Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Vinyl har ökad dist som kan låta subjektivt trevligt. Sen har vi ju en brusnivå som ändå är relativt hög som kan ge en liten skön "pad" i bakgrunden, jag menar musikproducenter kan använda brus i musik på lite olika sätt för att skapa atmosfär så den lär kunna piffa upp en vinyl också om man gillar sånt, o så lite i samma katergori så har vi ju också det där knastret som definitivt har sin charm. Är ju också så att iaf äldre vinyler är mer dynamiskt mastrade än nyare CD, ooch så sist men inte minst så kickar väl den där biasen in också när man vet att det är en vinyl precis dragit igång, o den är väl inte att underskatta
Så all in all så är vinyl tekniskt sämre, men folk gillar ju massvis med olika typer av distortion oavsett medium så det är väl inte så konstigt att många gillar vinyl heller. Dessutom så är det ju inte SÅ tekniskt dåligt heller, utan snarare ganska imponerande vad man kan göra med en plastbit o en nål.

Ja, det är ju som du säger helt klart. Placebon är alltid närvarande och svårt att vara objektiv hela tiden, så att veta att det är vinyl förhöjer nog själva upplevelsen en hel del också.

Angående brus och framförallt knaster så är det något jag inte gillar alls personligen, men att hålla skivor rena och ha en bättre pickup/nål så brukar det hålla sig till ett minimum, men knaster är ju alltid ett gissel som uppstår till och från även hur noga man än är att hålla skivorna rena och antistatiska. Ibland undrar man varför man håller på, men sen inser man att det hör till hela upplevelsen med att lyssna på musik via Vinyl.

Man är väl lite av en periodare, ibland så är det väldigt mycket musik på högtalare i vardagsrummet växlat med långa perioder man lever i sina lurar både på jobbet och hemma.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

X2HR behöver inte mycket kraft. Förslag på All-in-One desktop DAC/AMP med USB-power mellan 890-2090kr:
iFi Uno DAC
iFi Zen Air DAC
Topping DX1
SMSL D12
iFi Zen DAC v2

Eller begagnat:

iFi Zen Air DAC 500kr beg
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/ifi_zen_air_dac/10...

iFi Zen DAC v2 1000kr beg
https://hifitorget.se/visa_annons.php/ifi_zen_dac_v2_169537.h...

Har nu - efter mycket om & men, samt många DMs på Blocket eller andra
Köp&Säljes-forum som runnit ut i sanden - beställt en TOPPING DX1
Den bör anlända på måndag om DHL inte kör vilse under helgen !

Ska bli mycket spännande att testa! Så tack och bock för tipset

Permalänk
Medlem

Tänkte byta till något annat och frågar er kunniga här i tråden vad man kan få för en Schiit stack (Magni 3 + Modi 2 uber)? Vad är en stack med några år på nacken värd?

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Tänkte byta till något annat och frågar er kunniga här i tråden vad man kan få för en Schiit stack (Magni 3 + Modi 2 uber)? Vad är en stack med några år på nacken värd?

En tusenlapp om du har tur. Finns så mycket mer konkurrens nu än när de släpptes.

Permalänk
Avstängd

Hoppas jag inte har gjort ett enormt misstag, köpte Dan Clark Audio AEON 2 Closed-Back begagnade för 5500kr..
Aldrig lagt så mycket pengar på hörlurar. Men kanske blir min "end game". Dvs inget mer efter det.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Hoppas jag inte har gjort ett enormt misstag, köpte Dan Clark Audio AEON 2 Closed-Back begagnade för 5500kr..
Aldrig lagt så mycket pengar på hörlurar. Men kanske blir min "end game". Dvs inget mer efter det.

Drop versionen går för 500 dollar... ett misstag att betala så mycket iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sinery:

Drop versionen går för 500 dollar... ett misstag att betala så mycket iaf.

Får även med Dekoni Leather Pads. Finns dock en nackdel att köpa från drop medför även extra kostnader, tull osv..

Men visst, drop är nog ett alternativ speciellt när de ibland sänker till 399 USD. Men när sker det nästa gång?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Men kanske blir min "end game". Dvs inget mer efter det.

Enligt min erfarenhet så finns inte "end game" om man har intresset och pengar - det kommer alltid något annat man blir nyfiken på
(och finns alltid något man inte är 100% nöjd med eller åt minstone tycker blir lite tråkigt i längden)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Enligt min erfarenhet så finns inte "end game" om man har intresset och pengar - det kommer alltid något annat man blir nyfiken på
(och finns alltid något man inte är 100% nöjd med eller åt minstone tycker blir lite tråkigt i längden)

Man kan alltid ha flera.. men tror inte det blir fler i samma prisklass i alla fall

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Drop versionen går för 500 dollar... ett misstag att betala så mycket iaf.

Vilket blir omkring 7000 SEK exkl kurspåslag när det är tullat och momsat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sgtprobe:

Åååh, nä du! Den gubben går inte

Jag föredrar ljudkvalitén på nästan alla mina vinyler framför samma skivor jag har på CD eller i annan digital utgåva. Jag är väl medveten om att tekniskt så är en korrekt "digital behandlad" signal bättre och har fler förutsättningar att låta som "intended" och i många fall så kan jag även höra att det är mer "korrekt" så.

Men det har ju inte med "ljudkvalitet" att göra per se om vi ser till den subjektiva upplevelsen. Jag vet inte vad det är, men en bra pressning på vinyl genom svarven låter så mycket mer "mer" i mina öron än motsvarande på någon av mina CD spelare.

Jag förstår vad du menar, men ljudkvalitet kan ju betyda mycket för många, det är ju inte så att det låter illa med en bra vinylskiva och en bra spelare med bra pickup.

Sen har du rätt i att omslagen är vackra också, nog så gott.

Lite off topic med tanke på att jag aldrig lyssnar på vinyl med hörlurar dock.

Allt som en lp kan innehålla kan också en cd innehålla så det går utmärkt att förvränga ljudet på samma sätt om man vill och göra en cd av det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Random inlägg i debatten, men måste lovprisa en produkt lite.

Jag älskar prylar och har haft många förstärkare/DACs och lurar genom åren, men mitt bästa köp hittills är nog JDS Labs Element II dac/amp:en. Köpte den i slutet på april 2020, så tre år sedan, och har faktiskt inte känt någon som helst lust att varken köpa eller söka på nåt annat...

§ 9 raderat. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Man kan alltid ha flera.. men tror inte det blir fler i samma prisklass i alla fall

Ja ett par tre st att rotera runt med är en bra metod uppskatta alla sina hörlurar mer. Blir slentrian annars lätt sen börjar man fundera på ev uppgradering.

Förhoppningsvis blir du nöjd. Jag har lyssnat närmast exkl på ether c Flow så långt bak jag minns typ.

Aeon 2 noire har jag hört verkligen hifi men för dämpad för min smak

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Ja ett par tre st att rotera runt med är en bra metod uppskatta alla sina hörlurar mer. Blir slentrian annars lätt sen börjar man fundera på ev uppgradering.

Förhoppningsvis blir du nöjd. Jag har lyssnat närmast exkl på ether c Flow så långt bak jag minns typ.

Aeon 2 noire har jag hört verkligen hifi men för dämpad för min smak

Vill inte ha superdynamiskt får kan använda rätt länge. Viktiga är att det låter rätt och rent. Intressant oavsett, Topping DX5 lite borde räcka för att driva den i alla fall rent. Fungerar det inte så fixar jag L70.

Iofs så kanske typ Dan Clark Expanse är ännu bättre men har inte ens högtalare som är så pass dyra, och högtalare är generellt mer roligt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Allt som en lp kan innehålla kan också en cd innehålla så det går utmärkt att förvränga ljudet på samma sätt om man vill och göra en cd av det.

Jodå, det går väl, men olika pickuper plockar ju upp ljud olika från vinylskivor oxå, så.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Finns det några lurar som har liknade passform som HD6XX/HD650 men ljudprofil som Hifiman Sundara? Fick hem min Sundara och gillar dem extremt mycket men komforten är inte den bästa jämfört med mina Sennheisers

Kollat på Hifiman XS men verkar nästan vara för stora för mitt huvud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaynee:

Finns det några lurar som har liknade passform som HD6XX/HD650 men ljudprofil som Hifiman Sundara? Fick hem min Sundara och gillar dem extremt mycket men komforten är inte den bästa jämfört med mina Sennheisers

Kollat på Hifiman XS men verkar nästan vara för stora för mitt huvud

Har både Sundara och Edition XS. Sundara har mycket bättre komfort enligt mig så XS ska du nog inte välja av den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaynee:

Finns det några lurar som har liknade passform som HD6XX/HD650 men ljudprofil som Hifiman Sundara? Fick hem min Sundara och gillar dem extremt mycket men komforten är inte den bästa jämfört med mina Sennheisers

Kollat på Hifiman XS men verkar nästan vara för stora för mitt huvud

Vad i komforten stör dig mer specifikt med Sundara? Kuddarnas material? Något annat med kuddarna? Hur hörluren andas? Vikten? Upphängningssystemet? Clamp force (dvs trycket från kuddarna)? Vad är det HD650 gör så bra att du vill ha det igen?

Jag tänker att den billigaste lösningen kanske är att byta ut kuddar eller huvuddelen, snarare än en ny hörlur om du ändå är nöjd med ljudet. (Kuddar kan påverka ljudet)

Permalänk
Medlem

Sitter idag med 2 par lurar, V-Moda M-100 samt ett par Sennheiser HD600 som jag skiftar mellan, drivs av O2+ODAC.
Vad för lurar kan jag uppgradera till som ger trycket från M-100 men med detaljrikedomen från HD600, Slutna lurar tänker jag då.

Permalänk
Medlem

Första "riktiga" iems, hoppas man blir nöjd
Edit: Moondrop Aria Snow Edition

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NiQ3:

Sitter idag med 2 par lurar, V-Moda M-100 samt ett par Sennheiser HD600 som jag skiftar mellan, drivs av O2+ODAC.
Vad för lurar kan jag uppgradera till som ger trycket från M-100 men med detaljrikedomen från HD600, Slutna lurar tänker jag då.

Jag jagade slutna lurar baserat på Sennheiser 6XX (650), akg k7XX samt Denon AD2000 (slutna). Landade på ett par Beyerdynamic DT 1770 Pro, stört nöjd med dem, går djupt till bas inriktad musik samt spelar fint med döds/black metal som jag lyssnar på för det mesta. De verkar som om de trivs bra med de flesta genres. Värt prova om det går, en del har lite problem med Beyers diskant, fast 1770 pro har helt ok sådan. Inte alls så mycket som i deras DT 990, kunde inte ha på mig 990 med musik igång, tog av dem under en minut in i provlyssningen.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av sweisdapro:

Aria Snow?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Aria Snow?

Yes

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Läääänge sen jag ägde en "stereoanläggning" men nu har jag köpt ett beggat set med DLS Flatbox XL + Flatsub stereo 2.1.

Typ, vägghögtalare samt bas med inkluderad förstärkare.

Nu råkar han inte ha skickat med strömkabeln.

Se bild på baksidan - vad för slags kabel är det jag ske försöka få tag i, namn/länk?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

En vanlig Schuko C-13- eller C-17-kabel passar utmärkt.
Expempelvis denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klatten:

En vanlig Schuko C-13- eller C-17-kabel passar utmärkt.
Expempelvis denna.

Alltså i princip samma kabel jag har till min pc?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Stämmer mycket bra, inga konstigheter. Att nätbrunnen bara har två "stift" innebär att apparaten är ojordad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klatten:

Stämmer mycket bra, inga konstigheter. Att nätbrunnen bara har två "stift" innebär att apparaten är ojordad.

Aha, där lärde jag mig något nytt. I think

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TotalF:

Läääänge sen jag ägde en "stereoanläggning" men nu har jag köpt ett beggat set med DLS Flatbox XL + Flatsub stereo 2.1.

Typ, vägghögtalare samt bas med inkluderad förstärkare.

Nu råkar han inte ha skickat med strömkabeln.

Se bild på baksidan - vad för slags kabel är det jag ske försöka få tag i, namn/länk?

<Uppladdad bildlänk>

Behöver du köpa en så besök din secondhandbutik och kolla där för de brukar vara ännu billigare och du hjälper till att minska "skrotberget"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Topping DX1 för en femhundring (halva priset på frakten hos blocket denna vecka)
https://www.blocket.se/annons/orebro/topping_dx1__dac_och_hor...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR