Är Android-mobiler Döende?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Den har inte varit accepterad av t ex BankID och Google Pay, troligtvis mest pga lathet från deras sida. Vill inte ha faceID till det ändå dock, rånrisken känns för stor där.
Men den har definitivt varit säker, fungerat i mörker och varit väldigt snabb! Definitivt bättre än dagens androider.

Huaweis faceid är bara en kamera, som alla andra implementationer på androidsidan. Apples lösning är på en annan nivå https://youtu.be/g4m6StzUcOw

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Jag har tyvärr blivit för bekväm med faceID på min huawei för att vilja gå ifrån det. Den hade både fingeravtryck och faceID och det insåg man ju väldigt snart vad man föredrog!

Jag tycker själv att FaceID på min Samsung S21 funkar riktigt bra och är även väldigt snabb så inte bara Huawei och iPhone som har bra FaceID.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Jag tycker själv att FaceID på min Samsung S21 funkar riktigt bra och är även väldigt snabb så inte bara Huawei och iPhone som har bra FaceID.

Det är ju inte en speciellt bra test att bara kolla hur lätt det är att låsa upp med ansiktet. Man måste också kolla på hur svårt det är att låsa upp utan ansiktet. Samsung S21 tycks vara väldigt enkel att lura med en bild.

https://www.youtube.com/watch?v=9c55N6FFyrs&t=351s

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Ni som kör med iPhones de senaste åren varför gör ni det? Skulle ni kunna tänka er ett byte? Om inte varför då? Vad tror ni om framtiden för Android? Har nån mer än jag gjort liknande observationer hos de unga?

Jag använder iPhone för att jag har benförankrad hörapparat. Ja samsung t.ex stödjer hörapparater, men tyvärr ännu ett begränsat stöd. Min hörapparat fungerar inte med android mer än att ändra ljudnivå etc, men med iPhone kan jag strömma samtalet direkt till hörapparaten utan att behöva bära extra utrustning med mig.

Så så länge android inte har bättre hörapparatsstöd stannar jag hos Apple

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det är ju inte en speciellt bra test att bara kolla hur lätt det är att låsa upp med ansiktet. Man måste också kolla på hur svårt det är att låsa upp utan ansiktet. Samsung S21 tycks vara väldigt enkel att lura med en bild.

https://www.youtube.com/watch?v=9c55N6FFyrs&t=351s

Kanske går men om min mobil blir stulen hur stor chans är det då att tjuven har bild på mig för att låsa upp den ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kanske går men om min mobil blir stulen hur stor chans är det då att tjuven har bild på mig för att låsa upp den ?

Inte osannolikt om de samtidigt kommer över din plånbok.

Sedan är det inte fel att kunna stoppa t ex svartsjuka flickvänner/pojkvänner och skämtsamma kompisar också.

I vilket fall så verkar svaret vara att "ja, det finns ansiktsupplåsning på Samsung, men nej, den är inte lika bra som på iPhone". Sedan om det har betydelse för dig kan givetvis bara du avgöra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trudelutt:

Inte osannolikt om de samtidigt kommer över din plånbok.

Sedan är det inte fel att kunna stoppa t ex svartsjuka flickvänner/pojkvänner och skämtsamma kompisar också.

I vilket fall så verkar svaret vara att "ja, det finns ansiktsupplåsning på Samsung, men nej, den är inte lika bra som på iPhone". Sedan om det har betydelse för dig kan givetvis bara du avgöra.

Folk brukar vara rätt glada i att ladda upp bilder av sina ansikten på den där sidan för ansiktsdelning också, kan man bara lura ut namnet på den man stulit telefonen från kan det bli enkelt.

”Så enkelt luras bankid av din profilbild” heter det sen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Sötast

71% av marknaden enligt google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Var hittar du en iPhone för ca 7000 inklusive abonnemang? Jag hittar hos Hallon en iPhone 11 (en 3.5 år gammal iPhone) som du kan få för ca 8300:- med deras billigaste barnabonnemang (det är 4GB surf) eller ca 9300 om du tar 8GB surf, finns ingen 6GB surf där

Halebop 7176 totalkostnad för 6GB abonnemang. Ja visst den är 3,5 år gammal men en budget android är ju som en 3,5 år gammal android.. typ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Halebop 7176 totalkostnad för 6GB abonnemang. Ja visst den är 3,5 år gammal men en budget android är ju som en 3,5 år gammal android.. typ..

Mja, det håller jag inte med om det som jag fetmarkerade. Det är att ta i enligt mig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarglowOne:

Jag använder iPhone för att jag har benförankrad hörapparat. Ja samsung t.ex stödjer hörapparater, men tyvärr ännu ett begränsat stöd. Min hörapparat fungerar inte med android mer än att ändra ljudnivå etc, men med iPhone kan jag strömma samtalet direkt till hörapparaten utan att behöva bära extra utrustning med mig.

Så så länge android inte har bättre hörapparatsstöd stannar jag hos Apple

S23 har väl BT 5.3 vilket har bättre stöd för hörapparater(?)

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Halebop 7176 totalkostnad för 6GB abonnemang. Ja visst den är 3,5 år gammal men en budget android är ju som en 3,5 år gammal android.. typ..

Det lät väldigt dyrt för en så gammal telefon. På Comviq får man en Pixel 6a på köpet när man tecknar ett abonnemang på två år.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Det lät väldigt dyrt för en så gammal telefon. På Comviq får man en Pixel 6a på köpet när man tecknar ett abonnemang på två år.

Ptja visst.. Men en Samsung S20 kostar också runt 6000. Sen är egentligen den enda poängen jag vill få fram att en iPhone inte måste kosta 16000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Var hittar du en iPhone för ca 7000 inklusive abonnemang? Jag hittar hos Hallon en iPhone 11 (en 3.5 år gammal iPhone) som du kan få för ca 8300:- med deras billigaste barnabonnemang (det är 4GB surf) eller ca 9300 om du tar 8GB surf, finns ingen 6GB surf där

Om man jämför detta med en Samsung så fick jag min S21 5G med 100GB surf i månaden i 24 månader för ett totalpris på 8280kr i november 2021.

Sjukt att snart 4 år gammal iPhone 11 med 4GB surf i månaden är dyrare idag en vad senaste flagshäpet från Samsung var 2021.

Detta är en anledning till varför jag väljer Android över Apple förstår inte hur det kan vara värt att betala mer för en mobil som är sämre på precis allt och även 2 år äldre.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Varför iPhone? För att det är en relativt säker och mycket problemfri plattform med en god helhetsupplevelse och bra integration med övriga produkter i Applefamiljen.
Sett till enhetens livstid är det också ett relativt billigt sätt att äga en premiumtelefon: den är dyr i inköp, men man behöver ju bara köpa en vart femte till sjunde år om man inte absolut vill ha det senaste i hårdvaruväg, och ändå ha de senaste säkerhetsuppdateringarna. Den dator jag använder absolut mest utanför jobbsammanhang kostar mig utslaget på dess livstid ett par hundralappar i månaden - det är mindre än jag betalar för strömningstjänster.

Ja, jag kan tänka mig att byta av ideologiska skäl om någon tar fram en öppen plattform - ”fickdator med Linux eller BSD” - som är bra som helhet betraktad. Idag är även de mest öppna plattformarna helt i klorna på hur länge Qualcomm vill underhålla sina modemdrivrutiner. Jag tror ärligt talat inte det kommer ändra sig, realistiskt sett.

Framtiden för Android?
Som nu: iOS eller Android är i mångt och mycket en smaksak för medelklassen, och det verkar vara ungefär lika många som gillar vardera OS-familjen. För folk som inte har råd är Android å andra sidan enda realistiska alternativet. Så vi kommer troligen att röra oss mot en 50/50-fördelning i världen efterhand som medelklassen blir större, men Android som helhet betraktat kommer ha ett övertag helt enkelt för att det finns i de billigaste alternativen.

De som använder Android ”för att det är mer flexibelt” är troligen en osynlig blipp i den totala statistiken, liksom de som väljer endera plattformen av ideologiska skäl.

Skrivet av krEJZi:

S23 har väl BT 5.3 vilket har bättre stöd för hörapparater(?)

Må så vara men inte fungerar min med den, frun har en S23

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om man jämför detta med en Samsung så fick jag min S21 5G med 100GB surf i månaden i 24 månader för ett totalpris på 8280kr i november 2021.

Sjukt att snart 4 år gammal iPhone 11 med 4GB surf i månaden är dyrare idag en vad senaste flagshäpet från Samsung var 2021.

Detta är en anledning till varför jag väljer Android över Apple förstår inte hur det kan vara värt att betala mer för en mobil som är sämre på precis allt och även 2 år äldre.

Eller en Pixel 6a inklusive abonnemang för 195:-/mån i 24 månader. Så jag håller med med dig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Felixark:

förstår inte hur det kan vara värt att betala mer för en mobil

Klart som tusan Samsung kan sälja telefoner billigare om de inte bara får dina pengar utan också Metas i utbyte mot information om vad du är för typ.

Och Googles hela företagsidé är att veta så mycket som möjligt om dig för att kunna sälja så välriktad reklam som möjligt, så en standardtelefon är ju en total guldgruva för dem.

Apple har börjat fatta sämre beslut sen de gav sig in i tjänstesektorn, men de är den stora operatören jag har mest förtroende för om jag nu ska behöva vara beroende av någon. Att inte få sin information såld är också värt pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Klart som tusan Samsung kan sälja telefoner billigare om de inte bara får dina pengar utan också Metas i utbyte mot information om vad du är för typ.

Och Googles hela företagsidé är att veta så mycket som möjligt om dig för att kunna sälja så välriktad reklam som möjligt, så en standardtelefon är ju en total guldgruva för dem.

Apple har börjat fatta sämre beslut sen de gav sig in i tjänstesektorn, men de är den stora operatören jag har mest förtroende för om jag nu ska behöva vara beroende av någon. Att inte få sin information såld är också värt pengar.

Google säljer inte sin information! De använder den själva. För övrigt kan du stänga av personliga annonser på ditt Google konto samt även radera reklam-id i Android. Något som jag gjort. Man kan avinstallera Facebook appen på Samsung telefoner om man inte vill ha den appen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Klart som tusan Samsung kan sälja telefoner billigare om de inte bara får dina pengar utan också Metas i utbyte mot information om vad du är för typ.

Och Googles hela företagsidé är att veta så mycket som möjligt om dig för att kunna sälja så välriktad reklam som möjligt, så en standardtelefon är ju en total guldgruva för dem.

Apple har börjat fatta sämre beslut sen de gav sig in i tjänstesektorn, men de är den stora operatören jag har mest förtroende för om jag nu ska behöva vara beroende av någon. Att inte få sin information såld är också värt pengar.

Vet inte om dett är sant men helt ärligt bryr jag mig inte heller vad man gör på internet idag så samlas det in information om en.

Om du inte vill bli "spionerade" på så får du helt sluta använda internet helt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Google säljer inte sin information!

Det var inte heller vad jag skrev. Men de kan subventionera hårdvara eftersom de kommer att tjäna pengar på informationen de samlar in om dig.

Skrivet av jnsson:

För övrigt kan du stänga av personliga annonser på ditt Google konto samt även radera reklam-id i Android. Något som jag gjort. Man kan avinstallera Facebook appen på Samsung telefoner om man inte vill ha den appen.

Google har gång på gång varit uppfinningsrika i att hitta nya spännande sätt att aggregera information om individer efterhand som de äldre metoderna blivit mindre effektiva - och även i att använda de äldre metoderna som vapen mot konkurrerande reklamaktörer. Jag tror inte de överger en spårningsmetod med mindre än att den inte längre är användbar för dem. Om de tillåter dig att radera reklamid så beror det troligen på att de kan gruppera in dig tillräckligt väl med andra metoder.

Och om Meta står med som en Samsung-partner och innehållet i avtalet inte är offentligt så hade jag inte litat på att det räckte att radera Facebook-appen för att min information inte skulle delas vidare.

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Vet inte om dett är sant men helt ärligt bryr jag mig inte heller vad man gör på internet idag så samlas det in information om en.

Om du inte vill bli "spionerade" på så får du helt sluta använda internet helt.

Internet är publikt. Där besöker jag medvetet andras servrar med deras ”house rules” och väljer själv hur mycket information jag lämnar ut frivilligt. Där har jag också verktyg för att göra den information jag lämnar oavsiktligt mindre specifik och därmed mindre användbar.

Men telefonen är vid det här laget min mest privata egendom: den vet mer om mig än något annat i mitt liv. Av bekvämlighetsskäl vill jag inte behöva lägga tid på att rulla mitt eget operativsystem och mina egna molntjänster, och då kvarstår att välja den leverantör man är minst obekväm med att låta förvalta ens data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mja, det håller jag inte med om det som jag fetmarkerade. Det är att ta i enligt mig.

Ja, just i dagarna fick/får man ju en S23 för under 6000 på Tele2. Oftare det är större rabatt på Androidlurar. Sen är det väl som vanligt att folk flest klarar sig med snart sagt alla telefoner som kostar över, tja, 3000.

Mitt största problem med iPhone är inte hårdvaran, den är såklart antingen bra eller bäst (cpu), men är Apples premiumpriser värt det? Jag tycker macos är bättre än Windows, men macbook pro eller Mac pro är liksom inte inom räckhåll prismässigt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Google har gång på gång varit uppfinningsrika i att hitta nya spännande sätt att aggregera information om individer efterhand som de äldre metoderna blivit mindre effektiva - och även i att använda de äldre metoderna som vapen mot konkurrerande reklamaktörer. Jag tror inte de överger en spårningsmetod med mindre än att den inte längre är användbar för dem. Om de tillåter dig att radera reklamid så beror det troligen på att de kan gruppera in dig tillräckligt väl med andra metoder.

Du har kunnat radera reklam-id sedan minst Android 10, ser ut så här

Skrivet av Pirum:

Ja, just i dagarna fick/får man ju en S23 för under 6000 på Tele2. Oftare det är större rabatt på Androidlurar. Sen är det väl som vanligt att folk flest klarar sig med snart sagt alla telefoner som kostar över, tja, 3000.

Mitt största problem med iPhone är inte hårdvaran, den är såklart antingen bra eller bäst (cpu), men är Apples premiumpriser värt det? Jag tycker macos är bättre än Windows, men macbook pro eller Mac pro är liksom inte inom räckhåll prismässigt.

Samma här, jag har inte heller något problem med hårdvaran, för mig är det både priset, samt mjukvaran som är mitt problem med iPhones. Jag gillar Windows mer än MacOS.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarglowOne:

Jag använder iPhone för att jag har benförankrad hörapparat. Ja samsung t.ex stödjer hörapparater, men tyvärr ännu ett begränsat stöd. Min hörapparat fungerar inte med android mer än att ändra ljudnivå etc, men med iPhone kan jag strömma samtalet direkt till hörapparaten utan att behöva bära extra utrustning med mig.

Så så länge android inte har bättre hörapparatsstöd stannar jag hos Apple

Är det en Cochlear Nucleus du har?

För i så fall kan jag säga att både 7an och 8an (Nucelus 7 och 8 alltså) kan strömma från vissa samsung-telefoner, Cochlear har en lista uppe på sin supportsida.

Jag vet att det fungerar då min mor har haft 7a och nu har 8a och strömmar utan problem.

Kan vara bra information att ha tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Är väl likadant med märkeskläder. Ska vara status helt enkelt. Idioter till föräldrar som ger efter istället för att förklara läget och kanske t.o.m. programmera något coolt i Android för att göra ungen till klassens stjärna.

Det förutsätter ju att man kan programmera, vilket är ett väldigt konstigt antagande att "alla" kan.

och som också påpekats - att anta att kidsen skulle tycka det det är "coolt" är nästan ett ännu sämre antagande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag tror inte de överger en spårningsmetod med mindre än att den inte längre är användbar för dem. Om de tillåter dig att radera reklamid så beror det troligen på att de kan gruppera in dig tillräckligt väl med andra metoder.

Då man redan är inloggad med sitt Google-konto och Facebook/Meta, så lär dessa företag redan ha allt de behöver tillsammans med enhetens unika fingerprint.

Känner mig lite tryggare med iOS/iPadOS och macOS än med integritetskränkande system som Windows och Android.

Någon som har tips på bra "brandvägg" till Windows för att få bättre kolla på vilka appar som ringer hem? Söker något i stil med LuLu och Hands Off!/Little Snitch.

Känner främst till Wireshark och Charles Proxy, men dessa känns lite overkill. Kör med Firewall App Blocker som är ett GUI till Windows Firewall, som istället känns lite begränsat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Internet är publikt. Där besöker jag medvetet andras servrar med deras ”house rules” och väljer själv hur mycket information jag lämnar ut frivilligt. Där har jag också verktyg för att göra den information jag lämnar oavsiktligt mindre specifik och därmed mindre användbar.

Men telefonen är vid det här laget min mest privata egendom: den vet mer om mig än något annat i mitt liv. Av bekvämlighetsskäl vill jag inte behöva lägga tid på att rulla mitt eget operativsystem och mina egna molntjänster, och då kvarstår att välja den leverantör man är minst obekväm med att låta förvalta ens data.

Tja, eller så väljer man ett system som tillåter att man installerar en browser som är mer brydd om integriteten. Som Firefox.

Man kan absolut ha betänkligheter kring Googles datainsamling, men de är rätt öppna ändå. Man kan ju se all data de har, rensa den, koppla bort eller stänga av "annons-Id" och det slår ju igenom även på Googles tjänster och liknande. Apple har väl samma funktion med annons-Id vad jag förstår.

Permalänk
Skrivet av Tsved:

Är det en Cochlear Nucleus du har?

För i så fall kan jag säga att både 7an och 8an (Nucelus 7 och 8 alltså) kan strömma från vissa samsung-telefoner, Cochlear har en lista uppe på sin supportsida.

Jag vet att det fungerar då min mor har haft 7a och nu har 8a och strömmar utan problem.

Kan vara bra information att ha tänker jag.

Nej jag har en baha 5 eftersom mitt öra inte fungerar alls längre, min är ansluten direkt i skallbenet med en skruv.

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det som får mig att aldrig gå tillbaka till Android (så länge Apple inte går i konkurs eller lägger ner iPhone) är dels hur den är att använda, den är enklare än Android och det går inte att komma ifrån!

Jag gillar också faktumet att min iPhone 8 från 2017 flyter precis lika fint som en spritt ny Android, och lätt kan jämföras med senaste iPhone telefonen på marknaden, att öppna mobilt bankid tar ca 0.2 sekunder mer än min polares iPhone 14!

Jag tycker precis tvärtom, har mycket svårt att hitta saker i iOS. Inställningar ligger under märkliga undermenyer osv. Jag tycker att Android oftast (det kan ju skilja mellan tillverkare) är betydligt mer logiskt och lättnavigerat.

Att Apple utvecklar snabba SOCs är allmänt känt, men det är bara halva sanningen i hur snabbarbetad en mobil är. iOS kräver ofta fler tryck eller svep för att göra saker, vilket gör att det inte alltid är snabbare att utföra saker i "verkligheten".

Jag har själv haft Android sedan HTC Magic, men fick en iPhone när jag bytte jobb för dryga året. Visst var det en SE 2020, men oj vad problem jag har haft med den. I går morse låg det en Pixel 7 Pro på skrivbordet när jag kom till jobbet, rena drömmen i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag har själv haft Android sedan HTC Magic, men fick en iPhone när jag bytte jobb för dryga året. Visst var det en SE 2020, men oj vad problem jag har haft med den.

Även som van iPhone-användare så känns just iPhone 8/SE som att hoppa tillbaka 5 år i tiden.
Just den fysiska hemknappen gör att mycket helt enkelt känns bakvänt jfm iPhone X och andra "hemlösa" modeller.

Kan även hålla med att inställningarna kan vara lite övermäktiga i iPhone, speciellt då sök-rutan är dold vid första anblick.

Tidigare försökte jag alltid få mina Android-lurar att bete sig likt iOS genom exempelvis Nova Launcher. Men när iOS 14 äntligen fick en Appdrawer (App Library), så har jag helt slutat att gruppera appar själv.

Nu är snarare min iPhone mer lik Android

App Library, NFC, Shortcuts (läs IFTTT) och Widgets... Vad ska Apple sno från Android härnäst?

Tycker att systemen har fler likheter än olikheter just nu.

Däremot saknar iPhone 8/SE 2020 flertalet av nyheterna i iOS 15 och senare. Lite som att jag skulle utvärdera Android utifrån en Google Pixel 3.