Permalänk
Medlem

Nu ingår VPN från Google One

Fick detta idag i mejlen.
Nu ingår VPN från Google One i din prenumeration
Nu ingår VPN-skydd i din prenumeration på Standard 200 GB, så att din onlineaktivitet krypteras på alla enheter.

Skall jag aktivera detta?
Vad vinner jag på VPN?

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Om du känner dig trygg med att lägga all din internet-aktivitet hos Google.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara bra om man sitter på ett tveksamt öppet nätverk på cafe eller dylikt för att känna sig lite tryggare.
Men skulle knappast se det som en säker VPN tjänst när det kommer från Google och är "gratis".

Permalänk
Medlem

Grejen med VPN är ju att du slussar all din trafik genom VPN-leverantören (Som därmed har möjlighet att se din trafik samt lagra uppgifter om din trafik, därav är leder många vanliga leverantörer med att man "Inte lagrar någon data" (Se nyhet om Mullvad ex).

Google är väl det sista företaget jag skulle vilja ha i slutet av min VPN-tunnel men det är väl bättre än inget, å andra sidan har ex. Opera inbyggd VPN och Firefox har jag för mig har en också som sannolikt är på samma nivå.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Verkar bra:

"Google will never use your VPN connection to track, collect or sell your online activity. The only info that's logged and tied to you is your level of usage. This usage is categorised as low, medium or high. Some aggregate or de-identified logging is also performed to ensure quality of service."

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av maDa:

Om du känner dig trygg med att lägga all din internet-aktivitet hos Google.

Google lär ju ha precis allt iaf?

Permalänk

Intressant. Angående anonymitet så handlar det om vad man vill skydda emot. Googles är bra på vissa saker.
En rysk/Nordkoreansk "Vpn leverantör" är bättre på helt andra saker och skapar istället helt nya risker.

Det jag har emot Googles är 19kr/månaden. Ja inte mycket men många bäckar små...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Vad vinner jag på VPN?

Svar finns att läsa här.

Skrivet av maDa:

Om du känner dig trygg med att lägga all din internet-aktivitet hos Google.

Av med foliehatten.

Autentisering och anslutning till vpn-tunneln sker med hjälp av så kallad blind signering, vilket innebär att Google inte har något sätt att koppla ditt konto till servrarna, och krypteringsnycklarna roteras också för att göra det svårare för eventuella hackare. Google loggar inte din vpn-trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag har emot Googles är 19kr/månaden. Ja inte mycket men många bäckar små...

Är ju främst för de som redan har google one, vi har ju redan betalt de här pengarna för att få drive och lite annat och nu får man även VPN som gratis tillägg

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Kan man välja server eller är det bara en on/off?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Verkar bra:

"Google will never use your VPN connection to track, collect or sell your online activity. The only info that's logged and tied to you is your level of usage. This usage is categorised as low, medium or high. Some aggregate or de-identified logging is also performed to ensure quality of service."

Hah! och det ska man lita på?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toranaga:

Autentisering och anslutning till vpn-tunneln sker med hjälp av så kallad blind signering, vilket innebär att Google inte har något sätt att koppla ditt konto till servrarna [...] Google loggar inte din vpn-trafik.

"The only info that's logged and tied to you is your level of usage"
Så på något sätt så loggar de ingenting och kan inte knyta din trafik till dig, samtidigt som de knyter ditt användarmönster till dig. Det rimmar illa.

Generellt tror jag folk behöver ta ett steg tillbaka och fundera på vad en VPN verkligen ger dem. Att de ger något "ökat skydd" för vardaglig surf är gränsfall till snake oil och eftersom majoriteten inte ens vet vad det ger för ökat skydd så ökar istället folks riskbenägenhet för de tror ibland att de t.ex. inte kan få malware via en VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Hah! och det ska man lita på?

Ja, det kan man nog.

Skrivet av Kamouflage:

"The only info that's logged and tied to you is your level of usage"
Så på något sätt så loggar de ingenting och kan inte knyta din trafik till dig, samtidigt som de knyter ditt användarmönster till dig. Det rimmar illa.

Generellt tror jag folk behöver ta ett steg tillbaka och fundera på vad en VPN verkligen ger dem. Att de ger något "ökat skydd" för vardaglig surf är gränsfall till snake oil och eftersom majoriteten inte ens vet vad det ger för ökat skydd så ökar istället folks riskbenägenhet för de tror ibland att de t.ex. inte kan få malware via en VPN.

De skriver ju att de loggar level of usage i 3 nivåer och kopplar det till dig. Tydligare än så kan det väl inte blir? eller du tror det skulle finnas något tekniskt problem med att logga level of usage utan att logga innehållet? då kan jag informera att det inte alls finns något sådant problem.

VPN är väldigt bra om man befinner sig på publika wifi och annat. Det är väl största användningsområdet. eller om man vill gömma sig för sin egen ISP då.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

eller du tror det skulle finnas något tekniskt problem med att logga level of usage utan att logga innehållet? då kan jag informera att det inte alls finns något sådant problem.

Det viktiga är ju egentligen att de i och med att de kan se level of usage så kan de också logga trafiken. Är vi överens om att det tekniskt är upp till Googles ände, enbart, om de väljer enbart aggregatet eller ej? Du måste ju göra många antaganden som alla går ut på att du litar på Google och i förlängningen amerikanska staten.
1. Google loggar bara det de säger
2. De kommer fortsätta logga bara det
3. Ingen kommer tvinga dem, lura dem eller på annat sätt bereda sig tillgång till mer data

Skrivet av Triffid:

VPN är väldigt bra om man befinner sig på publika wifi och annat.

Varför? Vad ansluter du till som inte kör TLS?

Permalänk
Medlem

Man skaffar väll VPN av tre anledningar:

1) du litar inte på din internet-leverantör eller staten
2) du vill komma åt material i en annan region och runda GeoIP-blockeringar
3) du behöver använda Gäst-WiFi ibland med tvivelaktig säkerhet

Men du är bara anonym så länge du inte gör något som kan identifiera dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det viktiga är ju egentligen att de i och med att de kan se level of usage så kan de också logga trafiken. Är vi överens om att det tekniskt är upp till Googles ände, enbart, om de väljer enbart aggregatet eller ej? Du måste ju göra många antaganden som alla går ut på att du litar på Google och i förlängningen amerikanska staten.
1. Google loggar bara det de säger
2. De kommer fortsätta logga bara det
3. Ingen kommer tvinga dem, lura dem eller på annat sätt bereda sig tillgång till mer data

Givetvis KAN de ljuga i sin terms and condition, men sannolikheten för det finner jag extremt låg. Litat långt mer på google än på tex telenor som är min operatör. Dessutom extremt osannolikt att amerkanska staten/google skulle avslöja att de har insyn i google vpn för att komma åt någon svensk privatperson, väldigt mycket mer sannolikt att ett svenskt företag skulle falla för påtryckningar från svenska intressen.

Skrivet av Kamouflage:

Varför? Vad ansluter du till som inte kör TLS?

Konstig fråga när du precis innan är rädd för att google skall logga massa saker... om TLS är ett fullgott skydd vad är du rädd för google vpn för?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Givetvis KAN de ljuga i sin terms and condition, men sannolikheten för det finner jag extremt låg.

En anledning till att det är så svårt att lagra myndighetsdata i t.ex. AWS är för att amerikanska företag måste lämna ut data. D.v.s Google kan bli tvingade, helt utan att ljuga i några terms & conditions.

Skrivet av Triffid:

Konstig fråga när du precis innan är rädd för att google skall logga massa saker... om TLS är ett fullgott skydd vad är du rädd för google vpn för?

Mitt argument är att VPN i allmänhet är onödigt och att en VPN via Google som uttryckligen samlar in data (även om det 'bara' är usage) inte hjälper det som folk oftast vill använda en VPN för.
Menar du att du använder VPN för du inte litar på TLS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

En anledning till att det är så svårt att lagra myndighetsdata i t.ex. AWS är för att amerikanska företag måste lämna ut data. D.v.s Google kan bli tvingade, helt utan att ljuga i några terms & conditions.

De kan inte lämna ut data som de inte loggar, så de kan lämna ut din "level of usage" men inte mer.

Skrivet av Kamouflage:

Mitt argument är att VPN i allmänhet är onödigt och att en VPN via Google som uttryckligen samlar in data (även om det 'bara' är usage) inte hjälper det som folk oftast vill använda en VPN för.
Menar du att du använder VPN för du inte litar på TLS?

Använder VPN ytters sällan, i princip enbart ifall jag är på ett nätverk jag inte litar på. I de fallen duger google VPN alldeles utmärkt, vilket fall som "folk oftast vill använda en VPN för" skulle google vpn inte duga för iom deras insamling av usage level? har väldigt svårt att förstå dina invändningar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

De kan inte lämna ut data som de inte loggar, så de kan lämna ut din "level of usage" men inte mer.

Men de har den tekniska möjligheten att logga all din trafik och de kan bli tvingade att göra det.

Skrivet av Triffid:

Använder VPN ytters sällan, i princip enbart ifall jag är på ett nätverk jag inte litar på.

Samma fråga som innan: Vilket problem löser du med VPNen? Vad är det för del du inte 'litar på' som VPNen hjälper dig med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Men de har den tekniska möjligheten att logga all din trafik och de kan bli tvingade att göra det.

I vilket fall de ljuger i sina terms som sagt.

Skrivet av Kamouflage:

Samma fråga som innan: Vilket problem löser du med VPNen? Vad är det för del du inte 'litar på' som VPNen hjälper dig med?

Jag vill inte att random typ flygplats wifi företag skall samla in min data. Och ja, TLS skyddar ju själva innehållet men det skyddar inte vilka addresser jag försöker accessa.

Vill också kunna bypassa eventuella content-filters som ibland finns på publika nätverk.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Kan man välja server eller är det bara en on/off?

Det är bara en av/på knapp och verkar tunnla till Sverige, type Stockholm stod det tror jag. Endast IPv6 också verkade det som.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

I vilket fall de ljuger i sina terms som sagt.

Många hänvisningar till ToS här nu. Har du läst dem? De ljuger inte alls, de säger uttryckligen att de lämnar ut data av den här typen om amerikansk lag kräver det, vilket den gör.

Skrivet av Triffid:

Jag vill inte att random typ flygplats wifi företag skall samla in min data. Och ja, TLS skyddar ju själva innehållet men det skyddar inte vilka addresser jag försöker accessa.

Det är det här jag tycker är så fantastiskt konstigt. Oddsen att Swedavia skulle vara mer intresserade av din data, eller mer kapabla att använda din data för att spåra dig eller annat du inte tycker om är ju så otroligt mycket sämre än att Google skulle göra det.

Skrivet av Triffid:

Vill också kunna bypassa eventuella content-filters som ibland finns på publika nätverk.

Legit användningsområde. Frågan är om inte Googles VPN har det också dock. Men inget lär vara sämre än vissa flygplats-wifi som spärrar all form av video i och för sig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Många hänvisningar till ToS här nu. Har du läst dem? De ljuger inte alls, de säger uttryckligen att de lämnar ut data av den här typen om amerikansk lag kräver det, vilket den gör.

Well, de skriver ju att de inte loggar det. Men jag antar de kanske börjar logga om FBI skulle kräva tex. Jag bryr mig dock inte om det är inte intresserad av att gömma mig inför amerikanska myndigheter. Är man det går alla amerikanska vpn tjänster bort.

Skrivet av Kamouflage:

Det är det här jag tycker är så fantastiskt konstigt. Oddsen att Swedavia skulle vara mer intresserade av din data, eller mer kapabla att använda din data för att spåra dig eller annat du inte tycker om är ju så otroligt mycket sämre än att Google skulle göra det.

Oddsen att amerikanska myndigheter skulle vara intresserade är ännu mindre. Dock är jag inte orolig över Swedavia heller. Finns andra mer tvivelaktiga nätverk i världen. Tex mitt wifi på kontoret som både har Content filter och säkerligen loggar med...

Skrivet av Kamouflage:

Legit användningsområde. Frågan är om inte Googles VPN har det också dock. Men inget lär vara sämre än vissa flygplats-wifi som spärrar all form av video i och för sig..

Ja det är väl det största användningsområdet egentligen. Vet inte om Google vpn blockerar något än får hoppas de inte gör det.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss