Är Android-mobiler Döende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Så otroligt smidigt mellan enheter och andra personer, speciellt på skolan när vi kan airdrop'a filer tillvarandra.

Finns motsvarande på Android, heter Nearby sharing där. Finns även till datorn numera och är jävligt smidigt där

Bilden är från när telefonskärmen var avstängd, därav 30 MB/s, med skärmen på får jag över 70 MB/s

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ja handlar väl snarare om smak än status. Iphone har överlag bättre byggkvalitet än dom flesta android lurar jag känt på. Bättre skärm, ljud och framförallt OS. Har använt android och främst Samsungs bästa lurar i många år. Men inget kommer i
Närheten av kvaliten i apples produkter.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Ja jag var själv mer eller mindre ANTI-Apple förut. Hade fått en jobbmobil som var en iPhone, vilken jag vägrade använda.

Nu har jag sedan några månader en iPhone 14 Pro Max, senaste Apple Watch Ultra, Airpods samt en Apple TV. xD

Nu kan jag inte säga att det finns några fördelar med Android kontra Apple... men då kanske det är för att jag "bara använder" mobilen... utan att göra något mer avancerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vem vill exempelvis köpa en 2 år gammal begagnad androidlur, när du kan få en ny för 3000 och uppåt (sätter Pixel 6a för 2990 som baseline, då den kostat det flera gånger)?

Jag köpte min S20FE begagnad, 2.500 tror jag att jag gav. Då var det ett nytt batteri och en ny skärm. Svårt att tänka mig att jag skulle fått samma prestanda om jag köpt en begagnad iPhone...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Dyraste telefon jag köpt kostade 2300:- vilket var en Huawei 7 Lite tror jag det var, min nuvarande en Galaxy S8 fick jag av en gammal klasskamrat när jag bytade nätdel i hans sons dator tror det var 3 år sedan nu.

Är inte intresserad av att lägga ut för mycket pengar på en mobil!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag tror det till 99% handlar om grupptryck/förväntningar på att man ska ha en iphone - gärna en dyr. Är blåa chatbubblor en grej i Sverige?

Är datorn också en statusgrej då?
Eller kan det vara så att folk valt det för att de gillar det?
Varför är så många androidare så avundsjuka, kan inte folk få välja vad de vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Ja jag var själv mer eller mindre ANTI-Apple förut. Hade fått en jobbmobil som var en iPhone, vilken jag vägrade använda.

Nu har jag sedan några månader en iPhone 14 Pro Max, senaste Apple Watch Ultra, Airpods samt en Apple TV. xD

Nu kan jag inte säga att det finns några fördelar med Android kontra Apple... men då kanske det är för att jag "bara använder" mobilen... utan att göra något mer avancerat.

Haha, jag var exakt likadan förut. Nu sitter jag med Iphone 14, Apple Watch S7 och Airpods Pro 2. Kan inte vara lyckligare än att allt bara fungerar, utan att man behöver pilla på det speciellt mycket.

Permalänk
Medlem

Nej jag väntar på att någon ska släppa en vanlig jävla knapptelefon som kan navigera bank-id och swish. Det är så långt jag egentligen är villig att gå, det är det enda jag behöver. Dock så saknar jag ändå tiderna då man var tvungen att gå till banken och stå i kö 45 minuter varje fredag för att föra över pengar så man kunde köpa några bärs, de smakade bättre då.

Permalänk
Medlem

De här typer av trådar är anledningen varför sweclockers har fallit i kvalité enligt mig. För mycket anekdot liknande antagelser och killgissningar. Kul att slöläsa lite då och då för det ger mig ett gott skratt. Men hur kan ens den här hamna på framsidan av sweclockers?

Och sen för att inte plöja igenom sidor med killgissandet så vore det gött om det implementerades en sortering med högst antal tummen upp svar.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Blir väldigt imponerad av folk som på flera meters håll kan se vilket märke en mobiltelefon är
Skulle aldrig våga gissa att en mobil är just en iphone om jag inte tydligt kan se det lilla äpplet på baksidan

Permalänk
Medlem

Aldrig varit ett Apple fan. Alltid använt Android som började med HTC sedan Samsung när deras design & UI fick ett rejäl uppsving med Samsung S8.

Fick en Iphone 11(?) till jobblur och måste säga att det må vara det sämsta skitet i telefonväg jag använt. Hade hellre valt en gammal HTC Diamond med Windows som operativsystem.

Allt från hur man laddar ner appar(måste trycka på powerknappen? Ibland ange lösenord?) till att fibbla med det där förbannade Apple ID skitet.

Att hantera en Android telefon i UI/hemskärm må se komplicerat ut i jämförelse, men det *Vänjer* man sig vid. Hur krångligt Apple har skapat dessa kommer man inte ifrån. Varpå menyerna i inställningarna och hur man tex hanterar Samsung konto eller sparar lösenord för automatisk ifyllnad är så mycket bättre/lättare att hitta i Samsung telefoner.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Beror inte detta på umgängeskretsar?
Av alla jag känner har 1 person iphone.
Sen vet jag att Apple försöker marknadsföra mot ungdomar, och om man kollar statistik i t.ex. USA så dominerar Apple neråt i åldrarna.

Men varför hamnar detta på framsidan?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@Stan Carley för att iphone har en flärp på toppen sen 5 generationer tillbaka.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Fota som en vanlig kamera kommer en platt telefon aldrig kunna göra, vanliga kameror kommer alltid ha övertaget så länge de finns.

De utvecklas fortare. Javisst att det inte är riktigt där ännu. Det går att få ruskigt bra bilder med en telefon. Väljer du pro läge och leker/vet vad du gör kan du ta bilder som gemene person kommer ha svårt att se om det är taget med en telefon eller inte.
Senaste Sony stora sensorn som sitter i till exempel Xiaomi den är inte dålig. Nyaste påhitt hos Sony Xperia 1 är inte heller dålig. Nästa Samsung som kommer introduceras det ny teknik. Apple är ännu lite efter eftersom de har inte gett Sony en ny påse med pengar ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, hur mycket vikt ska man lägga vid tonåringars val av saker? Inte så mycket i mina ögon. De är ju benägna att falla för grupptrycket på sätt som varken äldre eller yngre personer gör exempelvis.

Sett till att folk numera tycks tro sig vara tonåringar åtminstone upp i 40 års åldern är det inte så konstigt om iPhone dominerar marknaden.

Permalänk
Medlem

Blivit tvungen att börja använda iPhone på jobbet och har då börjat pilla med den för att försöka kunna använda den utan att bli galen. Mitt intryck är att det är en dyr mormortelefon med undermåliga notifikationer, settings, gester, tangentbord, diktering, röstassistent samt fult och omodernt UI. När man frågar kollegor som har iPhone privat (dom flesta) om hur man ändrar t.ex. haptisk feedback på tangentbordet, eller var/hur man slår på Carplay, så har dom ingen aning om vad jag pratar om för deras interaktion med sin telefon är begränsat till att trycka på app-ikoner. Detta resulterar i att dom sitter med Google(!) maps med telefonen i handen eller knät för dom vet inte vad Carplay är och tror att diktering ala Gboard är scifi.

Så min teori är att människor i stort är aningslösa flockdjur och köper det dom har hört talas om och som andra använder i deras krets, men dom har ingen aning om eller intresse att ta reda på vad det är dom har köpt egentligen och hur man utnyttjar dess potential till max. Det enda som är viktigt är att Snapchat och Instagram historiskt fungerat bäst på iOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Blir väldigt imponerad av folk som på flera meters håll kan se vilket märke en mobiltelefon är
Skulle aldrig våga gissa att en mobil är just en iphone om jag inte tydligt kan se det lilla äpplet på baksidan

Notch + kameradelen är väldigt tydliga på flera meters avstånd.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Hahaha... Min morsa 75+ klarar Android utmärkt. Själv vet jag inte ens var inställningar finns på Iphone, så det där med enkelheten, tja det vet jag inte.

Jag antar förstås att du skojar lite, men annars finns flera sätt att komma till Inställningar.

1. Tryck på ikonen "Inställningar" som troligtvis finns på någon av hemskärmarna. Har man tagit bort ikonen så;
2. Svep ner på hemskärmen för att söka med Spotlight, skriv då "Inställningar".
3. Är du på hemskärmen lägst till höger (eller om du bara har en), svep då med fingret från höger till vänster för att få upp alla dina appar. Skriv då "Inställningar".

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tydligt att Sweclockers försöker få igång aktiva trådar på senaste! Apple vs Android är ju perfekt för att generera några 100 sidor som i grunden inte kommer ge något mer än påhopp.

Sök istället på google, se hur statistiken verkligen ser ut, det är allt som krävs. Vilken uppfattning man tror sig ha inom sin egen bubbla spelar 0 roll.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag antar förstås att du skojar lite, men annars finns flera sätt att komma till Inställningar.

1. Tryck på ikonen "Inställningar" som troligtvis finns på någon av hemskärmarna. Har man tagit bort ikonen så;
2. Svep ner på hemskärmen för att söka med Spotlight, skriv då "Inställningar".
3. Är du på hemskärmen lägst till höger (eller om du bara har en), svep då med fingret från höger till vänster för att få upp alla dina appar. Skriv då "Inställningar".

Tja, i Android jag sveper ner från toppen, sen har jag allt jag behöver (vilket går att anpassa) i navigeringsfältet. Men det är väl inte intuitivt nog för folk som är vana vid Spotlight.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Tja, i Android jag sveper ner från toppen, sen har jag allt jag behöver (vilket går att anpassa) i navigeringsfältet. Men det är väl inte intuitivt nog för folk som är vana vid Spotlight.

Jag är osäker på vad din poäng är. Du visste inte var man hittade inställningarna på iPhone och jag gav dig några exempel.

Det går rätt bra att anpassa det som kallas "Kontrollcenter" i iOS också, vilket man får fram genom att svepa från toppen och ner, precis som på Android.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Notch + kameradelen är väldigt tydliga på flera meters avstånd.

Du menar att du kan "på flera meters avstånd" avgöra hur kamerorna på en mobil ser ut och därmed säga vilket märke det är på telefonen?
Om du är seriös så tycker jag det är otroligt imponerande Grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Du menar att du kan "på flera meters avstånd" avgöra hur kamerorna på en mobil ser ut och därmed säga vilket märke det är på telefonen?
Om du är seriös så tycker jag det är otroligt imponerande Grattis!

Japp. Jag kan se att det är en iPhone på flera meters håll, däremot vilken iPhone det är svårare, dock med hur många kameror det är (2 eller 3) så kan jag iallafall avgöra om det är en pro eller icke-pro modell

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Du menar att du kan "på flera meters avstånd" avgöra hur kamerorna på en mobil ser ut och därmed säga vilket märke det är på telefonen?
Om du är seriös så tycker jag det är otroligt imponerande Grattis!

Som @jnsson skriver så är kameramodulerna på iPhone väldigt tydligt iPhone så det är lätt att veta att någon har en iPhone även om dom använder skins eller skal där man endast ser kameramodulen.

Notchen är ju också väldigt tydlig om skärmen är igång och man råkar se.

Men om det är iPhone 12, 13 eller 14 klarar jag inte av att se på avstånd, även om kameramodulen ser lite annorlunda ut på varje modell.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är datorn också en statusgrej då?
Eller kan det vara så att folk valt det för att de gillar det?
Varför är så många androidare så avundsjuka, kan inte folk få välja vad de vill?

Vilken telefon du har syns ju betydligt mer än vilken dator du sitter med hemma.
Jag tror också status och att passa in är sjukt mycket viktigare för yngre personer.

Som sagt personligen kör jag bara applegrejer men det är för att jag har gjort det sedan sent 80tal

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Japp. Jag kan se att det är en iPhone på flera meters håll, däremot vilken iPhone det är svårare, dock med hur många kameror det är (2 eller 3) så kan jag iallafall avgöra om det är en pro eller icke-pro modell

Är det bara iPhone du kan se så tydligt eller gäller det dom flesta märken?

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte på att android är döende. Osvsett vad man tycker (många apple hatare på detta forum) så är det bra och viktigt att det finns konkurrens.
Upplever själv det som ganska 50/50 på jobb och bland vänner/familj och barnens kompisar vad som gäller. Nu går min dotter i 3:an och det ser mest ut som att barn i denna ålder får ärva mobiler från sina föräldrar.
Jag själv byter gärna mellan android och ios. Tramset med att ios är mer låst förstår jag mig inte på eller att android är ostabilt och kraschar, kanske vanligare för 10år sen och där många ”hatare” har sina referenser ifrån. Men jag är inte den som sitter och ”labbar” med mobilen iheller. Det ska bara funka speciellt med tanke på hur viktiga telefoner blivit, där man har bankid m.m.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Du menar att du kan "på flera meters avstånd" avgöra hur kamerorna på en mobil ser ut och därmed säga vilket märke det är på telefonen?
Om du är seriös så tycker jag det är otroligt imponerande Grattis!

Ja, det är ju svintydligt om det är en iPhone. Varför skulle jag inte vara seriös? Det är ju snarare tvärtom, om man inte kan identifiera en iPhone på flera meters avstånd är något knas.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Är det bara iPhone du kan se så tydligt eller gäller det dom flesta märken?

Nu har jag varit intresserad av teknik länge så nej, det är inte bara iPhones. Jobbar också inom kollektivtrafiken i Stockholm så ser många telefoner dagligen (är kundvärd och bland annat validerar biljetter så att man kan gå på längre bak i bussen under rusningstid när det är mycket folk till en buss) så då kan man identifiera mer o mer och då ser man också mer specifikt vad för modell det är då jag ser framsidan på en del telefoner då de har biljetten på mobilen som jag scannar av

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vad i Microsofts historia får dig att tro att de skulle göra något annat..?

Satya Nadella. Betydligt mer ödmjuk och eftertänksam än sina föregångare. Microsoft hade kunnat vara världsledande idag men övertro på sig själva, arrogans ända från högsta ledningen och en organisatorisk stelhet (mycket mer toppstyrt än idag) gjorde att man totalt schabblade bort sig, ett misstag som står Microsoft dyrt än idag, iofs kanske det som ledde till den mer ödmjuka hållningen gentemot konkurrenter. Ett VD-byte skulle dock kunna leda till nya dumdrifter. Vi får se.

Deras enda chans enligt mig är att gå all in, egna ARM-chips och noll Android. Tror det är för dyrt och Microsoft har ingen erfarenhet av att bygga OS på en kernel men i princip vad som behövs, en supereffektiv OS-kärna som är skalbar ner till wearables och upp till serverfarms... Windows NT2 om du så vill.