Belysning slutar fungera på TV efter uppstart

Permalänk

Belysning slutar fungera på TV efter uppstart

Hade så otur att min Philips tv gick sönder efter 2 år och 2 månader..

Philips pus8545

Den började med att nån gång då och då inte få bild när jag startade den. Då var det bara att starta om några ggr sen funkade den igen.
Efter ett tag blev problemet permanent.

Tvn startar, ambilight går på och ljud fungerar.
Trycker jag fram Netflix och sätter på nåt så ser man att skärmen skiftar ljus något (skärmen är alltså inte helt bäcksvart, den ljusnar upp när jag startar tvn, men inte mer än så)

Ni som har bättre erfarenhet, vad är nästa steg?

Uppskattar all hjälp!
Mvh

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Du har reklamationsrätt i 3 år iofs, kanske värt att testa först?
Har du testa byta kabel till tvn?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Bildexpert 📺

Testa att låta den strå strömlös en längre stund om flera minuter, så kallad vaktmästaråterställning – dra ut strömkontakten, ta en fika, sätt tillbaka strömkontakten. Har hjälp många krånglande TV-apparater.

Annars: 3 års reklamationsrätt https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Testa att låta den strå strömlös en längre stund om flera minuter, så kallad vaktmästaråterställning – dra ut strömkontakten, ta en fika, sätt tillbaka strömkontakten. Har hjälp många krånglande TV-apparater.

Annars: 3 års reklamationsrätt https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

Lite orelaterat men lite relaterat kanske, men hjälper det att "försöka starta" den också? Laddas allt ur snabbare typ? Lite så blir det ju med en dator som man just har dragit ur sladden från, den vaknar till liv i några millisekunder typ innan det slocknar helt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av m4gnify:

Lite orelaterat men lite relaterat kanske, men hjälper det att "försöka starta" den också? Laddas allt ur snabbare typ? Lite så blir det ju med en dator som man just har dragit ur sladden från, den vaknar till liv i några millisekunder typ innan det slocknar helt.

Poängen med en vaktmästaråterställning är att ladda ur kondingar och annat som håller alla kretsar igång i syfte att få en riktigt kallstart. Det är första goto-lösningen för det mesta av tillfälliga problem som uppstår med allt som innehåller integrerade kretsar.

Permalänk

Har redan testat att ha den strömlös en längre stund. Ingen skillnad.

Nu till det roliga ang reklamation,
Dagen jag tog den till netonnet för garanti (trodde den var under 2 år gammal) men fick se på kvittot att garantin gått ut, så jag fick vända hem igen och tror att jag slängde kvittot eftersom jag inte behövde det längre (visste inte om 3 års reklamation). Tänkte åka till Netonnet nu och kolla om jag kan få ett nytt kvitto då jag vet vilket datum det var osv.

Permalänk

Fick ut ett nytt kvitto på netonnet precis.
Han i servicedesken sa dock att jag som konsument ska kunna styrka att felet var på tvn när jag fick den om det ska gå på reklamation.
Är det kört då?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av seamp2000:

Fick ut ett nytt kvitto på netonnet precis.
Han i servicedesken sa dock att jag som konsument ska kunna styrka att felet var på tvn när jag fick den om det ska gå på reklamation.
Är det kört då?

Du är inte den förste som verkar studsa på missvisande information om reklamationer från Netonnet. Finns en annan aktiv och lång tråd om krånglande TV sålda av dem. Kolla länken jag gav. En TV som hux flux slutar fungera räknas till ursprungligt fel. Saxat:


Felet ska vara ursprungligt
För att varan ska ses som felaktig ska felet vara ursprungligt. Ett ursprungligt fel är ett fel som fanns redan när du köpte eller tog emot varan. Felet behöver inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid.
Varan räknas inte som felaktig om du själv orsakat felet, till exempel genom att använda den på fel sätt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du är inte den förste som verkar studsa på missvisande information om reklamationer från Netonnet. Finns en annan aktiv och lång tråd om krånglande TV sålda av dem. Kolla länken jag gav. En TV som hux flux slutar fungera räknas till ursprungligt fel. Saxat:


Felet ska vara ursprungligt
För att varan ska ses som felaktig ska felet vara ursprungligt. Ett ursprungligt fel är ett fel som fanns redan när du köpte eller tog emot varan. Felet behöver inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid.
Varan räknas inte som felaktig om du själv orsakat felet, till exempel genom att använda den på fel sätt.

Allright tack, så den borde gå som reklamation då om jag fattat det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seamp2000:

Allright tack, så den borde gå som reklamation då om jag fattat det rätt?

Ja, netonnet har dock en syn att vid reklamation så får man enbart pengar tillbaka så var förbered på om du vill ha cash eller om det inte går att laga, likvärdig produkt.

Jag köpte en 4070ti hos dem, 12vhpwr kabeln som kom med i kartongen var trasig (ett par kablar var av)
De ville enbart ta tillbaka kortet och ge mig pengar medan jag hävdade att de kunde maila asus och få en ny kabel.
Detta var omöjligt tydligen så jag mailade asus själv och fick en ny kabel

Tldr
Var beredd på hur du vill göra angående lösningen som erbjuds

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Har nu lämnat in tvn på netonnet för reklamation.
Killen i servicedisken tryckte dock VÄLDIGT hårt på att jag som konsument måste kunna bevisa att det är ett ursprungsfel.

Tvn ska nu skickas vidare på inspektion och om det visar sig att det inte är ett reklamationsärende så får jag stå för en kostnad på 1500:-.

Permalänk

Liten uppdatering, lämnade in den på reklamation, den blev godkänd. Fick tillbaka tvn med nybytt panel, tar hem den och startar, bilden dör efter 1 minut, startar om tvn, samma procedur…
Lämnade in den dagen efter så nu är man utan tv i ytterligare 3 veckor, förbannat skoj!