Livslängden för Chromebook i kortaste laget

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker netbooks var bra. Jag påstår att de inte försvann för de var dåliga utan för att det kom andra alternativ som passade folket bättre.
Och de andra alternativen var det inte bara så att de kom, utan folks användarbeteende förändrades.
När Windows släppte deras windows RT surfplattor så ratades de av många att de ej kunde köra windows x86 program. Idag så skulle säkert någon gnälla, andra skulle ej vilja att den kunde köra windows 86 program om man tar hänsyn till att enheten blir så mycket klumpigare, varmare och sämre batteritid.

Det kan man absolut tycka, men eftersom alternativen till netbooks är helt vanliga laptops (som alltid funnits) bör ju slutsatsen vara att netbooks var...ja, en dålig ide från början? (Eller, kanske mer korrekt - Lite väl före sin tid)...

Windows RT har alltid varit kasst eftersom alternativet (som är desto mer lyckat) är en ARM-dator som har möjligheten att köra x86-program om så krävs (Alltså Apples M*).
Annars hade vi inte fortsatt med x86 och RT varit en fotnot ingen ens vill minnas

Missförstå mig rätt - Netbooks hade absolut ett värde, men det värdet var ofta billiga skitdatorer som knappt klarade av enkel ordbehandling och dessutom antagligen bidrog till mer elektronikskrot än något annat enstaka segment tidigare gjort - Jag hade 4st datorer under min 3-åriga gymnasieutbildning. Om man istället hade lagt samma summa på en riktig dator hade jag säkert kunnat ha den rullandes än idag - Därav ju mindre du spenderar ju dyrare blir det.

Edit*
Det var inte meningen att vara dryg, jag bara hatar billiga skitdatorer som säljs till ovetande konsumenter och inköpare med en brinnande glöd av hela mitt hjärta.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

Det där är #2 på anledningen till varför skolor köper Chromebooks, #1 är prislappen.
Visst kan man få en billig PC för liknande peng men kostnaden för drift och support skulle skjuta i taket så mycket att det inte är värt det. Att i dagens läge tro att elever från åk7 ända upp till 3:an på gymnasiet klarar av att hantera en PC dator är att lura sig själv. Aldrig har IT kunskaperna hos dagens ungdomar varit så låg, självklart finns undantag men den stora massan vet bara vad en telefon är i dagens läge.

Annars skulle man tycka att ungarna ska lära sig i skolan, än att bara indoktrineras.

Permalänk
Medlem

Använder min Pixelbook varje dag. Så lätt och behaglig med grym batteri tid.
Fast såklart om man ska göra något annat än internet är den hopplöst kass.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Bättre att ta några år gamla elitebook utrusta dem med t.ex Ubuntu. Politiker som skall köpa IT bajsa ofta i byxan. Se på Stockholm stad ny skolplattform inte ens byggd öppen källkod, kommer bli ett nytt 1 miljard fiasko.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Det kan man absolut tycka, men eftersom alternativen till netbooks är helt vanliga laptops (som alltid funnits) bör ju slutsatsen vara att netbooks var...ja, en dålig ide från början? (Eller, kanske mer korrekt - Lite väl före sin tid)...

Windows RT har alltid varit kasst eftersom alternativet (som är desto mer lyckat) är en ARM-dator som har möjligheten att köra x86-program om så krävs (Alltså Apples M*).
Annars hade vi inte fortsatt med x86 och RT varit en fotnot ingen ens vill minnas

Missförstå mig rätt - Netbooks hade absolut ett värde, men det värdet var ofta billiga skitdatorer som knappt klarade av enkel ordbehandling och dessutom antagligen bidrog till mer elektronikskrot än något annat enstaka segment tidigare gjort - Jag hade 4st datorer under min 3-åriga gymnasieutbildning. Om man istället hade lagt samma summa på en riktig dator hade jag säkert kunnat ha den rullandes än idag - Därav ju mindre du spenderar ju dyrare blir det.

Edit*
Det var inte meningen att vara dryg, jag bara hatar billiga skitdatorer som säljs till ovetande konsumenter och inköpare med en brinnande glöd av hela mitt hjärta.

När Netbook såldes så var standardstorleken 15,6". Dessa 14" som idag är populära var ofta skitdyra och väldigt dåliga.
Men du har säkerligen rätt i att många netbooks var extremt dåliga..

Btw jag tycker lite samma sak om dagens laptop. Sitter nu och skriver på en 10år gammal proffsdator som väger över 3Kg. Allt är robust på den, kylningen/fläktarna trots datorn har gått över 10år ger inga missljud.. Men det som är inne idag är mindre laptops.

Macbook Pro från år 2010 påminner mycket om min laptop. D.v.s. en robust maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

En så enkel sak som en touchpad i Windows har oerhört komplicerade drivrutiner som går sönder gång på gång med uppdateringar.

På äldre datorer har jag installerat touchpad drivrutinerna 1 gång per Windows installation och de har aldrig gått sönder efter någon uppdatering. På min senaste dator, en Dell dator från 2019 har en microsoft precision touchpad vilket gör att man inte behöver installera någon drivrutin alls. Nästan alla datorer som släppts efter typ 2018 har microsoft precision touchpad stöd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vi köpte en Chromebook, en Acer.
Har haft den i ca ett och ett halvt år nu och är än så länge mycket nöjda med den här hemma.
Funkar fint till barnens skolarbete, frugan och jag använder den till surf och enklare kontorsarbete.
Den funkar också bra till multimedia så som spotify, youtube mm.
Och bäst av allt är batteritiden som är grymt bra.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk

Älskar min Chromebook till det jag använder den till.
Surfar,streamar serier .
Snabb som fasen.
Startar på några sekunder .
Uppdateringar tar 1 minut .
Allt bara flyter .

Och nu får de väl uppdateringar upp till 8 år .

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Annars skulle man tycka att ungarna ska lära sig i skolan, än att bara indoktrineras.

Yepp helt klart, vi klarade av det till 2015 då alla fick en Mac men sen va pengarna slut, 2016 till 2018 blev det iPads, sen efter det blev det Chromebooks.

Pengarna styr verkligen på skolor

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På äldre datorer har jag installerat touchpad drivrutinerna 1 gång per Windows installation och de har aldrig gått sönder efter någon uppdatering. På min senaste dator, en Dell dator från 2019 har en microsoft precision touchpad vilket gör att man inte behöver installera någon drivrutin alls. Nästan alla datorer som släppts efter typ 2018 har microsoft precision touchpad stöd

Säg det till min Asus Zenbook.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Att Chromebooks har dålig livslängd på skolor kan ju som redan nämnts bero på eleverna. Förutom mjukvarusupporten då. Kom ihåg att skoldatorer skall vara superbilliga men ändå hålla för tre år av misshandel och i slutet av de tre åren fortfarande ha fyra timmars batterilivslängd för att klara långa prov utan att dra ett klassrum fullt av sladdar till grenkontakter.
På grundskolorna här används istället iPads utan vare sig gångjärn eller tangenter, och med skal som klarar granatattack.

Permalänk
Medlem

Tre år är utbyttes intervalet för laptops på mitt jobb, så att klara tre år i skolvärlden är i jämförelse ganska imponerande egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Har aldrig förstått varför man köper en chromebook när man oftast får en bättre "normal" laptop för samma pris som är bättre på alla sätt.

Skrivet av RVX:

Kommer heller aldrig förstå detta...

December 2019 köpte jag denna chromebook för ca 2500 kr på Elgiganten när dom hade en rea och deal på att lämna in gammal laptop och få 1000 kr rabatt. Köpte samtidigt en hp envey 360 med 4k oled skärm för 22k. Gissa vilken jag använt alla dessa år? Borde verkligen investerat dom där 22k istället...
Köpte precis nytt batteri till Chromebooken så den lär hålla 3 år till där. Får uppdateringar till Juni 2025 och därefter blir det väl att installera någon Linux dist om jag inte redan gjort det. Den klarar väl upp till 20 flikar i chrome och stödjer ju även att man installerar linux program.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

3 år är bra för en skoldator. Min dotter köpte loss sin för en femhundring efter sina 3 år i gymnasiet och den chromebooken har nu gått ett år till. Kanske de yngre eleverna inte är lika varsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När systers valp gick på gymnasiet för några år sedan så fick de Chromebooks, de var redan obsolete innan de gavs ut till eleverna.
De hade någon sorgligt Atom prolle med 1GB RAM och 8 eller 16GB eMMC, 768p TN-skärm och för det hade skolan betalat ca 5K/enhet.

Jag fattar verkligen inte hur kommunens inköpare tänker. De köper modeller som är så extremt missanpassade så det finns inte ord. Jag har sett samma gymnasieskola köpa in både netbooks på ~1 kg och 15-tums affärsmodeller på närmare 3 kg med bara något år emellan. Har de ingen som helst utvärdering av elevernas behov innan prylarna köps in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jag fattar verkligen inte hur kommunens inköpare tänker. De köper modeller som är så extremt missanpassade så det finns inte ord. Jag har sett samma gymnasieskola köpa in både netbooks på ~1 kg och 15-tums affärsmodeller på närmare 3 kg med bara något år emellan. Har de ingen som helst utvärdering av elevernas behov innan prylarna köps in?

Det är väl som så ofta när det inte är ens egna pengar det handlar om att budgeten ska blåsas inför varje år, sen spelar det ingen roll på vad. Sen är ju kommunens pengar "ens egna" i förlängningen men få tänker så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Har aldrig förstått varför man köper en chromebook när man oftast får en bättre "normal" laptop för samma pris som är bättre på alla sätt.

Den stora fördelen är minimerad risk för att datorer smittas av virus samt lättare att konfigurera via Googles skolinställningar än via Microsofts AD.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jobbar inom skola. En normal pc skulle inte klara tre år på våra högstadium. Vi köper in 4000 kr "studsbara" chromebooks vilka är i många fall helt slut efter tre år när vi byter ut dem. Detta beror nästan uteslutande på elevernas handhavande. Vid yngre åldrar har vi inga problem att utnyttja en 4000 kr Chromebook 5-6 år vilket får anses vara otroligt mycket för pengarna.

Ser faktiskt inte hur vi skulle kunna få mer bang for the buck utifrån de behov vi har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Det är väl som så ofta när det inte är ens egna pengar det handlar om att budgeten ska blåsas inför varje år, sen spelar det ingen roll på vad. Sen är ju kommunens pengar "ens egna" i förlängningen men få tänker så långt.

Fast man får väl ändå anta att det är personer som har någon form av teknikintresse som väljer vad som ska köpas in? Eller att de som ska fatta besluten ändå har någon typ av diskussion kring val av utrustning med de som kan lite mer? Eller att det ska passa i befintliga system.

Hade de gått 11" till 12" eller 13" hade jag förstått det. Eller 15" till 14". Eller hållit sig inom ett visst produktsegment. Men en 15-tums Latitude E5520 med Windows 7 och en 11-tummare med ChromeOS har liksom väldigt få beröringspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sworst:

Är inte tanken med en Chromebook att det skall gå väldigt lätt att byta ut den om hårdvaran går sönder?
Eftersom inget lagras lokalt är det bara att ge användaren en ny Chromebook och när denne loggar in så finns allt redan tillgängligt.

För helpdesk på skolan borde detta vara väldigt smidigt då de bara behöver ha lite reservmaskiner på lager att dela ut.

Skrivet av Jaco8:

Chrombooks är bekvämt och för många räcker det gott. Dator som dator tänker man nog, så länge den känns snabb och har bra batteritid. I Chromebooks begynnelse var väl det flesta modeller mer eller mindre skrot från början, lite som netbooks. Det fanns bara en prisklass: billig billig billig. Många modeller körde arm vilket gav ytterligare begränsningar för program och linux stöd. Nu är väl lägstanivån som tur är ganska mycket högre. Men Chrombooks förknippas fortfarande med att vara billiga och dåligt byggda, som inte är en exakt sanning längre.

Idag finns high-end Chromebooks att köpa, om än litet utbud om man jämför normal laptop. Men det känns också något sätt mer exklusivt eller hur man ska säga. Lite som att Apple endast har 2-3 modeller av iPhone så har varje datortillverkar ett fåtal/enstaka modeller av Chromebooks. Det här är utmärkta datorer och det är inte alls säkert att en normal dator är bättre på alla sätt Men det är en definitionsfråga.

Jag köpte en mid/high-end som rullar efter 5 år. Känns som att hårdvaran lätt skulle hålla måttet 5 år till. Visst, jag hade kunnat köpa en bättre "normal" laptop, men då blir frågan, vad är det som räknas som bättre egentligen? Vetefan om den fortfarande varit så här pigg med en och samma Windows-installation.

Men det relativt tidiga slutet på mjukvaruuppdateringarna är absolut den största nackdelen för Chromebooks. Eller ja, om man nu inte är beroende av specifika Windowsprogram, men då ser iallafall jag det inte som jämförbart från första början.

Auto Update Policy här kan man titta hur länge släppta enheter stöds. Kanske borde ha gjorts av de som köper in datorer till skolorna ifall de är tänkta att användas under en längre tid. Efter detta går det att installera Linux om man fortfarande vill hålla hårdvaran vid liv, men det lär väl knappast ske i någon större utsträckning.

Skrivet av EntropyQ3:

Att Chromebooks har dålig livslängd på skolor kan ju som redan nämnts bero på eleverna. Förutom mjukvarusupporten då. Kom ihåg att skoldatorer skall vara superbilliga men ändå hålla för tre år av misshandel och i slutet av de tre åren fortfarande ha fyra timmars batterilivslängd för att klara långa prov utan att dra ett klassrum fullt av sladdar till grenkontakter.
På grundskolorna här används istället iPads utan vare sig gångjärn eller tangenter, och med skal som klarar granatattack.

Vi har en standardcykel på ca 3 år, men använder sedan dem bästa till någon klass och sedan som backup när något går sönder.
Med de avtalen vi har nu så är det inte ens värt att laga datorerna(verkstaden skyller nästan alltid på användaren oavsett hur otroligt det må vara och då får man minst betala felsökningsavgift och frakt, vilket gör det billigare att byta mot en annan dator istället), har till och med fått offert som kostat mer än en ny enhet. Så det blir istället att köpa in några extra och sedan flytta delar emellan de som gått sönder eller att eleven får en äldre modell som ändå fungerar bra ifall hen inte varit försiktig.

Skulle nog säga att i alla fall hälften av datorerna har någon form av skada så att dem inte kan byta användare efter 3 år.
Kan vara tangenter som inte fungerar, spricka i skärm, skadat gångjärn eller sensor etc.
Första modellen som vi tog in för typ 6 år sedan hade problem med batteri, där 10% av datorerna hade ej fungerande batterier efter första sommaren(datorerna lagras i 2 månader). Det har inte hänt med andra modeller, men alla andra har haft någon form av kvalitéts problem, dock påverkar de inte alltid användandet.
Nuvarande datorer har tillexempel problem med att de är besvärliga att reparera och att 2 skruvar(de upptill vid gångjärnet) hoppar ur efter många öppningar/stängningar. Efter lite över 1.5 år så hade 56 av 132 skruvar lossnat och resten satt lösa i varierande grad. Skruvarna kan inte köpas separat och ingår bara i ett "skruvkit" för 600 Kr per dator. Vi kommer förmodligen få skruvarna framöver fast vi är tvungna att skicka in serienummer på samtliga datorer som saknar skruv, vilket är lite besvärligt och kräver arbete att gå igenom alla. Tillverkaren/supporten ville först knappt tro på det och påstod att det förmodligen var handhavande fel, lite konstigt att varenda dator har lösa skruvar bara, kan jag tycka.

Men tror inte att dessa problem hade varit mindre på PC, elever som tar med sig datorerna emellan lektioner och öppnar dem säkert över 10ggr per dag sliter nog en hel del. Har även problem med skruvar/gångjärn på min HP PC, som började krångla efter ca 2 år. Fästet för ena skruven var för dålig och slets fort sönder.

Skrivet av Tullen:

December 2019 köpte jag denna chromebook för ca 2500 kr på Elgiganten när dom hade en rea och deal på att lämna in gammal laptop och få 1000 kr rabatt. Köpte samtidigt en hp envey 360 med 4k oled skärm för 22k. Gissa vilken jag använt alla dessa år? Borde verkligen investerat dom där 22k istället...
Köpte precis nytt batteri till Chromebooken så den lär hålla 3 år till där. Får uppdateringar till Juni 2025 och därefter blir det väl att installera någon Linux dist om jag inte redan gjort det. Den klarar väl upp till 20 flikar i chrome och stödjer ju även att man installerar linux program.

Fungerar det verkligen att installera Linux på dem? Upplever att funktionen och supporten för detta är riktigt kass.
När jag provade för typ 2 år sedan så var man tvungen att låsa upp developer mode typ vilket gjorda att starten av datorn tog lång tid och att datorn gav en varning och pep till varje gång den startade.
Tror även att det var så illa att man fick starta upp ChromeOS och sedan köra kommande för att komma in i Linux dist också.

Det fanns nog ett alternativ som någon hade utvecklat där man med vissa modeller kunde skriva över BIOS(uefi?) och på så sätt få direkt stöd istället, men jag tror att hen/dem som höll på med det la av.
Hade ju varit riktigt bra annars och jag sitter på rätt många Dell 3189 som ändå har ganska ok prestanda(men dålig batteritid) som skulle passa perfect, men nu varnar eftersom att den inte kan uppdatera Chrome längre med säkerhetsuppdateringar.
Trodde det skulle gå att byta lite smidigt vid EOL, men tji fick jag :S

Det som jag saknar i Chromebooks är lite mer minne(helst 4GB borde varit standard rätt länge) och 4 kärning processor.
Rätt skönt att kunna ha fler flikar uppe, men det går i värsta fall att komma runt med mappar i favoriter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fungerar det verkligen att installera Linux på dem? Upplever att funktionen och supporten för detta är riktigt kass.
När jag provade för typ 2 år sedan så var man tvungen att låsa upp developer mode typ vilket gjorda att starten av datorn tog lång tid och att datorn gav en varning och pep till varje gång den startade.
Tror även att det var så illa att man fick starta upp ChromeOS och sedan köra kommande för att komma in i Linux dist också.

Det fanns nog ett alternativ som någon hade utvecklat där man med vissa modeller kunde skriva över BIOS(uefi?) och på så sätt få direkt stöd istället, men jag tror att hen/dem som höll på med det la av.
Hade ju varit riktigt bra annars och jag sitter på rätt många Dell 3189 som ändå har ganska ok prestanda(men dålig batteritid) som skulle passa perfect, men nu varnar eftersom att den inte kan uppdatera Chrome längre med säkerhetsuppdateringar.
Trodde det skulle gå att byta lite smidigt vid EOL, men tji fick jag :S

Det som jag saknar i Chromebooks är lite mer minne(helst 4GB borde varit standard rätt länge) och 4 kärning processor.
Rätt skönt att kunna ha fler flikar uppe, men det går i värsta fall att komma runt med mappar i favoriter.

När jag kollade upp för några månader sedan (efter att blivit lite fundersam om jag ville fortsätta sälja min själ till google) så förstod jag det som att det blivit betydligt bättre och lättare på senare tid, även om jag inte är säker på att alla de saker du nämner är åtgärdade. Fattade nog ändå som att det gick att blåsa den på chromeOS helt och bara ha Linux som vanligt, men kanske att starten är lite seg. https://www.reddit.com/r/linux4noobs/comments/x93nk0/linux_on... och https://www.reddit.com/r/GalliumOS/comments/zbhrnl/dell_chrom... kan ju vara ett ställe att starta (vet inte hur mycket du kollat upp på senare tid).

Min chromebook har
Intel® Pentium® Gold 4415U (2 kärnor, 4 trådar)
3:2 bildförhållande
4 GB RAM, 64 GB eMMC
13,5" IPS QHD-skärm (2256 x 1504)

Ska bli intressant att se hur den klarar bara Linux seda, men ska även testa mer med rena Linux program på den och se.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Ok har köpt flera chromebook till föräldarna och jag skulle säja att dom är hållbara. Se bara till att köpa nya modeller då dom slutar att skicka ut uppdateringar efter några år.

Hade varit nice om Google sålde Chrome Os till andra datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLOF:

Ok har köpt flera chromebook till föräldarna och jag skulle säja att dom är hållbara. Se bara till att köpa nya modeller då dom slutar att skicka ut uppdateringar efter några år.

Hade varit nice om Google sålde Chrome Os till andra datorer.

Mina erfarenheter är att vissa glin är bra på att paja sina datorer mer eller mindre avsiktligt, framför allt om de själva inte betalat för dem.

Det är mycket pengar som lagts på paddor och sånt som familjer borde betala själva.
Ja, en del "har inte råd" men det är ju norm också att det offentliga ska stå för massor av saker som inte är friskt att det offentliga står för, när offentlig egendom inte värderas minst lika högt som egen egendom.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av TLOF:

...
Hade varit nice om Google sålde Chrome Os till andra datorer.

Det finns och heter Chrome Flex.
Rackarns enkelt att installera. Mycket enklare än Linux, och förvandlar en gammal PC till ett fartmonster.

Google köpte Neverware CloudReady och gjorde det bättre, tog bort CRs licenskostnad, så nu är det många organisationer som både återanvänder befintliga gamla PCs och de som köper refurbished hårdvara för att stoppa in Chrome Flex på dem.

Till exempel hotellkedjan Nordic Choice drabbades av ransomware och bytte till Flex på typ 3000 datorer.