lösa denna bugg. Jag orkar inte uppdatera min sticka fler gånger nu iallafall. Dom är nog tyvärr inkompetenta.

Min nya tro är att Shelly ska fungera bättre. Jag har bra wifi i hela hemmet och med Shelly så finns det faktiskt magnetsensorer och rörelsesensorer också. Det bästa är att lagget är borta och de säljer även små wifi knappar som man kan sätta lite här och var. Systemet tycks inte vara perfekt dock då jag följer en Shelly support group på Facebook och där skriver folk om problem de upplever. Jag har inte haft några problem ännu dock och hoppas det fortsätter så.

Jag funderar på att sälja av alla mina gamla telldus och Zigbee prylar iallafall. Får se hur det blir mer Shelly och om det är stabilt. Jag har just idag runt 50st olika Shellyenheter och inga strul som sagt ännu iallafall. ☺️

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Telldus tar nu i princip bort sin gratis version av tjänsten pga ekonomiska problem.

"Detta innebär att från och med den 24 April 2023 kommer alla Basic-användare fortsätt kunna använda/lägga till nya enheter, kontrollera dem på distans och lokalt. Däremot kommer API-åtkomst och automationer (både Händelser och Scheman) att inaktiveras, och du kommer att bli ombedd att uppgradera till Premium-prenumerationen. Kundsupport kommer även att begränsas till tre ärenden per år."

Känns som att detta är början på slutet på telldus vilket är lite tråkigt. Har personligen varit otroligt nöjd med telldus i alla år!

Permalänk
Medlem

Hela mejlet från Telldus.

Kära kund,

Tack för att du är en del av Telldus-familjen.
Vi har alltid varit stolta över att ha kunnat underhålla och erbjuda tjänster utan kostnad till alla våra kunder. Vi har gjort det i tron på att ett smartare och säkrare hem är ett grundläggande behov för alla, och därför har vi gjort vårt bästa för att kunna erbjuda denna komfort till alla våra de senaste 10+ åren.

Vi har nu kommit till den punkt att det inte håller ekonomiskt längre att kunna utveckla och upprätthålla den funktion, stabiliteten och framtidssäkerhet som krävs, så kan vi inte längre erbjuda tjänster kostnadsfritt.

Det är ett svårt beslut att ta, men vi behöver göra denna förändring för att kunna finnas kvar för er.

Detta innebär att vi kommer göra en förändring för Basic-användare (gratis-versionen av vår tjänst), Vill man kunna använda Telldus tjänster till fullo behöver välja en Premium-prenumeration.

Detta innebär att från och med den 24 April 2023 kommer alla Basic-användare fortsätt kunna använda/lägga till nya enheter, kontrollera dem på distans och lokalt. Däremot kommer API-åtkomst och automationer (både Händelser och Scheman) att inaktiveras, och du kommer att bli ombedd att uppgradera till Premium-prenumerationen. Kundsupport kommer även att begränsas till tre ärenden per år.

Om du redan är en premium-användare – Oroa dig inte, denna förändring påverkar inte dig.

Prenumerationsintäkterna kommer att ge oss fortsatt möjlighet att upprätthålla vår verksamhet och kundsupport, och även stödja ny produktutveckling, som ny TellStick och avancerade Automationer.

Telldus jobbar hårt för att kunna erbjuda dig kvalitativa hemautomations-tjänster. Vi har ägnat mycket resurser på att förbättra våra backend-system för att göra dem mer pålitliga och framtidssäkra. Dessutom utvecklar vi en ny TellStick som stöder MQTT, Z-Wave och Zigbee som kommer att utöka vårt utbud av prisvärda hemautomations-enheter.

Vi värdesätter ditt stöd och ditt förtroende för oss, och hoppas på förståelse och att ni kommer att fortsätta att använda vår plattform.

Vi förstår att du kanske har frågor om denna förändring, och du kan alltid kontakta oss. Vi är glada över att kunna svara på eventuella frågor.

Vänliga hälsningar,
Telldus-Teamet

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Fick samma mejl .
Måste jag betala en månadskostnad för att kunna använda enheten ?
Vad blir gratis?
Kommer det ploppa upp massa Telldus/stick produkter på Tradera? 🤣

Visa signatur

Milk is life

Permalänk
Medlem

Jag har en del 433 Mhz produkter, Telldus egna uttags produkter och Nexa som jag kör med Znet Live 2. Har inte så stora krav. Använder inte automationen så mycket mer än på sommaren med solnedgång och den schemaläggningen försvinner för basic anv..

Tips på annan gateway som jag kan fortsätta köra med nexa och stick kontakter?

Permalänk
Medlem

Blir att köpa sig en zwave-sticka och accelerera min HA setup, synd bara tiden knappt räcker till. Idag har jag endast börjat med zigbee och docker-rootless på en RPie4, och där är endast configen rudimentär (installerat docker-HA, en zigbee-sticka och en zigbee-plugg, inga scheman/automationer än).

Och jag som började titta på HA för att kunna ersätta min Ikea Sparsnäs när väl EON byter vår elmätare till en med HAN/P1-anslutning. 😁

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesman:

Fick samma mejl .
Måste jag betala en månadskostnad för att kunna använda enheten ?
Vad blir gratis?
Kommer det ploppa upp massa Telldus/stick produkter på Tradera? 🤣

Som jag förstår det kommer man som Basic-användare att kunna styra enheter både lokalt och på distans. Däremot kan man inte ha scheman eller "händelser". Så för min del tappar jag aviseringen från dörrklockan och en del scheman. Eftersom jag gått över till Tuya med mycket efter allt strul sista året blir det inte så stort problem att ställa om resten. Även om det känns lite surt. Betala för denna ostabila tjänst tänker jag INTE göra!
Jag hoppas att sensorer kommer att fortsätta fungera och kollas av även om de inte kan trigga jändelser då jag tycker man får en bra översikt i Telldus app. Om inte, ja då blir det förstås byte där med.
Istället för att betala 30-35 kr/månad (något årsabonnemang skulle inte komma på fråga för min del) till Telldus la jag just 300 på två sådana här som jag har goda erfarenheter av sedan tidigare. https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/grenuttag... (Kan t.ex. schemaläggas för de enskilda uttagen och även slås på med nedräkningstimer.)

Permalänk
Medlem

Har man Home Assistant skall det gå att skippa Telldus Live och köra lokalt.
https://www.lucastechblog.com/home-automation/bypass-telldus-...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Har man Home Assistant skall det gå att skippa Telldus Live och köra lokalt.
https://www.lucastechblog.com/home-automation/bypass-telldus-...

Funkar tyvärr inte med alla Tellsticks, har live varianten och den har ingen möjlighet till lokalt API.
Så nu sitter man och kollar hur man ska göra med alla 433mhz enheter (8 strömbrytare, 11 temp/fuktgivare) som snart behöver månadskostnad för att kunna fortsätta styras i HA.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

Funkar tyvärr inte med alla Tellsticks, har live varianten och den har ingen möjlighet till lokalt API.
Så nu sitter man och kollar hur man ska göra med alla 433mhz enheter (8 strömbrytare, 11 temp/fuktgivare) som snart behöver månadskostnad för att kunna fortsätta styras i HA.

Ja, det skall funka med ZNet Lite v2 men bara med en enhet. Man får välja mellan lokalt eller cloud (Live!) när man sätter upp integrationen.

Vad gäller support så har jag loggat ett ärende för en ca 1,5 vecka sedan, loggade samma sak igen igår - inte ett pip, inte ens ett automatiskt svarsmejl. Och jag har ett betalt (sedan tidigare) premiumabonnemang (går ut i juni, kommer inte att förnyas som det ser ut).

Jag var nära att göra om till local access när de hade kraschen i mars, första gången som det smäller igen så gör jag det.

(Och varför finns det inga ZigBee sensorer som klarar att sättas utomhus?)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Blev beställt Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus-E samt 12st Sonoff temp/fuktgivare för att börja migrering från 433mhz och Telldus.
För att ersätta uttagen jag har så blir det nog IKEA's Trådfri då dom är väldigt prisvärda.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var kort varsel från Telldus sida. Blir lite av en principsak för mig att inte betala till dem. Kommer eventuellt att ha Homey med ungefär samma månadskostnad efter vad jag förstår, så det är inte kronorna och örena i sig utan som sagt pricipsak.

Permalänk
Medlem

Vad finns det för alt till Nexa inbyggnadsrelä om man ska byta gateway o tillbehör för att komma ifrån Telldus/ 433mhz?

Permalänk
Medlem

"m.nu" kör 20% på det mesta den här helgen. Kanske inte billigast, men hyffsat sortiment och (vad jag vet) svenskt butik.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asawid:

Jag tycker det var kort varsel från Telldus sida. Blir lite av en principsak för mig att inte betala till dem. Kommer eventuellt att ha Homey med ungefär samma månadskostnad efter vad jag förstår, så det är inte kronorna och örena i sig utan som sagt pricipsak.

Om man läser tecknen så har det pågått ett tag med en nedmontering av företaget och om övrig försäljning kollapsat (inga produkter att erbjuda pga. komponentbrist mm.) så mycket att hålla en server i drift blir en så märkbar kostnadbelastning i företaget att man känner sig behöva driva in pengar med påtvingad prenumerations-tjänst, så är det förmodligen inte så långt kvar innan det upphör helt.

för framtiden är det noga att kolla att prylarna man bygge systemen på - bryggor etc verkligen kan jobba fristående utan internetinkoppling när saker väl är konfigurerat, har standardprotokoll och flera olika bryggalternativ och att tex går att intergrera med HA och motsvarande leverantörer som upplevs mer stabila och också erbjuder publika API för opensource-lösningar.

när det gått 5-10 år så fins ofta prylarna kvar fullt fungerande - men inte företagen bakom dessa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

Vad finns det för alt till Nexa inbyggnadsrelä om man ska byta gateway o tillbehör för att komma ifrån Telldus/ 433mhz?

det finns hur mycket som helst... det du vill fundera på är 1: hur mycket ska du styra, 2 är det bara lampor eller även maskiner som ska styras tex uttag,tvätt,tork,kompressor osv

ska du bara styra lampor: gå på vad du känner för, shelly (wifi) zigbee eller z-wave, hoppar vi över hela säkerhets grejen är shelly riktigt trevlig om man har en vettig täckning på wifi och inte ska köra för många enheter. shelly köpte precis qubino och meddelar att man ska kunna styra deras nya z-wave enheterna via samma app, så frågan är hur dom tänkt det, ska det vara en kontroller eller kommer dom ha nya enheter med två chip både både wifi och zigbee?

ska du styra mycket och även motorer: då är min absoluta favorit z-wave (tänk dock på att z-wave 800 rullar ut nu, så köp inte massa 500 enheter till fullpris) relä för z-wave gillar jag, heltun higload för ställen där man kanske pluggar in en kompressor, eller qubino flush relä 1 för vanliga uttag. kontroller för z-wave om du ska ha många enheter: vera plus/secure, eller razberry smidigast är fibaro hc3 dvs du behöver knappt göra några inställningar för det ska bli stabilt, dom andra 3 kräver noga konfiguration. ska du endast köra 20-30 enheter och inte har jätte krav på hög respons, då funkar en usb sticka eller kolla på hubitat.
Ska du ha vera plus/secure köp dom begagnade för några hundra, (brukar gå att hitta för 200-500kr)

vill du ha trådbundet kolla på knx

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Såhär blir det nog hos mig:
I stugan (där fjärrstyrning är viktigare än bostaden) blir belysning kvar på 433. Kan slås på/av med fjärrkontroll om/när Telldus Live läggs ner (känns som en reell risk). Inte hela världen om fjärrstyrning via app inte funkar. Vissa mindre viktiga element och uttag för olika laddfunktioner kan få ligga på zWave/Telldus tillsvidare. Viktiga funktioner (värme- och vattenrelaterat vintertid) är redan överflyttat till WiFi/Tuya där schemaläggning och IFTTT används.
Hemma har jag inte så mycket "smart" inkopplat men där blir sådant som gärna slås på/av med fjärrkontroll kvar på 433 och det som helst ska schemläggas hamnar på WiFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

... (tänk dock på att z-wave 800 rullar ut nu, så köp inte massa 500 enheter till fullpris) ...

Någon som vet något om usb-stickor för Zwave 800? Kikat på Aeotec Z-stick7 (ZWA010-C), men den verkar "bara" vara för zwave700 och enligt HAs sidor verkar "EU-versionen" inte vara att rekommendera pga RF-prestandaproblem [1]. Men det borde väl inte vara något problem om man har sin "närmsta" plugg bara någon meter ifrån enheten? På zwave kör jag (idag) främst några Telldus-pluggar och någon Fibaro-plugg.

Vad jag kan se så verkar inte zwave800 inte ha några jättefördelar jämfört med zwave700/z-stick7 [2]? Missar jag något?

Finns det några zwave800-pluggar i svenska webbshoppar?
Finns det några zwave800-pluggar som stöds i HA?

[1] https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/controllers/
[2] https://community.silabs.com/s/share/a5U8Y000000bwgaUAA/zwave...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Någon som vet något om usb-stickor för Zwave 800? Kikat på Aeotec Z-stick7 (ZWA010-C), men den verkar "bara" vara för zwave700 och enligt HAs sidor verkar "EU-versionen" inte vara att rekommendera pga RF-prestandaproblem [1]. Men det borde väl inte vara något problem om man har sin "närmsta" plugg bara någon meter ifrån enheten? På zwave kör jag (idag) främst några Telldus-pluggar och någon Fibaro-plugg.

Vad jag kan se så verkar inte zwave800 inte ha några jättefördelar jämfört med zwave700/z-stick7 [2]? Missar jag något?

Finns det några zwave800-pluggar i svenska webbshoppar?
Finns det några zwave800-pluggar som stöds i HA?

[1] https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/controllers/
[2] https://community.silabs.com/s/share/a5U8Y000000bwgaUAA/zwave...

det var en bugg på 700 serien som dränkte nätet i början när det släpptes, det åtgärdades av en firmware uppdatering, Jag tolkar det som att detta var en av anledningarna till att 800 redan rullar ut. Fördelar med 800 är tex bättre säkerhet med s2sv samt (s2 Secure Vault ) längre räckvidd, bättre batteritid osv.
Alla usb pinnar är rätt värdelösa för annat än firmware uppdateringar då dom vanligen har under 5db antenner i sig, jämför med tex hc3 som 14db antenner. kör du med en rpi tycker jag du ska välja en razberry med extern antenn i stället. (väldigt mycket bättre)
Det har börjat komma ett par enheter med 800, qubino/shelly ska släppa sina nya saker under sommaren.
Du har zooz 800 pinne, zooz jobbar en del med fibaro (tex deras nya 800 gateway) så det lär finnas rätt bra stöd för saker
https://www.thesmartesthouse.com/products/zooz-800-series-z-w...

här är skillnaderna mellan 700 och 800
https://www.silabs.com/wireless/z-wave/introduction-to-z-wave...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det var en bugg på 700 serien som dränkte nätet i början när det släpptes, det åtgärdades av en firmware uppdatering, Jag tolkar det som att detta var en av anledningarna till att 800 redan rullar ut. Fördelar med 800 är tex bättre säkerhet med s2sv samt (s2 Secure Vault ) längre räckvidd, bättre batteritid osv.
Alla usb pinnar är rätt värdelösa för annat än firmware uppdateringar då dom vanligen har under 5db antenner i sig, jämför med tex hc3 som 14db antenner. kör du med en rpi tycker jag du ska välja en razberry med extern antenn i stället. (väldigt mycket bättre)
Det har börjat komma ett par enheter med 800, qubino/shelly ska släppa sina nya saker under sommaren.
Du har zooz 800 pinne, zooz jobbar en del med fibaro (tex deras nya 800 gateway) så det lär finnas rätt bra stöd för saker
https://www.thesmartesthouse.com/products/zooz-800-series-z-w...

här är skillnaderna mellan 700 och 800
https://www.silabs.com/wireless/z-wave/introduction-to-z-wave...

Tack för tankarna! Riktigt bra synpunkter.

Jag kör med ett Alu-skal till hallonpajen [1], så skippar nog en razberry pga Faraday :p. Lite osäker dessutom om t.ex. Razberry 7 pro är kompatibelt med mitt paj-chassi. Min paj agerar också Docker-"server" så ligger det redan annat där som jag vill ha kvar rullande utöver HA - och jag vill ha hyffsat passiv kylning av enheten.

Då jag inte hittar någon 800-sticka (LR är dessutom på frekvenser som inte är för z-wave i Europa) som säljs i Sverige/Europa så lutar det åt en 700. Jag har ju dessutom mina (enstaka) z-wave-prylar (plug-in för vägguttag) mellan 4m och 30m från pajen och dessutom bygger de meshat nät - så jag gamblar nog på en 700-usb-sticka om de inte sålt slut än.

[1] https://www.amazon.se/Geekworm-Raspberry-Aluminum-Passive-Coo...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Jag är inte lika insatt i hela hemautomationgrejen som många i denna tråd. Jag styr ett gäng lampor över 433 MHz med timers för tändning och släckning beroende på när solen går ned/upp. Jag antar att dessa är vad Telldus kallar scheman. Kommer dessa sluta att fungera om man inte vill betala för deras premiumvariant? Om så är fallet, finns det ett bra alternativ med befintliga 433mhz-brytare eller ska man satsa på nåt annat och isåfall vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blame_me:

Jag är inte lika insatt i hela hemautomationgrejen som många i denna tråd. Jag styr ett gäng lampor över 433 MHz med timers för tändning och släckning beroende på när solen går ned/upp. Jag antar att dessa är vad Telldus kallar scheman. Kommer dessa sluta att fungera om man inte vill betala för deras premiumvariant? Om så är fallet, finns det ett bra alternativ med befintliga 433mhz-brytare eller ska man satsa på nåt annat och isåfall vad?

rfxtrx fungerar bra, tex direkt till ha eller en vera plus/secure
men helt ärligt skulle jag inte köpa det om du inte har väldigt mycket 433mhz saker som du tycker fungerar kanon.
är det bara ett mindre antal saker du styr kolla på Shelly (går direkt mot router och kräver vettigt wlan men du slipper kontroller)
ska du bygga ut och göra mycket sakar smart kolla på z-wave

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Tack för tankarna! Riktigt bra synpunkter.

Jag kör med ett Alu-skal till hallonpajen [1], så skippar nog en razberry pga Faraday :p. Lite osäker dessutom om t.ex. Razberry 7 pro är kompatibelt med mitt paj-chassi. Min paj agerar också Docker-"server" så ligger det redan annat där som jag vill ha kvar rullande utöver HA - och jag vill ha hyffsat passiv kylning av enheten.

Då jag inte hittar någon 800-sticka (LR är dessutom på frekvenser som inte är för z-wave i Europa) som säljs i Sverige/Europa så lutar det åt en 700. Jag har ju dessutom mina (enstaka) z-wave-prylar (plug-in för vägguttag) mellan 4m och 30m från pajen och dessutom bygger de meshat nät - så jag gamblar nog på en 700-usb-sticka om de inte sålt slut än.

[1] https://www.amazon.se/Geekworm-Raspberry-Aluminum-Passive-Coo...

extern antenn fäster på utsidan av skalet så metallen stör inte v7 är väldigt liten så den passar nog i skalet du har.
Med det sagt funkar garanterat en 700 pinne bra för vad du ska göra.
LR vette sjutton om jag någonsin kommer hoppa på, visst det stödjer 2000 enheter MEN det använder inte meash dvs allt tala direkt med kontroller vilket jag tror kommer göra saker lite segt av anledningen att idag skickas olika signaler olika vägar för att inte orsaka kö bildning i controllern, den funktionen lär man tappa om man inte kan använda andra vägar. Jag har inte fördjupat mig i det så det är möjligt man löst det på annat sätt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.