Felsökning POE injector strömförsörjning ger långsamt Wifi

Permalänk
Medlem

Felsökning POE injector strömförsörjning ger långsamt Wifi

Har ett lite knepigt fel som jag tror har uppkommit nu på senare tid. Har en Ubiquiti AP som drivs av en TP-link POE injector som heter TL-POE150S. Denna ser ut att kunna driva AP'n normalt men med jämna mellanrum börjar AP'n bete sig märkligt. Klienter tappar IP och har svårt att få tillbaka en IP. Gör man ett speed test så är hastigheten väldigt svajig och går ner mot 1,5 mbit trots att AP'n får stabila 250 mbit enligt mätning på tråden. Precis som om något störde radiobiten kraftigt. Har felsökt och provat starta om AP'n via mjukvaran utan resultat. Men när jag drog ur strömförsörjningen ur POE-injectorn och satte tillbaka funkade allt igen! Det verkar alltså vara något med strömförsörjningen som får AP'n att bete sig konstigt. Är det något jag missat här eller ska inte denna injectorn klara försörja en Ubiquiti AP? Modellen på AP är U6_lite. Läge att reklamera injectorn som är 3 månader?

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid testa med en annan, men jag vet inte om det är den slutsatsen jag skulle ha dragit. Snarare att APn behövde vara strömlös och att en mjuk omstart inte räckte.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Appropå strömförsörjning. Här är specen på båda. Kanske något där?

TL-POE150S:
15.4W (Max. 48VDC)

U6 Lite: Supported voltage range: 44-57V DC
Max. power consumption 13.5W

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Precis, det verkar alltså vara hårdvarurelaterat eftersom en mjukomstart inte räckte. Men det knepiga var att man inte behövde göra själva nätaggregatet strömlöst utan det räckte med att rycka sladden vid injektorn. Så själva nätagget verkar inte bråka. Mäter 49 volt obelastad men det kan ju vara annat under driften förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Appropå strömförsörjning. Här är specen på båda. Kanske något där?

TL-POE150S:
15.4W (Max. 48VDC)

U6 Lite: Supported voltage range: 44-57V DC
Max. power consumption 13.5W

Både AP och injector ska ju stödja standarden 802.3af och då tycker man ju det ska räcka?

"IEEE 802.3af PoE-standarden (ratificerad juni, 2003) erbjuder upp till 15,4 W[1] DC (minimum 44 V DC[2] och 350 mA[3]) till varje enhet. Dock är endast 12,95 W[4] garanterat tillgängligt till den försörjda enheten då en del av energin förloras i kabeln."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Precis, det verkar alltså vara hårdvarurelaterat eftersom en mjukomstart inte räckte. Men det knepiga var att man inte behövde göra själva nätaggregatet strömlöst utan det räckte med att rycka sladden vid injektorn. Så själva nätagget verkar inte bråka. Mäter 49 volt obelastad men det kan ju vara annat under driften förstås.

Skulle gissa på det iaf. TP Links PoE injektorer är säkert ok, men vet att dom kostar en tredjedel av en Unifi injektor typ. Om det har enbart med branding eller kvalitet att göra låter jag vara osagt, men är själv toknöjd med alla mina Unifi prylar. Dock kör jag deras PoE switchar så har inga injektorer.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Hade åkt till Kjell och efter rådgivning köpt en Unifi injektor. Hjälper inte det har man väl rätt att lämna tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Hade åkt till Kjell och efter rådgivning köpt en Unifi injektor. Hjälper inte det har man väl rätt att lämna tillbaka.

Det hjälper säkert, men som sagt 3 gånger så dyr så frågan är då ifall det är något fel på min TP-link injektor eller om designen helt enkelt har problem med uppgiften. För min del spelar det ingen roll vad som står på lådan. Jag har en massa TP-link grejer som funkar perfekt.

Permalänk
Avstängd

Millibit är som du säger lite väl långsamt.

Personligen undviker jag det totala bottenskrapet vad gäller nätverksutrustning och de två märkena slutar båda på "link".
Köper hellre noname än just dessa två märken.

Permalänk
Medlem

Nu kan det så klart vara poe som är fel här. Men en omstart kommer också välja nya kanaler på wlanet. Så håll koll på dem när det uppstår igen. Det kan ju vara radio störningar också.

Men öppet köp gäller så testa med en https://www.inet.se/produkt/5410691/ubiquiti-instant-802-3af-... om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Har ett lite knepigt fel som jag tror har uppkommit nu på senare tid. Har en Ubiquiti AP som drivs av en TP-link POE injector som heter TL-POE150S. Denna ser ut att kunna driva AP'n normalt men med jämna mellanrum börjar AP'n bete sig märkligt. Klienter tappar IP och har svårt att få tillbaka en IP. Gör man ett speed test så är hastigheten väldigt svajig och går ner mot 1,5 mbit trots att AP'n får stabila 250 mbit enligt mätning på tråden. Precis som om något störde radiobiten kraftigt. Har felsökt och provat starta om AP'n via mjukvaran utan resultat. Men när jag drog ur strömförsörjningen ur POE-injectorn och satte tillbaka funkade allt igen! Det verkar alltså vara något med strömförsörjningen som får AP'n att bete sig konstigt. Är det något jag missat här eller ska inte denna injectorn klara försörja en Ubiquiti AP? Modellen på AP är U6_lite. Läge att reklamera injectorn som är 3 månader?

Nu tänker jag bara lite fritt här.
Du säger att klienter tappar IP och har svårt att få tillbaka den.

En AP skickar väll ingen IP-adress. Är det inte routern som hanterar sånt?
Kan strulet ha med routern att göra?

Visa signatur

Herman

Permalänk
Medlem

Jag kör 2 uifi ap's med mrdföljande injektorer och det fungerar bra. Är väll ca 8 år gamla.
Kanske injektorn som har problem? Har du möjlighet att testa en annan injektor?
Unify är kända för kvalité och väldigt stabilitet, men det finns alltid måndags ex.
Därför klandrar jag injektorn.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16