Vad ska ett grafikkort kosta idag?
Vi har länge dragits med låg tillgång på grafikkort under pandemin med en cryptoboom pågående samtidigt. Pandemin försvårade all logistik och alla crypto bros var villiga att betala mer för produkterna än gemene spelare
Så vi har haft höga priser och ingen har tyckt att det varit roligt att köpa hårdvara senaste åren med det i åtanke
Men, idag då? Vad ska ett kort kosta givet prestanda?
Jag frågar, för att i varje tråd om grafikkort så gnäller folk om priserna. Och ja, det är inte gratis med grafikkort, och jag håller med om att det kan vara billigare än det är idag. Däremot verkar många tycka att vi ska ha samma priser som för 10 år sen, och det känns kanske orimligt...
Så jag tittade vad kort kostat förut, lagt på lite inflation och jämfört med dagens kort och prestanda. En exakt vetenskap som ger otvivelaktiga svar som ingen kan ifrågasätta, såklart är jag inte alls sarkastisk...
4070 är kontroversiell, men också ganska prisvärd relativt alla andra kort i nuvarande generation. Nu hade jag gärna köpt ett för 4000 kr, men det lär inte hända. Är 8000 kr rimligt istället? Jämför vi MSRP (utesluter då svängningar i SEK, som just nu jobbar mot oss som importerar i USD) så för 4000kr kunde vi 2016 få ett RX 480. Idag för 4000 kr få vi ett 6600 XT, som i runda slängar är 100% bättre. 6600 för 3000 kr ger 50% mer prestanda. På 7 år kanske jag vill ha mer än 100% prestandapåslag, och det är lite dyrt i och med det, men hade vi haft 6600 XT för 3000 kr känns det som vi haft en överraskande bra utveckling istället. Jag jämför med dagens priser för 6600 och 6600 XT, ingen exakt vetenskap som sker här som sagt men speglar hur marknaden ser ut idag
Kikar vi på 4070 då? 1080 Ti från 2016 hade idag kostat 865 USD, och 4070 kostar 599 och har på en höft 100% mer prestanda. Känns ändå inte helt åt helvete. Men 1080 TI är en haloprodukt med extra höga priser säger du? Mja, alla hyllar idag 1080 TI som det bästa köpet man kunnat göra i grafikkortens historia - om jag får överdriva lite. Jämfört med 2070 och 3070? Båda korten hade med inflation kostat lika mycket som 4070 med lite felmarginal, hade Nvidia avrundat så hade alla kostat 599. Det är en prestandaökning på 100% och 30% på dessa kort. Inte fantastiskt, men inte helt åt helvete heller
Givet lite oro globalt sett, Nvidia hävdar att nya tekniker idag kostar mer att utveckla med nya noder och liknande. Samt vår valutakurs. Dessutom så verkar Nvidia ha stora lager på 30-serien i lager efter att crypto-boomen imploderade, och man vägrar rea ut korten och sniglar ut nya generationen för att sälja av 30-serien till så högt pris som möjligt. Det finns omständigheter som lär lägga sig och andra som inte kommer göra det rimligen. Så jag kan tänka mig att i höst har vi vad som kan anses vara normala priser igen, men det lär inte vara avsevärt mycket billigare än idag heller tänker jag
Vad tycker ni är ett rimligt pris för korten idag, och varför?