SweClockers drop!

Avanza avvecklar sparkonto samarbeten - alternativ

Permalänk
Medlem

Avanza avvecklar sparkonto samarbeten - alternativ

Som rubrik - Avanza kommer att avveckla sina sparkonto samarbeten och då försvinner möjligheten att ha sina likvida medel på ett konto med relativt bra ränta.

Deras eget alternativ ger ca 1.5%-enheter sämre ränta än annat jag hittat på nätet genom att göra en liten googling.

Finns det andra här som använt sparkontona hos Avanza eller bara ha tips på bra alternativ till sparande utan att låsa pengarna ?

Har tittat på Resurs Bank (vettig) Bank Norwegian (vettig men kändes lite konstig)...

Är det någon som hittat en bank med bra ränta utan inlåsningar och konstigheter som ni vill rekommendera..
Skriv gärna mer än bara namnet på banken - varför rekommenderas den av dig.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Motherboard: Asrock x870E Taichi Lite | Processor: AMD Ryzen 9 9950X3D | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Hedersmedlem

Northmill har inte absolut högsta räntan, men möjlighet att swisha ut och in pengar och även riktiga kontonummer om man behöver sätta upp återkommande överföringar. Så väldigt smidigt som komplementbank.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Se till att du väljer med insättningsgaranti men det är väl givet.

SBAB tyckte jag funkade bra. Hade sparing där samtidigt som bolånet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har ett litet sparkonto hos Santander. Där får jag 2,35% och det är insättningsgaranti. Har dock inga tjänster eller kort kopplade till kontot, så jag vet inte hur väl det fungerar med Swisch och annat.

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Jo precis : "Det avser Sparkonto+ via Borgo, Collector, Froda, Klarna, Nordax, Resurs och Santander."

Det är dessa som haft (olika) bra sparränta jämfört med Avanzas eget konto och bankkontot i "gammel-banken".
Det är just dessa som kommer att avslutats.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Northmill har inte absolut högsta räntan, men möjlighet att swisha ut och in pengar och även riktiga kontonummer om man behöver sätta upp återkommande överföringar. Så väldigt smidigt som komplementbank.

De är inte tydliga med att man kan Swisha till/från dem. Konstigt då jag tycker det är en stor konkurrens fördel.
Deras sparkonto hade 2.2% rörlig ränta idag.. fanns något att man kunde ha ett bank konto med kort där det var 2% ränta om jag förstod det rätt.

Förmånligt VISA kort också.. men orkar inte tänka på att byta det då jag gjorde det för 1.5 månad sedan ....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Som rubrik - Avanza kommer att avveckla sina sparkonto samarbeten och då försvinner möjligheten att ha sina likvida medel på ett konto med relativt bra ränta.

Deras eget alternativ ger ca 1.5%-enheter sämre ränta än annat jag hittat på nätet genom att göra en liten googling.

Finns det andra här som använt sparkontona hos Avanza eller bara ha tips på bra alternativ till sparande utan att låsa pengarna ?

Har tittat på Resurs Bank (vettig) Bank Norwegian (vettig men kändes lite konstig)...

Är det någon som hittat en bank med bra ränta utan inlåsningar och konstigheter som ni vill rekommendera..

Jag kör Resurs (MAX) och SBAB då de erbjöd bäst ränta utan att ha pengarna bundna. Tar en bankdag att flytta pengar, eller samma bankdag om man gör det innan 13.45 hos SBAB.

Lätt att navigera i båda apparna när det ändå bara gäller att flytta pengar vid behov. Då jag har Sparbanken Enköping som vanliga bank (de har kontor i centrum där jag bor) men de erbjuder förkastligt dålig sparränta.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gustav-P:

De är inte tydliga med att man kan Swisha till/från dem. Konstigt då jag tycker det är en stor konkurrens fördel.
Deras sparkonto hade 2.2% rörlig ränta idag.. fanns något att man kunde ha ett bank konto med kort där det var 2% ränta om jag förstod det rätt.

Förmånligt VISA kort också.. men orkar inte tänka på att byta det då jag gjorde det för 1.5 månad sedan ....

Naa.. egentligen är det bara på kortkontot man kan swisha. Men det går ju att kasta pengar mellan dem på 1 sek.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

...
...

Har mina sparpengar på Borgo. Olåst, fria uttag. Just nu 2,6% sparränta med utbetalning varje månad.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD