EU godkänner Microsofts köp av Activision Blizzard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hejdå till alla deras spel på Playstation

Har för mig Microsoft erbjöd Playstation ett 10 års kontrakt, så inte inom den närmsta tiden.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Exakt så blir det förr eller senare.
Det är aldrig någon bra idé att ett företag har allt, dock tyvärr en uppgående trend generellt i företagsvärlden.

Microsoft erbjöd Sony ett avtal. Det avtalet är giltigt i förutsättning med att Sony slutar gnälla i samband med denna process. Tycker Microsoft ska riva kontraktet om Sony står på sig och konkurrensverket ändå godkänner detta.
Med Sony så är jag tvingad att ha en PS5 hemma för vissa titlar, med microsoft så räcker 1 maskin.

Permalänk
Medlem

Med tanken på att EU politiker dricker och äter varje dag med lobbyister och på lobbyers bekostnad är det inget konstigt att detta svängde åt Microsoft vägnar. Jag stör mig mer på att två företag bestämmer vilka grönsaker man får odla och sälja i EU än konkurrensen i dataspel världen. Egentligen borde dettas leda Sony till att släppa sina spel på PC och skriva avtal med Microsoft. Om exklusiva spel inte längre avgör vilken konsol man köper så får det vara service och handkontroll som avgör vilken hårdvara folk köper. Sen kan Microsoft i princip tvinga Sony till att skriva under vad som helst om de hotar att dra Call Of Duty med mera... Vilket låter inte bra. Svårt, men jag sover ändå ikväll..

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Hurra för Game Pass användare.
Bra för konkurrensen kan komma jämna ut oddsen mot Playstation något eftersom Sony har billigare exklusiva avtal med tredje parts som leder till sin dominanta roll i marknaden och fler exklusiva titlar.
Bra för "play anywhere" tänk växa upp med konsol och sen ha kvar alla sina spel när man har råd med PC.
Om historien repeterar sig är det bra för spel branschen då fler studior kommer växa fram från Activision utvecklare som hoppar av Microsoft skeppet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

De går inte ihop i Storbritannien utan lever som två olika bolag där. Som boende där och prenumerant på Game Pass får du en lite sämre deal då Activisions katalog inte ingår. Ungefär så skulle en lösning kunna se ut...

Själv ser jag fram mot en påfyllnad av mitt Game Pass-bibliotek.

Svårt att se hur det skulle kunna "lösa" det då resp bolags moderbolag kommer att bli det MicrosoftBlizzard som då inte följt UK:s regelverk. Känns snarare som att de måste ta sig bort från UK helt och hållet om de vill komma undan repressalier (böter) för detta.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Gott, så länge jag får Diablo 4 på gamepass så är jag nöjd.

Då lär du få vänta.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Då lär du få vänta.

Jadå hade ändå inte tänkt spela Diablo 4 direkt i början hur som helst. Lär väl ta minst ett halvår/år innan man ser något konkret komma ur denna grej.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tacka vet jag Steam Deck! En motpol till monopolet som skapas!

Lol, steam är och har varit en mjukvarumonopol sedan början av 00-talet när de slog ut andra plattformar genom shady business praxises.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ingen aning, äger ingen Xbox och kommer sannolikt aldrig att äga.

Microsoft är ett mjukvaruföretag och har förmågan att skapa en fungerande företagsstruktur för att pyssla med kommersiell mjukvaruutveckling. Minecraft är ett skolboksexempel på hur snabba vinster på flera hundra miljoner inte ledde till någonting förutom betald prokrastinering, där de ursprungliga utvecklarna snabbt förrådde hela sin kundbas så fort de blev rika. Jämför det med hur Microsoft istället gjorde klart spelet på kort tid och snabbt började jobba på att lägga till stöd för raytracing.

Problemet är som vanligt att bra kreatörer väldigt sällan har alla andra egenskaper som krävs för att bli ett framgångsrikt företag, och det är där Microsoft passar in som strukturen runt alla nördar som skapar innehållet.

Minecraft köptes 2014 och mycket har hänt efter det bla. har de köpt upp en stor mängd andra utvecklare och det är där jag menar att skon klämmer eftersom dessa utvecklare i princip inte släppt ett enda spel trots att man har Microsoft i ryggen.

Innan uppköpen släppte i stort sätt samtliga utvecklare spel men nu kommer nästan ingenting och den gemensamma nämnaren är MS. Därför anser jag att de måste lägga mer tid på att hantera sina redan ägda studios och assets istället för att bara köpa mer eftersom det per automatik inte kommer betyda framgång, det måste förvaltas på ett bra sätt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Lol, steam är och har varit en mjukvarumonopol sedan början av 00-talet när de slog ut andra plattformar genom shady business praxises.

Men hallå, du får ju tänka på att det är ett BRA monopol?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hejdå till alla deras spel på Playstation

Jo tjena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Bobby kanske får Phils jobb, det vore ju en intressant vändning...

Tror inte de är sugna på någon som mordhotat sin personal.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Jadå hade ändå inte tänkt spela Diablo 4 direkt i början hur som helst. Lär väl ta minst ett halvår/år innan man ser något konkret komma ur denna grej.

Om inte Storbritannien ger sig, samt rättegången i usa... Säg 2-4 år 🤣

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Microsoft erbjöd Sony ett avtal. Det avtalet är giltigt i förutsättning med att Sony slutar gnälla i samband med denna process. Tycker Microsoft ska riva kontraktet om Sony står på sig och konkurrensverket ändå godkänner detta.
Med Sony så är jag tvingad att ha en PS5 hemma för vissa titlar, med microsoft så räcker 1 maskin.

Avtalet var väl "ni får CoD i några år, sen får vi se"?
Så kan man ju se på saken, jag ser det snarare som så att jag slipper krysslådan då jag har en PC.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nu förstår man varför Phil Spencer valde de "timida" ord som han gjorde nyligen kring xbox och som väckte en någorlunda stor debatt kring deras tillbakalutande positionering inom spelindustrin. Activision Blizzard är såklart ett oerhört viktigt uppköp för Microsoft och uttal som kan elda på den "klassiska" Microsoft mot Sony debatten inom spelmedia är därför ytterst onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Avtalet var väl "ni får CoD i några år, sen får vi se"?
Så kan man ju se på saken, jag ser det snarare som så att jag slipper krysslådan då jag har en PC.

Microsoft har sagt 10 år, men Sony valde att inte ta det erbjudandet. Så vad det är som gäller just idag vet jag inte. Men Sony kunde få 10år och tackade nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Microsoft har sagt 10 år, men Sony valde att inte ta det erbjudandet. Så vad det är som gäller just idag vet jag inte. Men Sony kunde få 10år och tackade nej.

Det är väl inte jättevanligt att Sony, Microsoft eller Nintendo släpper 1st party titlar på konkurrenternas plattformar, men vi får väl se hur det ser ut framöver.

Undantagen är väl Minecraft och NFL.

Förmodligen så ligger erbjudandet fortfarande ute eftersom att det är med i motiveringen till att köpet godkänns av bland annat EU.
Lite nyfiken på vad som ingår också, betyder avtalet att allt som släpps under Call of Duty IPt också måste släppas på de andras plattformar? Vilka blir undantagen(tänker då på CoD Mobile T.Ex.)?

Skulle dock vara intressant att se vad som händer ifall det inte blir något avtal.
Tror att gamla avtalet gäller fortfarande och att nästa spel blir det sista på det pågående i så fall.
Ca 45% av CoD spelarna verkar spela på Playstation, blir kul att se hur bra det går för CoD utan Playstation i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Microsoft har sagt 10 år, men Sony valde att inte ta det erbjudandet. Så vad det är som gäller just idag vet jag inte. Men Sony kunde få 10år och tackade nej.

Jaså var det 10 år? Okej, det är ju ett tag men Sony ser det väl som så att det inte spelar någon roll då det är tidsbestämt och har ett slut. Nåja, vi får väl se.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jaså var det 10 år? Okej, det är ju ett tag men Sony ser det väl som så att det inte spelar någon roll då det är tidsbestämt och har ett slut. Nåja, vi får väl se.

Jim Ryan vill helt enkelt hindra köpet. Det finns inget avtal i världen som skulle få med Sony.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Lol, steam är och har varit en mjukvarumonopol sedan början av 00-talet när de slog ut andra plattformar genom shady business praxises.

Monopol? Det finns ju både fristående spel och flera dussin andra launchers och spelbutiker

Jag kan hålla med om att de myglade lite med exklusivitetsavtal och liknande, men sånt gör ju konsoler och t.ex Epic med fortfarande…

Det som slagit ut andra launchers är väl att de varit kassa, minns du Games For Windows Live, och alla andra skitlösningar från den tiden, det sög och gör spelen ospelbara fortfarande idag för att de är låsta till döda launchers och har massa kopieringskydd och rootkits

GoG är fantastiskt också, men Steam är verkligen inte ett monopolexempel

Permalänk
Medlem

Undrar om EU/USA/GB kommer vara lika positiva till nästa storköp? När Sony vill köpa Square-Enix, Nintendo slukar Capcom eller vad det nu blir? För flera stora uppköp lär komma om detta går igenom. Och undrar om Game Pass-spelarna kommer vara lika positiva då eller om det då helt plötsligt blir dåligt för konkurrensen? Vi får återuppväcka den här tråden om 3 år och se vart vi är nånstans.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Microsoft har sagt 10 år, men Sony valde att inte ta det erbjudandet. Så vad det är som gäller just idag vet jag inte. Men Sony kunde få 10år och tackade nej.

Sony kommer nog få COD åtminstone 10 år oberoende avtal eller ej.
Säljer fler konsoler, har fler användare och har så gott som alltid varit den största plattformen för COD (några år under ps3/x360 eran borträknade). Att MS skulle besluta att inte ge ut fler COD till Playstation är bara xbox fanboys önsketänkande.

Återstår att se hur det hela utvecklas men själv anser jag att Microsoft borde satsat på sina egna tidigare studior istället för att köpa på sig nytt hela tiden.

Men återigen.. troligen sista xbox hårdvarugenerationen vi ser nu. Ger det max 1 generation till. Efter det går Microsoft över till att vara publisher under namnet Xbox istället. Så dessa 10 år som dom ville ge på avtal skulle då täcka upp denna samt nästa generation. Efter det kommer inte xbox som konsol existera.

Spencer har ju sagt att dom inte kan slå Sonys försäljning mer. Varför inte skrota all hårdvarukostnad och satsa helt på mjukvara istället.

- Drag00nEn

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men hallå, du får ju tänka på att det är ett BRA monopol?!

Fast det är ju inte ett monopol överhuvudtaget?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Avtalet var väl "ni får CoD i några år, sen får vi se"?
Så kan man ju se på saken, jag ser det snarare som så att jag slipper krysslådan då jag har en PC.

Nej! Varför gissar alla på det. Självklart kommer avtalet leva vidare som idag enda skillnaden är att om 10år byter dom license till en där dom måste betala. Så då blir dom som inte har råd att betala utan COD.

Idag är licensen gratis i 10år

Folk är så negativa så dom hittar på dyrare spel mer mikrotransaktioner sämre spel m.m och att Microsoft har monopol. Sålänge man ger ut spel med licenser har man inte monopol. Så man kan äga alla spel i hela värden men får andra molntjänster m.m tillgång till dom med en billig license så har man inte monopol. Är först när man roffar åt sig och inte ger till andra som det blir monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontebula:

Nej! Varför gissar alla på det. Självklart kommer avtalet leva vidare som idag enda skillnaden är att om 10år byter dom license till en där dom måste betala. Så då blir dom som inte har råd att betala utan COD.

Idag är licensen gratis i 10år

Folk är så negativa så dom hittar på dyrare spel mer mikrotransaktioner sämre spel m.m och att Microsoft har monopol. Sålänge man ger ut spel med licenser har man inte monopol. Så man kan äga alla spel i hela värden men får andra molntjänster m.m tillgång till dom med en billig license så har man inte monopol. Är först när man roffar åt sig och inte ger till andra som det blir monopol.

Tror att du totalt missförstått vad ett monopol är, att ett företag som styr hela marknaden licensierar ut sin mjukvara/hårdvara har ingen med monopol att göra. Monopol blir det när det är ett företag som styr. Microsoft kan tillexempel göra det för dyrt för vissa att ha licensen vilket motverkar konkurrens. GP gör tillexempel så att Microsoft i förlängningen kan bestämma vilka företag som får göra spel, då det ända lönsamma sättet att få budget till det blir igenom GP.
Jättarnas våta dröm är att få kontroll över marknader och det blir de med jämna mellanrum stämda för.
Microsoft har gjort flera övertramp här och drar till många fulingar i tillexempel Windows.

Myndigheterna ska se till att det blir sund konkurrens, inte bara utvärdera ifall ett företag har totalt monopol.

Xbox var också beredda att licensiera ut CoD till PS Plus, men läser man vad de villa ha för det så var det ju en sinnessjuk deal som ingen vettig människa skulle gått med på.

Permalänk
Avstängd

Call Of Duty DLC

Hoppas fler att Microsoft byter fokus och släpper 2 kampanjer DLC till varje ny Call Of Duty varje år Samma som Forza Horizon har och vi kan köpa båda i premiumpack för 40 dollar eller lägre pris Premium pack har i Forza Horizon 5 nu?

Jag tror att spelare älskar det och fler Xcloud-spelare spelar kampanjen inte Multiplayer när Xcloud är långsam för Multiplayer. Jag hoppar över Multiplayer i Call Of Duty endast intresserad av kampanj och hoppas 2 bra DLC varje år och får 8 fler timmar att spela av kampanj med 2 DLC.

Är något som skulle gynna alla som spelar på cloud där flertalet spelar campaign och inte multiplayer. Tänk att få 8timmar extra DLC med 2st. Skulle ju sälja bra och dom inte bara säljer kosmetiska saker m.m för Multiplayer.