Permalänk

Gamingdator - Budget 25-35k -

Hej!

Dags för upgrade. Har försökt damma av hårdvarukunskaperna, men känner mig lite tappad.

Användningsområde:
Spel (LoL, Apex Legends, Diablo IV. - Spelar generellt inte AAA / singleplayerspel, men vill ha möjligheten att kunna prova enstaka titlar efter lynne närmaste åren). Kontorsarbete.
Kringutrustning:
Main: Corsair Gaming Xeneon 32QHD165 32" QHD IPS (Har stöd för både Freesync > G-sync)
Extra: Äldre asus rog 1440p, 144 hz - Nyttjar mest som extra för youtube/discord med mera. Står på högkant bredvid)

Köpidé och preferenser:
- Premium i alla avseenden - Bortsett från GPU (väg gärna in, korkad idé?)
- Förväntad livslängd; Dator 4-5 år. GPU 2-2.5 år (halvtidsupgrade om en generation eller två.) Dels för att ingenting jag spelar idag kräver mer än vad man bör få ut från en budget på 8-12kkr + att det är roligare att få "ny-dator-upplevelse" igen vid upgrade.
- Framtidssäker avseende standarder (tänker AM5 + processor som räcker länge) + USB-C i moderkort/chassi.
- Chassi med utrymme för framtida värstingGPU.
- Tyst/diskret svart hellre än ljusshow/rgb. Står under ett skrivbord i ett diskret kontor. Ser det inte som en uppvisningsmöbel.
- Brukar generellt inte överklocka - men gillar tanken på att ha möjligheten i framtiden. Om det är lätt.
- Vill inte dumsnåla på någon tusenlapp hit eller dit - viktigare att det varit ett bra och motiverat köp än att vända på ören.

Förslag:

Egna resonemang/frågor:
Chassi:
+Utmärkt recension från SweC. Verkar vara tyst/premium. USB-C. Fläktkontroller framtill.
- Pris? Onödigt med glasruta om jag inte rgb-ar eller så?
? Finns motsvarande ungefärlig kvalitet billigare? Vad föreslår ni för alternativa chassin? Gärna något som verkar tillgängligt/beställningsbart.

PSU: Har gjort check på psu-hemsidor. Verkar som om 850 är minimum, och 1000 w safear upp mer för framtiden. Vill ha modulärt. Vet inte om den här ATX3 standarden spelar roll för mig? Dumsnålt att gå för corsairs RM1000e istället för RM1000X?

Ram: Har 16 gb idag. Hindrar mig idag. Vill vara framtidssäker. Ram är billigt. Därför 64>32? AMD expo på den här - verkar vara smidigt?

CPU: Verkar vara gold standard just nu. Känns bra + Am5 sockeln, + bra kraft.

CPU-kylare: Öppen för det mesta. Ska bara rymmas i chassit. Kan tänka mig vatten eller luft. Spelar ingen större roll. Har ni andra förslag? Behövs fler extra fläktar? Lade till en - men kan lägga till flera.

GPU: Väljer mellan 6950 XT, 7900 XTX och 4070, 4070TI, 4080. Har just nu valt 6950 för att den täcker mina behov, verkar vara en bra produkt. Levererar 80% av 7900xtx/4080 till 60% av priset. Samtidigt kan jag tänka mig att lägga till 3-4kkr för att få en boost och mer framtidssäkerhet. Är jag dumsnål nu? Varför köpa den äldre generationen?

Mobo: - Här är jag som mest tappad. Vet AM5. WIFI - ingen dealbreaker. Har bra tillgång till kabeldragning hemma. Vill kunna köra minnen i rimligt hög hastighet.

Annat:
- Behövs ESD-armband?
- Kylpasta är det enda ytterligare som tillkommer?
- Proshop en bra butik? Där finns i princip alla varor idag i lager, och med den som enda leverantör är det ändå bara +300 kr jämfört med Proshop+Inet+Amazon.

Stort tack för input. Generellt, eller på mina frågor längst ner. Har jag missat någon särskild flaskhals eller så?

Permalänk
Medlem

här har du minna ändringar.

vallde ett annat chassi med all plats i världen. Det är nästan en halv meter gpu clearence. Och den har meshad front för mer luft. Men rekomenderar att hita något du gillar.

Det moderkortet du vallde är nog inte så bra. Den kommer bara med två m.2 platser. Och jag tycker att 3 är bra. Jag valde ett som har pcie 5.0.

gick med bättre ram som är välldigt låga.

Samsung har inte dom bästa prisade ssd utte nu. Jag rekomenderar en jag har. Denna är bådde bättre och billigare.

Den psu du valde kommer funka välldigt bra. Men med den jag valde så kommer det kosta lite mindre för nästan samma sak. Om du använder denna så får du 400kr av. https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

gick också med en riktigt bra cpu kyllare. Deta är den tystaste på marknaden. Men om du vill hälldre ha noctua så funkar det också.

Till dinna andra punkter. Om du ska uppgradera inom ungäfär 3 år så är nog 6950 xt riktigt bra. Den har tillräkligt mycket vram och är väldigt stark. Esd band behövs inte. Jag har alldrig skadat något och jag äger ignet sånt band. Jobba bara inte på en matta och ta på ett element ibland. Och kyllpasta borde tillkoma i något paket. Troligtviss i cpu kyllare men jag fick också en i mitt psu paket. Men om du vill ha något aftermarket så är väll arctic mx-6 det bästa jag vet.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Tack Daytone, du är verkligen engagerad här!
Dark Rock 4 pro kommer inte upp som kompatibel för mig på komponentkoll. Byter nätagg till det du föreslår. Har du något tips på ett moderkort som finns i lager istället? Varför är ram-minnena bättre än det jag valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stralmark:

Tack Daytone, du är verkligen engagerad här!
Dark Rock 4 pro kommer inte upp som kompatibel för mig på komponentkoll. Byter nätagg till det du föreslår. Har du något tips på ett moderkort som finns i lager istället? Varför är ram-minnena bättre än det jag valt?

Varför dark rock pro 4 inte vissas som kompatibel är för att en nyare variant av paketet skeppas med nya mounting bracket. Men vissa afärer som fortfarande har äldre varainter av paketet kanske inte har den. Då vill komponentkoll vara helt säker att den kommer med braketen. Men om du får en uttan så är det bara att kontakta be quiet så skickar dom en grattis.

Detta moderkortet är inte din still men den har samma specs. https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-B650E-Steel-Legend-WI...

Varför dom ramminena är bättre är för att dom har lägre cl. Med 7800x3d så får man ingen direkt preformence över 5600mhz. Och då kan lägre cl vara bättre än att ha högre mhz

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Bra förtydligande där med ramminnen. Läste på lite mer. Vill köpa saker som är i lager idag, och inte inom 4-5 dagar, och hos leverantörer som Proshop/Inet/webhallen/komplett.

Ram: G.Skill Ripjaws 5600 C28 eller G.Skill ripjaws 6000 C30? Jämförbara priser?

Mobo (som finns i lager):
1. Asus Rog Strix, B650E-F Gaming (3333 kr)
2. ASRock B650E PG Riptide WIFI Moderkort (3080)
3. ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI (2590)
4. MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI (3038).
Ingen av dem har PCIE 5.0. Ok köp ändå?

Cpu- kylare:
be quiet! Dark Rock PRO 4 - CPU Luftkylare - Max 24 dBA (https://www.proshop.se/CPU-flaektar/be-quiet-Dark-Rock-PRO-4-...). Kan du se här om den har med rätt brackets?

Permalänk

Last check:

- Valde Asus Rog Strix pga PCIE 5.0 - Och helt ok pris.
- Körde 5600 mhz minne, med 28 cl. Läste någonstans att 7800X3D inte leverar så mycket mer med mer än 5.6kmhz - och då kanske det blir vassare med lite fräscha timings. Dessutom det som verkar stödjas native av moderkortet.
- Behöll Noctua CPU-kylning tills vidare, då jag inte vet om den har rätt brackets, och jag vill kunna montera i veckan. Är öppen för Dark rock pro 4 om ni tror att det går att montera.
- Landade på FD Torrent compact: Dels på grund av driven, dels fina recensioner.
- Noctua nf-a14 vs silent wings 4? Lade till 2 extra fläktar för att kunna driva övertrycket lite mer, och planerar att sätta dem i botten. Bättre med en i botten, och en som utfläkt bak istället?

Tack för synpunkter

Permalänk
Medlem

bra vall.

torrent chassitet har utmkärkt luftflödde.

Ända är la samsung ssd. Jag rekomenderar kingston renegade. Den är biligare och bättre

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stralmark:

Last check:
https://komponentkoll.se/bild/vaCFc.png

- Valde Asus Rog Strix pga PCIE 5.0 - Och helt ok pris.
- Körde 5600 mhz minne, med 28 cl. Läste någonstans att 7800X3D inte leverar så mycket mer med mer än 5.6kmhz - och då kanske det blir vassare med lite fräscha timings. Dessutom det som verkar stödjas native av moderkortet.
- Behöll Noctua CPU-kylning tills vidare, då jag inte vet om den har rätt brackets, och jag vill kunna montera i veckan. Är öppen för Dark rock pro 4 om ni tror att det går att montera.
- Landade på FD Torrent compact: Dels på grund av driven, dels fina recensioner.
- Noctua nf-a14 vs silent wings 4? Lade till 2 extra fläktar för att kunna driva övertrycket lite mer, och planerar att sätta dem i botten. Bättre med en i botten, och en som utfläkt bak istället?

Tack för synpunkter

Nja, 27 000 är väldigt mycket för ett bygge med 6950 XT. Fick med 7900 XTX för ca 500 kr mindre.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Nja, 27 000 är väldigt mycket för ett bygge med 6950 XT. Fick med 7900 XTX för ca 500 kr mindre.

https://komponentkoll.se/bild/Xwgib.png

Förstår ditt resonemang.

Bytte till Renegade disken eftersom ni båda förespråkar den.

I ren spelleverans idag har du säkert helt rätt. Jag resonerar som så att för samma pris: så får jag 83% av spelprestandan med 6950 XT jmf 7900 XTX. Vad jag tappar istället blir; -32 gb ram. -Wifi. -Finare Chassi. -Bättre kylning (CPU + Mer chassiflöde) -150 Watt nätagg. -PCIE 5.0 och bra utrymme för framtida uppgraderingar.

Jag skulle kunna spara 400 kr på att gå 850 watt istället för 1000 watt. Bra idé?

Jag är medveten om att jag inte helt maximerar spelprestandan idag; men den täcker med råge mina nuvarande behov, och jag splurgear gärna om 1.5-2 generationer på ett nytt grafikkort för att hålla datorn toppad och "ny" då igen. Har ju budgetutrymme att lägga till en 7900 XTX rakt av, 27k är inte en hårdgräns för mig. Då blir det 32kkr, och i princip inga kompromisser - förutom att gå på ett 4090 rakt av. Tänker att jag ska gå på Ett 5090 nästa gång, eller så istället.

Tacksam för din input också!