Permalänk
Medlem

Testade slå på msi memory context restore till on. Fick ner tiden från 1:10 till 40 sekunder. Fortfarande segt tyvärr.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - Deepcool AS500 Plus - MSI MAG B650.
GPU: RTX 4090FE 24 GB GDDR6X
RAM: 64GB DDR5 CL30 6000MHz - DRIVE: Kingston Fury Renegade M.2 SSD Gen 4 2TB.
MONITOR: Super UltraWide 49" Samsung Odyssey OLED G9
CASE: Fractal Design Torrent Compact RGB - Nätagg: MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyth0nym:

Testade slå på msi memory context restore till on. Fick ner tiden från 1:10 till 40 sekunder. Fortfarande segt tyvärr.

Och du är på senaste BIOS-versionen för ditt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Och du är på senaste BIOS-versionen för ditt moderkort?

Japp senaste där brinnande cpu felet är fixat... Latest. Men nu testa jag även sätta minnesfrekvens från auto till 6000 mhz. Och fick ner boottiden till 23 sekunder. VIlket måste vara helt okej. Min jobbdator bootar på 30 sekunder... Återstår att se om jag lider av blåskärmar med memory context on eller inte. Får utvärdera någon vecka.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - Deepcool AS500 Plus - MSI MAG B650.
GPU: RTX 4090FE 24 GB GDDR6X
RAM: 64GB DDR5 CL30 6000MHz - DRIVE: Kingston Fury Renegade M.2 SSD Gen 4 2TB.
MONITOR: Super UltraWide 49" Samsung Odyssey OLED G9
CASE: Fractal Design Torrent Compact RGB - Nätagg: MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem

Är kontentan att om en skriver in alla värdena till minnena manuellt så bootar det snabbare?
Är det med memory context på?

Red ut detta till mig som inte kan något om AM5 tack
Vad ÄR det som gör att även dom snabbaste systemen tar "lång" tid på sig att boota?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Du nämner "minnestestet" från hedenhös (vilket jag skarpt misstänker var mest för att kolla hur mycket RAM som faktiskt var installerat snarare än att försöka hitta minnesfel - gammeldags SIMM hade ju inga SPD eeprom med data om stickans kapacitet), så nej, minnesträning är inte alls liknande det.

Det som händer under träningsprocessen är att minneskontrollern mäter signalkvaliten på de fysiska ledningsbanorna vid kommunikation till/från de individuella dimm-stickorna. Detta då kapacitans mm starkt påverkar höghastighetssignaler, och måste tas i beaktande eller så får man datatapp under överföringen - vilket ju skulle vara förödande...

En liknande situation kan ju ses vid inkoppling av ett modem för telefonnät eller koax-kabeltvnät, då sker också en träningsprocess för linjen där signal/brusförhållande mm mäts för de olika frekvensområdena som stöds - linjeträning går ju tillbaks till riktiga hedenhöstider för analoga telemodem, moderna standarder som *DSL och DOCSIS tar ju detta till en helt ny nivå där man sänder hundratals bärvågor simultant, vardera med en relativt låg datahastighet, för att nå hög total dataöverföringskapacitet (OFDMA).

nej det är inte liknade det men en vidare utveckling som var nödvändig, kanske var en koll på mängd men något annat måste det även varit då den räknade minnet flera gånger om. Detta kanske borde kunna göras i "bakgrunden" så kan oeset starta undertiden?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyth0nym:

Japp senaste där brinnande cpu felet är fixat... Latest. Men nu testa jag även sätta minnesfrekvens från auto till 6000 mhz. Och fick ner boottiden till 23 sekunder. VIlket måste vara helt okej. Min jobbdator bootar på 30 sekunder... Återstår att se om jag lider av blåskärmar med memory context on eller inte. Får utvärdera någon vecka.

Men vänta. Om du slog på EXPO borde väl inte Minnesfrekvensen stå på Auto? Sen är 6000 ett bra värde för Ryzen ändå pga Infinity Fabric frekvensen.

Sen boot-tid är väl ingen superviktig delfunktion i datorn, sålänge den inte är absurt lång.

Permalänk
Medlem

Mitt system var inte heller stabilt med MCR förrän jag enablade power down mode. Har 14s post, och utan MCR 40s.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

nej det är inte liknade det men en vidare utveckling som var nödvändig, kanske var en koll på mängd men något annat måste det även varit då den räknade minnet flera gånger om.

Ja, det kördes flera gånger (om man lät BIOSet göra det); det var ju ett "minnestest" (eller, det kallades det iallafall), men det var så kasst att det helt enkelt försvann någonstans på vägen till moderna PCar... När hittade det någonsin ett problem med minnet?

Citat:

Detta kanske borde kunna göras i "bakgrunden" så kan oeset starta undertiden?

Nja, du kan ju inte testa minne som redan används... Sedan tog ju minnestestet aldrig någon jättelång tid - eller iallafall inte på någon BIOS jag stötte på. Är ju inte som AM5-moderkort utan memory context restore aktiverat.

Skrivet av lilu:

Mitt system var inte heller stabilt med MCR förrän jag enablade power down mode. Har 14s post, och utan MCR 40s.

Power down mode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Ja, det kördes flera gånger (om man lät BIOSet göra det); det var ju ett "minnestest" (eller, det kallades det iallafall), men det var så kasst att det helt enkelt försvann någonstans på vägen till moderna PCar... När hittade det någonsin ett problem med minnet?

Nja, du kan ju inte testa minne som redan används... Sedan tog ju minnestestet aldrig någon jättelång tid - eller iallafall inte på någon BIOS jag stötte på. Är ju inte som AM5-moderkort utan memory context restore aktiverat.

Power down mode?

Yes, på mitt moderkort ligger settingen här: Overclocking/Advanced DRAM Configuration/Power Down Enable.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Ja, det kördes flera gånger (om man lät BIOSet göra det); det var ju ett "minnestest" (eller, det kallades det iallafall), men det var så kasst att det helt enkelt försvann någonstans på vägen till moderna PCar... När hittade det någonsin ett problem med minnet?

Minnena var bättre på den tiden 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lilu:

Yes, på mitt moderkort ligger settingen här: Overclocking/Advanced DRAM Configuration/Power Down Enable.

Ålrajt, men vad gör den för något? Inte sett något liknande på mitt moderkort (ASUS), kanske heter något annat där.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Minnena var bättre på den tiden 😉

Bättre o bättre... Mindre komplicerade, definitivt! Primärminnet är ju nu uppe i frekvenser som var reserverat för GDDR under 10-talet. Krävs ju nästan svart magi för att få allt att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Ålrajt, men vad gör den för något? Inte sett något liknande på mitt moderkort (ASUS), kanske heter något annat där.

Bättre o bättre... Mindre komplicerade, definitivt! Primärminnet är ju nu uppe i frekvenser som var reserverat för GDDR under 10-talet. Krävs ju nästan svart magi för att få allt att funka.

Det är oklart. Har noterat att ram latency går upp 4ns med det aktiverat, men det känns det värt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Ålrajt, men vad gör den för något? Inte sett något liknande på mitt moderkort (ASUS), kanske heter något annat där.

Bättre o bättre... Mindre komplicerade, definitivt! Primärminnet är ju nu uppe i frekvenser som var reserverat för GDDR under 10-talet. Krävs ju nästan svart magi för att få allt att funka.

Finns på asus, låg jämte MCR för mig.

Permalänk
Medlem

Tänkte hi-jacka lite...

Köpte ny dumburk för ca. 2 månader sedan och är mestadels väldigt nöjd.

Min post vid start och omstart tar dock riktigt lång tid. Runt 2 minuter eller så.

Har googlat på det, men inte hittat något som direkt gör det bättre. Fick tips om att ändra MCR från Auto till Enabled på två ställen i UEFI, men då blir det direkt instabilt och blåskärm. Att stänga av EXPO gör inte heller någon skillnad.

Några tips om det finns något annat man kan testa? Har senaste Bios 1811 för mitt kort (ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI).

EDIT: Snubblade mer eller mindre på en lösning så fort jag skrivit detta inlägg...

För min del ska MCR och Power Down Enable ställas som Enable under AI Tweaker.

Den MCR som finns under Advanced ska stå som Auto (vilket är default).

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC