Har min vän blivit blåst av en influencer?
Hej! Jag såg att Sweclockers har en kategori för konsumenträtt så jag tänkte att jag tar chansen här!
Det är så att en mycket god vän till mig impulsköpte en "färdigbyggd butik" (mer om det snart) för 8997 :- efter han sett en reklamfilm på Instagram från en influencer. Denna reklamfilm finns inte kvar längre. Med "färdigbyggd butik" menas egentligen en Shopify-butik där äganderätten överförs och accepteras via mejl där färdiginlagda annonstexter och produkter finns.
Min vän gjorde impulsköpet förra fredagen och lördagen - dagen efter - gjorde han anspråk på ångerrätt som ska gälla vid distansavtal. Men då påstår denna "influencer" via mejl att det ej gäller för att "det är skräddarsydd produkt".
Jag läser här: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-... att skräddarsydd är utifrån kundens önskemål. Min goda vän fick aldrig ge någon "input" om hur webbutiken skulle se ut och/eller fungera som.
Han och jag upptäckte även under längre undersökning att det tillkommer krav på att skapa och betala för en betalplan på Shopify för att ens kunna överta äganderätten av den "skräddarsydda färdigbyggda butiken".
Här är Köpavtalet som skickades - troligen automatiserat - direkt till honom efter impulsköpet (ja, det är felnumrerat när det skickades till honom):
Detta köpeavtal (”Avtalet”) har denna dag träffats
MELLAN:
IsbergMedia AB, org.nr 559222–5881, Rubanksgatan 6, 74171 Knivsta, Sverige (”IsbergMedia”); och
Kunden (nedan “Kunden”).
Bakgrund
IsbergMedia bygger och tillhandahåller mot ersättning s.k. Shopify-butiker till kunder (”Butiken”).
I samband med att Kunden gör en beställning av en Butik på IsbergMedias hemsida, [www.philipisberg.com] (”Hemsidan”), har Parterna ingått detta Avtal.
Utöver vad som anges i detta Avtal gäller för köpet av Butiken, även IsbergMedias vid var tidpunkt gällande allmänna villkor.
Pris och betalning
Priset för Butiken är det pris som angivits på Hemsidan.
Kunden ska erlägga betalning för Butiken i enlighet med IsbergMedias instruktioner.
Leverans
Leverans av Butiken ska ske inom 14 dagar från av Kunden erlagd betalning.
När Butiken är färdig för leverans kommer Kunden till den av Kunden angivna e-postadressen att erhålla en förfrågan från Shopify om att ta över den aktuella Butiken.
Om IsbergMedia befarar att leveransen av Butiken kommer att bli försenad, oberoende av orsak, ska IsbergMedia inom skälig tid meddela Kunden om detta samt ange beräknad ny leveransdag.
Kunden är ansvarig för att den e-postadress som uppgivits i samband med beställningen är korrekt. Kunden förbinder sig vidare att acceptera förfrågan från Shopify att ta över den ifrågavarande Butik inom den av Shopify angivna tidsfristen.
Force majeure
IsbergMedia har rätt att skjuta upp fullgörandet av sina förpliktelser och är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra sina förpliktelser enligt Avtalet, om fullgörelsen hindras, om fullgörelsen försvåras eller om fullgörelse, enligt IsbergMedia, blir orimligt fördyrad av en omständighet som ligger utanför IsbergMedias kontroll och som IsbergMedia varken kunde eller skäligen borde ha förutsett vid tidpunkten för Avtalets ingående. Sådan omständighet (”Force majeure”) kan t.ex. utgöras av krig eller krigsliknande tillstånd, inbördeskrig, mobilisering eller militärinkallelse av motsvarande omfattning, uppror och upplopp, terrorism, sabotage, eldsvåda, översvämning, naturkatastrof, epidemi, pandemi, avbrott i allmänna kommunikationer, avbrott i den allmänna energiförsörjningen, strejk, lockout eller annan generell eller lokal arbetskonflikt (även om IsbergMedia själv är part i konflikten), rekvisition, beslag, myndighetsbeslut, handels-, betalnings- eller valutarestriktioner, eller därmed jämställd omständighet. Detsamma gäller om Force majeure föreligger för IsbergMedias underleverantör eller annan som IsbergMedia engagerat.
IsbergMedia ska meddela Kunden om det finns risk för att förpliktelse inte kan fullgöras eller blir fördröjd på grund av Force majeure.
Ansvar för fel
Butiken ska uppfylla de produktspecifikationer som följer av skriftliga produktbeskrivningar och annan produktinformation som tillhandahållits av IsbergMedia. IsbergMedia ansvar för Butiken omfattar således inte fel eller skada som beror på Kundens felaktiga användning av Butiken eller något annat förhållanden som IsbergMedia inte uttryckligen ansvarar för.
För att få åberopa att Butiken är felaktig ska Kunden skriftligen anmäla felet till IsbergMedia inom 30 dagar räknat från leveransdagen. Kunden förlorar rätten att göra felet gällande om Kunden reklamerar felet för sent.
IsbergMedia ansvarar endast för fel som förelåg vid leveransen av Butiken och som visar sig inom 30 dagar räknat från leveransdagen.
Avhjälpande av fel
Efter att IsbergMedia mottagit reklamation i enlighet med punkt 5.2 ovan och förutsatt att IsbergMedia godkänner reklamationen, skall IsbergMedia äga rätt att, efter eget val, häva köpet av Butiken och ersätta Kunden med ett belopp motsvarande den köpeskilling som Kunden erlagt, eller att åtgärda felaktigheten.
IsbergMedias ansvar för fel och brister i den levererade Butiken är begränsat till vad som ovan angivits. Vid fel eller brist i vara äger Kunden inte göra gällande andra påföljder än de som angivits ovan.
Skadestånd
Kunden har inte rätt till, och IsbergMedia är inte i något fall skyldig att betala, ersättning för direkt eller indirekt skada (såsom utebliven vinst, vinstbortfall eller annan följdskada skada).
Garanti avseende omsättning
IsbergMedia lämnar Kunden en omsättningsgaranti avseende Butiken innebärande att IsbergMedia till Kunden ska erlägga ett belopp motsvarande köpeskillingen för den inköpta Butiken för det fall Kundens Butik inte, efter att ha genomfört stegen i punkterna 8.2.1 – 8.2.3 nedan, har minst sålt för minst 12 000 kr inklusive moms.
Garantin enligt punkt 8.1 ovan gäller således enbart under följande förutsättningar:
Efter att Kunden fått tillgång till Butiken ska Kunden köpa annonsering på Facebook för minst 3 000 kronor inklusive moms. För det fall Kunden inte sålt för minst 6 000 kronor inklusive moms efter leveransen av Butiken och det första annonsköpet får Kunden tillgång till en e-kurs via EcomViking som tillhandahålls av IsbergMedia (”E-kursen”). Kunden måste dock, oavsett omsättning, utnyttja denna del av garantin inom 14 dagar räknat från leveransdagen.
Kunden är skyldig att ta del av den E-kurs som tillhandahålls av IsbergMedia för att därigenom erhålla kunskaper om exempelvis hur Kunden ska välja produkter att sälja i Butiken, hur Kunden ska skriva produktbeskrivningar som konverterar. För att visa att Kunden har deltagit i E-kursen måste Kunden, skriva en kort sammanfattning om varje kapitel i E-kursen, vilken på begäran av IsbergMedia ska uppvisas för IsbergMedia.
När Kunden genomfört E-kursen förbinder Kunden sig att starta annonseringen av Butiken och köpa ytterligare Facebook-annonser för minst 3 000 kronor inklusive moms. För det fall Kunden inte sålt för minst 6 000 kronor inklusive moms efter tillgången till E-kursen och det andra annonsköpet har Kunden möjlighet att utnyttja garantin. Kundens möjlighet att utnyttja garantin förutsätter att Kunden, oavsett omsättning, utnyttjar garantin inom 14 dagar från det att Kunden fått tillgång till E-kursen.
Garantin och Kundens rätt till kompensation gäller således endast under förutsättning att Kundens Butik inte har sålt för minst 12 000 kr inklusive moms trots att 1) Kunden köpt Facebook-annonser för totalt 6 000 kronor inklusive moms, 2) Kunden har deltagit i E-kursen, 3) att Kunden använder sig av den annonstext och annonsvideo som tillhandahållits av IsbergMedia, samt 4) att Kunden väljer att utnyttja garantin inom ovan nämnda tidsfrister. Kunden har dock inte rätt att utnyttja garantin, oavsett om Kunden sålt för under 12 000 kronor inklusive moms totalt, för det fall Kunden 1) säljer för över 6 000 kronor inklusive moms vid det första annonstillfället, eller 2) säljer för under 6 000 kronor inklusive moms vid det första annonstillfället men därefter säljer för över 6 000 kronor inklusive moms vid det andra annonstillfället.
Till förtydligande, Kunden har trots att kompensation erlagts från IsbergMedia enligt ovan rätt att behålla Butiken och allt material som har tillhandahållits av IsbergMedia.
Utöver de garantier som lämnats ovan och i IsbergMedias allmänna villkor, ger IsbergMedia inga om helst garantier, vare sig uttryckliga, underförstådda eller lagstadgade, avseende Butiken.
Kundens Skyldigheter
Utöver de skyldigheter avseende Kundens användning av Butiken som framgår av IsbergMedias allmänna villkor, är Kunden skyldig att tillse att personer som handlar produkter från Kundens Butik kan använda sig av Klarna vid köp i Butiken.
Ansvarsbegränsning
IsbergMedia har inte något ansvar utöver vad som följer av Avtalet och IsbergMedias allmänna villkor, Kunden har inte heller rätt till några andra påföljder på grund av IsbergMedias avtalsbrott än vad som följer av Avtalet eller IsbergMedias allmänna villkor.
Kontaktuppgifter
IsbergMedias kontaktuppgifter:
Telefonnummer: [0707509436]
E-post: [philip@isbergmedia.com]
Adress: [Rubanksgatan 6]
Klagomål
Om du har några klagomål avseende din beställning ber vi dig att i första hand kontakta oss på följande adress: [philip@isbergmedia.com]
Tillämplig lag och tvister
Svensk lag ska tillämpas på Avtalet. Vid eventuella tvister som uppstår med anledning av avtalet ska tvistlösningsklausulen i IsbergMedias allmänna villkor tillämpas.
Webbplatsen i Köpavtalet har inte ens "Allmänna villkor" kvar och det syns tydligt att det bara är en Shopify-sida i grunden. Och i vilken utsträckning kan man ens säga att en "färdigbyggd butik" är "skräddarsydd utifrån kundens önskemål med personlig prägel" egentligen?
Dessutom ser jag att webbplatsen samlar e-postadresser utan någon information om GDPR. Så kan man anmäla webbplatsen till IMY.se då? Eller blir det lite överdrivet?
Han har varit hos banken som säger att det hela måste ses som bedrägeriförsök med polisanmälan innan de ska kunna göra något först. Så just nu försöker vi samla ihop bevisföring som kan bygga upp en bild till uppsåt av vilseledande marknadsföring, bedrägeriförsök eller något annat "polisanmälan-värdigt".
Igår fick han länken där han ska acceptera äganderätten till Shopify-butiken men han har såklart inte klickat på länken eller avböjt det ännu. Han vill liksom inte ta ställning utan göra 100% anspråk på sin ångerrätt som han gjorde redan dagen efter impulsköpet.
Idag ska vi ned och träffa en Konsumentvägledare och se hur de tolkar våra insamlade bevis för att se om det går att misstänka något "polisanmäl-värdigt" så att banken får befogenheter att fixa tillbaka hans pengar.
Han har ringt och mejlat influencern men inget svar. Han har berättat att han sett på influencerns Instagramkonto att andra sagt öppet att de försökt fått tag på honom men utan respons.
Jag undrar hur Sweclockers-communityt tolkar det hela!
Mvh,
WKL.
"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"