Permalänk

Comhem/Tele2 C2, ping, 5GHz etc

Hej!

Sätter upp en dator i ett förråd som jag ska ssh:a in på och märker att det är relativt segt så jag börjar felsöka lite. Datorn står utanför huset så att jag har hög fördröjning mellan den och Wifi-routern kanske inte är så konstigt, men:

1. När jag pingar min Comhem C2 från min MacBook Air 2020 så får jag 15-20 ms, och då sitter jag ungefär tre meter ifrån den utan hinder i vägen. Det låter väl inte bra? Kommer ihåg när jag spelade CS 1.6 för 20 år sedan och hade liknande ping mot bra servrar över Telia ADSL.

2. Jag märker också att jag i routerns inställningar inte kan välja 2,4 eller 5 GHz utan jag hamnar på 2,4 GHz med min Macbook (och alla andra enheter). Förr vet jag att jag kunde ha olika SSID men nu heter båda samma och jag kan inte välja. Vad händer?

3. Datorn i förrådet står visserligen utanför huset, och jag får pingtider på c:a 50-60 ms och ibland upp mot 90 ms. Är det rimligt? Jag tycker trots avståndet och hindren att det låter groteskt mycket. Anslutningen är för tillfället på 57 Mbit/s.

Låt mig tillägga att nätverk och sånt inte är min starka sida, men när det känns segt att ssh:a så reagerar t.o.m. jag

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Hej,

Tolkar som att allt ovan är kopplat trådlöst? Det lägger alltid till lite ms om du kör Wifi vs trådat. Hur mycket avgörs givetvis från fall till fall, avstånd till routern, hur man bor och vilka nätverk man har omkring sig etc.

Vad får du för hastigheter och ping när du kopplar en enhet direkt till routern via sladd? Det är den siffran som du måste utgå från anser jag.

Sedan är ju Com Hem inte en fiberuppkoppling utan går via Coax. Även om det givetvis är betydligt snabbare än ADSL så tror jag man (delvis) kan förvänta sig liknande eller snäppet bättre pingtider vs ADSL.

På fråga 2 säger jag pass, har för dålig koll på dessa routers. Personligen skulle jag inhandla en bättre router (typ Asus) och sätta C2:an i någon slags "Bridge mode", dvs den agerar bara som modem och så sköter den andra routern allt trådlöst.

Permalänk
Medlem

När du spelade CS för 20 år sedan så antar att du inte spelade över Wifi. Jag har samma router som dig och kör sladd och får 5-6ms mot Aftonbladet och Sunet. Har dock inte Wifi-kort i datorn så jag kan inte testa det.

Jag har för övrigt uppkoppling via Coax.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Vill bra tillägga, jag pingar alltså 192.168.0.1 från datorn, signalen ska alltså tre meter från mig och tillbaka. Inte någon server ute på nätet Förstår ju att Wifi har ett rykte om sig att vara segt men det känns ändå konstigt att det ska ta lika lång tid att pinga routern direkt som det 2005 tog att gå dator->router->ADSL-modem->ut på hela stora internet via några rackliga telefonledningar->in i deras nätverk->server och sen hela vägen tillbaka.

Testade en TPLink som jag hittade i gömmorna nu och hamnar på 2-4 ms, även om den tidvis går upp till 10-11 ms. Det blir nog att försöka brygga C2:an då

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Vill bra tillägga, jag pingar alltså 192.168.0.1 från datorn, signalen ska alltså tre meter från mig och tillbaka. Inte någon server ute på nätet Förstår ju att Wifi har ett rykte om sig att vara segt men det känns ändå konstigt att det ska ta lika lång tid att pinga routern direkt som det 2005 tog att gå dator->router->ADSL-modem->ut på hela stora internet via några rackliga telefonledningar->in i deras nätverk->server och sen hela vägen tillbaka.

Testade en TPLink som jag hittade i gömmorna nu och hamnar på 2-4 ms, även om den tidvis går upp till 10-11 ms. Det blir nog att försöka brygga C2:an då

Den där Com hem burken är helt värdelös, släng skiten bara.

Permalänk
Medlem

1) operatörers kund-routers är oftast ren dynga.
2) Wifi, särskild med avstånd lägger på mycket fördröjning.
3) Coax, lite beroende på vilken version som används och aspekter i nätet, kommer alltid ha en undre/minimum latenstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Den där Com hem burken är helt värdelös, släng skiten bara.

Lite svårt om man kör Docsis, annat än att byta till annan eventuellt anvisad modell, men man kan förstås brygga den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

1) operatörers kund-routers är oftast ren dynga.
2) Wifi, särskild med avstånd lägger på mycket fördröjning.
3) Coax, lite beroende på vilken version som används och aspekter i nätet, kommer alltid ha en undre/minimum latenstid.

Men 3 är inte relevant om man pingar sin egen router inifrån, vilket verkar vara fallet här.

Råkade lägga upp en skärmdump från Bredbandskollen via ADSL för inte så länge sedan, vilket är ett operatörsmodem/router från Telia (Thomson, tror jag, är inte där).

Samma ping via WiFi och ut på nätet som frågeställaren här tydligen har inne i sitt lokala nätverk... Det borde ju vara bättre än så, kan man tycka. Kan ta och kolla mot mitt gamla ComHem-modem som jämförelse, men jag måste sparka igång datorn isf.

Permalänk
Medlem

Äldre ComHem-router från Netgear på 2,4 GHz (rätt mycket skräp där) nära routern:

Permalänk
Medlem

Tog och körde ett varv på 5 GHz också:

Klart bättre. Sedan lär det väl bli sämre om jag går iväg så att signalen dyker.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Tog och körde ett varv på 5 GHz också:
<Uppladdad bildlänk>

Klart bättre. Sedan lär det väl bli sämre om jag går iväg så att signalen dyker.

Tack!

Precis, det är i mitt lokala nätverk jag pingar så vad som finns bortanför routern bör ju inte ha någon betydelse.

Bryggningen funkade i morse så jag ska testa lite mer sen

Visa signatur

1

Permalänk

Nu har jag kört lite tester. Min TP-Link-router ger betydligt bättre svarstider. 3-4 ms men ibland driver den upp mot 12, både på 2,4 GHz och 5 GHz.

Så nu går det att använda ssh igen

Visa signatur

1