Dålig säljstart för Playstation VR 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Finns väl inget utannonserat och du lär inte få skräddarsydda features från utvecklarna på det som PSVR2 erbjuder då det tar lång tid för PC att implementera saker även om de skulle bli tillgängliga.

Men orkar du mecka och är ok med att det överhuvudtaget fungerar med VR så finns det ju ett stort mod-community.

Orkar du vänta så är väl Quest 3 det största för mainstream till lägre pris framöver, tveksamt om det ens får eyetracking dock.

ja, får hoppas på att quest 3 blir bra. annars kommer väl index 2 också, även om den antagligen kommer vara minst dubbel så dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Att satsa på VR för PC är vettigare då du annars missar mycket av det som gör VR bra, moddar till befintliga spel och olika experiment att prova. VR på Playstation är extremt låst och bortsett från ett Horizonspel är det samma spel som funnits till PC och andra plattformar i många år.

Ingen dealbreaker för alla förstås men väl värt att ha i åtanke. Och kan du uppgradera eventuell dator du redan har kommer du förhoppningsvis billigare undan än om en helt ny dator köps.

Coolt, visste inte att GT7 och Switchback redan funnits ute i flera år till PC.

PSVR2 versioner har också oftast anpassats till headsetets features och tillexempel RE8 versionen verkar rätt mycket bättre än den på PC.

Finns gott om mjukvara till PSVR2 och nej, allt som släpps på PSVR2 har inte funnits ute i flera år. Det är ingen fördröjning i släpp imellan PC och PSVR2, vilket du får det att låta som. Att PSVR2 också får spel som funnits ute sen innan påverkar bara spelare som redan har PCVR.

Men moddar och lite annat costume är såklart rätt stor fördel för PC, PVSVR2 får väl fler exklusiva krävande spel med native stöd och med fler headset features. Vill du ha plug and play till ok pris som ändå har ett stort och växande bibliotek så är PSVR2 riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

SteamVR kräver att användaren har en relativt kraftig PC och visst tekniskt kunnande. Speciellt eftersom de flesta nya intressanta PC-spel som släpps är moddar. PSVR2 är inte helt rättvist av flera anledningar:

- Den har inte varit ute i ens 2 månader
- Marknadsföringen har varit låg
- Den säljs ännu inte på ställen som Bestbuy och Walmart
- Världsekonomin är katastrofal, all försäljning går ner - även PC

Standalone-VR är en helt annan kategori. Låg teknisk ingång, lågt pris, högre retention. Quest 2 har som sagt sålt lika bra som Xbox Series S|X, anekdotiskt så har flera VR-utvecklare sagt att spelförsäljningen till Quest är dramatiskt bättre än för PC (en faktor 10 eller så). Det är heller inte vägs ände utan teknikutvecklingen kommer förbättra upplevelsen radikalt de kommande åren.

Tänkte inte på någon specifik VR, utan generellt. Oavsett om för konsoll eller PC så är intresset generellt för VR bland unga (som är framtidens köpare och spelare) extremt låg.

https://www.sweclockers.com/nyhet/36110-tonaringar-ointresser...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

För övrigt hade det varit intressant att komma fram till vad det är som gör att så många föraktar VR. Vet personer som på förhand bestämt sig för att det är skit och inte ens vill testa (med risken för att ändra sig?). Vad är det med ett tillbehör över ögonen som gör det, jämfört med en ratt, ultrawideskärm eller vad som helst?

Det handlar inte om förakt. Vilket tokigt trollande (eller religiöst uttalande). Det handlar om realism och att inte stoppa huvudet i sanden. Data tyder på att det är, och kommer förbli en nisch med VR. Sedan behöver det inte betyda slutet för VR, då många nischer kan vara starka med lojala och penningstarka kunder. Även nischer kan fortsätta att leva och frodas.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Den tekniska utvecklingen är betydligt mer intressant än nuvarande siffror. Det sker en stadig utveckling inom VR samtidigt som användarantalet ökar hela tiden. Finns väldigt lite som pekar på att det skulle vara hype jämfört med vad bakåtsträvare vill påstå.

Det är stor skillnad, vilket du inte verkar ha koll på. Precis det du skriver om VR var hur Elbilarna beskrevs av majoriteten tills ganska nyligen. Det finns fortfarande folk som ser elbilen som bara hype, inte ens ovanligt att stöta på faktiskt.

Marknadsandelen i Sverige för elbilar var 30-40% förra året. Knappast en hajp. Då är tekniken både mogen, efterfrågad och etablerad för den stora massan.

Du kan inte jämföra det med en marknadsandel för VR på 1-3%. Helt annan nivå.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tänkte inte på någon specifik VR, utan generellt. Oavsett om för konsoll eller PC så är intresset generellt för VR bland unga (som är framtidens köpare och spelare) extremt låg.

https://www.sweclockers.com/nyhet/36110-tonaringar-ointresser...

Undersökningen du pekar på är rätt konstig, om du inte tycker det låter rimligt att nästan en tredjedel har ett VR-headset. Inbegriper det exempelvis Google Cardboard och GearVR är det inte konstigt att intresset är lågt.

Bortser man från det uppenbart konstiga urvalet är tonåringar inte den mest köpstarka gruppen och det tar heller inte hänsyn till vilken riktning teknikutvecklingen tar. Hittills har utvecklingen gjort att intresset för VR (riktig sådan) har ökat generellt och framtidens VR (som glider mer in mot MR) kommer vara väsensskilt bättre.

Skrivet av martinot:

Det handlar inte om förakt. Vilket tokigt trollande (eller religiöst uttalande). Det handlar om realism och att inte stoppa huvudet i sanden. Data tyder på att det är, och kommer förbli en nisch med VR. Sedan behöver det inte betyda slutet för VR, då många nischer kan vara starka med lojala och penningstarka kunder. Även nischer kan fortsätta att leva och frodas.

Nu tog du det personligt men det var inte specifikt riktat mot dig (och det finns en knapp där det står Citera flera så du slipper skriva ett nytt inlägg för varje svar du gör) utan mer fenomenet att det alltid finns en grupp människor, vare sig det är här eller på engelskspråkiga sidor, som är noga med att poängtera hur mycket dom inte vill ha med VR att göra oavsett om det är relevant eller inte.

Jag vet även flera IRL som aldrig har testat och heller inte vill testa, men däremot har en massa förutfattade meningar om upplevelsen. Där kan man tala om att stoppa huvudet i sanden. Har inte sett samma fenomen med någon annan kringutrustning, utan just VR verkar vara extra triggande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Marknadsandelen i Sverige för elbilar var 30-40% förra året. Knappast en hajp. Då är tekniken både mogen, efterfrågad och etablerad för den stora massan.

Du kan inte jämföra det med en marknadsandel för VR på 1-3%. Helt annan nivå.

Det var väl just det som var hela min poäng? Elbilar hade nog lägre än 1% av marknaden innan Tesla kom in i bilden och nu ligger dem säkert som du säger på runt 30-40% Marknaden var fruktansvärt negativ till Elbilar tills för bara typ 5 år sedan(om ens så länge) men nu så sysslar varenda stor tillverkare med en egen variant. Fram till för 5 år sedan sågs bara Elbilen som hype och stora delar av fordonsindustrin samt många typer av bilfantaster hatade den.

Elbilens utveckling har många likheter med VR, innan första Roadstern släpptes kan väl ses som VR på 90-talet.

Jag tror att nästa stora steg blir något i still med Big screen VRs headset fast med inbyggda kameror(för passthrough, tracking och AR) och wifi, men som styrs genom telefon, dator eller konsol trådlöst. Kommer nog ta några år innan vi är där dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det var väl just det som var hela min poäng? Elbilar hade nog lägre än 1% av marknaden innan Tesla kom in i bilden och nu ligger dem säkert som du säger på runt 30-40% Marknaden var fruktansvärt negativ till Elbilar tills för bara typ 5 år sedan(om ens så länge) men nu så sysslar varenda stor tillverkare med en egen variant. Fram till för 5 år sedan sågs bara Elbilen som hype och stora delar av fordonsindustrin samt många typer av bilfantaster hatade den.

Elbilens utveckling har många likheter med VR, innan första Roadstern släpptes kan väl ses som VR på 90-talet.

Jag tror att nästa stora steg blir något i still med Big screen VRs headset fast med inbyggda kameror(för passthrough, tracking och AR) och wifi, men som styrs genom telefon, dator eller konsol trådlöst. Kommer nog ta några år innan vi är där dock.

Det finns en stor fundamental skillnad, och ett stort logiskt fel i din analogi med Tesla och elbilar.

Bilar har det funnits en efterfrågan på under i stort sätt hela vårt moderna samhälle (och de i sin tur ersatte efterfrågan på droskan med hästar framför). Det är ingen ny funktion eller produkt för användaren. En bil fyller samma grundläggande funktion oavsett hur drivlinan under ser ut (bensin, diesel, gengas, el, gas, etanol, vätgas, etc).

Skrivet av Halldin:

Undersökningen du pekar på är rätt konstig, om du inte tycker det låter rimligt att nästan en tredjedel har ett VR-headset. Inbegriper det exempelvis Google Cardboard och GearVR är det inte konstigt att intresset är lågt.

Bortser man från det uppenbart konstiga urvalet är tonåringar inte den mest köpstarka gruppen och det tar heller inte hänsyn till vilken riktning teknikutvecklingen tar. Hittills har utvecklingen gjort att intresset för VR (riktig sådan) har ökat generellt och framtidens VR (som glider mer in mot MR) kommer vara väsensskilt bättre.
Nu tog du det personligt men det var inte specifikt riktat mot dig (och det finns en knapp där det står Citera flera så du slipper skriva ett nytt inlägg för varje svar du gör) utan mer fenomenet att det alltid finns en grupp människor, vare sig det är här eller på engelskspråkiga sidor, som är noga med att poängtera hur mycket dom inte vill ha med VR att göra oavsett om det är relevant eller inte.

Jag vet även flera IRL som aldrig har testat och heller inte vill testa, men däremot har en massa förutfattade meningar om upplevelsen. Där kan man tala om att stoppa huvudet i sanden. Har inte sett samma fenomen med någon annan kringutrustning, utan just VR verkar vara extra triggande.

VR är en ny funktion som har visat sig var ett viktigt tillskott, men endast för några få nischer av användare. Det har existerat sedan 90-talet (redan då har jag testat på det, så jag har länge varit med och sett utvecklingen), men behovet hos majoriteten av användare är extremt mycket svagare än vad de flesta, både media och entusiaster, tidigare själva förutspått.

Är inte alls "triggad" av det, utan snarare så verkar det vara ett gäng entusiaster som triggas av när man pratar om objektiva data om intresset i verkligheten. Det är nästan något religiöst fanatiskt (hos vissa, som man kan inte minst se här i tråden) VR-entusiaster. Kanske man som en liten klick "hard core"-fans fundera på om ens egna världsbild det är fel på, eller om det är fel på alla andra människor i världen. Kan vara en sund tanke att fundera på.

Jag tror som sagt att VR kommer fortsätta att förbättras och utvecklas (som den mesta teknik), och att den även kommer vara ett viktigt tillskott inom vissa nischer inom både produktiva områden (produktutveckling, medicinsk granskning fjärr, etc) och inom vissa nischar av underhållning (spel, porrindustrin, etc.). Men även om den kommer uppskattas enormt inom dessa nischer, så ser jag ingen data som tyder på att det under en väldigt överskådlig tid kommer vara något för majoriteten av befolkningen (även med avseende på användningen inom spel och porr).

Men som de klassiska gamla ordspråket säger; den som lever får se.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det finns en stor fundamental skillnad, och ett stort logiskt fel i din analogi med Tesla och elbilar.

Bilar har det funnits en efterfrågan på under i stort sätt hela vårt moderna samhälle (och de i sin tur ersatte efterfrågan på droskan med hästar framför). Det är ingen ny funktion eller produkt för användaren. En bil fyller samma grundläggande funktion oavsett hur drivlinan under ser ut (bensin, diesel, gengas, el, gas, etanol, vätgas, etc).

VR är en ny funktion som har visat sig var ett viktigt tillskott, men endast för några få nischer av användare. Det har existerat sedan 90-talet (redan då har jag testat på det, så jag har länge varit med och sett utvecklingen), men behovet hos majoriteten av användare är extremt mycket svagare än vad de flesta, både media och entusiaster, tidigare själva förutspått.

Är inte alls "triggad" av det, utan snarare så verkar det vara ett gäng entusiaster som triggas av när man pratar om objektiva data om intresset i verkligheten. Det är nästan något religiöst fanatiskt (hos vissa, som man kan inte minst se här i tråden) VR-entusiaster. Kanske man som en liten klick "hard core"-fans fundera på om ens egna världsbild det är fel på, eller om det är fel på alla andra människor i världen. Kan vara en sund tanke att fundera på.

Jag tror som sagt att VR kommer fortsätta att förbättras och utvecklas (som den mesta teknik), och att den även kommer vara ett viktigt tillskott inom vissa nischer inom både produktiva områden (produktutveckling, medicinsk granskning fjärr, etc) och inom vissa nischar av underhållning (spel, porrindustrin, etc.). Men även om den kommer uppskattas enormt inom dessa nischer, så ser jag ingen data som tyder på att det under en väldigt överskådlig tid kommer vara något för majoriteten av befolkningen (även med avseende på användningen inom spel och porr).

Men som de klassiska gamla ordspråket säger; den som lever får se.

Jag testade också VR på 90-talet och det har ungefär ingenting att göra med modern VR. Det fanns en vision, men tekniken i sig låg många år bort. Det är först nu som det börjar gå att realisera.

När det gäller ”objektiva data” så låter det mer som att du handplockar data för att stödja dina argument, du beaktar ju till exempel inte att Quest 2 har sålt lika bra som Xbox Series X/S tillsammans. Det går uppenbarligen att med tekniska framsteg iterera sig fram till en produkt som har ett mycket större intresse än tidigare produkter, i det här fallet låg kostnad + fristående + trådlös. Framgent kommer, bortsett från framsteg inom upplösning/komfort etc., verkligheten och virtuella verkligheten blandas med framsteg inom MR som öppnar ytterligare användningsområden.

Och det är en klassisk rävsax att hävda att man är fanatisk för att man argumenterar emot, då går det ju inte att argumentera emot utan att ytterligare stärka den bilden. Jag biter dock inte på den utan håller med om att vi får se hur stort det år om 5, 10, 20 etc. år. Jag gissar på att det kommer vara mycket större än idag och att upplevelsen kommer vara dramatiskt mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det finns en stor fundamental skillnad, och ett stort logiskt fel i din analogi med Tesla och elbilar.

Bilar har det funnits en efterfrågan på under i stort sätt hela vårt moderna samhälle (och de i sin tur ersatte efterfrågan på droskan med hästar framför). Det är ingen ny funktion eller produkt för användaren. En bil fyller samma grundläggande funktion oavsett hur drivlinan under ser ut (bensin, diesel, gengas, el, gas, etanol, vätgas, etc).

Tror inte riktigt du hänger med här.
VR är multifunktionsverktyg som ersätter många befintliga funktioner som redan finns idag och gör dem väldigt mycket mer tillgängliga samt skapar betydligt större interaktivitet inom andra områden.

Att VR inte behövs eller tillför något är bara önsketänkande bland bakåtsträvande, likt de som kritiserade elbilen innan Tesla, datorn innan HemPCn eller smartphone innan iPhone 2-3.

AR/VR kommer ta över framöver när det kommer till utbildning, verktyget är helt enkelt för bra när det kommer till simulering och ger möjlighet till interaktivt material. Vi är bara i startgroparna för vad som är möjligt.

Sneglar man lite på Bigscreen VR och tänker på hur det kan se ut framöver så ser ju framtiden väldigt ljus ut.
Får man till ett headset i den storleken med WiFi och kameror för AR/tracking så kommer det slå igenom på stor skala.
Då kan du ha headset med hög kvalité i innerfickan. Parar du ihop Mobiltelefoner med detta(alltså att man ansluter headsetet till telefonen för att driva det) så finns det ett starkt argument för att fortsätta driva på utvecklingen av mobilerna och dess teknik, vilket har stagnerat på sistone. Bland annat mobilspel begränsas då heller inte längre av en liten skärm och man blir inte låst i VR världen eftersom att man har pass-through/AR. Potentialet framöver är helt enkelt obegränsat, det här är bara några få exempel på hur det kan utnyttjas framöver.

Kollar man ordentligt så har det faktiskt skett en explosionsartad teknisk utveckling inom området de senaste 10 åren, sätter man på sig en Oculus DK2 så blir man nog förfärad idag. Man känner sig som en Biodlare som spelar PS2 spel och måste titta in i kameran hela tiden. Quest 4-5 kan säkert bli det som jag beskrev innan med Big-screen, beror lite på hur lång tid det tar för Micro-led att sjunka i pris.

Permalänk
Medlem

Mämen, och Blanknings företaget IDC som skulle ha så rätt.

TOBII
SONY SÅLT NÄRMARE 600.000 PSVR2 UNDER FÖRSTA 6 VECKORNA (Direkt)
2023-05-25 10:14
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Sony har sålt närmare 600.000 Playstation VR2-headsets (PSVR2), där Tobiis eyetracking-teknik ingår, under de första sex veckorna efter att headsetet lanserades den 22 februari.

Den initiala försäljningen av PSVR2 ligger därmed 8 procent högre än motsvarande försäljning som det ursprungliga PSVR-headsetet hade under sina första sex veckor på marknaden, uppgav Sony vid sin verksamhetspresentation ("Business Segment Meeting") som hölls på onsdagskvällen och som flera media skrivit om.

Sony kallar självt lanseringen av PSVR2 för "stark".

Siffrorna från bolaget, som täcker försäljningen fram till i början av april, följer på olika spekulationer och mediauppgifter som figurerat kring PSVR2-lanseringen.

Bland annat har Bloomberg News tidigare rapporterat om analysfirman IDC:s bedömning om att omkring 270.000 PSVR2-enheter skulle säljas fram till i slutet av mars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezillo:

Mämen, och Blanknings företaget IDC som skulle ha så rätt.

TOBII
SONY SÅLT NÄRMARE 600.000 PSVR2 UNDER FÖRSTA 6 VECKORNA (Direkt)
2023-05-25 10:14
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Sony har sålt närmare 600.000 Playstation VR2-headsets (PSVR2), där Tobiis eyetracking-teknik ingår, under de första sex veckorna efter att headsetet lanserades den 22 februari.

Den initiala försäljningen av PSVR2 ligger därmed 8 procent högre än motsvarande försäljning som det ursprungliga PSVR-headsetet hade under sina första sex veckor på marknaden, uppgav Sony vid sin verksamhetspresentation ("Business Segment Meeting") som hölls på onsdagskvällen och som flera media skrivit om.

Sony kallar självt lanseringen av PSVR2 för "stark".

Siffrorna från bolaget, som täcker försäljningen fram till i början av april, följer på olika spekulationer och mediauppgifter som figurerat kring PSVR2-lanseringen.

Bland annat har Bloomberg News tidigare rapporterat om analysfirman IDC:s bedömning om att omkring 270.000 PSVR2-enheter skulle säljas fram till i slutet av mars.

Inbillat eller ej så känns det som ett generellt ointresse bland skribenterna som gör att det är närmare till hands att lägga upp negativa VR-nyheter än positiva sådana. Tvek om det kommer en korrektion baserat på ovanstående.