Permalänk
Medlem

Duger denna PC för VR?

Hej,

Fick upp ögonen för VR i samband med köp av PSVR2 tidigare i år och funderar nu på om jag även ska köpa ett VR headset för PC. Jag kommer troligtvis invänta Quest 3 och har ett par frågor angående PC krav.
Byggde min senaste PC för ca två år sedan men den har endast används för musikproduktion och saknar extern GPU. Detta kommer jag så klart behöva lägga till, men jag undrar om jag även behöver uppgradera CPU:n eller om det jag har idag är tillräckligt?
Idag har jag följande.
CPU: AMD Ryzen 5 Pro 4650G https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-5-pro-4650g
Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550-f-gaming-model/
Minne: Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL16
Tror ni detta duger eller är CPU:n i klenaste laget?
Tar gärna även gärna emot tips på GPU i prisklassen runt 5000:-
Skulle ett AMD Radeon RX 7600 duga eller finns det bättre alternativ i denna prisklass?

Permalänk
Medlem

Det är verkligen ingen optimal CPU för spel med den lilla L3 cache den har. Det går säkert, det varierar nog från spel till spel vilka som fungerar okej och vilka som fungerar dåligt, men jag skulle absolut rekommendera uppgradering av processorn.

Sedan beror det på hur mycket du vill lägga ut. Det minsta jag skulle satsa på är en Ryzen 5 5600 men en Ryzen 7 5800X3D vore idealisk för spel. Stor skillnad i pris dock där 5600 är mycket billigare.

Visst går ett RX 7600 spela med i VR men jag skulle nog rekommendera något lite bättre än det. Minst ett RX 6700 XT skulle jag säga, ett par hundra dyrare men bättre prestanda och 12 GB VRAM istället för 8 i 7600. För VR tror jag de extra 4 GB VRAM kommer göra skillnad. Såvida det är AMD du vill köra. Skulle dock säga att för just VR vill du ha så bra grafikkort som det bara är möjligt. Det är trist att köra VR och behöva dra ner på grafikinställningarna för att få ett bra flyt, mycket mer så än när man spelar på en skärm.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

jag har testat köra VR på min craptop med en i7 7700Hq (tror jag det är) och ett 1060 har funkat bra och för det mesta lyckats iaf hålla någorlunda 60+fps i de titlar jag spelat.

så helt omöjligt är det väl inte men beror nog lite på vilka spel det handlar om också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Då får det nog bli en CPU uppgradering också.