Är Android-mobiler Döende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wez:

Att ha möjlighet att ändra gränssnitt till det man själv föredrar är ju dock en av fördelarna med Android.

För första är det här en typisk nörd-grej. Man tror att möjligheten att ändra massa saker och ha miljoner inställningar är "bättre". Men för de flesta är det snarare tvärt om. Hellre då att saker fungerar bra out-of-the-box, och många är beredda att betala extra för det. Apple lägger säkert stora pengar på att se till att utvärdera vilka val man ska göra åt kunderna och vad de måste kunna välja själva.

För det andra kanske du kan byta launcher och installera en egen telefoni-app osv, men många saker kan du inte alls ändra. Och hur du än letar kommer du inte hitta ett gäng grundläggande appar som har ett enhetligt utseende och gränssnitt. iOS är betydligt mer konsekvent i utseende och funktion. Undermedvetet känns det helt enkelt bättre att använda en sådant system. Jag tror det dels har att göra med att Apple generellt sett har striktare guidelines över hur saker ska se ut (både rekommendationer och att de ställer krav för vad som får publiceras i app store), och att designers/grafiker i stor utsträckning kör iOS och därför vet hur saker ska se ut och fungera där (lite av ett hönan-ägget problem med andra ord, de väljer iOS för att det ser bättre ut, och kan därför göra saker som ser bättre ut på iOS).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Man får väl ändå räkna med att inte alla är totalt dumma i huvudet? Nästan alla som kan köper vissa saker som är dyrare än det billigaste man kan köpa som fyller funktionen man behöver lösa, om det nu är tandkräm, pynt, kläder, hobbyprylar eller något annat. Så länge folk inte havererar sin privatekonomi för sin konsumtion är det väl upp till dem att avgöra om de tycker kostnaden är värd vad de får ut av köpet?

Nej klart inte alla är "totalt dumma i huvet", men med tanke på att många av iPhone-ägarna är kids o ungdomar, äldre kvinnor etc så är det säkert en ganska stor andel som pga grupptryck, status, påträngande försäljare eller nåt köper mer o bättre än det dom behöver eller ens borde lägga pengar på.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Nej klart inte alla är "totalt dumma i huvet", men med tanke på att många av iPhone-ägarna är kids o ungdomar, äldre kvinnor etc så är det säkert en ganska stor andel som pga grupptryck, status, påträngande försäljare eller nåt köper mer o bättre än det dom behöver eller ens borde lägga pengar på.

Det finns för många inom denna kategori inom precis allt. Vilken multimeter, målarfärg, bil, tvmärke, tvättmaskinsmärke etc är bäst.
Där det finns många som står på sig till den förbannelse, utan att de ens har testat något annat och kan med det absolut grundläggande funktionerna på deras egen apparat. Ibland har jag varit på kallas och hör ett gäng såna personer diskutera något och jag vill bara därifrån.

Så jag kallar detta inte för ett "Apple problem" utan det finns inom precis alla områden.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Dragone:

Sedan så kan man ju få en sådan lärare som jag hade i gymnasiet som körde alla sina datakunskapskurser på Mac för att han tyckte om Mac.
Och gjorde man uppgifterna man fick av honom på en PC så fick man IG på uppgiften...
Då ingen i min klass hade en Mac ifrågasatte vi hur vi skulle klara av hans läxor m.m..
Varpå han svarade med att vi glatt kunde köpa en för att säkra upp inför framtiden då Apple är och alltid varit det bästa enligt honom.
2 trippar till rektorn så hade vi ny lärare, fick använda pc som alla redan ägde samt ett VG i betyg..

Sedan har vi såklart grupptrycket 🙂

Men va fan!? 😆
Ärligt..? Va gav han för skäl? För han måste ju ge en rimlig anledning.

Hur kunde han se att en uppgift var gjord på Mac lr ej..?

La ti en smajjli (ja e skåning)
Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

EU kanske tvingar tillverkarna att uppdatera sina modeller så vissa Android kanske försvinner inom EU förhoppningsvis,är för mycket slit och släng.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Nej klart inte alla är "totalt dumma i huvet", men med tanke på att många av iPhone-ägarna är kids o ungdomar, äldre kvinnor etc så är det säkert en ganska stor andel som pga grupptryck, status, påträngande försäljare eller nåt köper mer o bättre än det dom behöver eller ens borde lägga pengar på.

Vad gäller ungar utan jobb är det ju helt upp till föräldrarna vad de går med på att skaffa. När mina föräldrar var arbetslösa en period kunde jag ju glömma att få Nike Airs oavsett hur mycket än ”alla andra” hade sådana och hur oövervinnelig det skulle göra mig när vi spelade basket på rasterna. (Jag har fortfarande aldrig haft ett par, så de kan inte ha varit livsnödvändiga…)

Påträngande försäljare är säkert ett problem i någon grad, men jag kan inte tänka mig att de står för en påtaglig del av iPhoneförsäljningen. Och här är vi för övrigt tillbaka på ”dum i huvudet”-temat: någon som oavsiktligt blåser ett tiotal tusen på något de inte borde ha kanske skulle ha en förmyndare?

Om det inte är oavsiktligt, å andra sidan, så är det ju bara ett personligt val som kan ha alla möjliga rationella eller rationaliserade orsaker. Faktum kvarstår att allt utöver det billigaste möjliga valet (om man nu räknar i inköp eller TCO) är lyxkonsumtion: något man skaffar för att man vill, inte för att man behöver det.

Permalänk
Skrivet av leifn:

EU kanske tvingar tillverkarna att uppdatera sina modeller så vissa Android kanske försvinner inom EU förhoppningsvis,är för mycket slit och släng.

Frågan är hur stor andel utan dessa teknikforum förstår ens vad säkerhetsuppdateringar är för något? En stor majoritet kör med telefoner med vad jag skulle kalla för riktig förlegad hårdvara och de begriper inte ens skillnaden på denna och de nya.
T.ex. finns det hur många som helst som lägger ut bilder på facebook där fokus är så inåth-lvete dåligt så det knappt går se vad de fotograferar, men tro att de själva förstår detta och tar en ny bild med bättre skärpa innan de lägger ut bilden?

Jag jag tror att kassering av Android p.g.a. uppdateringar sker ungefär lika ofta som kassering av router, skrivare etc för att uppdateringar inte kommer. Folk i allmänhet byter av andra anledningar, som att enheten är slö, fysisk skadad, de vill ha större skärm etc.

*edit*
Det skulle vara intressant med en pool där frågan är hur ofta uppdaterar ni firmware på er router? Där även frågan är kasserar ni er router om den ej har fått säkerhetsuppdateringar på 6 månader eller liknande. Jag gissar att alla som kör med samma argument emot Android också är folk som är konsekventa med deras router, skrivare, mesh, smarta högtalare etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

EU kanske tvingar tillverkarna att uppdatera sina modeller så vissa Android kanske försvinner inom EU förhoppningsvis,är för mycket slit och släng.

Håller tummar och tår för att precis detta är på gång...
Alla tillverkare som inte erbjuder säkerhetsuppdateringar i minst 5 år efter releasedatum ska inte få säljas.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit*
Det skulle vara intressant med en pool där frågan är hur ofta uppdaterar ni firmware på er router? Där även frågan är kasserar ni er router om den ej har fått säkerhetsuppdateringar på 6 månader eller liknande. Jag gissar att alla som kör med samma argument emot Android också är folk som är konsekventa med deras router, skrivare, mesh, smarta högtalare etc.

Jag kanske är i minoritet, men detta är en konkret orsak att jag inte köper vilka ”smarta” enheter som helst, och faktiskt orsaken till att jag kör mitt eget router-OS istället för att lita på konsumentprylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan är hur stor andel utan dessa teknikforum förstår ens vad säkerhetsuppdateringar är för något? En stor majoritet kör med telefoner med vad jag skulle kalla för riktig förlegad hårdvara och de begriper inte ens skillnaden på denna och de nya.
T.ex. finns det hur många som helst som lägger ut bilder på facebook där fokus är så inåth-lvete dåligt så det knappt går se vad de fotograferar, men tro att de själva förstår detta och tar en ny bild med bättre skärpa innan de lägger ut bilden?

Jag jag tror att kassering av Android p.g.a. uppdateringar sker ungefär lika ofta som kassering av router, skrivare etc för att uppdateringar inte kommer. Folk i allmänhet byter av andra anledningar, som att enheten är slö, fysisk skadad, de vill ha större skärm etc.

*edit*
Det skulle vara intressant med en pool där frågan är hur ofta uppdaterar ni firmware på er router? Där även frågan är kasserar ni er router om den ej har fått säkerhetsuppdateringar på 6 månader eller liknande. Jag gissar att alla som kör med samma argument emot Android också är folk som är konsekventa med deras router, skrivare, mesh, smarta högtalare etc.

Det är självklart viktigt att hålla alla enheter uppdaterade, känns som fler blir medvetna om det. MSB och många andra trycker på det i reklam. Där rekommenderar man ju även vanliga svensson att t.ex. köra IOT prylar på olika nät osv.
Sedan handlar ju inte uppdateringar bara om säkerhetsuppdateringar utan att man fixar buggar som uppstår.

Att Android inte får uppdateringar är en anledning till att dom inte är värda mycket som begagnade. När dom t.ex. använts 3 år så får man inget för dom. Jämför med iPhone där får du ändå en del för inbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Men va fan!? 😆
Ärligt..? Va gav han för skäl? För han måste ju ge en rimlig anledning.

Hur kunde han se att en uppgift var gjord på Mac lr ej..?

Man skulle dokumentera hur man lyckades med uppgiften efter kommit fram till slutsatser osv om hur man skulle göra.. och ta exel t.ex exel har olika kombinationer av knapptryckningar beroende på windows och Mac versionen.

Sedan skulle vi ha genomgångar hur vi gjorde osv.. och hade man gjort de på windows så va de svårare att återskapa på Mac.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av Dragone:

Man skulle dokumentera hur man lyckades med uppgiften efter kommit fram till slutsatser osv om hur man skulle göra.. och ta exel t.ex exel har olika kombinationer av knapptryckningar beroende på windows och Mac versionen.

Sedan skulle vi ha genomgångar hur vi gjorde osv.. och hade man gjort de på windows så va de svårare att återskapa på Mac.

Det där är ju bara inkompetens, godtycklighet eller illvilja från den specifika lärarens sida. Sånt fanns innan de flesta hade datorer också.. 😑

Permalänk
Medlem

Från https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-int...

2019 alltså. Rapporten från 2022 innehöll inget om Iphone vs Android vad jag kunde se. Ska bli intressant att se på utvecklingen, folk som inte är så intresserade kan ju tveklöst hitta en duglig telefon för ett par tusenlappar framöver, ett segment Apple är långt ifrån. (Apple skulle ju kunna halvera priset på sina billigaste produkter, släppa en Mac Mini för under $300, eller en Macbook för under $500, men det är ett segment som skulle kannibalisera på deras dyrare grejor tror jag)

[anpassa telefonen]

Skrivet av trudelutt:

För första är det här en typisk nörd-grej. Man tror att möjligheten att ändra massa saker och ha miljoner inställningar är "bättre". Men för de flesta är det snarare tvärt om. Hellre då att saker fungerar bra out-of-the-box, och många är beredda att betala extra för det. Apple lägger säkert stora pengar på att se till att utvärdera vilka val man ska göra åt kunderna och vad de måste kunna välja själva.

För det andra kanske du kan byta launcher och installera en egen telefoni-app osv, men många saker kan du inte alls ändra. Och hur du än letar kommer du inte hitta ett gäng grundläggande appar som har ett enhetligt utseende och gränssnitt. iOS är betydligt mer konsekvent i utseende och funktion. Undermedvetet känns det helt enkelt bättre att använda en sådant system. Jag tror det dels har att göra med att Apple generellt sett har striktare guidelines över hur saker ska se ut (både rekommendationer och att de ställer krav för vad som får publiceras i app store), och att designers/grafiker i stor utsträckning kör iOS och därför vet hur saker ska se ut och fungera där (lite av ett hönan-ägget problem med andra ord, de väljer iOS för att det ser bättre ut, och kan därför göra saker som ser bättre ut på iOS).

Jag håller överlag med dig. Många Androidsystem och Windowssystem är väldigt inkonsekventa. Personligen tyckte jag det var rätt kul att syssla med custom firmware till mina första mobiler, riktigt kul, och jag konfade dem och höll på, men sista telefonen jag gjorde det på var Galaxy S4 som jag gav till barnen ca 2017 nångång. Nyhetens behag var slut. Swiftkeys använder jag fortfarande, och en del annat, annars orkar jag inte ändra så mycket. Likaså min Amiga grejade jag mycket med. Och min första PC, oj vad jag ändrade i registret. Men det slutade jag i stort sett med efter Vista.

Min dotter tycker det är kul med att ändra bakgrunder, låsskärm, avatarer i diverse spel, Mii på Nintendo, osv, för att göra tekniken mer personlig, men det går nog över med tiden kanske. Nu ger det henne dock mervärde.

Vi har som sagt Android (Samsung, Pixel, Amazon, just nu), och Ipad, men jag föredrar helt klart Android. På datorn kör jag till 90% MacOS; MacOS upplever jag som mycket trevligare än moderna Windows (Win 8+) och enklare än Linux. Jag kör dock Win 11 och Linux Mint 21 också.

För många är det säkert så att kör man Apple-spåret blir uppgraderingar enklare (om än dyrare), inte minst har många Androidmobiler haft svårt att få med allt vid överföring till nya enheter, inte så konstigt eftersom det skiljer rätt mycket trots allt mellan (och inom) olika tillverkare.

[Lärare underkänner arbeten gjorda på PC]

Skrivet av Campaigner:

Men va fan!? 😆
Ärligt..? Va gav han för skäl? För han måste ju ge en rimlig anledning.

Hur kunde han se att en uppgift var gjord på Mac lr ej..?

Jag hade en lärare på gymnasiet som krävde inlämningar i .RTF då det gick att öppna med en gratisläsare (har jag för mig), till skillnad från MS Office .doc-filer, det var även svårare att skicka skadlig kod med RTF-filer. Kommer inte ihåg ifall han godkände PDF, men det var inte helt trivialt att fixa en sådan fil själv förr om man inte hade Adobe Acrobat (betalversion alltså) eller liknande.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Det är 50/50 skulle jag villa säga. Jag är själv en Android användare, men alla mina ungar har iPhone SE 2020. Det finns dock en simpel anledning till det: En bekant har en affär där han lagar telefoner. Han kan dela på skärmen och limma ditt nytt glas enbart. (så man slipper piratskärm) Kostar mig en hundring i symbolisk summa att fixa luren när den åker i baken. Och det händer lite då och då!

Köpte telefonerna för 1000-1500 begagnat. Med sprucken skärm kan man pruta, och jag kan få sånt lagat billigt.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av EntropyQ3:

Det här är precis vad som gällt för mina barn. De har fått ärva sina föräldrars. Fast - våra telefoner varar längre än döttrarnas. 🙄 Så i år har båda fått begagnade iPhones, en XR och en 11, samma som jag själv har. Och så får det bli tills de betalar själva. Har ingenting med status att göra (vem fan bryr sig), det är ren praktikalitet, samt att jag ideologiskt inte gillar att köra ett operativsystem som finansieras av att sälja användarnas personliga integritet, och det gäller för mina döttrar också.

Deras telefoner kostade sammanlagt drygt 3000:-.

Om inte annat känns det ganska smidigt att ha samma operativsystem inom familjen, ganska smidigt med typ imessage och dylikt. Nu är väl iofs sms och samtal gratis med de flesta abonnemang, men känns lite som dåtidens ”alla har samma operatör så det blir gratis att ringa”.

Fick lite nostalgikänsla nu. Hörde man ”3 is the magic number” fick man trycka på röd lur snabbt som fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tolkar jag ditt inlägg rätt om jag förstår det som att du skulle vilja att val av plattform reglerades i lag? 🤔

I grund och botten: det är inte synd att Windows Phone som produkt inte finns, givet att det aldrig blev bra nog att dra marknadsandelar i relevant grad. Det är däremot lite synd att Microsoft inte var bättre än vad de var, men de kanske lärde sig något av det, om man ska se det positivt.

Nej, nej, naturligtvis ska inte folks val av plattform regleras i lag, det blir lite för sovjetiskt...

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Satt på bussen i ett säte riktat bakåt så hade översikt över hela bussen och en hel skolklass elever gick på som såg ut som åk 9'or. Säkert hälften av dem började fippla med sina mobiler under resan och det som slog mig då var att i stort sett varenda elev hade en iPhone av nått slag. Detta chockade mig lite faktiskt men fick mig också undra över hur det blev så? Apples mobiler har ju alltid dominerat i Sverige men så här pass extremt har jag inte sett det förr och med tanke på att dessa är ungdomar som anlägger sina vanor för framtiden så fick det mig att undra över om Apple med sina iPhones kommer ta över helt och Android inte kommer vara "a thing" i framtiden? Vad tror ni om detta? Varför tror ni att Apple blivit så dominant hos ungdomarna? Det var ju ett tag under några år då det svängde åt andra hållet (2016-2018) men sen svängde det tillbaka och det rejält vad jag förstått.

Ni som kör med iPhones de senaste åren varför gör ni det? Skulle ni kunna tänka er ett byte? Om inte varför då? Vad tror ni om framtiden för Android? Har nån mer än jag gjort liknande observationer hos de unga?

Tror inte Android kommer försvinna direkt, alla smartphones förutom Apple´s har Android!

Sen är väl dagens ungdomar kanske vana att få det de tjatar sig till, jag vet inte!

Men det jag tror är orsakerna till att iPhone slagit så hårt är dels att de känns väldigt premium!

Sedan flyter de mil bättre tycker iallafall jag, åtminstone om man jämför telefoner som kanske har 3 år eller mer på nacken!

De är enkla att använda, och genom att Apple har hållit i sin appstore så har denna inte svämmats över av dåligt optimerade skräp-appar, tyvärr verkar klåfingrarna i Bryssel lägga sina näsor i blöt på den punkten!

Uppdateringarna ligger Apple lätt i framkant på, speciellt om man ser till hur ofta de kommer och hur lång tid varje modell uppdateras innan Apple låter sig glömma deras existens!

Så ja, smaken är som baken, absolut, men att ha iPhone har sina fördelar, lite som att vara VIP-medlem på något ställe!

Det som får mig att aldrig gå tillbaka till Android (så länge Apple inte går i konkurs eller lägger ner iPhone) är dels hur den är att använda, den är enklare än Android och det går inte att komma ifrån!

Jag gillar också faktumet att min iPhone 8 från 2017 flyter precis lika fint som en spritt ny Android, och lätt kan jämföras med senaste iPhone telefonen på marknaden, att öppna mobilt bankid tar ca 0.2 sekunder mer än min polares iPhone 14!

Jag uppskattar också att jag fortfarande med min iPhone 8 är precis lika inkluderad hos Apple´s uppdateringsprogram och behandlas på samma sätt som t.ex min polare och hans iPhone 14!

Telefonen är lätt och smidig att använda, och i mitt fall kan jag nå med tummen över hela displayen vilket gör att jag inte behöver använda båda tummarna eller för den delen hålla i den med ena handen och ge kommandon med andra!

Det enda område där jag blir lite grumpy cat är väl om jag tänker på vägen jag behöver vandra för att överföra bilder från datorn till min telefon och vice versa, men jag har hittat min väg ändå genom att skicka bilder och annat till mig själv på messenger, då är det bara att logga in på Facebook på datorn och ladda ner bilderna i fråga, även om de nu blir komprimerade, men är det foton jag vill eller behöver behålla original så får jag väl ta den striden med iTunes när det väl kommer!

Så kort och gott så har iPhone för mig bara fördelar, med den gamla kablade överföringen av media som enda nackdel!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trudelutt:

För första är det här en typisk nörd-grej. Man tror att möjligheten att ändra massa saker och ha miljoner inställningar är "bättre". Men för de flesta är det snarare tvärt om. Hellre då att saker fungerar bra out-of-the-box, och många är beredda att betala extra för det. Apple lägger säkert stora pengar på att se till att utvärdera vilka val man ska göra åt kunderna och vad de måste kunna välja själva.

För det andra kanske du kan byta launcher och installera en egen telefoni-app osv, men många saker kan du inte alls ändra. Och hur du än letar kommer du inte hitta ett gäng grundläggande appar som har ett enhetligt utseende och gränssnitt. iOS är betydligt mer konsekvent i utseende och funktion. Undermedvetet känns det helt enkelt bättre att använda en sådant system. Jag tror det dels har att göra med att Apple generellt sett har striktare guidelines över hur saker ska se ut (både rekommendationer och att de ställer krav för vad som får publiceras i app store), och att designers/grafiker i stor utsträckning kör iOS och därför vet hur saker ska se ut och fungera där (lite av ett hönan-ägget problem med andra ord, de väljer iOS för att det ser bättre ut, och kan därför göra saker som ser bättre ut på iOS).

Det är ju alltid en avvägning, och för mig så har intresset att hålla på med custom roms och liknande helt försvunnit sedan ganska många år nu. Möjlighet att roota ligger väldigt långt ner på prioritetslistan liksom. Samtidigt vill jag ju gärna kunna ha en enkel, snygg och funktionell hemskärm med flera "skärmar", med det som är viktigt, placerat som jag vill i den storlek och täthet som jag föredrar. Jag vill kunna använda mitt valda tangentbord överallt. Jag vill kunna använda en alternativ browser "på riktigt". Jag vill kunna installera appar som inte finns i butiken, kanske betaversioner, gamla versioner, saker som inte finns i den svenska butiken men andra, eller något annat.

Samtidigt ser jag inte att Iphone ger mig några direkta fördelar liksom. Jag bryr mig inte om ifall mina meddelanden får en annan färg hos de som råkar ha en Iphone, och i övrigt ser jag inte att iMessage är direkt bättre än RCS. Det är störigt att bilder jag skickar "den vanliga vägen" blir sämre på Iphone, men det hade varit värre om de blev sämre på Android för familjen kör mestadels det, så Apple får gärna anamma RCS är väl en bra sammanfattning, för Apple låter ju inte Android få iMessage förstås.

Hårdvarumässigt är Iphone förstås rätt trevlig, men det finns rätt trevliga Android-telefoner också. USB C är också en stor fördel i mina ögon. Det är tillräckligt störigt att jag har några powerbanks och gamla lurar som kräver micro-USB, att behöva ha en specifik kabel för telefonen när allt annat, från laptops till kameror, telefoner, surfplattor, hörlurar, TV-fjärren, Chromecasten, kör USB C.

Permalänk
Medlem

Jag har vandrat mellan de olika plattformarna och bytte precis från android till iphone igen (14 pro). Den avgörande faktorn för mig är hårdvaran för face ID. Jag hittar ingen android lur som har nåt mer än en vanlig selfie kamera, och det blir ingen bra face ID av det.
Den telefon jag känt mig mest imponerad av är dock min förra mobil, en Huawei Mate 20 Pro, sjukt trevlig mobil! Till och med den som nu är 4-5 år har bra face ID. Känns som hela android marknaden blev slapp när Huawei försvann ur spelet.
Jag tror inte android är utdöende, men jag tror det kan svänga i omgångar hur populärt det är.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Jag har vandrat mellan de olika plattformarna och bytte precis från android till iphone igen (14 pro). Den avgörande faktorn för mig är hårdvaran för face ID. Jag hittar ingen android lur som har nåt mer än en vanlig selfie kamera, och det blir ingen bra face ID av det.
Den telefon jag känt mig mest imponerad av är dock min förra mobil, en Huawei Mate 20 Pro, sjukt trevlig mobil! Till och med den som nu är 4-5 år har bra face ID. Känns som hela android marknaden blev slapp när Huawei försvann ur spelet.
Jag tror inte android är utdöende, men jag tror det kan svänga i omgångar hur populärt det är.

Så länge en bra fingeravtrycksläsare finns behöver jag inte Face-ID.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Har haft en hel drös Android mobiler min första HTC hero sedan ett flertal LG och Samsung, bytte för några år sedan till Apple och Apple TV samt IPad. Ungarna vägrar annat än Apple. Kommer ihåg när dom var runt 4-5år och jag köpte en Android padda till dom, men dom vägrade använda den och snodde hela tiden min iPad. Dom sa att Android paddan kunde jag använda själv istället 🤣.

Hade Google Chromecast två versioner till mina android mobiler och ville man titta på sina bilder så kunde det ta 5-20 sekunder att byta bild, var så impad när jag gjorde det samma blixtsnabbt med min AppleTv istället.

Störde mig också på alla Android buggar som fans kvar i åratal som tex att mobilen plötsligt var stekhet och batteriet nästan slut pga av nån Android process som slukat 100% CPU, denna bugg hade jag i både LG och Samsung under flera år.

Strul med glappande minneskort var också vanligt, samt litet minne så man var tvungen att flytta appar manuellt till extra minneskortet.

Plus en hel drös andra irriterande buggar. Och appar med virus i. Har säkert blivit bättre nu, men ser inget som direkt lockar för att jag ska byta tillbaka till Android.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlanBean:

Har haft en hel drös Android mobiler min första HTC hero sedan ett flertal LG och Samsung, bytte för några år sedan till Apple och Apple TV samt IPad. Ungarna vägrar annat än Apple. Kommer ihåg när dom var runt 4-5år och jag köpte en Android padda till dom, men dom vägrade använda den och snodde hela tiden min iPad. Dom sa att Android paddan kunde jag använda själv istället 🤣.

Hade Google Chromecast två versioner till mina android mobiler och ville man titta på sina bilder så kunde det ta 5-20 sekunder att byta bild, var så impad när jag gjorde det samma blixtsnabbt med min AppleTv istället.

Störde mig också på alla Android buggar som fans kvar i åratal som tex att mobilen plötsligt var stekhet och batteriet nästan slut pga av nån Android process som slukat 100% CPU, denna bugg hade jag i både LG och Samsung under flera år.

Strul med glappande minneskort var också vanligt, samt litet minne så man var tvungen att flytta appar manuellt till extra minneskortet.

Plus en hel drös andra irriterande buggar. Och appar med virus i. Har säkert blivit bättre nu, men ser inget som direkt lockar för att jag ska byta tillbaka till Android.

Vill inte ge mig in en onödig Android vs apple krigsföring, men det låter som maximal otur.
Dränaras batteriet snabbt så har det för min del varit p.g.a. att CPU har varit oeffektiv, t.ex. Samsung Galaxy S4 neo. Köpte därefter S5 neo och batteriet var mycket längre.

Inga glapp med minneskort.

Virus bör man slippa om man kör med google play, många gör misstaget att de laddar ner APK filer från diverse skumma sidor..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så länge en bra fingeravtrycksläsare finns behöver jag inte Face-ID.

Jag har tyvärr blivit för bekväm med faceID på min huawei för att vilja gå ifrån det. Den hade både fingeravtryck och faceID och det insåg man ju väldigt snart vad man föredrog!

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk

Blivit lite som USA, ska man köpa en telefon här så är det iPhone som gäller för ungdomarna. De handlar väl om någon slags "status" och att man inte vill uppleva något utanförskap. De tar hellre än billig iPhone än en dyr Android alla dagar i veckan. Jag minns själv hur folk i skolan "skämtade" och nästan hängde ut folk som hade en "Android". Det fanns till och med människor som inte vill vara med folk som inte hade iPhone (jag driver inte, jag har själv sett det). Det mest tragiska jag sett är ju att många av dem sitter på typ 4 år gamla iPhones med sprucken skärm och sedan skrattar åt folk som kommer med typ en Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Jag har tyvärr blivit för bekväm med faceID på min huawei för att vilja gå ifrån det. Den hade både fingeravtryck och faceID och det insåg man ju väldigt snart vad man föredrog!

Mig veterligen har inte Huawei haft säker Face-ID, dvs så som iPhone har. Ja, du kan använda det för att låsa upp telefonen, men inte för att betala med t.ex. Google Pay.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Troligtvis en statusgrej som många andra påpekar, även om jag personligen inte förstår mig på hur en mobil kan vara någon slags statussymbol.

Fattar inte heller varför barn behöver gå runt med mobiler som kostar +10k, oavsett föräldrarnas inkomstnivåer. Barn har lätt för att tappa/första saker, dessutom ökar risken att bli rånad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Vill inte ge mig in en onödig Android vs apple krigsföring, men det låter som maximal otur.
Dränaras batteriet snabbt så har det för min del varit p.g.a. att CPU har varit oeffektiv, t.ex. Samsung Galaxy S4 neo. Köpte därefter S5 neo och batteriet var mycket längre.

Inga glapp med minneskort.

Virus bör man slippa om man kör med google play, många gör misstaget att de laddar ner APK filer från diverse skumma sidor..

Inte behöver man starta en krigsförklaring. Jag är inte märkesbunden person och det gäller allt från mobiler, annan hemelektronik till bilar. Byter ofta märken. Har två PC en med intel och en med Amd Ryzen tex. Google chrome och Apple TV. Samsung och LG tv också. Windows och Mac laptopar samt iPad och Samsung padda.

Jag fick virus från en app från jag tankade hem från Google play och det skrevs en hel del om den appen på den tiden.

Att android processen plötsligt suger ur batteriet var en vanlig bug som fans i flera år..bara googla lite så får du se.

Alla saker har för och nackdelar och i slutänden väljer man själv vad man är minst drabbad av när det gäller dåliga saker, så är man nöjd och glad.

Anledningen att jag bytte till Apple var att jag ville prova nytt och sedan köpte jag en appletv och upptäckte att det var tusen gånger smidigare att visa bilderna från semestern på tv’n inget extremt lagg som med Android mobilen och chromecast 4k…säkert supersnabb idag och har inte testat.

Sedan kommer Apple med sitt integritetsskydd där man kan neka delning av data mellan appar, jo nu får jag en massa konstig reklam allt från bindor till blöjor, gymnasieskolor och läppstift 🤣.

Sedan gillar jag att man kan skapa nya unika email adresser varje gång man raggar sig på någon ny sida som skickas vidare till primär adressen, Sen när dom blivit hackade och börjar skicka skräp post så kan man stänga av just den sekundära email adressen. Mina tidigare Google adresser får hundratals skräppost varje dag till primär adressen.

Dessa fördelar med integritet gör att avståndet för att byta tillbaka har blivit större. Men kommer Google med liknade och bättre funktioner i framtiden så kan jag tänka mig att byta tillbaka, men det verkar osannolik då reklam och användare data är deras grej.

En annan sak vi i familjen gillar är att om man har familjedelnig så kan man se vart alla personer och enheter inom familjen är. Bra när man har små barn som är på väg hem från skolan, men det finns säkert med Android också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Telefoner är väl lite vad det är. Men det som verkligen förvånar mig är alla kids med SVINDYRA kläder man ser nuförtiden. Fine att en iPhone kan vara dyr. Men jag ser på veckobasis kids med T-shirts för typ 5 tusen i kollektivtrafiken. Eller typ en jacka för 15 tusen. Då är något ordentligt fel.

Is this shirt real? Yes it's real fake my friend.

Ja, eller drogförsäljning då.

Men för att diskutera sakfrågan då. Alla iPhones är inte svindyra såsom tråden försöker få det till. Det går att gå in i butik och köpa en iPhone för 6500 spänn. Det är bara inte den senaste med alla pro och max och vad det nu kan heta. Har alla kidsen verkligen senaste dyraste iPhone? Totalpriset med ca 6gb surf blir ca 7000 abonnemang.

Säg att man köper en billig lur för 2000 och ett snik-abbonnemang på 100 kr/mån så landar man på 4800. 2200 i skillnad mellan super-budget Android och något äldre iPhone.

När jag gick i högstadiet en gång i tiden så slog iPhone igenom hårt med iPhone 3gs. Den kostade 599 dollars vid lansering och i princip varenda unge hade en sådan eller som jag själv, en iPod touch. Släng på sisådär 14 år inflation på det så är inte 6500 så vansinnigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Is this shirt real? Yes it's real fake my friend.

Ja, eller drogförsäljning då.

Men för att diskutera sakfrågan då. Alla iPhones är inte svindyra såsom tråden försöker få det till. Det går att gå in i butik och köpa en iPhone för 6500 spänn. Det är bara inte den senaste med alla pro och max och vad det nu kan heta. Har alla kidsen verkligen senaste dyraste iPhone? Totalpriset med ca 6gb surf blir ca 7000 abonnemang.

Säg att man köper en billig lur för 2000 och ett snik-abbonnemang på 100 kr/mån så landar man på 4800. 2200 i skillnad mellan super-budget Android och något äldre iPhone.

När jag gick i högstadiet en gång i tiden så slog iPhone igenom hårt med iPhone 3gs. Den kostade 599 dollars vid lansering och i princip varenda unge hade en sådan eller som jag själv, en iPod touch. Släng på sisådär 14 år inflation på det så är inte 6500 så vansinnigt.

Var hittar du en iPhone för ca 7000 inklusive abonnemang? Jag hittar hos Hallon en iPhone 11 (en 3.5 år gammal iPhone) som du kan få för ca 8300:- med deras billigaste barnabonnemang (det är 4GB surf) eller ca 9300 om du tar 8GB surf, finns ingen 6GB surf där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mig veterligen har inte Huawei haft säker Face-ID, dvs så som iPhone har. Ja, du kan använda det för att låsa upp telefonen, men inte för att betala med t.ex. Google Pay.

Den har inte varit accepterad av t ex BankID och Google Pay, troligtvis mest pga lathet från deras sida. Vill inte ha faceID till det ändå dock, rånrisken känns för stor där.
Men den har definitivt varit säker, fungerat i mörker och varit väldigt snabb! Definitivt bättre än dagens androider.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit