Skrivet av habl:
Hej,
jag har ett moderkort från ASUS, Prime Z270-A, som iofs har några år på nacken, men fungerar utmärkt för mina behov. Moderkortet har RAID support via Intel Rapid Storage Technology och jag har med hjälp av det skapat ett RAID 1 set av två SSD:er som jag sedan presenterar för Windows 10 64-bit.
Nu börjar en av SSD:erna bli "utsliten" och jag vill byta ut den. Vet någon hur jag bäst och säkrast ska gå till väga? Bara att plocka bort den felaktiga SSD:n, plugga in den nya, starta PC:n och hoppas på att den ny disken automatiskt plockas in i RAID settet? På min NAS gjorde jag det, men är lite osäker på hur det fungerar i detta fall. Tacksam för råd.
Hans
Du börjar med att säkerhetskopiera till en utomstående disk.
RAID är inte samma som Backup och har du inte stenkoll på hur man gör så ska du inte chansa. Större risk att du gör fel än att båda diskarna ger upp samtidigt.
RAID1 är två diskar som konstant lagar samma data. Med andra ord så raderas samma filer på båda diskarna och båda diskarna krypteras om du råkar ut för ransomware. Gör du fel så blir det samma fel på båda diskarna.
Varför ska du ens ha RAID1 på SSD? Dubbla diskar är en dubbel kostnad helt i onödan. Du tjänar inget på det prestandamässigt så länge du inte har en server igång 24/7 eller har en enorm datamängd, större än 10TB eller så. På den tiden diskarna snurrade och var under 1 TB kunde man spara något på att ha två snurrdiskar i RAID1, och ja, du kan göra en snygg avstängning av systemet om en disk dör. I dag behövs inte det då systemen är så smarta att dom reparerar sig själva.
Hur det fungerar att återställa? Ja, det beror på, vilken kontroller, version, hur du satt upp den samt hur Windows hanterar den, samt vad har du för diskar i övrigt.
Presenteras diskarna som en disk eller är det på partitionsnivå som din RAID är skapad?
Vart ligger Windows boot någonstans? På samma fysiska disk som C:?
Vad händer om en extra disk kopplas in?
Ett känt fenomen som ofta tas upp här är att Windows boot och C: ligger på olika diskar, vanligt problem som många frågar om när dom inte vet hur man klonar en disk på rätt sätt, och får en dator som inte startar som resultat.
Vad händer med din RAID i så fall?
Är det bara vissa SATA-portar som hanterar RAID?
Har du koll på vilken fysisk disk som är trasig?
Vad händer om du kopplar ur fel disk?
Detta och säkert 25 frågor till kan påverka hur du lyckas eller misslyckas med att byta den trasiga disken.