Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Antagligen inte alls ofta, men man ser förbi det p.g.a. att räckvidden "ändå är så pass bra" samt att konsekvensen är att stanna och tanka på några få minuter.

Beror också lite på, har man en del prestanda och ingen gigantisk tank bensin så kan räckvidden vara sådär. Hade en Audi S3 som hade 55 liters tank och enkelt kunde dra över en liter per mil, förväntad räckvidd i bilen brukade ligga på 45 mil för mig och den brukade vara rätt ”spot on” (kanske lite mer på bara långresa då den drog 1,1 L/mil när jag körde 170 mil enkel väg på motorväg i den).

Så det är inte galet stor skillnad mot min nuvarande i4 M50 som både är snabbare, större och kommer kring 40 mil på motorväg vid normala förhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Beror också lite på, har man en del prestanda och ingen gigantisk tank bensin så kan räckvidden vara sådär. Hade en Audi S3 som hade 55 liters tank och enkelt kunde dra över en liter per mil, förväntad räckvidd i bilen brukade ligga på 45 mil för mig och den brukade vara rätt ”spot on” (kanske lite mer på bara långresa då den drog 1,1 L/mil när jag körde 170 mil enkel väg på motorväg i den).

Så det är inte galet stor skillnad mot min nuvarande i4 M50 som både är snabbare, större och kommer kring 40 mil på motorväg vid normala förhållanden.

Men det är ju den omfattande blyfotsklubben i tråden... En normal variant av en bil i den storleken drar i storleksordningen hälften, om man inte kör som en idiot eller tycker att rusningsköer är meningen med livet. Dock har en del bilar fått onödigt små tankar på senare tid, vissa med en lite större som tillval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Ni som har haft en EV6 nu ett tag, är ni nöjda såhär långt? Funderar på att köpa en begagnad när min nuvarande leasing går ut. Tycker det ser ut som en fruktansvärt rolig bil som dessutom ser bra ut.

Ej ägt ev6, men höjden i baksätet är sådär. Känns tajt och kan ej se ut så bra.

Sen så är det kanske inte superofta man skjutsar folk som är längre i baksäten men värt att tänka på.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/christians-bil-ha...

Tycker han har en poäng med att det läggs lite väl mycket krav och ansvar på konsumenten med elbilar. Fast ska man ha elbil nu idag i utvecklingsfasen så måste man läsa på lite och vara intresserad.

Är man inte intresserad eller kollar upp saker så är det bättre man håller sig till förbränningsmotorer idag.

Om fem år är det nog annorlunda.

Skrivet av MacAllan:

Det är väl klart att man som konsument måste kolla upp saker inför ett köp, det gäller vad man än köper.
Elbilars räckvidd är inte konstigare än ICE bilars förbrukning, hur ofta klarar man köra en ICE på dess påstådda förbrukning?

Skrivet av Jeddan:

Antagligen inte alls ofta, men man ser förbi det p.g.a. att räckvidden "ändå är så pass bra" samt att konsekvensen är att stanna och tanka på några få minuter.

Fast på en ICE-bil så är det ju inte räckvidden man klagar på, utan snarare drivmedelskostnaden. Man köper ju en snål bil för att den ska gå billigt. Om min Passat ska dra 0,4 på papper men drar 0,6 i 120 km/h så blir ju bränslekostnaden 50% högre än vad som utlovats. Men det blir det inget ramaskri om, för att det är allmänt vedertaget att siffrorna ser bättre ut på papper än på riktigt och därför förväntar man sig inte att klara det som säljaren säger.

Elbilar tycks hållas till en helt annan standard. Nu är visserligen hans påstådda försämring av räckvidd sämre än att förbrukningen ökat med 50%, men å andra sidan köper jag inte riktigt att räckvidden är så dålig heller. Säger han inte i videon att GPS:en föreslår 26 mils körning och sen ett laddstopp? Vi vet ju inte hur många % som finns kvar i batteriet då.

Ska man då ange förbrukning i hur långt man tar sig innan laddning med säkerhetsmarginal, eller ska man ange från 100-0%? Kanske rimligare att prata om hur långt man tar sig från 100-10%, men då måste ju alla ange sina siffror så.

Min gissning är att säljaren har sagt "Man kan ta sig 50 mil vid normal körning" och sen har tolkningen av normal körning lämnats öppen, och köparen har tolkat det som 130 knyck på 120-väg non-stop och slagit till utan att ifrågasätta mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ska man då ange förbrukning i hur långt man tar sig innan laddning med säkerhetsmarginal, eller ska man ange från 100-0%? Kanske rimligare att prata om hur långt man tar sig från 100-10%, men då måste ju alla ange sina siffror så.

Tycker man kan ange förbrukning precis som på en ICE-bil. Hur många kWh går det åt per mil? Lägre förbrukning är bättre. Mindre fokus på räckvidd, mer fokus på energieffektivitet. Positivt från alla synvinklar. Vill man veta räckvidden får man väl räkna lite snabbt då. Siffran tas ju fram redan idag i WLTP-testet men alla skriver om maximal räckvidd. Gör reklam för den låga förbrukningen istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tycker man kan ange förbrukning precis som på en ICE-bil. Hur många kWh går det åt per mil? Lägre förbrukning är bättre. Mindre fokus på räckvidd, mer fokus på energieffektivitet. Positivt från alla synvinklar. Vill man veta räckvidden får man väl räkna lite snabbt då. Siffran tas ju fram redan idag i WLTP-testet men alla skriver om maximal räckvidd. Gör reklam för den låga förbrukningen istället.

Fast det gör väl ingen skillnad? Om man räknar om så får man ju fram samma räckvidd.
I en ICE-bil så är förbrukning (förutom i väldigt speciella fall) i stort sett endast en kostnadsfråga. Med en elbil så är kombinationen av förbrukning, laddtid och räckvidd relevant på ett helt annat sätt. Man har aldrig någonsin sett en tillverkare prata om hur snabbt man kan fylla bensintanken, för tiden är försumbar. Men att köpa en elbil och inte känna till laddkapaciteten är för de flesta helt uteslutet. Den dagen du kan ladda en elbil på samma tid som man fyller en ICE-bil så kommer det bli mindre relevant. Men när stoppen blir för täta och långa så är det inte så roligt att köra elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast det gör väl ingen skillnad? Om man räknar om så får man ju fram samma räckvidd.
I en ICE-bil så är förbrukning (förutom i väldigt speciella fall) i stort sett endast en kostnadsfråga. Med en elbil så är kombinationen av förbrukning, laddtid och räckvidd relevant på ett helt annat sätt. Man har aldrig någonsin sett en tillverkare prata om hur snabbt man kan fylla bensintanken, för tiden är försumbar. Men att köpa en elbil och inte känna till laddkapaciteten är för de flesta helt uteslutet. Den dagen du kan ladda en elbil på samma tid som man fyller en ICE-bil så kommer det bli mindre relevant. Men när stoppen blir för täta och långa så är det inte så roligt att köra elbil.

Det tar bort fokuset på räckvidd. I dom allra flesta fallen är räckvidden inte intressant utan kostnaden och då är förbrukningen mer av värde. Bil A som har en förbrukning på 1,7 kWh/mil blir kanske mer intressant än bilen som drar 2 kWh/mil eftersom det blir tydligare då. Räckvidden är kanske densamma eller till och med sämre på Bil A men det tas emot annorlunda. Det blir enklare att se vad elbilen kostar att köra och att förbrukningen blir högre och lägre beroende på hur man kör är något vi är alla vana vid, det är fullt förståeligt för alla, även nya elbilsägare.

Jag tror tyvärr det är försent att flytta fokus från räckvidd till förbrukning men jag tror det hade varit en bättre diskussion och mer press på tillverkarna om förbrukning var mer i fokus.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det tar bort fokuset på räckvidd. I dom allra flesta fallen är räckvidden inte intressant utan kostnaden och då är förbrukningen mer av värde. Bil A som har en förbrukning på 1,7 kWh/mil blir kanske mer intressant än bilen som drar 2 kWh/mil eftersom det blir tydligare då. Räckvidden är kanske densamma eller till och med sämre på Bil A men det tas emot annorlunda. Det blir enklare att se vad elbilen kostar att köra och att förbrukningen blir högre och lägre beroende på hur man kör är något vi är alla vana vid, det är fullt förståeligt för alla, även nya elbilsägare.

Jag tror tyvärr det är försent att flytta fokus från räckvidd till förbrukning men jag tror det hade varit en bättre diskussion och mer press på tillverkarna om förbrukning var mer i fokus.

Vart går gränsen på räckvidd där förbrukningen sätts mer i fokus enligt er?
Förbrukningen är ju inte superintressant om räckvidden är sådär.

Sen iofs brukar majoriteten klara 40+ mil på en laddning.

Själv tycker jag det är bra att det är högt fokus på räckvidd iochmed att man inte vill behöva ladda lika ofta. Men sen får det ju såklart inte behöva förbruka för mkt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det tar bort fokuset på räckvidd. I dom allra flesta fallen är räckvidden inte intressant utan kostnaden och då är förbrukningen mer av värde. Bil A som har en förbrukning på 1,7 kWh/mil blir kanske mer intressant än bilen som drar 2 kWh/mil eftersom det blir tydligare då. Räckvidden är kanske densamma eller till och med sämre på Bil A men det tas emot annorlunda. Det blir enklare att se vad elbilen kostar att köra och att förbrukningen blir högre och lägre beroende på hur man kör är något vi är alla vana vid, det är fullt förståeligt för alla, även nya elbilsägare.

Jag tror tyvärr det är försent att flytta fokus från räckvidd till förbrukning men jag tror det hade varit en bättre diskussion och mer press på tillverkarna om förbrukning var mer i fokus.

Fast jag håller inte alls med dig. Folk har inte av en slump kommit fram till att räckvidden är intressant. Det är inte heller något som de inledande elbilstillverkarna dragit upp på agendan (för det är som sagt en fråga som varit mer eller mindre obefintliga innan elbilen gjorde entré på marknaden). Det är konsumenterna som står och funderar på om en elbil kan täcka deras behov eller inte som är intresserade av räckvidden, för den är högst relevant.

Absolut, det är jätteintressant att veta förbrukningen. Men om du kommer till mig och säger "Wow, titta här! En elbil som förbrukar 1.0 kWh/mil", men det sedan visar sig att den har en räckvidd på 10 mil och den saknar stöd för DC-laddning helt. Visst, det skulle kunna vara intressant för en del som en ren pendlarbil. Men i så fall skulle man sannolikt ha ytterligare en bil (sannolikt då en ICE-bil), för alla resor som inte ryms inom denna ganska tighta ramen.

Om du ger mig valet mellan en bil som drar 2 kWh/mil men som har en räckvidd på 25 mil, och en som drar 3 kWh/mil men har en räckvidd på 50 mil, så hade jag valt den sistnämnda utan att tveka (så länge inte all min laddning sker på publika laddstationer då kanske, men endast då). Om man till största delen laddar hemma eller på jobbet så pratar vi om kanske en krona eller så extra per mil. Aning mer vid snabbladdning/publik laddning. Men det hade jag som sagt gladeligen betalat för flexibiliteten och komforten det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast jag håller inte alls med dig. Folk har inte av en slump kommit fram till att räckvidden är intressant. Det är inte heller något som de inledande elbilstillverkarna dragit upp på agendan (för det är som sagt en fråga som varit mer eller mindre obefintliga innan elbilen gjorde entré på marknaden). Det är konsumenterna som står och funderar på om en elbil kan täcka deras behov eller inte som är intresserade av räckvidden, för den är högst relevant.

Absolut, det är jätteintressant att veta förbrukningen. Men om du kommer till mig och säger "Wow, titta här! En elbil som förbrukar 1.0 kWh/mil", men det sedan visar sig att den har en räckvidd på 10 mil och den saknar stöd för DC-laddning helt. Visst, det skulle kunna vara intressant för en del som en ren pendlarbil. Men i så fall skulle man sannolikt ha ytterligare en bil (sannolikt då en ICE-bil), för alla resor som inte ryms inom denna ganska tighta ramen.

Om du ger mig valet mellan en bil som drar 2 kWh/mil men som har en räckvidd på 25 mil, och en som drar 3 kWh/mil men har en räckvidd på 50 mil, så hade jag valt den sistnämnda utan att tveka (så länge inte all min laddning sker på publika laddstationer då kanske, men endast då). Om man till största delen laddar hemma eller på jobbet så pratar vi om kanske en krona eller så extra per mil. Aning mer vid snabbladdning/publik laddning. Men det hade jag som sagt gladeligen betalat för flexibiliteten och komforten det innebär.

Det är helt okej att inte hålla med men att lägga ord i munnen på mig som jag inte sagt tycker jag är tråkigt och oseriöst. Ingenstans sa jag att förbrukning är den enda information om bilen man får veta, vilket du ju säger eftersom du helt plötsligt jämför en bil utan DC-laddning. Du får det att låta som att förbrukning är det enda som vi ska basera vårt bilköp på och det är inte det jag säger. Så lägg ner.

Frågan var ”vad borde vi redovisa istället om inte räckvidd?” Varpå jag sa att jag tycker förbrukning är mer intressant. Då ser man hur effektiva bilarna är, folk förstår att förbrukning inte är lika i 40 och 120, det blir tydligare med brönslekostnader och det blir dessutom tydligare hur ineffektiva många bilar är. Det finns ju många elbilar där man inte jobbat med förbrukningen så för att få en hög räckvidd så har man slängt in tunga och stora batterier. Jag hade gärna sett att det var tvärtom för jag tror energieffektivisering är nyckeln till längre räckvidd i det långa loppet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tycker man kan ange förbrukning precis som på en ICE-bil. Hur många kWh går det åt per mil? Lägre förbrukning är bättre. Mindre fokus på räckvidd, mer fokus på energieffektivitet. Positivt från alla synvinklar. Vill man veta räckvidden får man väl räkna lite snabbt då. Siffran tas ju fram redan idag i WLTP-testet men alla skriver om maximal räckvidd. Gör reklam för den låga förbrukningen istället.

Off topic men kul du testa EV6 o fick höra vad du tyckte.

Märks du är lite mera kamera van nu!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Vad man vill veta när man köper en elbil är väldigt olika.
Dom flesta vill veta räckvidden vilket dom får av WLT som är så dumt så jag vet inte vad för ingen människa kör på det sättet.
Vore bättre om dom hade kör du i 120Kmh så kommer 30mil och drar då 3kwh milen.
Kör du 90kwh så kommer 45mil och den drar då 2Kwh milen.
Vilket är mycket intressantare för oftast vet man själv vad för typ av vägar man kör på oftast.

Sedan har man det här med vintern och drabbar os i norra Europa hårdast och är kanske lite svårare att säga vad bilen drar för det beror på massor av faktorer som är det snö på vägen har du dubb eller inte dubb är det -20 eller +2

Nu valde jag en liten elbil(e-208) när vi skaffa en och ska man åka långt får man stanna oftare men inte ofta jag åker jätte långt.
På dom 18 månader jag snart haft bilen så har den klarat 100% av mina resor vilket betyder att den uppfyller dom syften som jag vill att den ska uppfylla.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det är helt okej att inte hålla med men att lägga ord i munnen på mig som jag inte sagt tycker jag är tråkigt och oseriöst. Ingenstans sa jag att förbrukning är den enda information om bilen man får veta, vilket du ju säger eftersom du helt plötsligt jämför en bil utan DC-laddning. Du får det att låta som att förbrukning är det enda som vi ska basera vårt bilköp på och det är inte det jag säger. Så lägg ner.

Frågan var ”vad borde vi redovisa istället om inte räckvidd?” Varpå jag sa att jag tycker förbrukning är mer intressant. Då ser man hur effektiva bilarna är, folk förstår att förbrukning inte är lika i 40 och 120, det blir tydligare med brönslekostnader och det blir dessutom tydligare hur ineffektiva många bilar är. Det finns ju många elbilar där man inte jobbat med förbrukningen så för att få en hög räckvidd så har man slängt in tunga och stora batterier. Jag hade gärna sett att det var tvärtom för jag tror energieffektivisering är nyckeln till längre räckvidd i det långa loppet.

Fast ska vi vara petiga så var frågan snarare hur vi borde redovisa räckvidd, dvs om man egentligen ska redovisa den som 100-0 eller som något annat. Ser i min formulering att frågan kanske gick att tolka som "Ska man redovisa räckvidd?" snarare än "Ska man redovisa räckvidd i formatet x eller y?"

Men jag håller med i det du säger, delvis. Förbrukningen borde man lägga mer vikt vid, men samtidigt ger den inte mig som konsument särskilt mycket om jag inte vet batteristorlek. Tror att det man vill kunna ge är ett nyckeltal som man direkt kan ta till sig. 16,7kWh/100km och ett batteri på 67kWh säger inte mig som konsument så mycket om jag inte har ett grepp om vad det innebär.

Men sen är det ju två frågor - Hur ska vi presentera siffrorna, och hur ska körcykeln som ligger till grund för siffrorna se ut?

Ett mellanförslag skulle då vara att istället för räckvidd ange effektivitet, men i den omvända formen dvs kilometer per kwh. Tar man sig 5 km/kWh så är det sämre än att man tar sig 6 km/kWh, men man har fortfarande 1 kWh som referenspunkt. Fokuset flyttas till effektivitet i form av räckvidd snarare än effektivitet i form av förbrukning. Rätt lätt att räkna ut räckvidden då också, batteristorlek gånger siffran på pappret.

Fördelen också är att man uppmanas till att tänka bort 100-0%. Måste man räkna hur långt man tar sig baserat på hur långt en kWh tar sig så kanske man får in tänket att man bara kan nyttja 70 av sina 77 kWh, och sen bara hinner ladda 60kWh på ett normalt laddstopp osv. Om räckvidden alltid presenteras som 100-0% så blir det bökigt att räkna hur många kWh man behöver ladda.

Skrivet av vinylens:

Vad man vill veta när man köper en elbil är väldigt olika.
Dom flesta vill veta räckvidden vilket dom får av WLT som är så dumt så jag vet inte vad för ingen människa kör på det sättet.
Vore bättre om dom hade kör du i 120Kmh så kommer 30mil och drar då 3kwh milen.
Kör du 90kwh så kommer 45mil och den drar då 2Kwh milen.
Vilket är mycket intressantare för oftast vet man själv vad för typ av vägar man kör på oftast.

Sedan har man det här med vintern och drabbar os i norra Europa hårdast och är kanske lite svårare att säga vad bilen drar för det beror på massor av faktorer som är det snö på vägen har du dubb eller inte dubb är det -20 eller +2

Nu valde jag en liten elbil(e-208) när vi skaffa en och ska man åka långt får man stanna oftare men inte ofta jag åker jätte långt.
På dom 18 månader jag snart haft bilen så har den klarat 100% av mina resor vilket betyder att den uppfyller dom syften som jag vill att den ska uppfylla.

Precis, kan ändå tycka att någon slags kombinerad körcykel är bra, och jag tror nog WLTP stämmer för rätt många, men man borde presentera referenssiffror i olika hastighetsintervall också. T.ex 50/90/120. Samtidigt har ju en resa på motorväg i 120 ofta sträckor där man ligger under den hastigheten. Är nog rätt svårt att hitta 30 mil sammanhängande 120-sträcka utan minsta sänkning av hastighet, så även där kanske en körcykel inriktad mot motorväg vore bra, med blandat 100-120-väg och några partier i 70.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Fast ska vi vara petiga så var frågan snarare hur vi borde redovisa räckvidd, dvs om man egentligen ska redovisa den som 100-0 eller som något annat. Ser i min formulering att frågan kanske gick att tolka som "Ska man redovisa räckvidd?" snarare än "Ska man redovisa räckvidd i formatet x eller y?"

Men jag håller med i det du säger, delvis. Förbrukningen borde man lägga mer vikt vid, men samtidigt ger den inte mig som konsument särskilt mycket om jag inte vet batteristorlek. Tror att det man vill kunna ge är ett nyckeltal som man direkt kan ta till sig. 16,7kWh/100km och ett batteri på 67kWh säger inte mig som konsument så mycket om jag inte har ett grepp om vad det innebär.

Men sen är det ju två frågor - Hur ska vi presentera siffrorna, och hur ska körcykeln som ligger till grund för siffrorna se ut?

Ett mellanförslag skulle då vara att istället för räckvidd ange effektivitet, men i den omvända formen dvs kilometer per kwh. Tar man sig 5 km/kWh så är det sämre än att man tar sig 6 km/kWh, men man har fortfarande 1 kWh som referenspunkt. Fokuset flyttas till effektivitet i form av räckvidd snarare än effektivitet i form av förbrukning. Rätt lätt att räkna ut räckvidden då också, batteristorlek gånger siffran på pappret.

Fördelen också är att man uppmanas till att tänka bort 100-0%. Måste man räkna hur långt man tar sig baserat på hur långt en kWh tar sig så kanske man får in tänket att man bara kan nyttja 70 av sina 77 kWh, och sen bara hinner ladda 60kWh på ett normalt laddstopp osv. Om räckvidden alltid presenteras som 100-0% så blir det bökigt att räkna hur många kWh man behöver ladda.

Precis, kan ändå tycka att någon slags kombinerad körcykel är bra, och jag tror nog WLTP stämmer för rätt många, men man borde presentera referenssiffror i olika hastighetsintervall också. T.ex 50/90/120. Samtidigt har ju en resa på motorväg i 120 ofta sträckor där man ligger under den hastigheten. Är nog rätt svårt att hitta 30 mil sammanhängande 120-sträcka utan minsta sänkning av hastighet, så även där kanske en körcykel inriktad mot motorväg vore bra, med blandat 100-120-väg och några partier i 70.

Nu testas ju allt i ett labb och inte på en riktig väg

Testet genomförs i laboratoriemiljö på en chassidynamometer som simulerar en ”rullande väg” under bilen. Inför att man startar testet ser man till att elbilen är fullt laddad. Efter en genomförd testprocedur laddar man återigen batteriet, och mäter hur mycket energi man kan tillföra. Utifrån det kan man sedan beräkna förbrukning och därmed en räckvidd baserad på batteriets kapacitet.

Testets mål är att simulera körning under många olika förhållanden och bilen går genom en dynamisk körcykel. Det går genom fyra faser, som simulerar körning i 52 procent tätort och 48 procent landsvägskörning.

En testcykels längd är 30 minuter
Körsträckan är 23,25 km
Snitthastigheten är 46,5 km/h
Maxhastigheten är 131 km/h
Yttertemperaturen är 23°C
Elbilen är stillastående under 13% av testet
Drivkraft (snitt/max) 7 kW / 47 kW.
Testet görs alltså under förhållanden som sällan speglar verklig körning. Dessutom utsätts bilarna på chassidynamometern inte heller för något luftmotstånd vilket också är en faktor som annars påverkar räckvidden.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Ni som har haft en EV6 nu ett tag, är ni nöjda såhär långt? Funderar på att köpa en begagnad när min nuvarande leasing går ut. Tycker det ser ut som en fruktansvärt rolig bil som dessutom ser bra ut.

Bästa bilen jag haft. Gt-line är galet snygg. Lägre specs är jag personligen inte ett fan av utseendet.
Gillar ej svarta plastkanterna och grillen på dom lägre, blir en helt annan bil. Men det är ju en smaksak.
Fruktansvärt skön att köra, snabb laddning och väldigt få problem efter 2300mil såhär långt.
Har du möjlighet så köp awd. Blir en stor skillnad att ha awd på elbilar imo. Sliter också betydligt mindre på däcken.
Baksätet som många som inte ens har bilen säger är litet, är inte alls litet. Väldigt stort utrymme och höjden är inte ”bra” men likvärdig många andra elbilar och ett icke-problem om man inte har en vuxen där ofta, vilket i vårt fall är väldigt sällan.
Vi är 5 i familjen och vi har åkt på solsemester med 3 stora väskor och 2 mindre och det har gått kanon.
Den är större än den ser ut.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Ni som har haft en EV6 nu ett tag, är ni nöjda såhär långt? Funderar på att köpa en begagnad när min nuvarande leasing går ut. Tycker det ser ut som en fruktansvärt rolig bil som dessutom ser bra ut.

Haft vår gt-line awd sedan augusti förra året och är jättenöjd! Lite quirks finns det som stör:

  • Infällda handtag som gnisslar och fryser fast

  • Allt jävla Kiaplingande

  • "kasst" helljus

  • "kasst" ljud (meridian, bättre kan ni!)

  • Infotainment är... Lackluster. Inte skit men inte bra heller. Kör dock trådlös AA via Dongel nu, så inget som stör för mycket längre

  • Stänker mycket från däcken upp på bilen = smutsig bil

  • ACn strular ibland. Även förvärmning.

Allt jag älskar:

  • Snygg!

  • Tyst

  • Laddar snabbt

  • Går bra, både acceleration men även trygg på vägen

  • Bra med plats ändå

Brummar oftast runt med fru och två barn, alla sitter bra och har tillgång till laddare osv.

Vi provkörde i princip alla liknande elbilar(MY, M3, enyaq, id4, e-tron, ioniq, mustang) Innan vi valde ev6 och hade nog antagligen gjort samma val idag också

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Haft vår gt-line awd sedan augusti förra året och är jättenöjd! Lite quirks finns det som stör:

  • Infällda handtag som gnisslar och fryser fast

  • Allt jävla Kiaplingande

  • "kasst" helljus

  • "kasst" ljud (meridian, bättre kan ni!)

  • Infotainment är... Lackluster. Inte skit men inte bra heller. Kör dock trådlös AA via Dongel nu, så inget som stör för mycket längre

  • Stänker mycket från däcken upp på bilen = smutsig bil

  • ACn strular ibland. Även förvärmning.

Allt jag älskar:

  • Snygg!

  • Tyst

  • Laddar snabbt

  • Går bra, både acceleration men även trygg på vägen

  • Bra med plats ändå

Brummar oftast runt med fru och två barn, alla sitter bra och har tillgång till laddare osv.

Vi provkörde i princip alla liknande elbilar(MY, M3, enyaq, id4, e-tron, ioniq, mustang) Innan vi valde ev6 och hade nog antagligen gjort samma val idag också

Kul med andras synpunkter på denna bilen
Mina synpunkter på dina:

Handtagen har jag aldrig haft några problem med här i södra Sverige iaf.

Kiaplinget är det första man tar bort i settings. Det mesta går att ta bort.

Helljuset är ganska dåligt. Tråkigaste är att matrixen inte fungerar bra så går aldrig att ha den på auto för då blinkar bilar åt en som satan. Detta fixar Kiabilarna utan Matrix kanon och bländar av bra på auto.

Ljudet är ok tycker jag. Har inte hört nått bra billjud egentligen? Tycker Volvos B/W för 50 papp inte är mycket bättre ex..

Infotainmentsystemet är praktiskt men tråkig design och lite föråldrat.

Däckstänk har jag inte tänkt på så mycket, har vit bil så den blir skitig oavsett. Värre bak ändå.
Därimot är vägljudet något högre än medel skulle jag säga. Kanske mer pga jag har 20” däck med men lite mer brus.

ACn fungerar bra för vår del. Har du kollat så du inte behöver byta nått där? Jag fick mail och en tid bokat där dom bytte prylar på ACn på Garantin.
Därimot stör jag mig på att man måste välja en laddstation i POI för att förvärmningen av batteriet ska starta. Borde kunna gå att ställa manuell start också iaf.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Nu testas ju allt i ett labb och inte på en riktig väg

Testet genomförs i laboratoriemiljö på en chassidynamometer som simulerar en ”rullande väg” under bilen. Inför att man startar testet ser man till att elbilen är fullt laddad. Efter en genomförd testprocedur laddar man återigen batteriet, och mäter hur mycket energi man kan tillföra. Utifrån det kan man sedan beräkna förbrukning och därmed en räckvidd baserad på batteriets kapacitet.

Testets mål är att simulera körning under många olika förhållanden och bilen går genom en dynamisk körcykel. Det går genom fyra faser, som simulerar körning i 52 procent tätort och 48 procent landsvägskörning.

En testcykels längd är 30 minuter
Körsträckan är 23,25 km
Snitthastigheten är 46,5 km/h
Maxhastigheten är 131 km/h
Yttertemperaturen är 23°C
Elbilen är stillastående under 13% av testet
Drivkraft (snitt/max) 7 kW / 47 kW.
Testet görs alltså under förhållanden som sällan speglar verklig körning. Dessutom utsätts bilarna på chassidynamometern inte heller för något luftmotstånd vilket också är en faktor som annars påverkar räckvidden.

Ja det är väl ett problem med hela testproceduren isåfall. Om landsvägskörningens luftmotstånd simuleras genom t.ex ökat motstånd på den "rullande vägen" så speglar det ju inte bilens verkliga luftmotstånd, och det är ju en av de största faktorerna som påverkar räckvidden. Om dom inte räknar ut den baserat på uppmätt luftmotstånd men det tvivlar jag på blir exakt som i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Därimot stör jag mig på att man måste välja en laddstation i POI för att förvärmningen av batteriet ska starta. Borde kunna gå att ställa manuell start också iaf.

Hela den biten är under all kritik alltså! Har förvisso en Niro EV och inte en EV6, men det mesta gällande Infotainment och Navi är samma. Är mäkta irriterad på att Tesla-stationerna inte dyker upp i som POI vilket innebär att det inte går att förvärma batteriet om man planerat att ladda vid en Tesla-station, vilket man gärna vill då det sällan är fullt på dessa (många laddpunkter per station också).

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Ja det är väl ett problem med hela testproceduren isåfall. Om landsvägskörningens luftmotstånd simuleras genom t.ex ökat motstånd på den "rullande vägen" så speglar det ju inte bilens verkliga luftmotstånd, och det är ju en av de största faktorerna som påverkar räckvidden. Om dom inte räknar ut den baserat på uppmätt luftmotstånd men det tvivlar jag på blir exakt som i verkligheten.

Vad jag förstår så är vind en kontrollerad parameter i testerna, hur stor den är vet jag inte, men den är med. När jag provkörde bilar på rullar på Volvo så hade man en stor fläkt som åkte fram framför bilen exempelvis, det hade inget med förbrukning att göra men provkörningen blir ju mer värdefull ju mer lik verkligheten den är liksom. Jag hade ju inte märkt ifall säg torkarna började vibrera i 140 om luften var stilla exempelvis.

Permalänk
Avstängd

Såg en maskerad zeekr utanför jobbet, vet inte vad dom var hemligt med den dock. Smygtog några bilder i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Såg en maskerad zeekr utanför jobbet, vet inte vad dom var hemligt med den dock. Smygtog några bilder i alla fall.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Kanske uppkommande volvo ex30 som ska släppas i juni?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av draanexle:

Kanske uppkommande volvo ex30 som ska släppas i juni?

Jo så kan det vara. Samtidigt så borde de väl inte maskera en "mula" så mycket? Hela poängen är ju att inte väcka uppmärksamhet liksom. Men det kanske är någon prestandavariant av Zeekr 001 eller vad den nu heter.

Huset den kom ifrån ägs av Geely i alla fall, så det kan ju vara flera märken, men just Volvo verkar inte ha så mycket verksamhet just där utan det är mer deras övriga bolag/märken. Eller de har verksamhet, men det är mer typ webbplattformar, finansgrejer och så. Volvo har ju en del andra prototypverkstäder runtom i staden däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Såg en maskerad zeekr utanför jobbet, vet inte vad dom var hemligt med den dock. Smygtog några bilder i alla fall.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Det är nya Zeekr X, den har haft premiär i Kina men ännu inte i Sverige. Den delar plattform med EX30 dock

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Det är nya Zeekr X, den har haft premiär i Kina men ännu inte i Sverige. Den delar plattform med EX30 dock

Just det. Jo jag sökte på Zeekr och hittade bilen, utan kamouflage, så jag blev lite fundersam. De brukar inte bry sig så mycket om att kamouflera bilar som redan är släppta eller åtminstone presenterade liksom. Det står rätt ofta ett antal bilar jag verkligen inte känner igen med bara kinesiska tecken som modellbeteckningar och så runt jobbet helt öppet exempelvis.

Permalänk
Medlem

Ni som har koll på läget, vad har hänt? Kollade in på DinBil.se för jag funderar på att byta bil till hösten. Ser att priserna är nere på nivåer som dom var för 1 år sedan på en VW ID4 (med statens bonus på 70 000) om man skulle välja privatleasing? I julas låg priserna på över 8000 med statens bonus borta.

Helt plötsligt är dom tillbaka i en nivå där kanske privatleasing igen är ok? Eller missar jag nått?

Glömde den viktiga detaljen VW ID4. :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Ni som har koll på läget, vad har hänt? Kollade in på DinBil.se för jag funderar på att byta bil till hösten. Ser att priserna är nere på nivåer som dom var för 1 år sedan på en VW ID4 (med statens bonus på 70 000) om man skulle välja privatleasing? I julas låg priserna på över 8000 med statens bonus borta.

Helt plötsligt är dom tillbaka i en nivå där kanske privatleasing igen är ok? Eller missar jag nått?

Läst det finstilta? Vissa bilhandlare har börjat med kontantinsats på privatleasing för att månadskostnaden ska se låg ut.

Enligt Volkswagens hemsida är det fortfarande samma priser som det varit sedan bonusen försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag hade gärna sett att det var tvärtom för jag tror energieffektivisering är nyckeln till längre räckvidd i det långa loppet.

Elbilar är av naturen väldigt effektiva så det finns inte mycket mer att hämta där. Nya batterier kommer krävas. Det modernaste batteriet för elbilar är litium batteriet från 1970 talet.
Svårt att hitta nya tekniker. Det enda "nya" batteriet som kommit på senare tid är järnlufts batteriet och bygger på en gammal teknik de inte fick till föränn nu.

Litium batteri energitäthet per kg: 0.54- 0.72 MJ/kg
Bensin: 46.9 MJ/kg
Kärkraft U-235: 88250000 MJ/kg
Ganska uppenbart att fallout med sina kärnkrafts bilar var nått på spåren 😉
Problemet är batterierna och inte mycket annat.

Själv hoppas jag på natrium eller litium luft batteri.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Haft vår gt-line awd sedan augusti förra året och är jättenöjd! Lite quirks finns det som stör:

  • Infällda handtag som gnisslar och fryser fast

  • Allt jävla Kiaplingande

  • "kasst" helljus

  • "kasst" ljud (meridian, bättre kan ni!)

  • Infotainment är... Lackluster. Inte skit men inte bra heller. Kör dock trådlös AA via Dongel nu, så inget som stör för mycket längre

  • Stänker mycket från däcken upp på bilen = smutsig bil

  • ACn strular ibland. Även förvärmning.

Allt jag älskar:

  • Snygg!

  • Tyst

  • Laddar snabbt

  • Går bra, både acceleration men även trygg på vägen

  • Bra med plats ändå

Brummar oftast runt med fru och två barn, alla sitter bra och har tillgång till laddare osv.

Vi provkörde i princip alla liknande elbilar(MY, M3, enyaq, id4, e-tron, ioniq, mustang) Innan vi valde ev6 och hade nog antagligen gjort samma val idag också

Håller med i det mesta du säger. Platsen är riktigt bra. Väldigt mkt plats för benen i baksätet även när jag kör (är 191cm). Däremot är golvet kontra sätet väldigt högt. Så knäna hamnar högt upp om en vuxen sitter bak.

Har aldrig haft problem med AC eller uppvärmning men har enorma problem med att det immar igen under de kalla månaderna. I vintras när det var - 20 etc och generellt minusgrader under en längre period och sedan slog om till plusgrader så började det droppa från taket för mig. Hade samlats stora mängder kondens som frusit i taket och sedan smälte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oxies Husse:

Ni som har koll på läget, vad har hänt? Kollade in på DinBil.se för jag funderar på att byta bil till hösten. Ser att priserna är nere på nivåer som dom var för 1 år sedan på en VW ID4 (med statens bonus på 70 000) om man skulle välja privatleasing? I julas låg priserna på över 8000 med statens bonus borta.

Helt plötsligt är dom tillbaka i en nivå där kanske privatleasing igen är ok? Eller missar jag nått?

VAG rear typiskt ut sina bilar mha bra privatleasingkampanjer istället för att sänka siffran på prislappen i hallen.

Logiskt, för med Teslas prissättning lär det vara svårt att sälja ID.4 idag.