Microsoft testar Edge som del av skrivbordsmiljön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Du missar poängen.

Om fler vaknade upp och gjorde ett medvetet och aktivt val gällande operativsystem och annan mjukvara så skulle användarbasen till slut vara så stor att det blev intressant för mjukvaruutvecklare att gör sina program och tjänster kompatibla även till annat än de stora dominerande.

Att gemene man bara sväljer och accepterar all skit som trycks ner i halsen gör att cirkeln aldrig kommer brytas. Folk måste få nog någon gång och orka/våga sätta ner foten.

För mig personligen drog jag gränsen gällande desktop vid övergången W7-->W10, jag kände att jag inte kunde stå rakryggad och se mig själv i ögonen längre om jag accepterat all den dynga med övervakning och "datainsamling" som det skiftet skulle inneburit.
Jag formaterade min primära maskin och gick över till Linux helt i samband med att Windows 7 nådde EOL i början av 2020, i början var det nervöst, men nu så här 3år senare kan jag bara konstatera vilken jävla befrielse det innebar.

För er som funderar i banorna, testa en "vit månad" som pundarna och alkisarna..... Världen går inte under utan varken Microsoft eller Google, efter 3år helt utan kan jag säga det absolut säkert.

Med tanke på att ALLA nya applikationer tillverkas som webbappar på företag så spelar det noll roll vilket OS du kör. Med andra ord påverkar mitt val av OS inte dig över huvud taget, så länge mitt OS kan vara kompatibelt med HTML 5.

Spelar man bara spel så är det kanske annorlunda, men där finns alltid konsol.

Och du kan välja vad du vill. Och jag kan välja ett "uppkopplat" OS som du ser som övervakning. (W7 till w10 var för övrigt en bra grej, men tror vi har en 100-sidig tråd om debatten nånstans så lämnar den).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Du missar poängen.

Om fler vaknade upp och gjorde ett medvetet och aktivt val gällande operativsystem och annan mjukvara så skulle användarbasen till slut vara så stor att det blev intressant för mjukvaruutvecklare att gör sina program och tjänster kompatibla även till annat än de stora dominerande.

Att gemene man bara sväljer och accepterar all skit som trycks ner i halsen gör att cirkeln aldrig kommer brytas. Folk måste få nog någon gång och orka/våga sätta ner foten.

För mig personligen drog jag gränsen gällande desktop vid övergången W7-->W10, jag kände att jag inte kunde stå rakryggad och se mig själv i ögonen längre om jag accepterat all den dynga med övervakning och "datainsamling" som det skiftet skulle inneburit.
Jag formaterade min primära maskin och gick över till Linux helt i samband med att Windows 7 nådde EOL i början av 2020, i början var det nervöst, men nu så här 3år senare kan jag bara konstatera vilken jävla befrielse det innebar.

För er som funderar i banorna, testa en "vit månad" som pundarna och alkisarna..... Världen går inte under utan varken Microsoft eller Google, efter 3år helt utan kan jag säga det absolut säkert.

Problemet är väl snarare dock att det bara finns två operativsystem som faktiskt är användbara för alla, och Linux är inte en av dom och har en EXTREMT lång bit kvar att gå innan den kan räknas som användbart för alla.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

De flesta som provar heroin vet inte heller bättre. Ballmer kallade de öppna mjukvarorna för cancer. Självklart talar inte langaren illa om sin produkt oavsett vilka lögner som behövs för att få kunderna att prova, sen får man dem att fastna. Även om första var gratis, det kommer så småningom.

Bara en bråkdel av PC-användare ser över huvud taget en kostnad med sitt operativsystem. De köper en dator och licensen är inbakad i priset, och de behöver aldrig tänka mer på det förrän de köper nästa dator där licensen också är inbakad i priset så de inte behöver tänka på den.

Liknande med förändringar i gränssnitt: För de allra flesta är sådana bara förbundna med ett ”jaha, det är så det funkar nu.”

Enkelt uttryckt: det finns ett otroligt stort överlapp mellan grupperna ”bryr sig om vilket system de jobbar i” och ”kan göra något åt vilket system de jobbar i”. Som nämnts i tråden hittar du de flesta i dessa grupper på en Mac, men någon procent av alla datoranvändare går det extra steget att installera ett system som inte var förinstallerat på deras dator.

Tillbaka till ämnet:
Bra att man provar nya saker. Vi kan aldrig förbättra gränssnittsparadigm om vi inte testar. Och även om active desktop gjorts förut har datorerna idag betydligt bättre förutsättningar än på slutet av 90-talet att a) vara användbara trots den overhead sådant ger, b) ge faktisk nytta med hjälp av sådana gränssnitt pga mer kraftfulla möjligheter i webbverktygen, och c) inte vara lika känsliga för elakartad kod på webbtjänster, tack vare bättre sandboxing.

Vi får helt enkelt se hur det utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Problemet är väl snarare dock att det bara finns två operativsystem som faktiskt är användbara för alla, och Linux är inte en av dom och har en EXTREMT lång bit kvar att gå innan den kan räknas som användbart för alla.

Microsoft Edge finns även till GNU/Linux Dvs till Debian/Ubuntu & Fedora/OpenSUSE.

Stora utmaningen är att hitta något annat än Android, ChromeOS och Ubuntu förinstallerat ute i butikerna.

Ironiskt nog så är GNU/Linux precis lika användbart som macOS och Windows tack vare alla webbappar.

Nu är det exempelvis ofta smidigare att köra Google Docs eller Microsoft 365 via webbläsaren än att kämpa med LibreOffice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

....som...Edge?

Nu för tiden är ju dessutom Startup Boost aktiverat som standard vilket gör att Edge alltid körs i bakgrunden, oavsett om du vill eller inte.

Bra ide, känns som att Microsoft har fattat att folk vill ha alternativ och dem ger oss bara mer anledningar att fortsätta leta vidare efter annat

knappast har startup boost avstängt som standard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Hur kommer det sig då att Chrome fortfarande vara dominerade, speciellt med tanke på hur Microsoft trycker ner Edge i halsen på Windows användare. Edge är knappt större än Safari på desktop.

Så fort det är en större Windows-uppdatering passar Microsoft på att reseta vissa inställingar man gjort så att frågorna om att "Ska du inte använda Edge" kommer tillbaka.

Chrome dominerar väl för att den är mainstream och den folk hört att "man ska ha".
Har svårt att tro att Birgitta 56 är speciellt insatt i Chrome vs Edge på en teknisk nivå....

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

knappast har startup boost avstängt som standard

Senaste 3 Windows 10 / 11 installationerna jag har genomfört på 3 olika burkar har haft Startup Boost igång vid första uppstart (inga lokala användare dock, utan "riktiga" om det skulle göra skillnad), så det är ett antagande byggt på egen erfarenhet snarare än hård fakta

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Hur kommer det sig då att Chrome fortfarande vara dominerade, speciellt med tanke på hur Microsoft trycker ner Edge i halsen på Windows användare. Edge är knappt större än Safari på desktop.

Så fort det är en större Windows-uppdatering passar Microsoft på att reseta vissa inställingar man gjort så att frågorna om att "Ska du inte använda Edge" kommer tillbaka.

Folks kulturella minne är trögt. Hur många år har Edge varit bra, i jämförelse med den tid Edge och MSIE var verktygen som bara användes för att ladda ner en fungerande webbläsare? Människor lär sig långsamt och lär om saker de ”visste” och som förändrats ännu långsammare.

Permalänk
Medlem

Får windows ME vibbar, och det är inte lovande ur säkerhetssynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Problemet är väl snarare dock att det bara finns två operativsystem som faktiskt är användbara för alla, och Linux är inte en av dom och har en EXTREMT lång bit kvar att gå innan den kan räknas som användbart för alla.

Jag tror lösningen för Linux är att gå vägen via telefoner; snart är alla telefoner så bra att de kan dockas med valfri skärm och ge en linuxdesktop, som Samsung DEX exempelvis (även om de har en bit att gå - speciellt som de tog bort Linux on DEX som var en ännu linuxigare upplevelse). Frågan är väl delvis om Google tycker det är bra med dockade telefoner som kör Androidlinux-desktop.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Tillbakagång till win XP?
Då kunde man sätta en hemsida som skrivbordsbakgrund

Permalänk
Skrivet av Hellspawned:

Tillbakagång till win XP?
Då kunde man sätta en hemsida som skrivbordsbakgrund

Tidigare än så. Möjligheten kom med MSIE4 i Win95 och -98.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Folks kulturella minne är trögt. Hur många år har Edge varit bra, i jämförelse med den tid Edge och MSIE var verktygen som bara användes för att ladda ner en fungerande webbläsare? Människor lär sig långsamt och lär om saker de ”visste” och som förändrats ännu långsammare.

Detta.

Min sambos mormor som var helt värdelös med teknik skulle minsann ha Chrome för det var bäst. Skulle hon märka någon skillnad ifall det var Chrome, Edge eller Firefox? Troligtvis inte. Men alla har sagt åt henne att det ska vara Chrome.

Kört Edge sen det blev chromium och har inte en enda gång ångrat mig. Det mörka temat fungerar perfekt, minneshanteringen är inte lika värdelös som i Chrome (trots chromium) och du kan köra i princip vilket tillägg du vill - eftersom även chromes tillägg fungerar i Edge.

Jag har förvisso inte Gmail eller använder Google drive, utan kör Outlook och OneDrive istället så för mig finns det verkligen ingen anledning till att köra Chrome.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Så länge det inte är en tvingande implementering så gör det mig inget.

Tyvärr är "inte tvingande" inte ett koncept som Microsoft förstår.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon320419:

Har svårt att tro att Birgitta 56 är speciellt insatt i Chrome vs Edge på en teknisk nivå....

Skulle tro att Birgitta 56 är lite mer teknisk än dig. Hon är en av våra mest erfarna utvecklare!

Ålderskortet gäller inte längre, utan vi är många som levt med datorer sedan mitten på 80-talet.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Jag tror lösningen för Linux är att gå vägen via telefoner; snart är alla telefoner så bra att de kan dockas med valfri skärm och ge en linuxdesktop, som Samsung DEX exempelvis (även om de har en bit att gå - speciellt som de tog bort Linux on DEX som var en ännu linuxigare upplevelse). Frågan är väl delvis om Google tycker det är bra med dockade telefoner som kör Androidlinux-desktop.

Du måste ändå få folk att köpa Linuxenheter för att detta ska leda någon vart, oavsett om dessa är datorer eller telefoner. Det finns ju ingen chans att majoriteten människor väljer bort iOS eller Android om inte någon av dem börjar missköta sig extremt, precis som ingen som inte är intresserad kommer att leta efter laptops med förinstallerad Linuxdistribution, trots att sådana modeller finns även hos de stora tillverkarna.

(Och nej, Android är inte ”Linux” som ordet generellt sett används, även om det använder Linuxkärnan.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Senaste 3 Windows 10 / 11 installationerna jag har genomfört på 3 olika burkar har haft Startup Boost igång vid första uppstart (inga lokala användare dock, utan "riktiga" om det skulle göra skillnad), så det är ett antagande byggt på egen erfarenhet snarare än hård fakta

Företagsimage specifikt för den här arbetsgivaren. Har inte gått in i edge://settings/system för att stänga av det.

Så här kör vi med det avstängt

Permalänk
Medlem

Synd att man inte kan använda faceit ac och esportal ac på linux hade bytt annars

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Skulle tro att Birgitta 56 är lite mer teknisk än dig. Hon är en av våra mest erfarna utvecklare!

Ålderskortet gäller inte längre, utan vi är många som levt med datorer sedan mitten på 80-talet.

Ja, att sitta vid en dator och klicka på ikoner gör såklart att man blir tekniskt lagd. 🙂
Märkligt att det finns ett sånt behov av IT-support när alla ändå är så tekniskt lagda.

Permalänk
Medlem

IMHO så började det bra med MS Edge Chromium. Men mer och mer skräp smygs in. Sidofält, frågor om att köra "rekommenderade" inställningar voilá så kör man med Bing som sökmotor. Tack men, nej tack! Har jag gjort mina inställningar så har jag. Vill jag ändra på dem så gör jag det själv.

Håller Google Chrome på med sådant också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon320419:

Ja, att sitta vid en dator och klicka på ikoner gör såklart att man blir tekniskt lagd. 🙂
Märkligt att det finns ett sånt behov av IT-support när alla ändå är så tekniskt lagda.

Kul att du tror att utveckling handlar om att klicka på ikoner. Återkom när du lämnat skolan och börjat jobba på riktigt.

Står fast vid att många duktiga utvecklare är mellan 40-55 år idag. Eller Notch klickade också bara på ikoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Du missar poängen.

Om fler vaknade upp och gjorde ett medvetet och aktivt val gällande operativsystem och annan mjukvara så skulle användarbasen till slut vara så stor att det blev intressant för mjukvaruutvecklare att gör sina program och tjänster kompatibla även till annat än de stora dominerande.

Att gemene man bara sväljer och accepterar all skit som trycks ner i halsen gör att cirkeln aldrig kommer brytas. Folk måste få nog någon gång och orka/våga sätta ner foten.

För mig personligen drog jag gränsen gällande desktop vid övergången W7-->W10, jag kände att jag inte kunde stå rakryggad och se mig själv i ögonen längre om jag accepterat all den dynga med övervakning och "datainsamling" som det skiftet skulle inneburit.
Jag formaterade min primära maskin och gick över till Linux helt i samband med att Windows 7 nådde EOL i början av 2020, i början var det nervöst, men nu så här 3år senare kan jag bara konstatera vilken jävla befrielse det innebar.

För er som funderar i banorna, testa en "vit månad" som pundarna och alkisarna..... Världen går inte under utan varken Microsoft eller Google, efter 3år helt utan kan jag säga det absolut säkert.

Jag brukade köra dualboot med Linux och Windows mest utifrån spel POV och numera kör Linux i VM men lutar mer o mer att gå tillbaka till bara linux på min burk. Mjukvaran har aldrig varit ett problem för mig, utan snarare vissa spel inte funkar alls bra med Lutris, Wine eller Proton. Men med det sagt, det spel jag kör mest idag ska ha bra stöd i Linux så vem vet.
Förr kodade jag mycket på fritiden och då var Linux ett underbart system, likaså MacOS men blir lite av det nu för tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Kul att du tror att utveckling handlar om att klicka på ikoner. Återkom när du lämnat skolan och börjat jobba på riktigt.

Står fast vid att många duktiga utvecklare är mellan 40-55 år idag. Eller Notch klickade också bara på ikoner?

Ingen har sagt något annat, men var framkom det att denna Birgitta var utvecklare? Korkat av dig att bara anta det.
Mår du så dåligt att du känner behovet att hävda dig och hålla på så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Problemet är väl snarare dock att det bara finns två operativsystem som faktiskt är användbara för alla, och Linux är inte en av dom och har en EXTREMT lång bit kvar att gå innan den kan räknas som användbart för alla.

Har du använt Linux på senare tid? Det finns flera distros med mycket bra designade grafika desktop. Problemet är inte som jag ser det att använda linux som operativsystem, utan att all mjukvara en svensson är van vid kanske inte finns eller funkar optimalt och kräver alternativ till t ex photoshop, office suite osv.

Skrivet av walkir:

Skulle tro att Birgitta 56 är lite mer teknisk än dig. Hon är en av våra mest erfarna utvecklare!

Ålderskortet gäller inte längre, utan vi är många som levt med datorer sedan mitten på 80-talet.

Jag har flera utvecklare i 50+ åldern i mitt team, dom kan sina grejer. Förmodligen mer än dagens generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinuko:

Har du använt Linux på senare tid? Det finns flera distros med mycket bra designade grafika desktop. Problemet är inte som jag ser det att använda linux som operativsystem, utan att all mjukvara en svensson är van vid kanske inte finns eller funkar optimalt och kräver alternativ till t ex photoshop, office suite osv.

Nu menar jag för en helt vanlig Svensson så är Linux inte ett alternativ idag, liksom bara att veta vilken dust man ska använda är extremt svårt för en icke insatt person.

Tycker llt's videos när dom provar Linux är extremt bra och att dom tar upp just dom problemen som är med Linux idag.

Liksom väljer distro x, funkar skit bra men sen vill jag använda mig av program z efter en månad och helt plötsligt skulle jag istället valt distro Y eller så måste jag in och leka i terminalen osv osv..

Jämfört med Windows där jag bara installerar programmet sen är det klart.

Hela problemet med Linux är att det inte är ett operativsystem utan en hel uppsjö av dom som är bra till olika saker.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Skulle tro att din "svensson användare" skulle klara sig gott på en distro som Ubuntu/Kubuntu, Mate eller Mint. Framförallt Ubuntu som erbjuder LTS versioner.

Med dessa exempel finns det inte anledningar att hoppa mellan olika distros, utan som jag skrev, problemet är snarare i viss mjukvara beroende vad man behöver använda.

Känner inte till någon video från LTT så kan inte kommentera på det, slutade kolla på deras kanal för många år sen.

Jag tror spontant att vi ser ner på dessa användargrupper och tror inte folk är tekniska nog, men klarar man använda Windows eller MacOS skulle jag påstå man klarar sig gott o väl på en välimplementerad Linux plattform också, igen problemet är nog mer på mjukvarasidan för dina favorit program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nu menar jag för en helt vanlig Svensson så är Linux inte ett alternativ idag, liksom bara att veta vilken dust man ska använda är extremt svårt för en icke insatt person.

Tycker llt's videos när dom provar Linux är extremt bra och att dom tar upp just dom problemen som är med Linux idag.

Liksom väljer distro x, funkar skit bra men sen vill jag använda mig av program z efter en månad och helt plötsligt skulle jag istället valt distro Y eller så måste jag in och leka i terminalen osv osv..

Jämfört med Windows där jag bara installerar programmet sen är det klart.

Hela problemet med Linux är att det inte är ett operativsystem utan en hel uppsjö av dom som är bra till olika saker.

Nja, det duger gott till en vanlig Svensson sålänge man inte förväntar sig att kunna köra alla sina Windows-program. En Ubuntu-installation idag med GNOME är mer eller mindre plug-n-play.

Vill du spela spel som enbart finns till Windows, eller använda dig av dina Windows-program? Ja då gör du bäst i att hålla dig till just Windows. Problemen som uppstår är att folk tar med sig sin gamla erfarenhet och försöker använda Linux som om det vore Windows, vilket det inte är. Man behöver göra saker annorlunda.

Du har dock rätt i slutklämmen; det är by design. Antingen så får man en enhetlig upplevelse rakt igenom (likt iOS) på bekostnad av valfrihet, eller vice versa.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon320419:

Ingen har sagt något annat, men var framkom det att denna Birgitta var utvecklare?

Du får nog träna på läsförståelse också

Du lär ha svårt att få jobb med din attityd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Vill du spela spel som enbart finns till Windows, eller använda dig av dina Windows-program? Ja då gör du bäst i att hålla dig till just Windows. Problemen som uppstår är att folk tar med sig sin gamla erfarenhet och försöker använda Linux som om det vore Windows, vilket det inte är. Man behöver göra saker annorlunda.

Ja jag pratar för vanligt desktop jobb, inga spel. Då det är väldigt varierande med stöd och kompatibelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Du får nog träna på läsförståelse också

Du lär ha svårt att få jobb med din attityd.

Det tror jag inte, har jobb på gång så det ska nog gå bra. Hälsa Birgitta!