Youtube blockerar annonsblockerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jo, men mina personuppgifter är inte kopplade till varken internet eller telefonen.

Hahahaha
________________________________

YT Premium Lite kostar vadå, 69kr?
För de som använder siten dagligen så ger det inte bara mer cash till skapare utan man slipper krångla.
Visst, det går att använda annonsblockerare eller annat med risker för dataläckage...

Det bästa hade väl varit om man hoppade på andra alternativ, men då blir det dyrare direkt. Floatplane exempelvis tar väl $5 för enbart LTT?
Visst, vill man stödja så är det bra, men vill man ha en bredd så är det tyvärr bara YT som gäller

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Går att få Youtube Premium familj för 33kr/mån stället för 179kr/mån.

Så här gjorde jag..
Sa upp mitt Youtube familje abonnemang och väntade tills det gick ut. Skaffade NordVPN i en månad och kopplade upp mig mot Argentina.
Gick in på Youtube.com, nu kom jag till Argentina versionen. Valde familje-prenumeration, angav en random adress i Argentina via GoogleMaps och betalade med Revolut Mastercard, Visa fungerar inte. Sen fungerade alla familjens enheter direkt, de behövde alltså inte ansluta mot Argentina och nu rullar det på.

Går säkert att få ännu billigare om orkar googla efter en gratis VPN och förmånligare kort än Revolut.

Missade Sverige priset.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chatterduck:

Går att få Youtube Premium familj för 33kr/mån stället för 179kr/mån.

Så här gjorde jag..
Sa upp mitt Youtube familje abonnemang och väntade tills det gick ut. Skaffade NordVPN i en månad och kopplade upp mig mot Argentina.
Gick in på Youtube.com, nu kom jag till Argentina versionen. Valde familje-prenumeration, angav en random adress i Argentina via GoogleMaps och betalade med Revolut Mastercard, Visa fungerar inte. Sen fungerade alla familjens enheter direkt, de behövde alltså inte ansluta mot Argentina och nu rullar det på.

Går säkert att få ännu billigare om orkar googla efter en gratis VPN och förmånligare kort än Revolut.

Det gick inte när jag provade då dom kollade så att adressen på mitt Mastercard stämde överens med adressen i Argentina. Vilket den såklart inte gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jo, men mina personuppgifter är inte kopplade till varken internet eller telefonen.

Var hittar du ett abbonnemang till en telefon som man inte måste vara registrerad som användare?
Så fort du har ett abbonnemang så finns det en koppling till internet frågan är bara hur mycket mer dom behöver leta för att hitta dig då alla enheter har en macadress när dom är uppkopplade.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Curik:

Det gick inte när jag provade då dom kollade så att adressen på mitt Mastercard stämde överens med adressen i Argentina. Vilket den såklart inte gjorde.

Ok, jag tror dig men det fungerar för mig.

Permalänk
Medlem

Problemet med reklam idag är att den tenderar att vara allt för icke precis för tittaren. När jag ex ser på fotboll med mina barn så är det drösvis med betting-reklam vilket är helt meningslös för dem (och mig). Däremot letar jag aktivt efter en ny TV just nu så om jag endast fick bra erbjudande av en ny TV under en period så hade ju reklamen varit intressant igen. Lite som med banners och Google now flödet fast då konverterad till ett reklam-klipp på Youtube.

Permalänk
Entusiast

Kollade att Vanced fortfarande fungerar på telefonen efter att ha uppdaterat - Check
Kollade att uBlock fortfarande fungerar på datorn - Check

På TV'n har jag små fulknep att backa ut o sen in igen för att slippa dubbla eller långa reklamklipp

Permalänk
Medlem

Väldigt näpet av dem att försöka men som andra redan påpekat så vet vi ju redan att de kommer misslyckas

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag har Youtube Premium och betalar gladeligen för en tjänst jag använder mig av flera timmar om dagen och stödjer de kanaler jag följer.

Har noll förståelse för folk som tror att man skall kunna använda en tjänst som Youtube helt gratis och utan reklam, det är inte gratis att drifta tjänsten, tänk alla servrar, bandbredd, el, personalkostnader osv samt att de som laddar upp till sina kanaler skall ha en inkomst, väx upp.

Håller i grund och botten med, men problemet är att det normala priset för Youtube premium i alla år varit alldeles för högt. Att man bakar in YT red, och music i priset visar bara på att det engentligen hade kunnat vara mycket lägre om det bara är Youtube utan reklam man är intresserad av. Sedan är reklamen utformad på ett sådant sätt att det inte går att använda tjänsten med reklam. Så med det i åtanke tycker jag att Google får skylla sig själva när många kör adblock.

Nu har man dock lanserat Youtube Lite, som förvisso saknar viss (enligt mig) självklar funktionalitet, som att kunna stänga av skärmen utan att klippet pausas. Men som åtminstone är billigare än premium.

Jag betalar för Youtube Lite just nu, och det fungerar bra. Det ska dock sägas att man inte direkt känner sig uppskattad som kund när Youtube automatiskt sänker upplösningen på klippen från 4K till 1440p, med ursäkten att "De flesta märker ändå inget".. Att behandla sina kunder som skit är liksom inget som får mig att vilja lägga mer pengar på tjänsten/företaget. 🤷‍♀️

Det Google behöver göra är att se till så att betalversionerna av Youtube ger dig en bättre upplevelse och/eller utökad funktionalitet. Lite som Spotify gjorde för illegal nerladdning av musik och Steam för spel. Visst det kostar pengar, men pga mervärdet så känns det värt det. Google verkar inte ha fattat det ännu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Fördelen med vissa appar/blockers är ju att de är smarta nog att själva lägga märke till när videos har ett segment med reklam/"promotat content" mitt i och hoppar över. Jävligt skönt att slippa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det gick inte när jag provade då dom kollade så att adressen på mitt Mastercard stämde överens med adressen i Argentina. Vilket den såklart inte gjorde.

De tar fortfarande mitt SEB Mastercard sen februari. Jag tror jag fick böka lite och söka hur andra hade gjort innan det faktiskt klicka igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Var hittar du ett abbonnemang till en telefon som man inte måste vara registrerad som användare?
Så fort du har ett abbonnemang så finns det en koppling till internet frågan är bara hur mycket mer dom behöver leta för att hitta dig då alla enheter har en macadress när dom är uppkopplade.

Man behöver inte ha abbonnemang. Klart Google kan få tag på alla uppgifter om de verkligen vill, men ska man underlätta för Google, så är det inte orimligt att få betalt för det. Att registrera en gmail borde vara pris nog för att slippa reklam, vilket man ändå inte gör helt, klippförslag nr 1 är alltid bara reklam och man klämmer hela tiden in reklam mellan klippförslagen.
Att ha reklam i början, i mitten och mellan klippen blir bara äckligt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Detta kan vara nått väldigt positivt! Om jag inte kan döda tid på youtube utan att bli överöst med reklam lär jag göra något betydligt med produktivt med min tid istället.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Utmärkt. Betala för tjänsten eller sluta gnäll över reklamfinansieringen som gör Youtube möjligt. Nästan ofattbart stort kvalitetsutbud av kanaler på Youtube som är värt varenda krona av de 119 Premium kostar i Sverige. Finns inget så prisvärt någonstans inom laglig media.

Håller med! När jag var tonåring hatade jag verkligen reklam på TV och sa då ofta att, "Varför kan man inte betala för att slippa se detta?". Men nu när det äntligen går så klagar folk ändå. Förstår verkligen inte logiken bakom att folk bara ska få saker gratis.

Såg att många gnällde över monopol också, ironiskt nog är det säkert samma människor som gnäller över att det finns för många streamingtjänster. Tänk om alla kreatörer på youtube hade sin egen streamingtjänst!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Kollade att Vanced fortfarande fungerar på telefonen efter att ha uppdaterat - Check
Kollade att uBlock fortfarande fungerar på datorn - Check

På TV'n har jag små fulknep att backa ut o sen in igen för att slippa dubbla eller långa reklamklipp

Du kan förmodligen installera Vanced på TV'n också, bara ett tips

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Man behöver inte ha abbonnemang. Klart Google kan få tag på alla uppgifter om de verkligen vill, men ska man underlätta för Google, så är det inte orimligt att få betalt för det. Att registrera en gmail borde vara pris nog för att slippa reklam, vilket man ändå inte gör helt, klippförslag nr 1 är alltid bara reklam och man klämmer hela tiden in reklam mellan klippförslagen.
Att ha reklam i början, i mitten och mellan klippen blir bara äckligt.

På något sätt ska dom tjäna pengar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle inte komma på tanken att betala till ett sådant dystopiskt skurkföretag som i åratal har shadowbannat, dolt sökresultat, minskat i algoritmer och stängt av betalning till skapare jag följer eller följde. De får ändå inga pengar och blir motarbetade varje dag så de förlorar inget på det.

Jag kommer ihåg när relevanta sökresultat byttes ut mot CNN och liknande kanalsers propaganda.

Har installerat Firefox på mobilen med adblock där också.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

På något sätt ska dom tjäna pengar.

Klart dom vill ha mer pengar, det är så företag borde fungera, problemet är när företag blir så stora att de kan tränga undan konkurrensen. Tvingar dom på mer reklam så kommer det bli samma som med televisionen, "den stora röda knappen OFF ".

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Twitch försökte och förlorade tillslut, blir nog samma historia här.

Dock så har twitch kommit runt folk som använder annonsblockerare ändå som glider förbi fritt eller som poppa upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tittar på massor av videor, ibland bara korta bitar, och skulle inte ha tid att titta på reklam varje gång. Skulle bli tvungen att sluta använda Youtube regelbundet och bara kolla vid verkligt behov och inte enbart för nöjes skull. Tråkigt, men förstår att de är i stort behov av pengar i nuläget. Med tanke på hur dålig själva plattformen är så är det inget jag vill prenumerera på.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag har Youtube Premium och betalar gladeligen för en tjänst jag använder mig av flera timmar om dagen och stödjer de kanaler jag följer.

Har noll förståelse för folk som tror att man skall kunna använda en tjänst som Youtube helt gratis och utan reklam, det är inte gratis att drifta tjänsten, tänk alla servrar, bandbredd, el, personalkostnader osv samt att de som laddar upp till sina kanaler skall ha en inkomst, väx upp.

Tveksamt att folk tror att driva Youtube är gratis och lönsamt om ALLA skulle blockera annonser. Ännu så länge verkar det vara en lönsam tjänst som har gott om personlig data på användare som kan användas för personlig annonsering och dyl. Det går också ganska okej för de största spelbolagen även om en liten procent av spelarna piratar spelen, trot eller ej.

Permalänk
Medlem

Fungera fortfarande galant med vanlig adblock.
Både diversion (routernivå) och ublock i firefox har inga problem att ta bort det.

Dock så har mina trailers försvunnit ifrån Kodi (som drar dom reklamfritt ifrån youtube).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

På TV är det i princip omöjligt att undvika reklam på något enkelt sätt. Där finns det ingen reklamblockerare. Man kan bara hoppa över.

Kör du någon form av Android TV så kan du installera Smart YouTube som har både vanlig adblocker och sponsorblock. Funnits i många många år nu.

https://github.com/yuliskov/SmartTubeNext

Även massa andra nice features precis som vanced/revanced.

Sen visst kan man betala premium. Men det tar ju inte bort inbakad reklam i filmerna likt sponsorblock. Och tredjepartsapparna fixar ju massa saker som YouTube inte pallar göra. T ex komma ihåg upplösning, plocka bort shorts och annat skräp som man inte vill ha, bättre videospelar funktioner, kopiera länk med timestamp etc.

Permalänk
Sötast

Jag har alltid använt adblockers förut, men då jag började använda mobilen lite mer för musik/video så gav jag premium en chans.

Kör nu premium lite på mitt konto. Betalar inte för musiken då dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Tveksamt att folk tror att driva Youtube är gratis och lönsamt om ALLA skulle blockera annonser. Ännu så länge verkar det vara en lönsam tjänst som har gott om personlig data på användare som kan användas för personlig annonsering och dyl. Det går också ganska okej för de största spelbolagen även om en liten procent av spelarna piratar spelen, trot eller ej.

Google tycker nog det är värt det. Folks data kring vad/hur/när de kollar är värt mycket för deras sponsorer och maskininlärning.

Permalänk
Medlem

Jag har kört annonsblockeraren uBlock Origin i minst 6-7 år, har helt glömt bort att reklam finns. Dock så avinstallerade jag den för någon månad sedan och surfar och tittar på reklam (det är nästan en ny upplevelse), så länge det inte är massa popupfönster eller stora blaffor som täcker över innehåll så gör det inget att reklamen syns runt artiklar, då placeras annonser rätt. Sweclockers har bra annonser på sidan som inte stör tex.

På YouTube måste reklamen kortas ner, jag får ofta upp två reklamgrejjer innan ett videoklipp, det är irriterande, så man tröttnar fort.

Om de hade reklam som Sweclockers runt om i kanterna så är det inga problem, det måste inte vara videoklipp liksom.. Tänk om de kunde tänka lite bättre hur man placerar reklam!

Webbläsaren Brave är väldigt bra på ta bort reklam, som har inbyggd annons blockerare i sig.
https://brave.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mizccc:

Du kan förmodligen installera Vanced på TV'n också, bara ett tips

Ja då det är android på den så... inte orkat sätta mig in i det än

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Dock så har twitch kommit runt folk som använder annonsblockerare ändå som glider förbi fritt eller som poppa upp.

Hur menar du med kommit runt? Jag får ingen reklam på Twtich. Kör med AdBlock Plus

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Google tycker nog det är värt det. Folks data kring vad/hur/när de kollar är värt mycket för deras sponsorer och maskininlärning.

Det här funderar jag en del på. Jag har gmail, YouTube premium, YouTube Music, använder Google docs både hemma och på jobbet, har Android-telefon och nyttjar Google maps osv. Man hör ofta hur värdefullt det är för Google och dess partners att de har min data och kan kartlägga mig. Men jag skulle till och med kunna betala Google för att de skulle dela med sig till mig hur de själva och deras partners i praktiken tjänat pengar på mig utifrån min data. Jag tror till viss del att det är en myt att personlig data är det nya guldet och att du själv är varan bla bla bla. Otroligt coolt om det var så att jag nu körde bil till Ö-vik i somras och att jag läste ett visst mail magiskt sätt gjorde att jag köpte en viss sorts mjölk på Ica Maxi igår....men jag tvivlar på det.

Permalänk
Medlem

Det vore ändå bra för mina sömnvanor att sluta somna till youtube.
Kanoninitiativ!