Anmäl dig till Roborock Challenge!

Har min vän blivit blåst av en influencer?

Permalänk

Har min vän blivit blåst av en influencer?

Hej! Jag såg att Sweclockers har en kategori för konsumenträtt så jag tänkte att jag tar chansen här!

Det är så att en mycket god vän till mig impulsköpte en "färdigbyggd butik" (mer om det snart) för 8997 :- efter han sett en reklamfilm på Instagram från en influencer. Denna reklamfilm finns inte kvar längre. Med "färdigbyggd butik" menas egentligen en Shopify-butik där äganderätten överförs och accepteras via mejl där färdiginlagda annonstexter och produkter finns.

Min vän gjorde impulsköpet förra fredagen och lördagen - dagen efter - gjorde han anspråk på ångerrätt som ska gälla vid distansavtal. Men då påstår denna "influencer" via mejl att det ej gäller för att "det är skräddarsydd produkt".

Jag läser här: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-... att skräddarsydd är utifrån kundens önskemål. Min goda vän fick aldrig ge någon "input" om hur webbutiken skulle se ut och/eller fungera som.

Han och jag upptäckte även under längre undersökning att det tillkommer krav på att skapa och betala för en betalplan på Shopify för att ens kunna överta äganderätten av den "skräddarsydda färdigbyggda butiken".

Här är Köpavtalet som skickades - troligen automatiserat - direkt till honom efter impulsköpet (ja, det är felnumrerat när det skickades till honom):

Detta köpeavtal (”Avtalet”) har denna dag träffats
MELLAN:

IsbergMedia AB, org.nr 559222–5881, Rubanksgatan 6, 74171 Knivsta, Sverige (”IsbergMedia”); och

Kunden (nedan “Kunden”).

Bakgrund

IsbergMedia bygger och tillhandahåller mot ersättning s.k. Shopify-butiker till kunder (”Butiken”).
I samband med att Kunden gör en beställning av en Butik på IsbergMedias hemsida, [www.philipisberg.com] (”Hemsidan”), har Parterna ingått detta Avtal.
Utöver vad som anges i detta Avtal gäller för köpet av Butiken, även IsbergMedias vid var tidpunkt gällande allmänna villkor.

Pris och betalning

Priset för Butiken är det pris som angivits på Hemsidan.
Kunden ska erlägga betalning för Butiken i enlighet med IsbergMedias instruktioner.

Leverans

Leverans av Butiken ska ske inom 14 dagar från av Kunden erlagd betalning.
När Butiken är färdig för leverans kommer Kunden till den av Kunden angivna e-postadressen att erhålla en förfrågan från Shopify om att ta över den aktuella Butiken.
Om IsbergMedia befarar att leveransen av Butiken kommer att bli försenad, oberoende av orsak, ska IsbergMedia inom skälig tid meddela Kunden om detta samt ange beräknad ny leveransdag.
Kunden är ansvarig för att den e-postadress som uppgivits i samband med beställningen är korrekt. Kunden förbinder sig vidare att acceptera förfrågan från Shopify att ta över den ifrågavarande Butik inom den av Shopify angivna tidsfristen.

Force majeure
IsbergMedia har rätt att skjuta upp fullgörandet av sina förpliktelser och är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra sina förpliktelser enligt Avtalet, om fullgörelsen hindras, om fullgörelsen försvåras eller om fullgörelse, enligt IsbergMedia, blir orimligt fördyrad av en omständighet som ligger utanför IsbergMedias kontroll och som IsbergMedia varken kunde eller skäligen borde ha förutsett vid tidpunkten för Avtalets ingående. Sådan omständighet (”Force majeure”) kan t.ex. utgöras av krig eller krigsliknande tillstånd, inbördeskrig, mobilisering eller militärinkallelse av motsvarande omfattning, uppror och upplopp, terrorism, sabotage, eldsvåda, översvämning, naturkatastrof, epidemi, pandemi, avbrott i allmänna kommunikationer, avbrott i den allmänna energiförsörjningen, strejk, lockout eller annan generell eller lokal arbetskonflikt (även om IsbergMedia själv är part i konflikten), rekvisition, beslag, myndighetsbeslut, handels-, betalnings- eller valutarestriktioner, eller därmed jämställd omständighet. Detsamma gäller om Force majeure föreligger för IsbergMedias underleverantör eller annan som IsbergMedia engagerat.

IsbergMedia ska meddela Kunden om det finns risk för att förpliktelse inte kan fullgöras eller blir fördröjd på grund av Force majeure.

Ansvar för fel

Butiken ska uppfylla de produktspecifikationer som följer av skriftliga produktbeskrivningar och annan produktinformation som tillhandahållits av IsbergMedia. IsbergMedia ansvar för Butiken omfattar således inte fel eller skada som beror på Kundens felaktiga användning av Butiken eller något annat förhållanden som IsbergMedia inte uttryckligen ansvarar för.
För att få åberopa att Butiken är felaktig ska Kunden skriftligen anmäla felet till IsbergMedia inom 30 dagar räknat från leveransdagen. Kunden förlorar rätten att göra felet gällande om Kunden reklamerar felet för sent.
IsbergMedia ansvarar endast för fel som förelåg vid leveransen av Butiken och som visar sig inom 30 dagar räknat från leveransdagen.

Avhjälpande av fel
Efter att IsbergMedia mottagit reklamation i enlighet med punkt 5.2 ovan och förutsatt att IsbergMedia godkänner reklamationen, skall IsbergMedia äga rätt att, efter eget val, häva köpet av Butiken och ersätta Kunden med ett belopp motsvarande den köpeskilling som Kunden erlagt, eller att åtgärda felaktigheten.

IsbergMedias ansvar för fel och brister i den levererade Butiken är begränsat till vad som ovan angivits. Vid fel eller brist i vara äger Kunden inte göra gällande andra påföljder än de som angivits ovan.

Skadestånd

Kunden har inte rätt till, och IsbergMedia är inte i något fall skyldig att betala, ersättning för direkt eller indirekt skada (såsom utebliven vinst, vinstbortfall eller annan följdskada skada).

Garanti avseende omsättning

IsbergMedia lämnar Kunden en omsättningsgaranti avseende Butiken innebärande att IsbergMedia till Kunden ska erlägga ett belopp motsvarande köpeskillingen för den inköpta Butiken för det fall Kundens Butik inte, efter att ha genomfört stegen i punkterna 8.2.1 – 8.2.3 nedan, har minst sålt för minst 12 000 kr inklusive moms.
Garantin enligt punkt 8.1 ovan gäller således enbart under följande förutsättningar:

Efter att Kunden fått tillgång till Butiken ska Kunden köpa annonsering på Facebook för minst 3 000 kronor inklusive moms. För det fall Kunden inte sålt för minst 6 000 kronor inklusive moms efter leveransen av Butiken och det första annonsköpet får Kunden tillgång till en e-kurs via EcomViking som tillhandahålls av IsbergMedia (”E-kursen”). Kunden måste dock, oavsett omsättning, utnyttja denna del av garantin inom 14 dagar räknat från leveransdagen.
Kunden är skyldig att ta del av den E-kurs som tillhandahålls av IsbergMedia för att därigenom erhålla kunskaper om exempelvis hur Kunden ska välja produkter att sälja i Butiken, hur Kunden ska skriva produktbeskrivningar som konverterar. För att visa att Kunden har deltagit i E-kursen måste Kunden, skriva en kort sammanfattning om varje kapitel i E-kursen, vilken på begäran av IsbergMedia ska uppvisas för IsbergMedia.
När Kunden genomfört E-kursen förbinder Kunden sig att starta annonseringen av Butiken och köpa ytterligare Facebook-annonser för minst 3 000 kronor inklusive moms. För det fall Kunden inte sålt för minst 6 000 kronor inklusive moms efter tillgången till E-kursen och det andra annonsköpet har Kunden möjlighet att utnyttja garantin. Kundens möjlighet att utnyttja garantin förutsätter att Kunden, oavsett omsättning, utnyttjar garantin inom 14 dagar från det att Kunden fått tillgång till E-kursen.

Garantin och Kundens rätt till kompensation gäller således endast under förutsättning att Kundens Butik inte har sålt för minst 12 000 kr inklusive moms trots att 1) Kunden köpt Facebook-annonser för totalt 6 000 kronor inklusive moms, 2) Kunden har deltagit i E-kursen, 3) att Kunden använder sig av den annonstext och annonsvideo som tillhandahållits av IsbergMedia, samt 4) att Kunden väljer att utnyttja garantin inom ovan nämnda tidsfrister. Kunden har dock inte rätt att utnyttja garantin, oavsett om Kunden sålt för under 12 000 kronor inklusive moms totalt, för det fall Kunden 1) säljer för över 6 000 kronor inklusive moms vid det första annonstillfället, eller 2) säljer för under 6 000 kronor inklusive moms vid det första annonstillfället men därefter säljer för över 6 000 kronor inklusive moms vid det andra annonstillfället.
Till förtydligande, Kunden har trots att kompensation erlagts från IsbergMedia enligt ovan rätt att behålla Butiken och allt material som har tillhandahållits av IsbergMedia.
Utöver de garantier som lämnats ovan och i IsbergMedias allmänna villkor, ger IsbergMedia inga om helst garantier, vare sig uttryckliga, underförstådda eller lagstadgade, avseende Butiken.

Kundens Skyldigheter

Utöver de skyldigheter avseende Kundens användning av Butiken som framgår av IsbergMedias allmänna villkor, är Kunden skyldig att tillse att personer som handlar produkter från Kundens Butik kan använda sig av Klarna vid köp i Butiken.

Ansvarsbegränsning

IsbergMedia har inte något ansvar utöver vad som följer av Avtalet och IsbergMedias allmänna villkor, Kunden har inte heller rätt till några andra påföljder på grund av IsbergMedias avtalsbrott än vad som följer av Avtalet eller IsbergMedias allmänna villkor.

Kontaktuppgifter

IsbergMedias kontaktuppgifter:
Telefonnummer: [0707509436]
E-post: [philip@isbergmedia.com]
Adress: [Rubanksgatan 6]

Klagomål

Om du har några klagomål avseende din beställning ber vi dig att i första hand kontakta oss på följande adress: [philip@isbergmedia.com]

Tillämplig lag och tvister

Svensk lag ska tillämpas på Avtalet. Vid eventuella tvister som uppstår med anledning av avtalet ska tvistlösningsklausulen i IsbergMedias allmänna villkor tillämpas.

Dold text

Webbplatsen i Köpavtalet har inte ens "Allmänna villkor" kvar och det syns tydligt att det bara är en Shopify-sida i grunden. Och i vilken utsträckning kan man ens säga att en "färdigbyggd butik" är "skräddarsydd utifrån kundens önskemål med personlig prägel" egentligen?

Dessutom ser jag att webbplatsen samlar e-postadresser utan någon information om GDPR. Så kan man anmäla webbplatsen till IMY.se då? Eller blir det lite överdrivet?

Han har varit hos banken som säger att det hela måste ses som bedrägeriförsök med polisanmälan innan de ska kunna göra något först. Så just nu försöker vi samla ihop bevisföring som kan bygga upp en bild till uppsåt av vilseledande marknadsföring, bedrägeriförsök eller något annat "polisanmälan-värdigt".

Igår fick han länken där han ska acceptera äganderätten till Shopify-butiken men han har såklart inte klickat på länken eller avböjt det ännu. Han vill liksom inte ta ställning utan göra 100% anspråk på sin ångerrätt som han gjorde redan dagen efter impulsköpet.

Idag ska vi ned och träffa en Konsumentvägledare och se hur de tolkar våra insamlade bevis för att se om det går att misstänka något "polisanmäl-värdigt" så att banken får befogenheter att fixa tillbaka hans pengar.

Han har ringt och mejlat influencern men inget svar. Han har berättat att han sett på influencerns Instagramkonto att andra sagt öppet att de försökt fått tag på honom men utan respons.

Jag undrar hur Sweclockers-communityt tolkar det hela!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

En fråga bara, har din vän genomfört någon betalning ännu?
Har din vän gjort köpet som privatperson eller som företagare i någon form?

Om man ber om en skräddarsydd tjänst kan han rimligtvis inte göra anspråk på mer än det arbetet som han hunnit utföra fram till din vän uttryckte ånger. Jag har svårt att se vad som skulle vara skräddarsytt om din vän inte har lämnat någon typ av beskrivning eller önskemål heller. Men eventuellt lutar detta mot att det han köpt mer är en tjänst än en vara, och då är det inte riktigt samma regelverk som konsumentköplagen vad jag vet.

Min förhoppning är att någon klokare och mer påläst än jag svarar i tråden.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Hej! Jag såg att Sweclockers har en kategori för konsumenträtt så jag tänkte att jag tar chansen här!

Det är så att en mycket god vän till mig impulsköpte en "färdigbyggd butik" (mer om det snart) för 8997 :- efter han sett en reklamfilm på Instagram från en influencer. Denna reklamfilm finns inte kvar längre. Med "färdigbyggd butik" menas egentligen en Shopify-butik där äganderätten överförs och accepteras via mejl där färdiginlagda annonstexter och produkter finns.

Min vän gjorde impulsköpet förra fredagen och lördagen - dagen efter - gjorde han anspråk på ångerrätt som ska gälla vid distansavtal. Men då påstår denna "influencer" via mejl att det ej gäller för att "det är skräddarsydd produkt".

Jag läser här: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-... att skräddarsydd är utifrån kundens önskemål. Min goda vän fick aldrig ge någon "input" om hur webbutiken skulle se ut och/eller fungera som.

Han och jag upptäckte även under längre undersökning att det tillkommer krav på att skapa och betala för en betalplan på Shopify för att ens kunna överta äganderätten av den "skräddarsydda färdigbyggda butiken".

Här är Köpavtalet som skickades - troligen automatiserat - direkt till honom efter impulsköpet (ja, det är felnumrerat när det skickades till honom):

Detta köpeavtal (”Avtalet”) har denna dag träffats
MELLAN:

IsbergMedia AB, org.nr 559222–5881, Rubanksgatan 6, 74171 Knivsta, Sverige (”IsbergMedia”); och

Kunden (nedan “Kunden”).

Bakgrund

IsbergMedia bygger och tillhandahåller mot ersättning s.k. Shopify-butiker till kunder (”Butiken”).
I samband med att Kunden gör en beställning av en Butik på IsbergMedias hemsida, [www.philipisberg.com] (”Hemsidan”), har Parterna ingått detta Avtal.
Utöver vad som anges i detta Avtal gäller för köpet av Butiken, även IsbergMedias vid var tidpunkt gällande allmänna villkor.

Pris och betalning

Priset för Butiken är det pris som angivits på Hemsidan.
Kunden ska erlägga betalning för Butiken i enlighet med IsbergMedias instruktioner.

Leverans

Leverans av Butiken ska ske inom 14 dagar från av Kunden erlagd betalning.
När Butiken är färdig för leverans kommer Kunden till den av Kunden angivna e-postadressen att erhålla en förfrågan från Shopify om att ta över den aktuella Butiken.
Om IsbergMedia befarar att leveransen av Butiken kommer att bli försenad, oberoende av orsak, ska IsbergMedia inom skälig tid meddela Kunden om detta samt ange beräknad ny leveransdag.
Kunden är ansvarig för att den e-postadress som uppgivits i samband med beställningen är korrekt. Kunden förbinder sig vidare att acceptera förfrågan från Shopify att ta över den ifrågavarande Butik inom den av Shopify angivna tidsfristen.

Force majeure
IsbergMedia har rätt att skjuta upp fullgörandet av sina förpliktelser och är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra sina förpliktelser enligt Avtalet, om fullgörelsen hindras, om fullgörelsen försvåras eller om fullgörelse, enligt IsbergMedia, blir orimligt fördyrad av en omständighet som ligger utanför IsbergMedias kontroll och som IsbergMedia varken kunde eller skäligen borde ha förutsett vid tidpunkten för Avtalets ingående. Sådan omständighet (”Force majeure”) kan t.ex. utgöras av krig eller krigsliknande tillstånd, inbördeskrig, mobilisering eller militärinkallelse av motsvarande omfattning, uppror och upplopp, terrorism, sabotage, eldsvåda, översvämning, naturkatastrof, epidemi, pandemi, avbrott i allmänna kommunikationer, avbrott i den allmänna energiförsörjningen, strejk, lockout eller annan generell eller lokal arbetskonflikt (även om IsbergMedia själv är part i konflikten), rekvisition, beslag, myndighetsbeslut, handels-, betalnings- eller valutarestriktioner, eller därmed jämställd omständighet. Detsamma gäller om Force majeure föreligger för IsbergMedias underleverantör eller annan som IsbergMedia engagerat.

IsbergMedia ska meddela Kunden om det finns risk för att förpliktelse inte kan fullgöras eller blir fördröjd på grund av Force majeure.

Ansvar för fel

Butiken ska uppfylla de produktspecifikationer som följer av skriftliga produktbeskrivningar och annan produktinformation som tillhandahållits av IsbergMedia. IsbergMedia ansvar för Butiken omfattar således inte fel eller skada som beror på Kundens felaktiga användning av Butiken eller något annat förhållanden som IsbergMedia inte uttryckligen ansvarar för.
För att få åberopa att Butiken är felaktig ska Kunden skriftligen anmäla felet till IsbergMedia inom 30 dagar räknat från leveransdagen. Kunden förlorar rätten att göra felet gällande om Kunden reklamerar felet för sent.
IsbergMedia ansvarar endast för fel som förelåg vid leveransen av Butiken och som visar sig inom 30 dagar räknat från leveransdagen.

Avhjälpande av fel
Efter att IsbergMedia mottagit reklamation i enlighet med punkt 5.2 ovan och förutsatt att IsbergMedia godkänner reklamationen, skall IsbergMedia äga rätt att, efter eget val, häva köpet av Butiken och ersätta Kunden med ett belopp motsvarande den köpeskilling som Kunden erlagt, eller att åtgärda felaktigheten.

IsbergMedias ansvar för fel och brister i den levererade Butiken är begränsat till vad som ovan angivits. Vid fel eller brist i vara äger Kunden inte göra gällande andra påföljder än de som angivits ovan.

Skadestånd

Kunden har inte rätt till, och IsbergMedia är inte i något fall skyldig att betala, ersättning för direkt eller indirekt skada (såsom utebliven vinst, vinstbortfall eller annan följdskada skada).

Garanti avseende omsättning

IsbergMedia lämnar Kunden en omsättningsgaranti avseende Butiken innebärande att IsbergMedia till Kunden ska erlägga ett belopp motsvarande köpeskillingen för den inköpta Butiken för det fall Kundens Butik inte, efter att ha genomfört stegen i punkterna 8.2.1 – 8.2.3 nedan, har minst sålt för minst 12 000 kr inklusive moms.
Garantin enligt punkt 8.1 ovan gäller således enbart under följande förutsättningar:

Efter att Kunden fått tillgång till Butiken ska Kunden köpa annonsering på Facebook för minst 3 000 kronor inklusive moms. För det fall Kunden inte sålt för minst 6 000 kronor inklusive moms efter leveransen av Butiken och det första annonsköpet får Kunden tillgång till en e-kurs via EcomViking som tillhandahålls av IsbergMedia (”E-kursen”). Kunden måste dock, oavsett omsättning, utnyttja denna del av garantin inom 14 dagar räknat från leveransdagen.
Kunden är skyldig att ta del av den E-kurs som tillhandahålls av IsbergMedia för att därigenom erhålla kunskaper om exempelvis hur Kunden ska välja produkter att sälja i Butiken, hur Kunden ska skriva produktbeskrivningar som konverterar. För att visa att Kunden har deltagit i E-kursen måste Kunden, skriva en kort sammanfattning om varje kapitel i E-kursen, vilken på begäran av IsbergMedia ska uppvisas för IsbergMedia.
När Kunden genomfört E-kursen förbinder Kunden sig att starta annonseringen av Butiken och köpa ytterligare Facebook-annonser för minst 3 000 kronor inklusive moms. För det fall Kunden inte sålt för minst 6 000 kronor inklusive moms efter tillgången till E-kursen och det andra annonsköpet har Kunden möjlighet att utnyttja garantin. Kundens möjlighet att utnyttja garantin förutsätter att Kunden, oavsett omsättning, utnyttjar garantin inom 14 dagar från det att Kunden fått tillgång till E-kursen.

Garantin och Kundens rätt till kompensation gäller således endast under förutsättning att Kundens Butik inte har sålt för minst 12 000 kr inklusive moms trots att 1) Kunden köpt Facebook-annonser för totalt 6 000 kronor inklusive moms, 2) Kunden har deltagit i E-kursen, 3) att Kunden använder sig av den annonstext och annonsvideo som tillhandahållits av IsbergMedia, samt 4) att Kunden väljer att utnyttja garantin inom ovan nämnda tidsfrister. Kunden har dock inte rätt att utnyttja garantin, oavsett om Kunden sålt för under 12 000 kronor inklusive moms totalt, för det fall Kunden 1) säljer för över 6 000 kronor inklusive moms vid det första annonstillfället, eller 2) säljer för under 6 000 kronor inklusive moms vid det första annonstillfället men därefter säljer för över 6 000 kronor inklusive moms vid det andra annonstillfället.
Till förtydligande, Kunden har trots att kompensation erlagts från IsbergMedia enligt ovan rätt att behålla Butiken och allt material som har tillhandahållits av IsbergMedia.
Utöver de garantier som lämnats ovan och i IsbergMedias allmänna villkor, ger IsbergMedia inga om helst garantier, vare sig uttryckliga, underförstådda eller lagstadgade, avseende Butiken.

Kundens Skyldigheter

Utöver de skyldigheter avseende Kundens användning av Butiken som framgår av IsbergMedias allmänna villkor, är Kunden skyldig att tillse att personer som handlar produkter från Kundens Butik kan använda sig av Klarna vid köp i Butiken.

Ansvarsbegränsning

IsbergMedia har inte något ansvar utöver vad som följer av Avtalet och IsbergMedias allmänna villkor, Kunden har inte heller rätt till några andra påföljder på grund av IsbergMedias avtalsbrott än vad som följer av Avtalet eller IsbergMedias allmänna villkor.

Kontaktuppgifter

IsbergMedias kontaktuppgifter:
Telefonnummer: [0707509436]
E-post: [philip@isbergmedia.com]
Adress: [Rubanksgatan 6]

Klagomål

Om du har några klagomål avseende din beställning ber vi dig att i första hand kontakta oss på följande adress: [philip@isbergmedia.com]

Tillämplig lag och tvister

Svensk lag ska tillämpas på Avtalet. Vid eventuella tvister som uppstår med anledning av avtalet ska tvistlösningsklausulen i IsbergMedias allmänna villkor tillämpas.

Dold text

Webbplatsen i Köpavtalet har inte ens "Allmänna villkor" kvar och det syns tydligt att det bara är en Shopify-sida i grunden. Och i vilken utsträckning kan man ens säga att en "färdigbyggd butik" är "skräddarsydd utifrån kundens önskemål med personlig prägel" egentligen?

Dessutom ser jag att webbplatsen samlar e-postadresser utan någon information om GDPR. Så kan man anmäla webbplatsen till IMY.se då? Eller blir det lite överdrivet?

Han har varit hos banken som säger att det hela måste ses som bedrägeriförsök med polisanmälan innan de ska kunna göra något först. Så just nu försöker vi samla ihop bevisföring som kan bygga upp en bild till uppsåt av vilseledande marknadsföring, bedrägeriförsök eller något annat "polisanmälan-värdigt".

Igår fick han länken där han ska acceptera äganderätten till Shopify-butiken men han har såklart inte klickat på länken eller avböjt det ännu. Han vill liksom inte ta ställning utan göra 100% anspråk på sin ångerrätt som han gjorde redan dagen efter impulsköpet.

Idag ska vi ned och träffa en Konsumentvägledare och se hur de tolkar våra insamlade bevis för att se om det går att misstänka något "polisanmäl-värdigt" så att banken får befogenheter att fixa tillbaka hans pengar.

Han har ringt och mejlat influencern men inget svar. Han har berättat att han sett på influencerns Instagramkonto att andra sagt öppet att de försökt fått tag på honom men utan respons.

Jag undrar hur Sweclockers-communityt tolkar det hela!

Mvh,
WKL.

Har han blivit informerad om ångerrätt eller frånträdelse av ångerrätten? Annars faller det på detta.
Har han blivit informerad på något sätt så byggs ju produkten vid köpeförfrågan. Iom den inte finns innan köpförfrågan så blir det ju en "byggs på begäran" även om den kanske inte tar så mycket input från användaren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Den här Philip Isberg ser vid en sökning lova guld och gröna skogar om "garanti" om att man kommer att tjäna 50 000 i månaden inom 6 månader. Att han skulle vara miljonär och om man går samma "utbildning" så kommer man också att bli det. Stinker MLM (dvs pyramidspel) om det hela.
Han lutar sig nog på detta i konsumentlagen om när ånger inte gäller

Citat:

"Varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel, till exempel familjefoton."

i sitt svar.
Med tanke på att din polare inte har fått vara med och ge sina önskemål, dvs att det är specialtillverkat för honom utan förmodligen en standardmall, så lär det inte hålla ifall han dras till domstol.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound
OS: Bazzite

Permalänk

@Jaevel Ja, han betalade i fredags och gjorde sedan ångerrättsanspråk lördagen efter. Han var hos banken i förrgår som sa att de bara kan göra något om det hela kan tolkas (och polisanmälan först finns) som försök till bedrägeri. I det kvitto som finns så står det bara "Färdigbyggd butik - 8997 kr". Då säljsidan inte finns kvar så måste WaybackMachine användas för att se vad som möjligen "accepterades". Polaren är dock mentalt förberedd på att han har förlorat 9000 kr för gott.

Skrivet av Hakinger:

Den här Philip Isberg ser vid en sökning lova guld och gröna skogar om "garanti" om att man kommer att tjäna 50 000 i månaden inom 6 månader. Att han skulle vara miljonär och om man går samma "utbildning" så kommer man också att bli det. Stinker MLM (dvs pyramidspel) om det hela.
Han lutar sig nog på detta i konsumentlagen om när ånger inte gäller i sitt svar.
Med tanke på att din polare inte har fått vara med och ge sina önskemål, dvs att det är specialtillverkat för honom utan förmodligen en standardmall, så lär det inte hålla ifall han dras till domstol.

Jag får också känslan av att det stinker MLM med amerikansk marknadsföringssed och att andra ska vara "försökskanin" åt snubben på Shopify då köparna får stå för annonseringen av produkterna utöver "den färdigbyggda butiken".

Att anmäla till ARN tar upp till 6 månader om ens fallet tas upp om jag förstått rätt? ARN lär väl prioritera fall om de får in liknande förfrågningar från vad som verkar vara samma "företag"? Det går också att anmäla till Konsumentverket men vet ej hur det skulle skilja sig från ARN?

Om jag minns händelseförloppet korrekt så var det: betala direkt, sedan få "bekräftelse" med "Köpavtalet". Men då säljsidan inte finns kvar längre så behöver man kolla med WaybackMachine om polaren hade kryssat i att acceptera "allmänna villkor" (vilket inte finns på webbplatsen som avser "Hemsida" under Köpavtalet) och Köpavtalet.

Det tråkiga i det hela är ju att det är dyrare att dra det hela till domstol än att bara bita i det sura & dyra äpplet.

Jag hade hoppats på att ARN skulle kunna se den lilla detaljen att det hela är högst troligen en standardmall och inte "med personlig prägel" så att de väljer att fälla fanskapet och att det skickar en tydlig signal till andra svenska "Get Rich Gurus"-wannabies där ute.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Betala inte eller gör kortreklamation, kan inte se hur det skulle gå till förenklat tvistemål och det är liten risk om det så gör.

Förmodligen går det inte att visa att din vän ens ingått avtalet.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Betala inte eller gör kortreklamation, kan inte se hur det skulle gå till förenklat tvistemål och det är liten risk om det så gör.

Förmodligen går det inte att visa att din vän ens ingått avtalet.

Nu ska vi ned och träffa en Konsumentvägledare med de data som finns. Som jag förstått det så kom Köpavtalet som en del av "kvitto" efter betalningen (allt via mejl). Så dessvärre har vännen redan tyvärr betalat fanskapet. Banken kan bara göra något om det går att visa på någon form av ekobrott.

Frågan är om Köpavtal som skickas efter köp räknas som att man "godkänt/skrivit på" avtalet? Eller om det hela räknas som "köpt grisen i säcken"-fall?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Nu ska vi ned och träffa en Konsumentvägledare med de data som finns. Som jag förstått det så kom Köpavtalet som en del av "kvitto" efter betalningen (allt via mejl). Så dessvärre har vännen redan tyvärr betalat fanskapet. Banken kan bara göra något om det går att visa på någon form av ekobrott.

Frågan är om Köpavtal som skickas efter köp räknas som att man "godkänt/skrivit på" avtalet? Eller om det hela räknas som "köpt grisen i säcken"-fall?

Mvh,
WKL.

Banköverföring?

Tar din kompis del av det som konsument så måste ångerrätt förhandlas bort, det räcker inte att det står i någon bekräftelse efter betalning.

Säg att någon ordnar en kurs om djurhållning på nätet, de som betalar för kursen har då 14 dagars ångerrätt. Ångerrätt har redan åberopas låter det som.

Krävs ingen advokat för att stämma i FT-mål.

Edit: Ser ut som han bara har kortbetalning, så fyll i motsvarande "Jag har avbokat vara/tjänst men ändå blivit debiterad. Bifoga kopia på uppsägning/beskriv uppsägningsförsök." på kortreklamationen så går det nog igenom. Ånger ska skickas till support@philipisberg.se enligt allmänna villkor.

Permalänk

Jag tror TS polare kommer få det TS polare har beställt.
Att TS polare sedan beställde skit är en helt annan fråga.

Ångerrätten finns det såklart undantag i, men skräddarskydda saker gäller ej ångerrätten på. Och det är logisk om att har någon börjat göra arbete så är det arbetstid.
En seriös aktör kan dock säga att du avbeställde så tidigt så jag han ändå inte påbörja jobbet. En mindre seriös skiter fullständigt i om den påbörjade jobbet eller inte.

*edit*
Det TS polare kommer få är garanterat något som förenklat är en ctrl+C från en färdig mall till Ctrl + V till en plats för TS polare.
Sedan några replace på olika saker som titel + namn.
Det dyra för den som säljer är att ta fram grundmaterialet + reklam och få köpare. När köpare väl har beställt så är det mycket vinst. Och då vill den som säljer ej att någon avbokar.
Det är många som säljer produkter på samma sätt, de flesta här har garanterat mängder med spel på sin dator som är identiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Den här Philip Isberg ser vid en sökning lova guld och gröna skogar om "garanti" om att man kommer att tjäna 50 000 i månaden inom 6 månader. Att han skulle vara miljonär och om man går samma "utbildning" så kommer man också att bli det. Stinker MLM (dvs pyramidspel) om det hela.

Han har varit med i SR:s program Plånboken om dropshipping:
https://sverigesradio.se/artikel/dropshipping-allt-vanligare-...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

@Jaevel Ja, han betalade i fredags och gjorde sedan ångerrättsanspråk lördagen efter. Han var hos banken i förrgår som sa att de bara kan göra något om det hela kan tolkas (och polisanmälan först finns) som försök till bedrägeri. I det kvitto som finns så står det bara "Färdigbyggd butik - 8997 kr". Då säljsidan inte finns kvar så måste WaybackMachine användas för att se vad som möjligen "accepterades". Polaren är dock mentalt förberedd på att han har förlorat 9000 kr för gott.

Jag får också känslan av att det stinker MLM med amerikansk marknadsföringssed och att andra ska vara "försökskanin" åt snubben på Shopify då köparna får stå för annonseringen av produkterna utöver "den färdigbyggda butiken".

Att anmäla till ARN tar upp till 6 månader om ens fallet tas upp om jag förstått rätt? ARN lär väl prioritera fall om de får in liknande förfrågningar från vad som verkar vara samma "företag"? Det går också att anmäla till Konsumentverket men vet ej hur det skulle skilja sig från ARN?

Om jag minns händelseförloppet korrekt så var det: betala direkt, sedan få "bekräftelse" med "Köpavtalet". Men då säljsidan inte finns kvar längre så behöver man kolla med WaybackMachine om polaren hade kryssat i att acceptera "allmänna villkor" (vilket inte finns på webbplatsen som avser "Hemsida" under Köpavtalet) och Köpavtalet.

Det tråkiga i det hela är ju att det är dyrare att dra det hela till domstol än att bara bita i det sura & dyra äpplet.

Jag hade hoppats på att ARN skulle kunna se den lilla detaljen att det hela är högst troligen en standardmall och inte "med personlig prägel" så att de väljer att fälla fanskapet och att det skickar en tydlig signal till andra svenska "Get Rich Gurus"-wannabies där ute.

Mvh,
WKL.

ARN har inga juridiska krafter utan kan bara komma med utlåtanden.
Det kan dock vara indikativt att det är en skojare och att det finns en chans om man tar det vidare till småmål.

Jag tror fortsatt det är vettigt att kolla att han har blivit informerad om ångerrätten eller ej innan ingånget köpavtal:

"Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Du behöver då informera konsumenten om detta. "

Konsumenten har enligt lagen 14 dagar på sig att ångra sitt köp och det är din skyldighet att informera om detta. Ångerfristen börjar dagen då konsumenten tagit emot varan. Om det är en tjänst börjar ångerfristen dagen då avtalet har ingåtts. Den dag som ångerfristen börjar räknas inte in när man beräknar ångerfristen. Det innebär att dagen efter är dag ett i ångerfristen.

Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag.

Om du inte ger konsumenten rätt information om ångerrätten har konsumenten upp till ett år från den ursprungliga ångerfristen på sig att ångra köpet.

Källa: Konsumentverket

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror TS polare kommer få det TS polare har beställt.
Att TS polare sedan beställde skit är en helt annan fråga.

Ångerrätten finns det såklart undantag i, men skräddarskydda saker gäller ej ångerrätten på. Och det är logisk om att har någon börjat göra arbete så är det arbetstid.
En seriös aktör kan dock säga att du avbeställde så tidigt så jag han ändå inte påbörja jobbet. En mindre seriös skiter fullständigt i om den påbörjade jobbet eller inte.

Behöver inte vara så mycket för att vara "tillverkad på beställning". T ex produkter som inte finns i lager utan byggs på beställning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Nu har vi varit hos Konsumentvägledare där rekommendationen blev att meddela "företaget"/influencern om att ARN kommer kontaktas inom 30 dagar från och med 29 april 2023 när ångerrätten först åberopades så tillvida inte "företaget"/influencern hunnit återbetala innan. "Företaget"/influencern kommer också meddelas om att denne bara kan föra kommunikation via e-postadress och ej telefon.

Konsumentvägledaren tolkade "Köpavtalet" som smått svårförståeligt och att då ångerrätten gjordes redan en dag efter impulsköpet så bör det gälla. I och med att Shopify används som plattform för att "skapa" en "färdigbyggd butik" så kan det troligen inte klassas som "med personlig prägel" eftersom Shopifys egna verktyg kommer att användas. Och jag tippar på att "företaget"/influencern är för lat för att lägga ned tid på att snickra om en tillräcklig unik "butik" med "personlig prägel".

Men allt detta får ARN avgöra först om 30 dagar när det skickas först då om inte otroligt nog pengarna har kommit tillbaka till sin rätta ägare. Förhoppningsvis kommer ARN bedöma "Köpavtalet" som "oseriöst" och möjligen "vilseledande för den genomsnittlige konsumenten" så att det döms till min väns fördel.

Igår fick vännen följande inbjudningslänk till att "överta" som butiksägare hos Shopify genom att klicka på "Get started":

Han har INTE gjort detta så det är lugnt. Det går att spåra token i länkarna. Han har inte heller declinat utan helt enkelt bara struntat i mejlet. Det blir automatiskt declinat eller åtminstone "ogiltighetsförklarat" efter 7 dagar från Shopifys sida.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Avstängd

Vad är det som ska säljas i butiken? Jag förstår ingenting helt ärligt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vad är det som ska säljas i butiken? Jag förstår ingenting helt ärligt.

Mest troligt så säljer den som säljer shopify-sidan sina egna produkter genom den butik som TS kompis och andra uppmanas köpa. Säljaren för då över en stor del av risken till köparen.

Är min egna gissning, men låter rimligt. Även kurser och annat lär han få åtminstone payback på. Jämför med "Better Globe" eller vad det hette / heter som "rika tillsammans" gjorde reklam för, drevs av en norsk bedragare.

Permalänk
Medlem

Varför inte kortreklamation?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Varför inte kortreklamation?

Tänker du hos banken som utfärdat kortet eller själva korttillverkaren (VISA/Mastercard)?

Vad brukar man ange för orsak då vid kortreklamation? Företag vägrar följa ångerrättslagen?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Avstängd

Det viktiga här, enligt min tolkning som lekman, är ifall din vän ingick avtalet som företagare eller privatperson, företag har ingen ångerrätt generellt nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Tänker du hos banken som utfärdat kortet eller själva korttillverkaren (VISA/Mastercard)?

Vad brukar man ange för orsak då vid kortreklamation? Företag vägrar följa ångerrättslagen?

Mvh,
WKL.

Görs alltid hos kortutgivaren. Man kan förklara med egna ord på blanketten/internetbanken.

Betalningen backas om det godkänns, så banken förlorar inget på att vara tillmötesgående och följa rutiner för korttypen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det viktiga här, enligt min tolkning som lekman, är ifall din vän ingick avtalet som företagare eller privatperson, företag har ingen ångerrätt generellt nämligen.

Riktar sig till de som inte har näringsverksamhet. De allmänna villkoren försöker säga att ångerrätt inte gäller, men ångerrätt gäller kurser så det är inte kommunicerat på ett tydligt sätt.

Permalänk

Förhoppningsvis goda nyheter (svar från snubben idag, redan 10-15 minuter efter vi mejlat honom):

Idag hjälpte jag vännen att skriva mejl till olika e-postadresser funna förknippade med snubben. Innan namnsignering skrev jag:
"Du väljer själv hur mycket du vill skada
ditt varumärke och rykte helt i onödan."

Möjligen lite "bajsnödigt". Men det innehöll info om att ARN genomförs om 30 dagar om ingen återbetalning har skett, samt en publicering på TrustPilot samt e-postmeddelande till TrustPilot om situationen, varav infon ovan innan namnsigneringen.

Hur kan konsumenträttigheter (ARN+TrustPilot-recension) anses vara "hot"? 🤔

I bästa fall är det hela över då om tidigast 7 arbetsdagar från och med idag. Annars bör väl "löftet" kunna användas som gott underlag till kortreklamationen och/eller polisanmälan+bankbesök för att få tillbaka pengarna?

Vännen impulsköpte i form av privatperson från företag."Tillgången" som snubben pratar om skedde några dagar efter åberopandet på ångerrätten. Impulsköp: fredag, ångerrättsmejl: lördag, "tillgång till": tisdag, tror jag.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Annars bör väl "löftet" kunna användas som gott underlag till kortreklamationen och/eller polisanmälan+bankbesök för att få tillbaka pengarna?

Ja skulle jag säga, kommer det inte tillbaka gör en reklamation.

Permalänk
Medlem

"Men jag är inte här för att driva in pengar. Jag är här för att hjälpa människor komma igång med ehandel."
Vad snäll han verkar vara.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Känns lite som en luring där han säger pengar tillbaka, men vårt system kan inte stoppa att du får nya promptar att ta över din butik. Verkligen? Låter som att han hoppas att din kompis ska acceptera att ta emot butiken av ren nyfikenhet när han blivit glad över "kommande tillbakabetalning". Lite som för att kika vad killen egentligen gjort. Och i det läget är han ju fast helt.
Eller så är jag bara cynisk, men influencern i fråga ger jag inte ett jota för.

Permalänk
Medlem

Nu hoppas jag att han lärt sig en läxa också, att lyssna på en "influencer" känns som att ta investeringstipps av en heroinist. 🤷‍♂️

Permalänk
Skrivet av gonace:

Nu hoppas jag att han lärt sig en läxa också, att lyssna på en "influencer" känns som att ta investeringstipps av en heroinist. 🤷‍♂️

Om jag minns rätt så hade han frågat den så kallade "Ekonomigurun" (jag vet, löjligt namn) på Instagram om den andra "influencern" var seriös eller inte. Enligt "Ekonomigurun" så var den det. När jag kollar upp den "gurun" så ger det också "Get Rich Quick"-vibbar.

Dessa typer brukar ju "hänga med varann" då deras följare är den andres potentiella "nya lättlurade offer".

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Om jag minns rätt så hade han frågat den så kallade "Ekonomigurun" (jag vet, löjligt namn) på Instagram om den andra "influencern" var seriös eller inte. Enligt "Ekonomigurun" så var den det. När jag kollar upp den "gurun" så ger det också "Get Rich Quick"-vibbar.

Dessa typer brukar ju "hänga med varann" då deras följare är den andres potentiella "nya lättlurade offer".

Mvh,
WKL.

Instagram finans är helt nedlusat med skräp, sannolikt står samma person bakom flera av kontona.

Permalänk
Medlem

"Tyvärr frånskrev du dig ångerrätten i samband med köp"

Tror inte han känner till att man inte kan avtala bort denna, alternativt försöker han bara bullshitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

"Tyvärr frånskrev du dig ångerrätten i samband med köp"

Tror inte han känner till att man inte kan avtala bort denna, alternativt försöker han bara bullshitta.

Den gäller inte alltid, tex vid skräddarsydda kläder eller andra specialbeställda varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Den gäller inte alltid, tex vid skräddarsydda kläder eller andra specialbeställda varor.

Jag vet det, men han påstår ju att hans avtal gör ångerrätten ogiltig vilket inte stämmer.

Permalänk

Förhoppningsvis ännu godare nyheter: Idag berättade vännen att han fått återbetalningskvitto via mejl så nu finns det ytterligare underlag för lovade återbetalda pengar vilket kan användas - vid kortreklamation - om pengarna inte dyker upp inom 7-10 arbetsdagar som utlovat i tidigare mejl.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"