Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

IKEA-stol kan få skärmen att svartna

Permalänk
Medlem

Du skojar!!! Jag har haft problem med att min högra skärm alltid blinkar och har trott att den är på väg att ge upp, jag har denna exakta stol nämligen! Gud så skönt att äntligen få ett konkret svar! Hahaha

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipandre:

Har också haft problem med att min Asus Swift skärm blinkat till när jag ställt mig upp, dragit handen över min Swec musmatta eller kopplat in någon apparat i vägguttaget. Den var extremt känslig tills jag märkte att Displayport kontakten i skärmen inte var helt intryckt... Antar att den var dåligt jordad eller något.

Haha exakt. Min asus swift blinkar till också när jag hasar mig ner i stolen eller reser mig.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Så boven är den man minst anade. Der stuhl!

Permalänk
Medlem

Undrar hur detta fenomen uppkommer. Jag har en markus och sambon har en likadan. Har aldrig haft problem med min men så fort man sätter sig i hennes så smäller det till.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Liknande problem på jobbet. Sitter jag med trådade lurar till mobilen, samtidigt som jag laddar den via datorn, får jag stötar i öronen (gör ont på riktigt) om jag sitter i min RH Logic 400 stol. Har löst problemet genom att köra trådlösa lurar.

Hade ett liknande problem när jag drog av skyddsplasten från plastskivor och lyssnade på musik sammtidigt med trådade in-ear lurar. Det smattrade bra i öronen ibland

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Någon som upplevt liknande med HATTEFJÄLL?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Mitt tangentbord tappar kontakten med datorn till och från när jag inte haft händerna på det ett tag och måste plugga i och ur det. Förut var ldet iknande till-och-från även när jag aktivt använda det, och då gissade jag det kunde vara statiskelektricitet eftersom jag inte hade något kontakt med stålchassit och det var så slumpmässigt utom när jag reste och satt mig. Med gettolösningen att lägga aluminiumfolié över handledsstödet och sen lägga chassi på samma folié löste detta problem. Måste dock hitta en snyggare och hållbarare lösning!

Permalänk

Jag undrar ifall en persons kropp påverkar detta. Kan det vara så att vissa personer blir mer påverkade av statiskt elektricitet? Jag har ingen anning men jag har haft en markus stol i år (textil) och aldrig haft detta problem. Jag dock inte mina armstöd på stolen, det kanske påverkar på något vis.

Permalänk
Skrivet av arowicki:

Tack för varningen! Har varit på väg att köpa en IKea Marcus stol, nu blir det något annat istället…

Har suttit med en länge och aldrig stött på problem. Tveksamt att det är ett jätteproblem egentligen.

Jobbade också på ett callcenter 2015-2016 där alla stolar var av den modellen. Aldrig strul då heller.

Permalänk
Medlem

Finns ju ett givet produktnamn här -> elektriska stolen

Permalänk
Medlem

Jag har exakt detta problem! Med denna stol. Min skärm stänger av sig eller flimrar ungefär 50% av gångerna jag ställer mig upp. Känner mig även av statisk elektricitet när jag tar på saker, oftast kopplat till arbetet...

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem

Jag får stötar titt som tätt av min (läter/konstläder?) som jag haft i alldeless för många år nu. Dock har jag aldrig svärtat min skärm med det, men några enklare komponenter har jag ju tyvärr dödat av då jag inte alltid sitter vid min ESD-lödmatta med pryttlarna...

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Haha fan vad sjukt! Jag har detta fenomenet och har länge undrat vad rotorsaken är. Där ser man...

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk

Så sjukt att den här artikeln kommer upp precis när jag haft det här problemet länge och försökt att lista ut varför.
Byggde en helt ny burk allting lirade köpte till en 1440p AOC skärm.
Menar _varje_ gång jag ställde mig upp eller satte mig ner så fick jag en så ordentligt stöt att 1440p skärmen slocknade. Jag prövade _ALLT_ ta it och ur komponenter (för jag trodde att mitt bygge var fel på) testade byta kablar etc och utan resultat. Lämnade även tillbaka skärmen jag köpte(den hade såklart en död pixel också vid första uppstart) men även med den nya skärmen så upplevde jag samma problem fram tills jag testade att byta stol för jag fick en ny av en god vän och DÅ slutade problemet helt...

Synd att jag inte hittade den här artikeln tidigare och blir inga fler IKEA stolar det kan jag lova.

Eventuella stavfel skyller jag på autocorrect

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk

"En användare på Techpowerup skriver till exempel att hen råkade döda en hårddisk enbart genom att damma av den med en torr trasa medan hen satt i stolen."

- En torr trasa... troligen en microfiberduk också... VEM får för sig att dra en sådan över elektronik?!
Tror inte det hade så mycket med stackars Markus att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploppsan:

Har den från IKEA kolon och det har inte hjälpt mig.

Plast isolerar, och det är så du skapar statisk elektricitet.

Permalänk

Fråga: Finns det risk att skärmen ger upp helt av en urladdning från en Markus stol? Tänker tar skärmen skada varje gång den slocknar?

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem med denna racingstolen till min simrig. Bara jag vred lite på rumpan så startade ratten om sig. Tog ett tag innan jag fattade vad det var. Löste det genom att ha ett lakan över hela stolen när jag sitter i den.

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

Åh herregud, är det detta som jag dragits med i så många år och aldrig förstått vad fan som orsakat problemet?

Det gick så långt att jag var stensäker på att det var en jävla sensor i skärmen som kände av när jag rörde på mig då det alltid blinkade till när jag kom eller gick.

Kanske är dags att byta stol då, den har ändå varit med i nästan 10 år nu..

Permalänk

Har 100% samma problem med min Markus, men bara på ena min skärm av någon anledning . 😅 är jätte tydligt just när man skiftar position i stolen att wna skärmen blinkar till

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Kanske är dags att byta stol då, den har ändå varit med i nästan 10 år nu..

Kan räcka med att byta matta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan räcka med att byta matta

Har inte haft någon matta under större delen av tiden detta har uppstått. Och jag har behövt en anledning att skaffa mig en lite bättre stol under en längre tid, men då den har fungerat bra nog så har detta bara känts onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Har inte haft någon matta under större delen av tiden detta har uppstått. Och jag har behövt en anledning att skaffa mig en lite bättre stol under en längre tid, men då den har fungerat bra nog så har detta bara känts onödigt.

Värt att tänka på när du byter, det påverkar också.

Permalänk
Medlem

Skulle en lösning kunna vara en svag lösning vatten/sköljmedel (parfymfritt). Som man sprayar stolen med vid behov.
Jag har ingen stol med problem, så någon annan får vara testpilot..

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogge:

Skulle en lösning kunna vara en svag lösning vatten/sköljmedel (parfymfritt). Som man sprayar stolen med vid behov.
Jag har ingen stol med problem, så någon annan får vara testpilot..

Finns färdiga lösningar/sprayflaskor tänkta för t.ex. soffor. Gäller ju att mattan inte bidrar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSomKnackarPå:

Så sjukt att den här artikeln kommer upp precis när jag haft det här problemet länge och försökt att lista ut varför.
Byggde en helt ny burk allting lirade köpte till en 1440p AOC skärm.
Menar _varje_ gång jag ställde mig upp eller satte mig ner så fick jag en så ordentligt stöt att 1440p skärmen slocknade. Jag prövade _ALLT_ ta it och ur komponenter (för jag trodde att mitt bygge var fel på) testade byta kablar etc och utan resultat. Lämnade även tillbaka skärmen jag köpte(den hade såklart en död pixel också vid första uppstart) men även med den nya skärmen så upplevde jag samma problem fram tills jag testade att byta stol för jag fick en ny av en god vän och DÅ slutade problemet helt...

Synd att jag inte hittade den här artikeln tidigare och blir inga fler IKEA stolar det kan jag lova.

Eventuella stavfel skyller jag på autocorrect

Fast om du läser själva artikeln så har det inget med IKEA att göra, bara det att Markus råkar vara en väldigt populär stol. Utan det gäller samtliga stolar som är höj/sänk-bara mha luft.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Låte lite som ett försenat 1'a April skämt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Oj vilken nyhet, att något som till stor del består av polyester alstrar statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem

Har haft Marcus aldrig varit med om detta , kör nu en Herman embody inget sådant med den heller .

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk

Har en Arozzi Vernazza i tyg, när jag rest mig har bilden svartnat i någon sekund och har alltid undrat vafan det är som händer samt att stolen står på en lite tjockare typ indisk matta.. Statisk elektricitet.. Vem kunde tänka sig det, rätt sjukt.