Permalänk

Är detta en bra dator?

Hej! Är detta en bra dator? Är det något viktigt som saknas? Eller kan förbättras? Sista dagen innan jag köper datorn så vill bara ha lite sista handsfeedback. Alltså ingen helt ny dator utan bara små justeringar ifall ni ser något bättre prestanda/pris.

https://www.inet.se/datorbygge/b1378521/gaming-pc

Permalänk
Medlem

Beror lite vad du ska använda datorn till. Är det spel skulle jag nog välja 5800X3D istället. För att det inte ska bli dyrare skulle jag också byta SSDn du valt och satt i en Kingston 2TB istället. Den du valt är onödigt dyr och du märker ändå inte skillnaden.

Minnena skulle jag nog också välja 3600 CL16 istället utan att det kostar särskilt mycket mer. Du vill inte bygga själv?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Officiell jultomte

Lägg på 400kr och köp ett 6950 XT istället kanske?
https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator...

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Beror lite vad du ska använda datorn till. Är det spel skulle jag nog välja 5800X3D istället. För att det inte ska bli dyrare skulle jag också byta SSDn du valt och satt i en Kingston 2TB istället. Den du valt är onödigt dyr och du märker ändå inte skillnaden.

Minnena skulle jag nog också välja 3600 CL16 istället utan att det kostar särskilt mycket mer. Du vill inte bygga själv?

Satt och tänkte på detta också men det är endast få spel som det är stor skillnad när det kommer till fps på 3d så vet inte om det är värt 1000 spänn?

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Lägg på 400kr och köp ett 6950 XT istället kanske?

Vill göra så men vill att det ska bygga datorn då det är tidskrävande för mig som kan lite om byggnad, därför måste allt vara från inet.

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Yes, gjort tack för tipset, märkvärt billigare också.

Permalänk

Välj en kylare med 360mm radiator istället eller en bättre luftkylare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LudwigBman:

Hej! Är detta en bra dator? Är det något viktigt som saknas? Eller kan förbättras? Sista dagen innan jag köper datorn så vill bara ha lite sista handsfeedback. Alltså ingen helt ny dator utan bara små justeringar ifall ni ser något bättre prestanda/pris.

https://www.inet.se/datorbygge/b1378521/gaming-pchttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1378521/gaming-pc

Byt CPU till 5600, du behöver inte 5800X för RX 6800 XT.
Byt till en lägre watt PSU, du behöver absolut inte 1000W.
Genom att byta dem två grejerna spara dig redan minst 1500 kr där du kan antingen lägga på ngt annat eller köpa mer lagring etc.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av LudwigBman:

Vill göra så men vill att det ska bygga datorn då det är tidskrävande för mig som kan lite om byggnad, därför måste allt vara från inet.

I vilket område bor du?
Tänk på att du inte har någon ångerrätt på en dator som Inet bygger åt dig också. Absolut ett bra alternativ om du inte har tid/kunskap, vill bara informera dig.

Visa signatur

Permalänk
Sötast

Eftersom detta är köpråd så skulle jag vilja säga nej på grund av plattforms valet.

Du har valt en AM4 platform som har gått end of life.
AM4 har funnits sedan 2016 vilket är väldigt länge. Väldigt positivt att man som konsument har kunnat uppgradera generation av cpu gång på gång med samma hårdvara.

Nu har dock AM5 släppts vilket innebär att inga nya processorer kommer släppas till AM4. Så det innebär att din uppgraderings-väg icke existerar.

Om du idag väljer en 7600X istället för en 5800X så får du inte bara redan idag en mycket snabbare processor, du får även också en (teoretisk) uppgradeings-väg till nya processorer under många år framöver.

Med det sagt så är inte en 5X00 series processor dålig på något vis. men am4 är som sagt, dött.

Om du inte redan tröttnat på mig så finns det fler, kortare kommentarer:

Grymt GPU val, prestanda per kr

För långsamt minne (både för 5X och 7X gen)

extremt dyr ssd, jag säger inte att det är fel, men prestanda (i praktiken) / kr är dålig

kylaren är vatten, håller kortare tid än luft, risk för skada, dyr - rekommenderar luft för runt 600kr

nätagget är rejält overkill. du kommer undan med ett 550W nätagg utan problem.
Men om du vill framtidssäkra så hade jag siktat på 750W kanske.

1000W brukar man titta på om man ska köra 2-3 gpuer

Permalänk
Officiell jultomte

Förslag på AM5-plattform + DDR5
https://www.inet.se/kundvagn/visa/CF4VAWUOcWxVKyhJiTFE-N8Z3pk/gaming

Visa signatur

Permalänk

Vad tror ni om detta?

https://www.inet.se/datorbygge/b1378570/pc

Grafikkortet:

Permalänk
Officiell jultomte

Tycker personligen att det ser bra ut. Vill bara informera om att 6000MHz är 7000-seriens sweet spot . Men tycker definitivt du ska köra på 6950 för den prislappen!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Tycker personligen att det ser bra ut. Vill bara informera om att 6000MHz är 7000-seriens sweet spot . Men tycker definitivt du ska köra på 6950 för den prislappen!

Försökte leta efter det men fanns inga moderkort som var kompatibla med 6000 mhz tydligen på inet

Permalänk
Skrivet av Moseby:

I vilket område bor du?
Tänk på att du inte har någon ångerrätt på en dator som Inet bygger åt dig också. Absolut ett bra alternativ om du inte har tid/kunskap, vill bara informera dig.

Ångerrätten borde inte vara någon fara då jag inte ser mig själv ändra min vilja att uppgradera PC men garantin är väl kvar?

Permalänk

Slutresultatet

Detta blev slutresultatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudwigBman:

Att sätta i grafikkortet själv är ju jättelätt om resten av datorn redan är byggd.
Sätt i grafikkortet i översta PCIe-slotten, kolla hur många strömkontakter grafikkortet har, ta fram samma antal kablar som är märkta VGA och sätt i dom i grafikkort och PSU och det är så gott som färdigt.
Att bygga sin egen dator kan ta många timmar, att sätta i ett grafikkort tar någon minut.

Om du redan vet exakt hur många strömkablar ditt grafikkort kommer behöva innan du lägger beställningen från Inet så kan du säkert skriva hur många kablar dom ska dra i förväg och låta dom göra det. Då tar det typ bokstavligen en minut att sätta i grafikkortet

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Att sätta i grafikkortet själv är ju jättelätt om resten av datorn redan är byggd.
Sätt i grafikkortet i översta PCIe-slotten, kolla hur många strömkontakter grafikkortet har, ta fram samma antal kablar som är märkta VGA och sätt i dom i grafikkort och PSU och det är så gott som färdigt.
Att bygga sin egen dator kan ta många timmar, att sätta i ett grafikkort tar någon minut.

Om du redan vet exakt hur många strömkablar ditt grafikkort kommer behöva innan du lägger beställningen från Inet så kan du säkert skriva hur många kablar dom ska dra i förväg och låta dom göra det. Då tar det typ bokstavligen en minut att sätta i grafikkortet

Tänkte på det, men det bygger inte ihop datorn utan grafikkort då det även står att det ska testa den vilket inte är möjligt utan grafikkortet.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av LudwigBman:

Tänkte på det, men det bygger inte ihop datorn utan grafikkort då det även står att det ska testa den vilket inte är möjligt utan grafikkortet.

För framtida referens bara, här är vad som behövs för att Inet ska bygga ihop och testa den. Du behöver inget dedikerat grafikkort och då 7600X har integrerad grafik så hade Inet testat den utan problem.

Följande delar behöver finnas med i ordern för att vi ska kunna montera datorn: Datorlåda Nätaggregat Moderkort Processor Minnen

Hoppas du blir nöjd med ditt bygge!

Visa signatur