Dockningsstation med egen strömförsörjning

Permalänk
Medlem

Dockningsstation med egen strömförsörjning

Hej,

Jag är på jakt efter en dockningsstation med egen strömförsörjning, så att jag inte är beroende av en dator som håller liv i den. Syftet är att kunna ha alla skärmar, mus, tangentbord osv kopplad till en enhet och sen enkelt kunna byta mellan laptops.

Jag hittar ingen sån produkt?!

Permalänk
Medlem

Osäker på om jag förstår frågan, i princip alla dockningsstationer på marknaden har ingång för extern strömförsörjning? T.ex. denna tar in upp till 100W via USB-C https://www.inet.se/produkt/8906894/belkin-usb-c-dockningssta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Osäker på om jag förstår frågan, i princip alla dockningsstationer på marknaden har ingång för extern strömförsörjning? T.ex. denna tar in upp till 100W via USB-C https://www.inet.se/produkt/8906894/belkin-usb-c-dockningssta...

Då har jag uttryckt mig otydligt! Jag har en motsvarande sån, en Acer. Men laptopen driver ju dockan, inte tvärtom, så jag måste ha ström till laptopen för att den ska fungera. Vilket är störigt när man har två laptops, varav den ena flyttas till och från kontoret regelbundet. Jag vill alltså slippa släpa på sladdar till och från min arbetsplats så jag enkelt kan koppla upp hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filrob88:

Då har jag uttryckt mig otydligt! Jag har en motsvarande sån, en Acer. Men laptopen driver ju dockan, inte tvärtom, så jag måste ha ström till laptopen för att den ska fungera. Vilket är störigt när man har två laptops, varav den ena flyttas till och från kontoret regelbundet. Jag vill alltså slippa släpa på sladdar till och från min arbetsplats så jag enkelt kan koppla upp hemma.

Kan du inte koppla in strömadaptern i dockan, så både dockan och laptop drivs av extern strömadapter? Vilken docka exakt har du idag? Det låter som att en till strömadapter (där den ena är kvar hemma hela tiden) är allt du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Kan du inte koppla in strömadaptern i dockan, så både dockan och laptop drivs av extern strömadapter? Vilken docka exakt har du idag? Det låter som att en till strömadapter (där den ena är kvar hemma hela tiden) är allt du behöver.

Denna är det jag har: https://www.inet.se/produkt/8906886/acer-usb-c-dockningsstati...

Den har ingen ingång för en sån strömkabel som jag stoppar i laptopen, gäller båda laptops. Som det är nu behöver jag ha en strömkabel till respektive laptop, och eftersom jag flyttar den ena fram och tillbaka är det dels störigt och jag kan heller inte gömma den kabeln eftersom jag måste kunna koppla ur den varje gång jag ska flytta på mig. Så det blir att kablarna till jobbdatorn ligger och skräpar över hela skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filrob88:

Denna är det jag har: https://www.inet.se/produkt/8906886/acer-usb-c-dockningsstati...

Den har ingen ingång för en sån strömkabel som jag stoppar i laptopen, gäller båda laptops. Som det är nu behöver jag ha en strömkabel till respektive laptop, och eftersom jag flyttar den ena fram och tillbaka är det dels störigt och jag kan heller inte gömma den kabeln eftersom jag måste kunna koppla ur den varje gång jag ska flytta på mig. Så det blir att kablarna till jobbdatorn ligger och skräpar över hela skrivbordet.

Ok, så dina laptops har både USB-C port och separat ingång för strömadapter. Då finns det två scenarion:

  1. Dina laptops kan ladda via USB-C: Då är det bara att skaffa en ny USB-C strömadapter och koppla in i dockans USB-PD port. Dina laptops laddas via USB-C från dockan istället för respektive dedikerad strömadapter

  2. Dina laptops kan inte laddas via USB-C: Du kan visserligen mata dockan med ström utifrån på samma sätt som ovan, men du behöver ju fortfarande koppla in ström externt till respektive laptop. Det blir ju ingen förbättring mot vad du har idag.

Permalänk
Medlem

Som urban22 skriver så har du två alternativ.
Kanske ett tredje alternativ om det finns en docka från som passar din datormodell, oftast från datortillverkaren - Ange vilken tillverkare och datormodell du har så kan vi försöka hjälpa hitta något.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Rekordmedlem

Eller så finns det en dedikerad docka till laptopen, det är mycket vanligt för företagsmodeller från HP och Dell men Acer vet jag väldigt lite om.
Men kolla produktsidan hos Acer.
Och skriv gärna ut exakt vilken modell du har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Som urban22 skriver så har du två alternativ.
Kanske ett tredje alternativ om det finns en docka från som passar din datormodell, oftast från datortillverkaren - Ange vilken tillverkare och datormodell du har så kan vi försöka hjälpa hitta något.

Tack för engagemanget och tålamodet!

Jobbdator:
https://www.dustinhome.se/product/5011301642/elitebook-840-g8...

Gamingdator:
https://www.inet.se/produkt/1964971/asus-rog-strix-g15-15-6-i...

Man kan kanske köpa till en extra laddkabel till jobbdatorn bara och sen byta USB-C kopplingen. Då får jag leva med två laddkablar på min hemmastation men det skulle jag överleva.

Permalänk
Medlem

Ska kanske tillägga också att jag haft två setups tidigare, en extern skärm till respektive dator, en mus till varje, ett tangentbord till varje men det tar upp alldeles för mycket plats. Och då var jag ändå fortfarande tvungen att släppa grejor fram och tillbaka och ha temporära kabellösningar som mitt OCD inte mådde bra av.

Så om jag bara slipper släpa på sladdar, oreda på mitt kontor och inte måste ha två av allt är en hel del vunnet.

Permalänk
Medlem

HP har några varianter på dockor med strömmatning för laptop genom USB-C. Ett alternativ är att köpa en skärm med USB-C.