8RDA3+ frågor (på väg att fastna i vinkelvolten)

Permalänk
Medlem

8RDA3+ frågor (på väg att fastna i vinkelvolten)

Ett Abit NF7-S rev 2.0 ligger och väntar på mig på posten.

Jag har börjat ångra mig, funderar på att skaffa ett 8RDA3+ istället (8RDA3+ presterar ju bättre i benchmark, har dessutom hört att det är strul med att koppla på en spänningsreglerad fläkt på moderkortet på NF7-S). Men jag har några frågor först, och istället för att fortsätta på alla 25011 trådar om NF7-S så skapar jag en ny Håll tillgodo.

1. Jag har fått föklarat för mig att man kan fixa SPDIF out på 8RDA3+, antigen genom att bygga ett uttag själv eller köp ett färdigt "kort". Har någon testat denna och vet om den funkar ? : http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=35292&t=132&l=2...

Har någon byggt en själv och sett om den funkar? (alltså till 8RDA3+, inte 8RDA+).

2. Har 8RDA3+ 5 bits FID? Alltså kan man köra multiplyer över 12.5 ?

3. Vad är det annars som 8RDA3+ saknar gentemot NF7-S ?

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk

Jag kan då välja mer än 12,5 i multiplyern på mitt 8RDA3+, men jag har inte utnyttjat den möjligheten än eftersom det e bättre att öka fsb:n istället.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Det funkar inte med SPDIF efterom 8RDA3+ inte har samma ljudchip som 8RDA+. NF7-S och 8RDA+ har Soundstorm-ljud (8RDA+ bara med SPDIF-kort).

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Det funkar inte med SPDIF efterom 8RDA3+ inte har samma ljudchip som 8RDA+. NF7-S och 8RDA+ har Soundstorm-ljud (8RDA+ bara med SPDIF-kort).

Det funkar bra med SPDIF på 8RDA3+.
http://www.aoaforums.com/forum/showthread.php?t=18022&highlig...

Edit: För att använda SPDIF behövs inte soundstorm. Men soundstorm kräver SPDIF.

Permalänk
Medlem

Med 8RDA3+ får du nvidias billiga sydbrygga. Därför det sitter firewire från agere och ett andra nätverkskort med realtek 8101 nätverkskrets, och ljudkretsen är C-Media 9739a

Åtminstone C-medias tidigare krets, 8738 sög duktigt med processorkraft.
Se benchmark på http://www.tomshardware.com/game/20030405/sound_for_games-03....

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Med 8RDA3+ får du nvidias billiga sydbrygga. Därför det sitter firewire från agere och ett andra nätverkskort med realtek 8101 nätverkskrets, och ljudkretsen är C-Media 9739a

Åtminstone C-medias tidigare krets, 8738 sög duktigt med processorkraft.
Se benchmark på http://www.tomshardware.com/game/20030405/sound_for_games-03....

Det där har inget med 8RDA3+ att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Det där har inget med 8RDA3+ att göra.

Vilket?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Vilket?

Jag vet inte vad det är du vill insinuera med att dra upp Toms test i det här sammanhanget?

Det finns många nForce2-kort som använder MCP istället för MCP-T. Det är inget konstigt med det. Jag skulle tro att anledningen till att Epox valde MCP istället för MCP-T berodde på att man ville ha ett kort med dual LAN och för att aktivera det andra LAN:et på MCP-T hade man varit tvungen att betala royalties till 3com vilket hade blivit dyrt. Därför valde man MCP istället som är billigare än MCP-T och satte på ett Realtec-chip för ytterligare ett LAN.

Det finns en ganska färsk review på hardocp.com där man även testar prestanda av de olika subsystemen som ljud, USB och LAN o.s.v. Det är igentligen ingenting att hålla på att tjaffsa om. Jag ser ingen anledning till att de som har köpt eller tänker köpa 8RDA3+ ska behöva be om ursäkt för det.
http://www.hardocp.com/article.html?art=NTAxLDM=

Om du inte orkar läsa kan jag citera lite.

Citat:

The audio subsystem EPoX implemented on the 8RDA3+ is from C-Media and it performed flawlessly. Any result less than 5% is acceptable and the C-Media chip performed well below 3% in most tests and only once rose even close to the 5% mark. These are superb results and will have almost zero impact on system performance. Please be aware that these results and analysis are based on a synthetic benchmark and may not represent what you would see on your own system.

Citat:

The average for the nForce2 NIC during the multiple, small files tests was normal. Almost 10 MB/s is decent performance for a 100 Mbps connection. What really surprised me was the ability this controller had at keeping the CPU utilization below 5%. That is the lowest I have seen to date.

Citat:

The Realtek (PCI) out-performed the nForce2 version slightly, but had difficulties keeping the CPU average below 10%. I shouldn’t complain about this, though; 10% is still an outstanding number for any NIC.

Citat:

Both of these controllers will meet your 100 Mbps needs and then some. EPoX did a terrific job pairing these controllers with this board and chipset.

Hardocp har gjort ett antal olika reviews av moderkort med samma tester som du kan jämföra med om du vill. T.ex. nya P4-moderkort och resultat av de är inte bättre vad det gäller t.ex. ljudet än vad det är på 8RDA3+.
Menar du att ljudet på t.ex. P4-plankorna ASUS P4P800 eller Abit IS7-G är värdelöst? De verkar ju inte få bättre resultat än 8RDA3+ i alla fall.

Vad har Toms test med 8RDA3+ att göra, kan du svara på det?

Testet är ju överhuvudtaget inte värt att läsa ens. Man jämför med ALC650 CODEC t.ex. som ju bara är en DAC men man säger inte med ett ord vilken APU man använt i testet vilket har en stor betydelse för resultatet.
Vad har C-medias krets 8738 med 8RDA3+ att göra? C-medias 8738 är ingenting annat än ett pci-ljudkort i ett chip och används välle knappast på något moderkort nu mera. Toms test är den enda jag har sett där nForce2 gör bättre ifrån sig än Audigy2. Jag har sett ett antal tester där Audigy2 slår nForce2 men aldrig tvärt om. Jag gjorde själv ett test i 3dmark2003 för några månader sedan på ett 8RGA+ och i ljudtestet vann Audigy2 över nForce2.