Vad ska ett grafikkort kosta idag?

Permalänk
Medlem

Vad ska ett grafikkort kosta idag?

Vi har länge dragits med låg tillgång på grafikkort under pandemin med en cryptoboom pågående samtidigt. Pandemin försvårade all logistik och alla crypto bros var villiga att betala mer för produkterna än gemene spelare

Så vi har haft höga priser och ingen har tyckt att det varit roligt att köpa hårdvara senaste åren med det i åtanke

Men, idag då? Vad ska ett kort kosta givet prestanda?

Jag frågar, för att i varje tråd om grafikkort så gnäller folk om priserna. Och ja, det är inte gratis med grafikkort, och jag håller med om att det kan vara billigare än det är idag. Däremot verkar många tycka att vi ska ha samma priser som för 10 år sen, och det känns kanske orimligt...

Så jag tittade vad kort kostat förut, lagt på lite inflation och jämfört med dagens kort och prestanda. En exakt vetenskap som ger otvivelaktiga svar som ingen kan ifrågasätta, såklart är jag inte alls sarkastisk...

4070 är kontroversiell, men också ganska prisvärd relativt alla andra kort i nuvarande generation. Nu hade jag gärna köpt ett för 4000 kr, men det lär inte hända. Är 8000 kr rimligt istället? Jämför vi MSRP (utesluter då svängningar i SEK, som just nu jobbar mot oss som importerar i USD) så för 4000kr kunde vi 2016 få ett RX 480. Idag för 4000 kr få vi ett 6600 XT, som i runda slängar är 100% bättre. 6600 för 3000 kr ger 50% mer prestanda. På 7 år kanske jag vill ha mer än 100% prestandapåslag, och det är lite dyrt i och med det, men hade vi haft 6600 XT för 3000 kr känns det som vi haft en överraskande bra utveckling istället. Jag jämför med dagens priser för 6600 och 6600 XT, ingen exakt vetenskap som sker här som sagt men speglar hur marknaden ser ut idag

Kikar vi på 4070 då? 1080 Ti från 2016 hade idag kostat 865 USD, och 4070 kostar 599 och har på en höft 100% mer prestanda. Känns ändå inte helt åt helvete. Men 1080 TI är en haloprodukt med extra höga priser säger du? Mja, alla hyllar idag 1080 TI som det bästa köpet man kunnat göra i grafikkortens historia - om jag får överdriva lite. Jämfört med 2070 och 3070? Båda korten hade med inflation kostat lika mycket som 4070 med lite felmarginal, hade Nvidia avrundat så hade alla kostat 599. Det är en prestandaökning på 100% och 30% på dessa kort. Inte fantastiskt, men inte helt åt helvete heller

Givet lite oro globalt sett, Nvidia hävdar att nya tekniker idag kostar mer att utveckla med nya noder och liknande. Samt vår valutakurs. Dessutom så verkar Nvidia ha stora lager på 30-serien i lager efter att crypto-boomen imploderade, och man vägrar rea ut korten och sniglar ut nya generationen för att sälja av 30-serien till så högt pris som möjligt. Det finns omständigheter som lär lägga sig och andra som inte kommer göra det rimligen. Så jag kan tänka mig att i höst har vi vad som kan anses vara normala priser igen, men det lär inte vara avsevärt mycket billigare än idag heller tänker jag

Vad tycker ni är ett rimligt pris för korten idag, och varför?

Permalänk
Medlem

Så fort man blandar in prestanda som variabel så blir det omöjligt att ha en rimligt objektiv diskussion.

Min högst personliga åsikt är att korten kostar cirka 50% mer än vad min magkänsla säger är rimligt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv

Så mycket får motsvarande grafikkort kosta:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5147004

Permalänk
Medlem

Ett vettigt grafikkort idag verkar gå lika mycket som en PS5 konsoll kostar i princip idag. Det är dyrt tycker jag för att kunna spela vettigt i 1080 60fps som minst.

Jag kan tänka mig att framöver köpa detta t ex när mitt 1050 lägger ner, men om det räcker med 6gb vram idag ? antagligen inte..

https://www.inet.se/produkt/5410522/msi-geforce-gtx-1660-supe...

Permalänk
Medlem

Grabben sitter med 10gen i5 och 1070, spelar en hel del varje dag.

Han vill ha nytt grafikkort, mest för att ha något nytt, men finns inte en chans att jag betalar dagens priser.

Ett 4070 hade jag köpt om det legat på 5-6.000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ett vettigt grafikkort idag verkar gå lika mycket som en PS5 konsoll kostar i princip idag. Det är dyrt tycker jag för att kunna spela vettigt i 1080 60fps som minst.

Jag kan tänka mig att framöver köpa detta t ex när mitt 1050 lägger ner, men om det räcker med 6gb vram idag ? antagligen inte..

https://www.inet.se/produkt/5410522/msi-geforce-gtx-1660-supe...

Jodå, 6gb vram räcker idag. OM du skruvar ned på det mesta. Frågan är om du vill det?
Jag skulle aldrig rekommendera ett kort med enbart 6Gb till någon som faktiskt spelar.
Spelar ingen roll vad dom faktiskt spelar nu. Det är det där spelet som plötsligt är intressant som gör det till ett dåligt köp.
Det finns otaliga äldre spel där det kommer funka jättebra. Men moderna spel som är det minsta krävande.. nej.
Det blir för mycket kompromisser och "kanske" funkar.

Klarar du dig på ett 1050 så kanske du klarar dig med detta kortet då du inte kan ha speciellt höga krav.
Så.. överväg det noga..

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag tänker lite mera som mores law. Alltså man ska få mer för samma pris. Detta har intel sagt att dom ska göra med deras nästa generation.

Om man kollar på a770 16gb som går för 4k. Och om den skulle ha bra optimisering prestera som ett 3070. Och ett 3070 går för typ 6,5k. Samt att 4070 nu kostar 1k mer.

Jag förstår att korten behövde gå upp i pris under pandemin. Men det var även innan det som priserna höjdes. Från 1000 gen till 2000 gen ökade priserna ungäfär med 30% medans prestandan ökades med lite mer än det. Och innan det ökade priserna inte direkt medans prestandan ökade.

Detta har troligtvis hänt för att Nvidia med deras 80% av marknaden har ett monopol. Och om do. Ökar priserna kan också amd börja göra det. För dom kommer ändå sälja lika mycket.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Största problemet är att det inte finns något vettigt kort med låg prislapp.
Frugan sitter på ett 1660 som köptes början av 2019. Det kortet börjar bli väldigt trögt.
Men måste betala 5000kr för en uppgradering som ger skillnad.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hade de kostat ca 50% vad de gör nu, så skulle det vara mer lagom priser för grafikkort.

Permalänk
Medlem

Ett kort får naturligtvis kosta så mycket som tillverkaren anser att denne kan ta ut av köparna, sen är det köparna som bestämmer om det är rimligt eller inte. Själv håller jag mig till prisintervallet 6000-7000 som max för ett "toppkort" Grafikkort håller länge så min 3060Ti som jag gav dryga 5000 för (2 år gammalt) får gå tills den går sönder fysiskt. Sen kanske jag köper begagnat från de som är villiga att betala priserna tillverkarna begär.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Tycker på Nvidias sida att smärtgränsen för ett xx70 kort bör ligga runt 4500, xx80 ca 6500, titan/xx90 kan dom få ta hur mycket som helst för.
Nu är ju svenska kronan nere i bottennivåer så korten är ju där dom är oavsett smärtgränsen tyvärr

Permalänk
Medlem

Får kosta vad det vill, har man inte råd/lust att köpa så behöver man inte handla. Att föreslå ett maxtak är bara att hämma utveckling

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Får kosta vad det vill, har man inte råd/lust att köpa så behöver man inte handla. Att föreslå ett maxtak är bara att hämma utveckling

Exakt så! Det finns alltid folk som har råd och är villiga att betala priser som i mina ögon är orimliga för mina behov, och det ska vi andra vara tacksamma för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att ett xx90 kort kostar väldigt mycket. Det är ändå bara för dom som är villiga. Men att man inte kan få något ”bra” kort för en mindre peng är väldigt dålig för det segar ju då på utvecklingen av all teknik. För var är det alla program man kan se och sånna saker. Ju just i datorn. Och när domma bolagen gör detta så otillgängligt bara för att känna lite pengar är dåligt för alla i hela världen

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Så fort man blandar in prestanda som variabel så blir det omöjligt att ha en rimligt objektiv diskussion.

Min högst personliga åsikt är att korten kostar cirka 50% mer än vad min magkänsla säger är rimligt.

Om man inte räknar med prestanda som variabel, hur kan man då rationellt komma till ett beslut? Nu är nästan all vår konsumtion styrd av erfarenhet, preferenser och känslor - vi är ganska irrationella

Vilket är vad jag är efter i tråden. Det verkar som alla skriker DET ÄR DYRT! Och då tycker alla andra att det ÄR DYRT! Och vi skapar en feedback-loop om att allting är dyrt idag... Vilket det är på olika sätt, men kanske inte så dyrt som vi kanske lurar oss själva att tro?

För 50% för mycket, då kommer 4070 ner till 5200. Jag tror runt 6500-7000 är mer rimligt för den prestandan historiskt sett. Om USD/SEK kommer ner till historiska rekordnivåer nivåer så lär vi kunna se 4070 för 5200 med lätthet däremot

Skrivet av Daytone:

Jag tänker lite mera som mores law. Alltså man ska få mer för samma pris. Detta har intel sagt att dom ska göra med deras nästa generation.

Om man kollar på a770 16gb som går för 4k. Och om den skulle ha bra optimisering prestera som ett 3070. Och ett 3070 går för typ 6,5k. Samt att 4070 nu kostar 1k mer.

Jag förstår att korten behövde gå upp i pris under pandemin. Men det var även innan det som priserna höjdes. Från 1000 gen till 2000 gen ökade priserna ungäfär med 30% medans prestandan ökades med lite mer än det. Och innan det ökade priserna inte direkt medans prestandan ökade.

Detta har troligtvis hänt för att Nvidia med deras 80% av marknaden har ett monopol. Och om do. Ökar priserna kan också amd börja göra det. För dom kommer ändå sälja lika mycket.

Generation 10 till 20 var en om jag minns rätt ganska dålig i prestanda/krona, vilket skylls på att Nvidia sålde in RT med stora trumman. 30-serien såg lovande ut till MSRP, speciellt med 20-serien i åtanke, men så kunde du aldrig köpa till MSRP pga omständigheter Nvidia inte kunde råda över. Nvidias marknadsdominans är problematisk på många sätt

Men hur menar du kring mer prestanda för samma summa? För jag har försökt räkna på det, och vi verkar ha det idag trots "höga" priser. Vi kanske kunde önskat bättre utveckling, men jag kan bara se att vi idag har mer prestanda för mindre pengar idag jämfört med 2, 4 och 7 år bakåt - eller har jag räknat fel? (ja, jag har räknat fel, men hur mycket?)

Skrivet av ronz:

Största problemet är att det inte finns något vettigt kort med låg prislapp.
Frugan sitter på ett 1660 som köptes början av 2019. Det kortet börjar bli väldigt trögt.
Men måste betala 5000kr för en uppgradering som ger skillnad.

Ja, kan bara hålla med. Lägre prisnivåer verkar helt utplånad. 3050 och 3060 verkar aldrig ha varit bra prissatta, och AMDs lägre kort har varit kompromissfyllda för att uttrycka det diplomatiskt. Det suger helt klart. Samtidigt som lägre kort ger lägre vinst så äts bottenkorten upp av APUer och begagnatmarknaden idag. Hoppas på bättre utbud framöver

Skrivet av Hakinger:

Ett kort får naturligtvis kosta så mycket som tillverkaren anser att denne kan ta ut av köparna, sen är det köparna som bestämmer om det är rimligt eller inte. Själv håller jag mig till prisintervallet 6000-7000 som max för ett "toppkort" Grafikkort håller länge så min 3060Ti som jag gav dryga 5000 för (2 år gammalt) får gå tills den går sönder fysiskt. Sen kanske jag köper begagnat från de som är villiga att betala priserna tillverkarna begär.

Jag gav 7000 kr för mitt 3060 TI... Det var inte prisvärt, och jag visste det där och då, men jag kunde inte vänta ett år på rimligare priser. Det var just där och då det mest prisvärda kortet inom den nivån av prestanda jag behövde. Det sved oavsett

För 7000 kr, räknar du med kort som 4080 eller 4090 i den prisklassen, eller vilka toppkort menar du, och varför det? För min mening är den att om du köpte ett toppkort för 7000 kr för 10 år sedan, så kan du rimligen idag för mindre pengar få mer prestanda. Sen finns det kort som kostar mer, men det är irrelevant för alla som letar kort under 7000. Att XX80-kort kostar mer är irrelevant, prestandan för en given summa är intressant däremot, tänker jag

Permalänk
Medlem

Frågeställningen är typ, hur långt är ett snöre? Ett kort ska kosta så mycket som konsumenten är villig att betala. Det här med "price-achoring" är bara psykologiskt mumbojumbo. Betalade 19K för mitt 3090. Använder jag det som avsett? Nja.. den ligger i malpåse =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

För 7000 kr, räknar du med kort som 4080 eller 4090 i den prisklassen, eller vilka toppkort menar du, och varför det? För min mening är den att om du köpte ett toppkort för 7000 kr för 10 år sedan, så kan du rimligen idag för mindre pengar få mer prestanda precis som moores law säger. sen finns det kort som kostar mer, men det är irrelevant för alla som letar kort under 7000. Att XX80-kort kostar mer är irrelevant, prestandan för en given summa är intressant däremot, tänker jag

Ja, de korten tänker jag på. Naturligtvis vet jag att deras framtida motsvarigheter aldrig kommer i närheten av de summorna.
Men jag får ändra mig lite efter att ha funderat, såtillvida att jag skulle kunna tänka mig grafikkort 20 000-klassen, om den erbjuder någonting herrejössesfantastiskt som man aldrig sett maken till.

Jag gick från en 1070 till 3060Ti och visst fick jag mer FPS och så i Withcer 3 o.liknande, men särskilt revoultionerande var det inte och vad jag sett från 4080 o 90-serien så motiverar de relativt sett små förändringarna inte mig att lägga ut de summorna handlarna vill ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Om man inte räknar med prestanda som variabel, hur kan man då rationellt komma till ett beslut? Nu är nästan all vår konsumtion styrd av erfarenhet, preferenser och känslor - vi är ganska irrationella

Vilket är vad jag är efter i tråden. Det verkar som alla skriker DET ÄR DYRT! Och då tycker alla andra att det ÄR DYRT! Och vi skapar en feedback-loop om att allting är dyrt idag... Vilket det är på olika sätt, men kanske inte så dyrt som vi kanske lurar oss själva att tro?

För 50% för mycket, då kommer 4070 ner till 5200. Jag tror runt 6500-7000 är mer rimligt för den prestandan historiskt sett. Om USD/SEK kommer ner till historiska rekordnivåer nivåer så lär vi kunna se 4070 för 5200 med lätthet däremot

Generation 10 till 20 var en om jag minns rätt ganska dålig i prestanda/krona, vilket skylls på att Nvidia sålde in RT med stora trumman. 30-serien såg lovande ut till MSRP, speciellt med 20-serien i åtanke, men så kunde du aldrig köpa till MSRP pga omständigheter Nvidia inte kunde råda över. Nvidias marknadsdominans är problematisk på många sätt

Men hur menar du kring mer prestanda för samma summa? För jag har försökt räkna på det, och vi verkar ha det idag trots "höga" priser. Vi kanske kunde önskat bättre utveckling, men jag kan bara se att vi idag har mer prestanda för mindre pengar idag jämfört med 2, 4 och 7 år bakåt - eller har jag räknat fel? (ja, jag har räknat fel, men hur mycket?)

Ja, kan bara hålla med. Lägre prisnivåer verkar helt utplånad. 3050 och 3060 verkar aldrig ha varit bra prissatta, och AMDs lägre kort har varit kompromissfyllda för att uttrycka det diplomatiskt. Det suger helt klart. Samtidigt som lägre kort ger lägre vinst så äts bottenkorten upp av APUer och begagnatmarknaden idag. Hoppas på bättre utbud framöver

Jag gav 7000 kr för mitt 3060 TI... Det var inte prisvärt, och jag visste det där och då, men jag kunde inte vänta ett år på rimligare priser. Det var just där och då det mest prisvärda kortet inom den nivån av prestanda jag behövde. Det sved oavsett

För 7000 kr, räknar du med kort som 4080 eller 4090 i den prisklassen, eller vilka toppkort menar du, och varför det? För min mening är den att om du köpte ett toppkort för 7000 kr för 10 år sedan, så kan du rimligen idag för mindre pengar få mer prestanda. Sen finns det kort som kostar mer, men det är irrelevant för alla som letar kort under 7000. Att XX80-kort kostar mer är irrelevant, prestandan för en given summa är intressant däremot, tänker jag

Såklart det är mer prestanda för pengarna. Men är det tillräckligt mycket. Vi kan ta exemplet 3070 till 4070. Ja prestandan hopade 20-30% men priset hoppade också 1k. Även om det är bättre än 3080 vilket 4070 presterar ganska lika med. Så tycker jag att man bara ska ta bort den där 1k extra. För nu får man bara längre och längre upp tills det inte ens finns något budget kort.

Innan 20 serien kom så var alltid det dyraste kortet och låg runt 6000-7000kr. Men då ökade priset. Vilket do
Sen gjorde med 30 serien och nu 40 serien. Innan 10 serien var det ju inte direkt några större prisskillnader. Kanske lite på grund av inflation. Men det var ju aldrig några 20%

Visa signatur

Permalänk

Det är viktigare att räkna månadskostnad än engångsutgift. Ett grafikkort eller en dator är inte en cheeseburgare som är värd noll efter du konsumerat produkten. Säg att köpte ett RTX 4090 för 22 000 kr, om nuvarande prisnivåer på grafikkort kvarstår till nästa generation så får du säkert 10-12 000 kr när du säljer ditt 4090. En generation varar cirka 24 månader, utslaget är din nettokostnad 415 - 500 kr/mån för att ha det bästa kortet på marknaden. Ställ det i relation till vad andra hobbys kostar om du skulle ha den bästa utrustningen eller du kan ju bara jämföra med att typ ha en Viasat prenumeration med alla kanaler går på typ 549 kr/mån.

När jag räknar på hur mycket någonting får kosta tittar jag alltid på månadskostnaden. Du måste också ställa det i relation till hur mycket du nyttjar något. Sitter och spelar 4h i veckan eller 40h i veckan spelar väldigt stor roll på din kalkyl på hur mycket något får kosta. Visst har PC gaming blivit sjukt mycket dyrare än vad det historiskt har vart, men det är fortfarande en billig hobby sett till mycket annat.

Permalänk
Medlem

En vara är värd vad någon är villig att betala, hela grunden till den moderna ekonomin. Vad se ser, som på så många andra områden, är att vi har prestanda så det räcker till för de allra flesta så mindre antalet enheter säljs och då "måste" företagen höja priserna. Se bara på mobilers utveckling.

Vad som kommer hända om priserna går uppåt i alla oändlighet är att spelen stannar kvar på en lägre grafiskt nivå, ny "utmanare" (möjligen Intel) eller att konsoler eller konsol-liknande datorer (Inbyggd grafik känns som framtiden, frågan är bara när vi är där) tar över om de ses som bättre pris/prestanda.

En stor anledning till dagens inflationspiral är att företagen höjer priserna för att kunna uppvisa ökande vinster. Detta leder till konsumenterna måste välja och här blir det intressant vad som skall bort. Kläder och elektronik har valts bort i detta nu för resor och upplevelser. Frågan är om pendeln svänger eller om PC som koncept är helt dött och ersatt av mobilen för gemena man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, de korten tänker jag på. Naturligtvis vet jag att deras framtida motsvarigheter aldrig kommer i närheten av de summorna.
Men jag får ändra mig lite efter att ha funderat, såtillvida att jag skulle kunna tänka mig grafikkort 20 000-klassen, om den erbjuder någonting herrejössesfantastiskt som man aldrig sett maken till.

Jag gick från en 1070 till 3060Ti och visst fick jag mer FPS och så i Withcer 3 o.liknande, men särskilt revoultionerande var det inte och vad jag sett från 4080 o 90-serien så motiverar de relativt sett små förändringarna inte mig att lägga ut de summorna handlarna vill ha.

Teknik stagnerar. Utvecklingen vi såg från 90-00, från 00-10, 10-20, mellan 20-30 så kommer än mindre hända med grafiken i spel troligtvis, även om en GPU blir 15% bättre år efter år. Så, gå från en 1080p 60hz TN-panel till en 4k 240hz OLED. Det är ett stort hopp, men det är inte riktigt vad vi kan se i hopp mellan generationer vanligtvis. Så behovet av att uppgradera komponenter minskar troligen med tiden. Samma sak med mobiltelefoner och all annan modern teknik i stort sett

Skrivet av Daytone:

Såklart det är mer prestanda för pengarna. Men är det tillräckligt mycket. Vi kan ta exemplet 3070 till 4070. Ja prestandan hopade 20-30% men priset hoppade också 1k. Även om det är bättre än 3080 vilket 4070 presterar ganska lika med. Så tycker jag att man bara ska ta bort den där 1k extra. För nu får man bara längre och längre upp tills det inte ens finns något budget kort.

Innan 20 serien kom så var alltid det dyraste kortet och låg runt 6000-7000kr. Men då ökade priset. Vilket do
Sen gjorde med 30 serien och nu 40 serien. Innan 10 serien var det ju inte direkt några större prisskillnader. Kanske lite på grund av inflation. Men det var ju aldrig några 20%

Att priserna på grafikkort varit stillastående under många år är troligen varför många idag sätter i halsen när man ser nya priserna. De flesta som köper grafikkort var aldrig med senast vi hade mycket inflation. Föräldrarna klagar på paprikans pris, och på SweC klagar vi på komponentpriserna. Vi förväntar oss samma priser vi alltid haft, vilket vi inte kan få längre, även om pris/prestanda verkar utvecklas positivt (om än inte så positivt som man kan hoppas). Som @slipbit är inne på, det förankringseffekter utifrån vår erfarenhet av att handla till lägre priser förut

Med inflationen så kostar 3070 och 4070 inom 15 USD från varandra i MSRP. Så inget större prishopp mellan generationerna på så vis, även om man ser något annat när man kollar priserna rakt av såklart. USD/SEK spökar, plus inflation såklart

Skrivet av foreveryang:

Det är viktigare att räkna månadskostnad än engångsutgift. Ett grafikkort eller en dator är inte en cheeseburgare som är värd noll efter du konsumerat produkten. Säg att köpte ett RTX 4090 för 22 000 kr, om nuvarande prisnivåer på grafikkort kvarstår till nästa generation så får du säkert 10-12 000 kr när du säljer ditt 4090. En generation varar cirka 24 månader, utslaget är din nettokostnad 415 - 500 kr/mån för att ha det bästa kortet på marknaden. Ställ det i relation till vad andra hobbys kostar om du skulle ha den bästa utrustningen eller du kan ju bara jämföra med att typ ha en Viasat prenumeration med alla kanaler går på typ 549 kr/mån.

När jag räknar på hur mycket någonting får kosta tittar jag alltid på månadskostnaden. Visst PC gaming blivit sjukt mycket dyrare än vad det historiskt har vart, men det är fortfarande en billig hobby sett till mycket annat.

Du verkar faktiskt ta rationella beslut. Är du det berömda undantaget som bekräftar regeln? Jag brukar ofta jämföra med en biobiljett som ger en nöje i två timmar, men jag avslöjar min ålder på det viset också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Teknik stagnerar. Utvecklingen vi såg från 90-00, från 00-10, 10-20, mellan 20-30 så kommer än mindre hända med grafiken i spel troligtvis, även om en GPU blir 15% bättre år efter år. Så, gå från en 1080p 60hz TN-panel till en 4k 240hz OLED. Det är ett stort hopp, men det är inte riktigt vad vi kan se i hopp mellan generationer vanligtvis. Så behovet av att uppgradera komponenter minskar troligen med tiden. Samma sak med mobiltelefoner och all annan modern teknik i stort sett

Att priserna på grafikkort varit stillastående under många år är troligen varför många idag sätter i halsen när man ser nya priserna. De flesta som köper grafikkort var aldrig med senast vi hade mycket inflation. Föräldrarna klagar på paprikans pris, och på SweC klagar vi på komponentpriserna. Vi förväntar oss samma priser vi alltid haft, vilket vi inte kan få längre, även om pris/prestanda verkar utvecklas positivt (om än inte så positivt som man kan hoppas). Som @slipbit är inne på, det förankringseffekter utifrån vår erfarenhet av att handla till lägre priser förut

Med inflationen så kostar 3070 och 4070 inom 15 USD från varandra i MSRP. Så inget större prishopp mellan generationerna på så vis, även om man ser något annat när man kollar priserna rakt av såklart. USD/SEK spökar, plus inflation såklart

Du verkar faktiskt ta rationella beslut. Är du det berömda undantaget som bekräftar regeln? Jag brukar ofta jämföra med en biobiljett som ger en nöje i två timmar, men jag avslöjar min ålder på det viset också

Jag kan förstå det du menar. Men vad gör mej lite frustrerad. Samt många andra inte bara i teknik branschen är att bolagen plockar hem det mesta av det dom höjer med. Det kan man ta med paprikan också. Mataffärer får ju rekordhöga vinster. Samma vissa med Nvidia. Och sen skyller dom prishöjningen på inflation samt andra kostnader. såklart att en del av det priset handlar om inflation. Men det är ju ändå sjukt att dom då kan få domma vinsterna.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Själv har jag köpt grafikkort för kring 2-3000 spänn i många år. Med undantag för senaste vändan med 2070 för 5600:-.
Att det inte längre finns något kring 2000 spänn är kanske inte så konstigt. Men det finns typ inget för det dubbla heller.
För 400% av det priset hittar man nu nvidias billigaste kort i 4000serien.
Grafikkort i de lägre prisklasserna har fått en rejäl prisökning senaste åren. Och det är väl i just det segmentet det råder mer prismedvetenhet.

Men ja - det är antagligen slut med moores lag. Antingen stagnerar väl prestandan - eller så konmer priserna öka.

Jag kräver inga specifika priser på något. Jag känner däremot ett ganska avslaget intresse för nyköp med den nya prisbilden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Håller med, jag hoppas det kommer kostar flera miljoner med ett grafikkort, det är helt galet att vanliga plebejer ska råd att få dopaminkickar av sitt spelande.
4090 känns som ett riktigt fattigmanskort, finns bättre, bara köpa en server och peta in ett gäng riktiga kort, betala Nvidia för att skräddarsy drivrutiner till dem.
Sen kan man högaktningsfullt hånskratta åt grannarna och deras barn som inte kan spela senaste spelen.

Som Henrik Dorsin sjunger, inkomsten ska gälla!

Permalänk
Medlem

Stora problemet nu är kronans värde. Hade dollarn kostat vad den gjorde 2015 hade 4070 kostat betydligt mindre.

Så länge kronan är svag kommer de vara dyra. Visst är inte korten så billiga i dollar heller och de har ökat i dollar men svaga kronan ökar priset ännu mer.

PS5 kostar ju också över 7k nu.

När kommer kronan tillbaka i värde om någonsin? Det vet nog ingen.

Det går fortfarande att få relativt ok deals på begagnade kort ibland men vill man ha bra prestanda så är det dyrt numera tyvärr.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Håller med, jag hoppas det kommer kostar flera miljoner med ett grafikkort, det är helt galet att vanliga plebejer ska råd att få dopaminkickar av sitt spelande.
4090 känns som ett riktigt fattigmanskort, finns bättre, bara köpa en server och peta in ett gäng riktiga kort, betala Nvidia för att skräddarsy drivrutiner till dem.
Sen kan man högaktningsfullt hånskratta åt grannarna och deras barn som inte kan spela senaste spelen.

Som Henrik Dorsin sjunger, inkomsten ska gälla!

Vet inte vart du vill föra diskussionen med kommentaren riktigt, om äns någonstans.
Budgetsegment kommer alltid att finnas så ett kort för alla kommer mest troligast alltid att finnas, eftersom att företagen tjänar pengar på det.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Jag tänker så här (önsketänkande):

Ett "bättre kort" bör klara dagens AAA på hög inställning i en vanlig (för tiden) upplösning i minst 60fps och uppåt.
Pris mellan 3500-4000:-

Mellan-kort, medel inställning samt samma upplösning som ovan och ligga konsekvent på 60fps i dagens AAA titlar.
Pris: 2500-3000:-

1060 6GB såldes ju för 1800:- och de kortet klarade ju massor. Nu var det inget lanseringspris dock men kortet var ju inte lastgammalt när de priset var aktuellt heller.

Men tillbaka till frågan, så betyder det väl nästan 50% avdrag på dagens kort. Lär det hända? Förmodligen inte.

Är det ens realistiskt?
Det kanske får bli det om inte pc-spelande skall dö ut.
Absolut det finns alltid folk som kan betala mycket mer och tjata om att bilhobby kostar mera. Men vi pratar medelsvensson nu.

Jag som gillar bilar kan ju ganska snabbt säga att folk som har bilhobby på den nivån så det verkligen drar iväg i pris är relativt få.
De flesta har betydligt billigare hobbysar än både bilar och dagens datorer.

Just på SweC där medellönen verkar vara 100k i månaden så kommer man ju så klart se ganska dyra hobbysar över lag.

Men som sagt kollar man på snittet för en medelsvensson så är det inga jättesummor.

Så vad betyder detta då?
Hur många av dagens yngre tonåringar kan samla ihop födelsedagspengar, månadspeng, något ströjobb här och där och hålla pc-spelandet vid liv? Det är ju i regel här inkörsporten ligger.

De kan ju redan spela på sina telefoner eller familjens delade konsoll så varför skulle de lägga dessa surt förvärvade pengar på en ren speldator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Jag kan förstå det du menar. Men vad gör mej lite frustrerad. Samt många andra inte bara i teknik branschen är att bolagen plockar hem det mesta av det dom höjer med. Det kan man ta med paprikan också. Mataffärer får ju rekordhöga vinster. Samma vissa med Nvidia. Och sen skyller dom prishöjningen på inflation samt andra kostnader. såklart att en del av det priset handlar om inflation. Men det är ju ändå sjukt att dom då kan få domma vinsterna.

Stora bolag tjänar stora pengar, absolut, och under pandemin när efterfrågan övergick utbudet tjänades det enorma pengar. Sen köpte man på sig för mycket produktion från Samsung och TSMC, och när proppen gick ur cryptoboomen så har man sen förlorat mycket av pengarna på att ha för stort lager av äldre generationen när nu nya kommer in. Nu är Nvidia inte i några ekonomiska bekymmer direkt

Men en intressant fråga, alternativavkastningen här, köpa grafikkort eller köpa Nvidias aktie för pengarna istället? Om dom tjänar för mycket pengar så kommer dina aktier snart avkasta så mycket att du kan köpa alla kort du vill ha. Och köper man fler aktier än så, ja då kommer Jensen hem och gömmer nya kort i din ugn åt dig, men vid det laget är du troligen redan ekonomiskt oberoende

Om vi ska se över hela ekonomin och hur den fungerar så hamnar vi off topic, men du har rätt, Nvidia kan ta ut stora vinster. I brist på konkurrens bland annat. Och troligen för att gamers minskar som intäktskälla för Nvidia. Datacenter är tillväxtmarknaden, men molnspelande också, och Nvidia kan mer och mer strunta i åsikterna hos de som vill spela på sitt grafikkort hemma, lättare att tjäna pengar på ChatGPT och molntjänster där du kan förädla tjänsterna mer och sälja hela kittet till en "förmånlig" månadskostnad

Nu är det en sen fredag och jag börjar bli konspiratorisk av mig, så ta det med en nypa salt. Sen har Nvidias vinster minskat avsevärt senaste halvåret, så allt är inte guld och gröna skogar där heller, men sett till längre trender så verkar dom tjäna mer över tid. Hittar ingen data specifikt för spelkort däremot

Skrivet av Söderbäck:

Själv har jag köpt grafikkort för kring 2-3000 spänn i många år. Med undantag för senaste vändan med 2070 för 5600:-.
Att det inte längre finns något kring 2000 spänn är kanske inte så konstigt. Men det finns typ inget för det dubbla heller.
För 400% av det priset hittar man nu nvidias billigaste kort i 4000serien.
Grafikkort i de lägre prisklasserna har fått en rejäl prisökning senaste åren. Och det är väl i just det segmentet det råder mer prismedvetenhet.

Men ja - det är antagligen slut med moores lag. Antingen stagnerar väl prestandan - eller så konmer priserna öka.

Jag kräver inga specifika priser på något. Jag känner däremot ett ganska avslaget intresse för nyköp med den nya prisbilden.

Ja, hitta en uppgradering till 2070 är svårt, lägre prisklasser är dåligt prissatta idag och det är där vi hittar de svåraste valen idag tycker jag. Nu är 4070 den "direkta" uppföljaren, och den kostar 7800, vilket med inflation och förändringar i USD/SEK är ungefär samma pris som när 2070 släpptes skulle jag tro, med betydligt mer prestanda till på det. Priserna under det är kanske 3060 TI, 6700, men då saknar vi några större prestandavinster också, och troligen är det inte lönt att uppgradera om man nu inte siktar på 4070 eller uppåt - gäller bara att ha budget för det, den lilla detaljen såklart! Nu får vi bara hoppas våra arbetsgivare ger oss lite inflation på löneökningen så köpkraften inte stagnerar helt här på SweC!

Skrivet av SuperNova:

Jag tänker så här (önsketänkande):

Ett "bättre kort" bör klara dagens AAA på hög inställning i en vanlig (för tiden) upplösning i minst 60fps och uppåt.
Pris mellan 3500-4000:-

Mellan-kort, medel inställning samt samma upplösning som ovan och ligga konsekvent på 60fps i dagens AAA titlar.
Pris: 2500-3000:-

1060 6GB såldes ju för 1800:- och de kortet klarade ju massor. Nu var det inget lanseringspris dock men kortet var ju inte lastgammalt när de priset var aktuellt heller.

Men tillbaka till frågan, så betyder det väl nästan 50% avdrag på dagens kort. Lär det hända? Förmodligen inte.

Är det ens realistiskt?
Det kanske får bli det om inte pc-spelande skall dö ut.
Absolut det finns alltid folk som kan betala mycket mer och tjata om att bilhobby kostar mera. Men vi pratar medelsvensson nu.

Jag som gillar bilar kan ju ganska snabbt säga att folk som har bilhobby på den nivån så det verkligen drar iväg i pris är relativt få.
De flesta har betydligt billigare hobbysar än både bilar och dagens datorer.

Just på SweC där medellönen verkar vara 100k i månaden så kommer man ju så klart se ganska dyra hobbysar över lag.

Men som sagt kollar man på snittet för en medelsvensson så är det inga jättesummor.

Så vad betyder detta då?
Hur många av dagens yngre tonåringar kan samla ihop födelsedagspengar, månadspeng, något ströjobb här och där och hålla pc-spelandet vid liv? Det är ju i regel här inkörsporten ligger.

De kan ju redan spela på sina telefoner eller familjens delade konsoll så varför skulle de lägga dessa surt förvärvade pengar på en ren speldator?

Jag tror, om inget mer konstigt händer som stör ekonomin nämnvärt, att vi ser lägre priser. Framförallt på äldre kort som man vill sälja slut på

Och AAA i 60 FPS skulle jag påstå går att få idag inom din budget, AMDs 6600 för 3000kr klarar mer än så i 1080p. 6600 XT klarar rimligen 60-120 FPS i 1440p för 4000 kr, kanske behövs lite FSR i vissa titlar, och RT är uteslutet såklart. Spelar du på high så bör du få 60+ FPS utan FSR i nästan vad som helst. Inga nya kort, men inte heller något orimligt önsketänkande - om jag nu inte missförstod vad du siktade på?

Sen återstår att se hur andra nya kort presterar. Lägre prisklasser i nya generationerna får vi hoppas på

Permalänk
Medlem

Allt är relativt. En del lägger 75000 på en skrotbil och femhundra timmer för att fixa den. En del lägger 15k per år för att se på handboll. Listan kan göras lång. Alla har olika intressen och olika meningar vad som är prisvärt eller inte.

Det enda som är ett faktum är att tillverkarna tar precis så mycket betalt som de menar vi konsumenter är beredda att betala.

Precis som Ica eller Konsum förövrigt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

4500-5500 fungerade för mig, blev ett 3060ti för något år sen. Fungerar perfekt, men som andra är inne på så sjukt individuellt att det omöjligt går att hitta något ordenligt svar

Mitt tips är alltid att köra med en den näst senaste generation grafikkort, och när det är dags att uppgradera inom ett par år så kör du då återigen den näst senaste generationen. Så sjukt onödigt för gemene man att köpa det allra senaste och betala premium priset