Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Det händer grejer på Shanghai Auto Show 2023! M Hero 917 EV är en vild militärbil som får dig att tänka att du är på en actionfilm. https://youtu.be/0zWa0uEUl8I?t=116

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Har du inte fått den än ?? Det var väl i Feb/Mar 2022 du beställde ?

10:e april. Hette 12-15 månader då, vill jag minnas. Blir väl 13 månader och lite växel med leverans i månadsskiftet. 🙂

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Nu har jag inte kört så värst många el-SUVar så det kanske är helt normalt. Men Jag har en Volvo C40 single motor medan min Tesla Model 3 Long Range är på verkstad.

Min bil förbrukade ca 2kw/milen Gävle/Uppsala. 120km/h i ösregn och 5 plusgrader.

Volvon.
2,6kw/milen i 10 grader och snustorr väg. Det var ju ändå väldigt stor skillnad?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu har jag inte kört så värst många el-SUVar så det kanske är helt normalt. Men Jag har en Volvo C40 single motor medan Tesla Model 3 Long Range bil är på verkstad.

Min bil förbrukade ca 2kw/milen Gävle/Uppsala. 120km/h i ösregn och 5 plusgrader.

Volvon.
2,6kw/milen i 10 grader och snustorr väg. Det var ju ändå väldigt stor skillnad?

Jo, trean är ju relativt snål. Det har nog inte bara med luftmotståndet att göra.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Curik:

Jo, trean är ju relativt snål. Det har nog inte bara med luftmotståndet att göra.

Jo, men förvånansvärt stor skillnad ändå. Jag trodde inte det skulle skilja så mycket.

Men på plus-sidan för Volvon så led den betydligt mindre av vägbuller i motorvägsfart. Dessutom var radar-farthållaren väldigt trevlig i hur den alldeles själv började accelerera upp i angiven fart redan när man började lämna högerfilen för att köra om den långsammare bilen.

Teslan väntar tills man helt är i vänsterfil innan den ens börjar accelerera.

Däremot var fillhållningsassistenten inte alls lika bra i Volvon. Teslan kör verkligen helt själv och ligger stadigt i filen. Volvons behövde ständiga korrigeringar och hjälpte mest till lite halvdant.

Ingen bil är perfekt helt enkelt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu har jag inte kört så värst många el-SUVar så det kanske är helt normalt. Men Jag har en Volvo C40 single motor medan min Tesla Model 3 Long Range är på verkstad.

Min bil förbrukade ca 2kw/milen Gävle/Uppsala. 120km/h i ösregn och 5 plusgrader.

Volvon.
2,6kw/milen i 10 grader och snustorr väg. Det var ju ändå väldigt stor skillnad?

Jag har en C40 Twin som förmånsbil och den är otroligt törstig. Vid några minusgrader är det i princip omöjligt att komma under 3 kWh/mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu har jag inte kört så värst många el-SUVar så det kanske är helt normalt. Men Jag har en Volvo C40 single motor medan min Tesla Model 3 Long Range är på verkstad.

Min bil förbrukade ca 2kw/milen Gävle/Uppsala. 120km/h i ösregn och 5 plusgrader.

Volvon.
2,6kw/milen i 10 grader och snustorr väg. Det var ju ändå väldigt stor skillnad?

Den främsta orsaken är att motorerna som sitter i nuvarande Polestar och Volvo är inte helt optimerade för applikationen (är motorer från Siemens som från början är optimerade att sitta i hissar, och då man har fast nätanslutning så har de inte riktigt samma hårda fokus på energieffektivitet som motorer som optimerats för elbilar).

Men Volvo bygger, precis som andra biltillverkare, upp kunskapen och designar egna motorer som de kommer tillverka själva. Dessa kommer sitta i kommande modeller från Volvo och Polestar. De kommer att väsentligt sänka förbrukningen, och bli lika effektiva som de som sitter i Tesla, BMW, Mercedes och Kia/Hyundai (som alla tillhör bland de bästa på marknaden).

Ovanpå det så har man även släppt en lättare uppdatering av den elektriska drivlinan, med nya något effektivare elmotorer för de Polestar/Volvo som tillverkas i år (är bättre än de gamla, men ändå inte lika effektiva som Volvos egna framtida motorer kommer bli). Redan här (tillsammans med nya batterier) så kommer man bli lite bättre redan med modellerna som tillverkas nu.

Men håller annars med. Min XC40 som min pappa plockade ut i höstas är verkligen ineffektiv, och drar stora mängder energi. Den är enormt törstig jämfört med de fyra referenstillverkarna på energieffektiva drivlinor i elbilar (Tesla, BMW, Mercedes och Hyundai/Kia).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av martinot:

Den främsta orsaken är att motorerna som sitter i nuvarande Polestar och Volvo är inte helt optimerade för applikationen (är motorer från Siemens som från början är optimerade att sitta i hissar, och då man har fast nätanslutning så har de inte riktigt samma hårda fokus på energieffektivitet som motorer som optimerats för elbilar).

Men Volvo bygger, precis som andra biltillverkare, upp kunskapen och designar egna motorer som de kommer tillverka själva. Dessa kommer sitta i kommande modeller från Volvo och Polestar. De kommer att väsentligt sänka förbrukningen, och bli lika effektiva som de som sitter i Tesla, BMW, Mercedes och Kia/Hyundai (som alla tillhör bland de bästa på marknaden).

Ovanpå det så har man även släppt en lättare uppdatering av den elektriska drivlinan, med nya något effektivare elmotorer för de Polestar/Volvo som tillverkas i år (är bättre än de gamla, men ändå inte lika effektiva som Volvos egna framtida motorer kommer bli). Redan här (tillsammans med nya batterier) så kommer man bli lite bättre redan med modellerna som tillverkas nu.

Men håller annars med. Min XC40 som min pappa plockade ut i höstas är verkligen ineffektiv, och drar stora mängder energi. Den är enormt törstig jämfört med de fyra referenstillverkarna på energieffektiva drivlinor i elbilar (Tesla, BMW, Mercedes och Hyundai/Kia).

Hmm, det här med hissmotorer har jag hört skrönor om gällande Audi/VAG, Mercedes och nu Volvo. Kan det verkligen stämma? Det visade sig vara felaktig information för de andra tillverkarna - är Volvo undantaget?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Hmm, det här med hissmotorer har jag hört skrönor om gällande Audi/VAG, Mercedes och nu Volvo. Kan det verkligen stämma? Det visade sig vara felaktig information för de andra tillverkarna - är Volvo undantaget?

Det är inte så himla konstigt. Egenskaperna skiljer sig inte speciellt mycket mellan hissmotorer och motorer i elbilar. Samma typ av elmotorer används ofta i flera sammanhang. Är främst en fråga om vilka användningsområden och applikationer som vissa elmotorer, med vissa specifika egenskaper, är vanligast förekommande inom. Så egentligen är det fel att kalla det "hissmotorer" rent fackmässigt. Det blir mer korrekt att säga att en viss motor med vissa egenskaper ofta är vanligt förekommande inom en viss applikation, som tex. hissar. Så är nog lite mer slarvigt uttryckt och förenklat (och inte så mycket klassisk skröna a la "råttan i pizzan", som jag tolkar att du alluderar till).

Hur som helst, man behöver inte hänga upp sig fullt så mycket upp på språkbruket och orden. Den viktiga poängen jag ville göra är att man just nu utvecklar hos Volvo Cars och tar fram egna elmotorer från grunden, precis som man tidigare tagit fram och utvecklat egna förbränningsmotorer. Dessa egna elmotorer kommer (känner folk som är anställda och jobbar med produktutveckling av dessa) bli konkurrenskraftiga på marknaden gentemot de bästa i branschen, inklusive att kraftigt sänka förbrukningen gentemot de elmotorer som Volvo/Polestar använder sig av i dagens bilar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Min XC40 som min pappa plockade ut i höstas är verkligen ineffektiv, och drar stora mängder energi. Den är enormt törstig jämfört med de fyra referenstillverkarna på energieffektiva drivlinor i elbilar (Tesla, BMW, Mercedes och Hyundai/Kia).

Jag kan bara hålla med. Samma erfarenhet när jag hyrde den i 1 vecka. Sämst teknik.
Energieffektivast är helt klart Tesla.
De andra bilmärken har ingen koll. Kanske KIA - men Tesla är flera år i framkanten när de gäller effektivitet av drivmotorerna, batteri och software.

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Hmm, det här med hissmotorer har jag hört skrönor om gällande Audi/VAG, Mercedes och nu Volvo. Kan det verkligen stämma? Det visade sig vara felaktig information för de andra tillverkarna - är Volvo undantaget?

Själva motorn var ju samma i Jaguar I-Pace, Audi E-Tron, Mercedes EQC och Volvo i början. 408hk fördelat på 2 motorer. Det kan ju vara små skillnader förstås, men grunden är med största sannolikhet tagen ifrån en redan existerande produkt. Sen är ju batterierna och mjukvarustyrningen otroligt viktiga delar i vad som kallas drivlina i elbilar.

Poängen är, precis som nämns redan, att man köpt in färdiga lösningar ifrån underleverantörer utan att egentligen ha kompetens att få till en helhetslösning. Självklart så arbetar alla tillverkare med att stärka sin kompetens på dessa områden, men många ligger ju kvar i system och kulturer där det är väldigt många avdelningar som inte har den bästa samarbetsförmågan och ekonomiska krav att fortsätta använda underleverantörers lösningar för skalfördelar.

Ett bra exempel är Sandy Monroes Podcast med Polestars VD Thomas Ingenlath. Där Thomas nämnde Design och miljöhänsyn som företagets nyckelkompetenser. Thomas ser ingen vinst med att Polestar ska utveckla egna tekniska plattformar, utan deras värde kommer ifrån design. Det är väl tur att många idag väljer bil utifrån hur snygg den är, före hur bra teknisk plattform den bygger på.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafsen:

För den intresserade så plockade jag ut en 36månaders leasad MG EZ EV med 1000mil/år som skulle kostat 2490 månad + aviavgift.

Sjukt oklart vad leasingavgiften i praktiken skulle bli med räntehöjningar osv. Gick inte att få ett svar från Santander.

Fick första räkningen nu och var på 2865:-/Månad ink aviavgift. Känns helt ok.

Over and out

Update på detta för intresserade: nu ligger avgiften på 3247:- senast månaden och kommer med största sannolikhet öka ytterligare...

Permalänk
Medlem

Vet ni hur intresset för elbilar ser ut i dagsläget? Vi har en EQB 300 på leasing till september 2024 men redan kört 1200 av 2000 mil. Vi åker alldeles för mycket och vill köpa nåt annat istället. Vet ni om det skulle vara lätt att överlåta den till någon annan? Vi betalar 4750 kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Vet ni hur intresset för elbilar ser ut i dagsläget? Vi har en EQB 300 på leasing till september 2024 men redan kört 1200 av 2000 mil. Vi åker alldeles för mycket och vill köpa nåt annat istället. Vet ni om det skulle vara lätt att överlåta den till någon annan? Vi betalar 4750 kr i månaden.

Kolla först var det står i avtalet om överlåtelse av leasing, inte alla bolag som tillåter det.
Annars är väl priset ok för 1000mil / år. Dock så är det ju som ni säger ni har åkt lite mycket så de har bara 800 mil kvar för ett och ett halvt år. man får ju köra mer fast med straffavgift på övermilen när man lämnar igen den.

Något ni kanske kan deala med den som tar över den? (att ni betalar övermilen räknat på tiden ni haft den, relativt simpelt och räkna ut).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk

Chargefinder finns inte för android auto. Vilken auto-kompatibel app är bra för att hitta laddstationer och se vilka som är lediga i realtid?

Permalänk
Medlem

Ford och Nissan dumpar priserna – men Tesla höjer
https://www.vibilagare.se/nyheter/ford-och-nissan-dumpar-pris...

Någon med access som kan se vad det rör sig om för belopp?

Permalänk
Medlem

Jag kikade på min GT och den har sänkts minst 100k. Den kostade 940 när jag köpte, sedan höjde de till 1025 eller så, nu kostar den 875 om jag kikade rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ford och Nissan dumpar priserna – men Tesla höjer
https://www.vibilagare.se/nyheter/ford-och-nissan-dumpar-pris...

Någon med access som kan se vad det rör sig om för belopp?

Klart störst är prissänkningen för den direkta Tesla Model Y-konkurrenten Ford Mustang Mach-e. Den har blivit mellan 101 000 och 127 000 kr billigare sett till listpriset. Även Nissan Ariya, en annan modell i samma klass, har prissänkts med nästan 40 000 kr.

Ford Mustang Mach-e: 101 000–127 000 kr billigare
Hyundai Ioniq 5: 10 000 kr dyrare
Hyundai Kona: 35 000 kr billigare
Nissan Ariya: 39 700 kr billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av troglodyt:

Chargefinder finns inte för android auto. Vilken auto-kompatibel app är bra för att hitta laddstationer och se vilka som är lediga i realtid?

Plugshare och ABRP funkar med AA, vet dock inte hur dom visar tillgängligheten.

Permalänk
Medlem

Ny undersökning om snabbladdning pekar på att man inte bör snabbladda mer än absolut nödvändigt för att hålla batteriet så fräscht som möjligt.
https://alltomelbil.se/160-elbilar-testade-for-att-se-hur-sna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ny undersökning om snabbladdning pekar på att man inte bör snabbladda mer än absolut nödvändigt för att hålla batteriet så fräscht som möjligt.
https://alltomelbil.se/160-elbilar-testade-for-att-se-hur-sna...

Vore intressant att veta hur väldigt snabb laddning påverkar jämfört med långsammare. En bil med en laddkurva som tillåter 100kw större delen jämfört med 200kw t.ex. Eller om bilens individuella BMS och kylning/värmning/annat påverkar mer än själva effekten på laddningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Vore intressant att veta hur väldigt snabb laddning påverkar jämfört med långsammare. En bil med en laddkurva som tillåter 100kw större delen jämfört med 200kw t.ex. Eller om bilens individuella BMS och kylning/värmning/annat påverkar mer än själva effekten på laddningen.

Skulle gissa på att det är en kombination och att det som verkligen är boven är temperaturen batteriet utsätts för vid laddningen, så ju bättre BMS ju högre effekt klarar batteriet utan att "skadas" i det långa loppet.
Men det intressanta som man kan ta med sig är just att inte snabbladda mer än om man verkligen behöver det och om det är värmen så är kanske flera korta laddningar bättre än få långa, men det är som sagt bara en gissning.

Permalänk
Medlem

Snabbladdning är alltid mer skadligt än längre laddningar är min egen erfarenhet. Batterier hatar värme, speciellt moderna. Snabbladdar man så bildas det mer värme och det i sig är en effektförlust. Batterier med lägre inre resistans klarar snabbladdningar bättre då mindre värme alstras.
gammal artikel men kanske moderna bilar kör denna typ av laddning?
https://www.nyteknik.se/nyheter/batterierna-klarar-snabbladdn...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Såg att Tesla visst plockat bort parkeringssensorerna och förlitat sig helt på sina kameror. Känns ju så där när de ersätter något som fungerat under lång tid med något som kanske aldrig kommer att fungera tillförlitligt (som när de tog bort regnsensorn).

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/christians-bil-ha...

Tycker han har en poäng med att det läggs lite väl mycket krav och ansvar på konsumenten med elbilar. Fast ska man ha elbil nu idag i utvecklingsfasen så måste man läsa på lite och vara intresserad.

Är man inte intresserad eller kollar upp saker så är det bättre man håller sig till förbränningsmotorer idag.

Om fem år är det nog annorlunda.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/christians-bil-ha...

Tycker han har en poäng med att det läggs lite väl mycket krav och ansvar på konsumenten med elbilar. Fast ska man ha elbil nu idag i utvecklingsfasen så måste man läsa på lite och vara intresserad.

Är man inte intresserad eller kollar upp saker så är det bättre man håller sig till förbränningsmotorer idag.

Om fem år är det nog annorlunda.

Det är väl klart att man som konsument måste kolla upp saker inför ett köp, det gäller vad man än köper.
Elbilars räckvidd är inte konstigare än ICE bilars förbrukning, hur ofta klarar man köra en ICE på dess påstådda förbrukning?

Permalänk
Medlem

https://carup.se/volvo-ex30/

Någon som läst mer om ex30?

Låter intressant om deras mål är att sälja in abonnemang till yngre personer. Men känns lite som att det fortfarande kommer vara onödigt dyrt med tanke på deras nuvarande prissättning i leasing och volvo on demand.

Tldr:
Elbil, SUV, lite mindre än xc40, byggd med elbil som mål efter ex90, ska vara billig att tillverka i kina, släpps början juni.
Räckvidd ca 46 mil.
400-500k

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Ni som har haft en EV6 nu ett tag, är ni nöjda såhär långt? Funderar på att köpa en begagnad när min nuvarande leasing går ut. Tycker det ser ut som en fruktansvärt rolig bil som dessutom ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är väl klart att man som konsument måste kolla upp saker inför ett köp, det gäller vad man än köper.
Elbilars räckvidd är inte konstigare än ICE bilars förbrukning, hur ofta klarar man köra en ICE på dess påstådda förbrukning?

Antagligen inte alls ofta, men man ser förbi det p.g.a. att räckvidden "ändå är så pass bra" samt att konsekvensen är att stanna och tanka på några få minuter.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Ni som har haft en EV6 nu ett tag, är ni nöjda såhär långt? Funderar på att köpa en begagnad när min nuvarande leasing går ut. Tycker det ser ut som en fruktansvärt rolig bil som dessutom ser bra ut.

Har haft en i ca 10 månader och är väldigt nöjd.

Finns inte mycket att klaga på. Dörrhandtagen har fryst fast ett par gånger i vinter. Är ju pga ofta vanliga handtagsdesignen för elbilar. En gång råkade jag ut för "zombie mode". Bilen gick inte att sätta i kör eller back. Fick vänta en halvtimme så löste det sig själv.

Bilen är väl inte så rolig skulle jag säga men elbilar är ju roliga o kul med omedelbar kraft direkt när man trycker på gasen. Den är en gnutta "båtig" om man drar ratten höger och vänster snabbt. Men inget farligt. Ioniq 5 är nog mycket mer båtig.

Laddar snabbt, bra förbrukning, bra utrymmen, fint med frunk för laddkablarna. Tyst och skönt utan förbränningsmotor.

Det är bara att köra.

Helnöjd!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X