Smart brytare till smart plugg

Permalänk
Medlem

Smart brytare till smart plugg

Som alla vet vid det här laget läggs Telldus mer eller mindre ned inom snar framtid. Jag har på två ställen i lägenheten brytare som skickar en signal till smarta pluggar att starta. En av dessa finns i filmen nedan.

Som synes i filmen är det två knappar på brytarna och den ena styr belysningen i taket och den andra skickar signal till pluggen som sitter under.
På det andra stället där jag har samma lösning, i köket, styr den ena knappen belysningen i taket precis som på filmen medan den andra skickar en signal till en dimmerplugg som i sin tur skickar signalen vidare till en trafo som sedan tänder lampor över diskbänken.

Brytarna och pluggarna är alla från Nexa 433 MHz vilka jag då även kan styra från Google Home genom Telldus Live. Har någon ett bra tips på hur jag ska lösa detta i framtiden? All annan smart utrustning i lägenheten går genom WiFi istället vilket funkar 100 % för mig. Har letat som en galning att hitta brytare som inte bara kan styra fast belysning utan även skicka signaler till andra enheter. Skulle jag möjligtvis kunna lösa detta genom regler i Google Home, d.v.s. tryck på A och tänd B?

https://i.imgur.com/JZcJgzZ.mp4

Permalänk
Medlem

Du kan ju para brytaren direkt med pluggen?
Så körde jag innan jag gick över till zigbee.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Du kan ju para brytaren direkt med pluggen?
Så körde jag innan jag gick över till zigbee.

Jo det är ju så jag har det idag, som synes i filmen. Men om jag ska överge Nexa och Telldus eftersom det läggs ned mer och mer hur ska jag göra i framtiden? Finns det liknande lösningar via ex. WiFi eller Zigbee? Jag hittar inga lösningen bortsett om man vill ha skitfula fjärrkontroller sittandes på väggarna, men jag vill ha vanliga strömbrytare eftersom de är klart lättast att använda.

Permalänk
Medlem

Ah, jag trodde du syftade på deras moln-tjänster de börjar ta betalt för och ville bara förtydliga att allt lokalt fortfarande funkar.
Det extrema hållet är väl att gå all-in på homeassistant, då kan du göra i princip vad du vill men det kräver lite jobb.
Annars är väl Homey ett bra mellansteg. Schnieder har en del brytare för zigbee om du vill kolla mer på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Ah, jag trodde du syftade på deras moln-tjänster de börjar ta betalt för och ville bara förtydliga att allt lokalt fortfarande funkar.
Det extrema hållet är väl att gå all-in på homeassistant, då kan du göra i princip vad du vill men det kräver lite jobb.
Annars är väl Homey ett bra mellansteg. Schnieder har en del brytare för zigbee om du vill kolla mer på det.

Använder Schnieder ihop med Shelly idag redan på andra ställen i lägenheten men vill alltså byta ut det som syns på filmen till något med liknande lösning (om det finns). Helst Google Home kompatibelt och helst över wifi protokollet om det går att välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Använder Schnieder ihop med Shelly idag redan på andra ställen i lägenheten men vill alltså byta ut det som syns på filmen till något med liknande lösning (om det finns). Helst Google Home kompatibelt och helst över wifi protokollet om det går att välja.

Kolla vad m.nu har, https://www.m.nu/smart-hem/wifi-natverk

Permalänk
Medlem

Som alla vet vid det här laget läggs Telldus mer eller mindre ned inom snar framtid. Jag har på två ställen i lägenheten brytare som skickar en signal till smarta pluggar att starta. En av dessa finns i filmen nedan.

Som synes i filmen är det två knappar på brytarna och den ena styr belysningen i taket och den andra skickar signal till pluggen som sitter under.
På det andra stället där jag har samma lösning, i köket, styr den ena knappen belysningen i taket precis som på filmen medan den andra skickar en signal till en dimmerplugg som i sin tur skickar signalen vidare till en trafo som sedan tänder lampor över diskbänken.

Brytarna och pluggarna är alla från Nexa 433 MHz vilka jag då även kan styra från Google Home genom Telldus Live. Har någon ett bra tips på hur jag ska lösa detta i framtiden? All annan smart utrustning i lägenheten går genom WiFi istället vilket funkar 100 % för mig. Har letat som en galning att hitta brytare som inte bara kan styra fast belysning utan även skicka signaler till andra enheter. Skulle jag möjligtvis kunna lösa detta genom regler i Google Home, d.v.s. tryck på A och tänd B?

https://i.imgur.com/JZcJgzZ.mp4

kör du redan wifi prylar gå på Shelly, du kan väldigt enkelt lägga in så att när en brytare tände så agerar den sändare åt en annan lampa utan knapp. (dvs använda vanlig vägg brytare) kör du z-wave har du inbyggt funktioner för detta där man hoppar över att skicka kommandon via kontrollern utan styr enhet med andra enheter. dvs ett relä kan styra ett annat relä eller dimmer.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vet du vilken Shelly som kan skicka vidare signalen till en smart plugg?

Permalänk
Medlem

Vet du vilken Shelly som kan skicka vidare signalen till en smart plugg?

Det kan du köra med alla, du skapar en scen i shelly appen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Det kan du köra med alla, du skapar en scen i shelly appen

Vet du vilka pluggar man kan styra? Vilken plugg som helst som använder Tuya/Smart life eller bara deras egna? Guld hade varit om de gick att styra Deltacos. Dels för att de är bra och snygga plus att NetOnNet har bra pris på dem.

Permalänk
Medlem

Vet du vilka pluggar man kan styra? Vilken plugg som helst som använder Tuya/Smart life eller bara deras egna? Guld hade varit om de gick att styra Deltacos. Dels för att de är bra och snygga plus att NetOnNet har bra pris på dem.

det är deras om du ska göra det i deras app, en lösning är ju att göra som du skrev tidigare, dvs integrera deltacos i tex google eller ha och sedan göra en scen den vägen. har du kollar om du inte har samma funktion i deltacos app?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det är deras om du ska göra det i deras app, en lösning är ju att göra som du skrev tidigare, dvs integrera deltacos i tex google eller ha och sedan göra en scen den vägen. har du kollar om du inte har samma funktion i deltacos app?

Nä får kolla. Men det är ju guld om man kan säga till i Google Home att aktiverar jag denna brytare så ska den starta en annan.

Permalänk
Medlem

Nä får kolla. Men det är ju guld om man kan säga till i Google Home att aktiverar jag denna brytare så ska den starta en annan.

Det ska inte vara något problem att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tog 30 sekunder att göra i Google Home. Jag skäms för att jag inte fattade det här utan att fråga. Å jag som har dragit mig för att byta ut mina Nexa 433 MHz enheter i flera år för att jag inte var säker på hur jag skulle lösa det med att en brytare tänder en annan enhet...

Extra pinsamt efter som jag redan använder rutiner till att släcka flera lampor med röstkommando. Insåg inte att lösningen för exakt likadan bara att man valde annan enhet som trigger. Ju mer jag tänker på det ju mer inser jag hur förbannat korkad jag varit... haha

Permalänk
Medlem

Två till Shelly Dimmer2 beställda samt en extra smart plugg med dubbelt uttag från Deltaco (nedsatt pris hos NetOnNet denna vecka). Äntligen ska jag bli av med Telldus Live och nej Telldus du kommer inte vara saknad.