Permalänk
Medlem

Skärm släcks vid spel

Hej!

Igår började min dator typ att krasha efter ett par minuter i spel.
Den har aldrig krashat tidigare. Detta grafikkortet har suttit i ca 6 månader.

Pallit 3070ti
3700x
650w seasonic gx
Kc2000
Asus rog bx50 F-gaming
16 gb ram
Nzxt H510i

Mitt nätagg är mindre än de rekomenderade men den har fungerat hittills. I samma spel å allt.

Temperaturen är som vanligt mellan 75 och 78 grader C.

Det som händer är att skärmen säger att den inte har en signal och stänger av sig. Jag hör folket i voicecom men de hör inte mig. Fläktar o allt går på max (som vanligt) men datorn stängs inte av. Utan jag måste reboota själv.

Tror ni som jag att GPU’n packat ihop?

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat några olika versioner av drivrutinen till grafikkortet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du provat några olika versioner av drivrutinen till grafikkortet?

Nej det har jag inte. Jag uppdaterade till senaste för nån vecka sen och då fungerade det bra.

Vid downgrade räcker det att ta ladda ner och installera eller måste jag ta bort de befintliga på nått vis ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RossoRed:

Nej det har jag inte. Jag uppdaterade till senaste för nån vecka sen och då fungerade det bra.

Vid downgrade räcker det att ta ladda ner och installera eller måste jag ta bort de befintliga på nått vis ?

Du kan börja med att bara avinstallera drivrutinen och sedan ladda ner och installera den näst senaste. Blir det inte bättre hade jag använt DDU för att ta bort drivrutinen och sedan installerat den näst senaste igen.

Vad har du för skärm och vilken sorts kabel används mellan dator och grafikkort? Har du testat en annan kabel?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kan ju vara nåt knas med grafikkortet eller nätagget som börjar ge sig ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du kan börja med att bara avinstallera drivrutinen och sedan ladda ner och installera den näst senaste. Blir det inte bättre hade jag använt DDU för att ta bort drivrutinen och sedan installerat den näst senaste igen.

Vad har du för skärm och vilken sorts kabel används mellan dator och grafikkort? Har du testat en annan kabel?

https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q...
Den skärmen med en enkel displayportkabel. Denna kabel har fungerat och inte kopplats in och ur. Eftersom det bara dör efter en stund i spel och inte i vanligt surfande tror ja inte det är fel på skärm eller kabel. Jag har rollat tillbaka till en tre versioner gammal och ska testa.

Permalänk
Medlem

Det verkar ha löst det med bytet till äldre drivrutiner.
Tack alla!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RossoRed:

https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q...
Den skärmen med en enkel displayportkabel. Denna kabel har fungerat och inte kopplats in och ur. Eftersom det bara dör efter en stund i spel och inte i vanligt surfande tror ja inte det är fel på skärm eller kabel. Jag har rollat tillbaka till en tre versioner gammal och ska testa.

Skrivet av RossoRed:

Det verkar ha löst det med bytet till äldre drivrutiner.
Tack alla!

Bra att det löste sig. Du får kolla igen när det kommer en ny drivrutin.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Teata tryck bara Vinn + Ctrl + Skift + B så startas grafikortet om ifall det kommer tillbaks igen

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)