Som alla vet vid det här laget läggs Telldus mer eller mindre ned inom snar framtid. Jag har på två ställen i lägenheten brytare som skickar en signal till smarta pluggar att starta. En av dessa finns i filmen nedan.
Som synes i filmen är det två knappar på brytarna och den ena styr belysningen i taket och den andra skickar signal till pluggen som sitter under.
På det andra stället där jag har samma lösning, i köket, styr den ena knappen belysningen i taket precis som på filmen medan den andra skickar en signal till en dimmerplugg som i sin tur skickar signalen vidare till en trafo som sedan tänder lampor över diskbänken.
Brytarna och pluggarna är alla från Nexa 433 MHz vilka jag då även kan styra från Google Home genom Telldus Live. Har någon ett bra tips på hur jag ska lösa detta i framtiden? All annan smart utrustning i lägenheten går genom WiFi istället vilket funkar 100 % för mig. Har letat som en galning att hitta brytare som inte bara kan styra fast belysning utan även skicka signaler till andra enheter. Skulle jag möjligtvis kunna lösa detta genom regler i Google Home, d.v.s. tryck på A och tänd B?
https://i.imgur.com/JZcJgzZ.mp4