Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia eliminerar rörelseoskärpa i spel med förbättrad teknik

Permalänk
Melding Plague

Nvidia eliminerar rörelseoskärpa i spel med förbättrad teknik

ULMB 2 bygger vidare på tekniken ULMB från 2015, och ger motsvarande över 1 000 Hz rörelseskärpa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rörelseskärpa på bekostnad av flimmer, nej tack! Högre framerate är enda rätta vägen att gå.

Permalänk

Rätta frames..... och färgåtergivning tack! Inge jävla hocus pocus!

Permalänk

Jag har backstrobe på min skärm vid 390 Hz tyvärr adderar det lite input lag.

Permalänk
Medlem

Back in time när jag hade Acer 270XBHU så fanns ULMB men kunde inte ha det aktiverat samtidigt som G-Sync var igång, är det samma sak idag också?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vältajmat när man precis plockat upp en ROG OLED.
Men kul att ULMB får en återupplivning. Mer respons och mindre utsmetning åt folket!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vangen:

Back in time när jag hade Acer 270XBHU så fanns ULMB men kunde inte ha det aktiverat samtidigt som G-Sync var igång, är det samma sak idag också?

Åtminstone för detta ja:

Citat:

För att aktivera funktionen måste användaren stänga av G-Sync-funktionen i Nvidias kontrollpanel och sedan aktivera ULMB 2 i skärmens inställningar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

ska man stänga av motion blur i spelet då?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Mänskliga ögat kan inte se mer än 25 bilder i sekunden... 🙄

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Skrivet av tompatomp:

Mänskliga ögat kan inte se mer än 25 bilder i sekunden... 🙄

Minns när jag argumenterade mot detta påståendet för 10-15 år sedan på forumet. Det var tider det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Mänskliga ögat kan inte se mer än 25 bilder i sekunden... 🙄

Det där är en helt felaktig uppfattning. Våra ögon och hjärnor "ser" över huvud taget inte i bildrutor utan en kontinerlig ström av ljus- och färgimpulser skickas från ögat till hjärnan, där hjärnan sedan tolkar dessa impulser och skapar en bild av omgivningen. Ögat och hjärnan är fullt kapabla att registrera en ljuspuls som enbart varar i miljondelar av en sekund.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

OLED med blackframe insertion eller sluta med "sample and hold".

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det där är en helt felaktig uppfattning. Våra ögon och hjärnor "ser" över huvud taget inte i bildrutor utan en kontinerlig ström av ljus- och färgimpulser skickas från ögat till hjärnan, där hjärnan sedan tolkar dessa impulser och skapar en bild av omgivningen. Ögat och hjärnan är fullt kapabla att registrera en ljuspuls som enbart varar i miljondelar av en sekund.

Someone fell for the bait :DD

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Mänskliga ögat kan inte se mer än 25 bilder i sekunden... 🙄

Lol, troll hoppas jag..?

Skillnaden på en mobilskärm som går från 60Hz till 90-120Hz ger märkbar skillnad för alla.

Att gå från en datormonitor på 60Hz till 144Hz ger enorm skillnad. 144Hz-165Hz börjar jag ha svårt att se någon större skillnad. 144Hz till 240Hz ger för mig ganska minimal men synlig skillnad. Men över 240Hz (och 270Hz med OC) har jag nått min gräns för vad jag verkligen ser. Allt i snabba FPS-spel (CS:GO, OW osv).

Är det någon som verkligen ser skillnad om man tar ett skutt från 240Hz till 360Hz/480Hz? Bortsett från att man självfallet kan ha aningen lättare att träffa (eller se) motståndare som går runt hörn etc., pga att man har fördelen med att få bildrutor mer up-to-date än många motståndare så länge man även har låg latency mot servern.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Över 144Hz-165Hz börjar jag ha svårt att se någon större skillnad. 144Hz till 240Hz ger för mig ganska minimal men synlig skillnad. Men över 240Hz (och 270Hz med OC) har jag nått min gräns för vad jag verkligen ser. Allt i snabba FPS-spel (CS:GO, OW osv).

Är det någon som verkligen ser skillnad om man tar ett skutt från 240Hz till 360Hz/480Hz? Bortsett från att man självfallet kan ha aningen lättare att träffa (eller se) motståndare som går runt hörn etc., pga att man har fördelen med att få bildrutor mer up-to-date än många motståndare så länge man även har låg latency mot servern.

Över typ 200Hz så börjar det bli diminishing returns ja. Men det som är bra med höga native Hz på skärmarna är ju att vi slipper en massa historiskt krångel och nackdelar som vi haft för att försöka matcha framerate med relativt låga uppdateringsfrekvenser.

Vsync, gsync, tearing, tripple buffering, extra input lag, ryckig 24fps film osv. Allt sånt blir ett icke-problem om skärmen kan visa upp t.ex. 500 bildrutor i sekunden och har massor av native "bildrute-slots" att visa materialet i, oavsett om man har 23,976 fps eller 500 fps ut från grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Lol, troll hoppas jag..?

Skillnaden på en mobilskärm som går från 60Hz till 90-120Hz ger märkbar skillnad för alla.

Att gå från en datormonitor på 60Hz till 144Hz ger enorm skillnad. 144Hz-165Hz börjar jag ha svårt att se någon större skillnad. 144Hz till 240Hz ger för mig ganska minimal men synlig skillnad. Men över 240Hz (och 270Hz med OC) har jag nått min gräns för vad jag verkligen ser. Allt i snabba FPS-spel (CS:GO, OW osv).

Är det någon som verkligen ser skillnad om man tar ett skutt från 240Hz till 360Hz/480Hz? Bortsett från att man självfallet kan ha aningen lättare att träffa (eller se) motståndare som går runt hörn etc., pga att man har fördelen med att få bildrutor mer up-to-date än många motståndare så länge man även har låg latency mot servern.

@aMp

Hej

Jag gick från Benq 25" 240Hz till 360Hz modellen och det är stor skillnad i fps spel just när man rör siktet fort och tittar sig omkring.

Då är bilden knivskarp i snabba rörelser.

Mvh

Permalänk
Medlem

Det här låter som en galen bra fördel i FPS. M27Q X skärmen använder en form av ULMB som kan användas samtidigt som GSync så jag brukar ha det på. Tyvärr kan man inte ändra på ljusstyrkan. Det blir för ljust på natten eller för mörkt på dagen men en markant skillnad i svårighet att få ett headshot när det slås av.

Permalänk
Avstängd

Folk säger: mellan 240 och 360 så går min gräns. Skulle de däremot testa en ordentlig 1000hz skärm i framtiden med rätt pixelrespons lch jämföra direkt mot en 240 kommer de garanterat märka skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det där är en helt felaktig uppfattning. Våra ögon och hjärnor "ser" över huvud taget inte i bildrutor utan en kontinerlig ström av ljus- och färgimpulser skickas från ögat till hjärnan, där hjärnan sedan tolkar dessa impulser och skapar en bild av omgivningen. Ögat och hjärnan är fullt kapabla att registrera en ljuspuls som enbart varar i miljondelar av en sekund.

Detta låter inte rätt. Kan du ge nån källa på att det verkligen är så det fungerar?
Nånstans borde det finnas en gräns för vad våra hjärnor uppfattar, och hur mycket information som kan skapas på kort tid i hjärnan.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thom.g:

Detta låter inte rätt. Kan du ge nån källa på att det verkligen är så det fungerar?
Nånstans borde det finnas en gräns för vad våra hjärnor uppfattar, och hur mycket information som kan skapas på kort tid i hjärnan.

Visst gör det det, men eftersom hjärnan inte sitter och läser av syndata X gånger per sekund så är det inte riktigt samma sak. Att vi kan se något som varar säg 0.1 ms betyder inte att hjärnan/synen jobbar i över 10000 Hz (1 sek / 0.1 ms = 10000).
Det är mer i stil med att vi ser summan/integralen av det ljus som kommer in i ögat under en viss tid.

Det har gjorts experiment där ögat kan reagera på en 1-2 enstaka fotoner, kortare tid än så kan man väl inte få?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Visst gör det det, men eftersom hjärnan inte sitter och läser av syndata X gånger per sekund så är det inte riktigt samma sak. Att vi kan se något som varar säg 0.1 ms betyder inte att hjärnan/synen jobbar i över 10000 Hz (1 sek / 0.1 ms = 10000).
Det är mer i stil med att vi ser summan/integralen av det ljus som kommer in i ögat under en viss tid.

Det har gjorts experiment där ögat kan reagera på en 1-2 enstaka fotoner, kortare tid än så kan man väl inte få?

Kan man tänka att vår uppdateringsfrekvens är "variabel"?

Om vi kan se att något tändas i 0.1 ms så måste ju våra interna system kunna uppdatera sig lika snabbt eller snabbare?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

ULMB 2 finns i verkliga livet i alla fall.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thom.g:

Kan man tänka att vår uppdateringsfrekvens är "variabel"?

Om vi kan se att något tändas i 0.1 ms så måste ju våra interna system kunna uppdatera sig lika snabbt eller snabbare?

Det hela är ganska komplext.
Vi har inga problem att se en kamerablixt som är en tiotusendels sekund - och det är rimligen inga problem att se ljusglimtar på en miljondels sekund heller.
Stavarna i våra ögon reagerar om de får fotoner på sig - och de kan reagera på enskilda fotorn vilket i sig inte är direkt relaterat till någon frekvens. Sedan är de ihopkopplade så att om ett antal av dessa samtidigt skickar input så tolkas det som mer än bakgrundsbrus.

Samtidigt kan vi se bildspel i 24 bilder per sekund i film som inte alls uppfattas som stillbilder utan som riktig rörelse.
Den delen har inte med tapparna eller stavarna i ögat att göra utan det har istället med behandlingsprocessen av informationen.
Andra delar av kroppen - med helt andra förutsättningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Folk säger: mellan 240 och 360 så går min gräns. Skulle de däremot testa en ordentlig 1000hz skärm i framtiden med rätt pixelrespons lch jämföra direkt mot en 240 kommer de garanterat märka skillnad.

Det är mycket möjligt att dom inte märker nån som helst skillnad på respons o headshots, men bilden kommer garanterat se mjukare o skönare ut ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det hela är ganska komplext.
Vi har inga problem att se en kamerablixt som är en tiotusendels sekund - och det är rimligen inga problem att se ljusglimtar på en miljondels sekund heller.
Stavarna i våra ögon reagerar om de får fotoner på sig - och de kan reagera på enskilda fotorn vilket i sig inte är direkt relaterat till någon frekvens. Sedan är de ihopkopplade så att om ett antal av dessa samtidigt skickar input så tolkas det som mer än bakgrundsbrus.

Samtidigt kan vi se bildspel i 24 bilder per sekund i film som inte alls uppfattas som stillbilder utan som riktig rörelse.
Den delen har inte med tapparna eller stavarna i ögat att göra utan det har istället med behandlingsprocessen av informationen.
Andra delar av kroppen - med helt andra förutsättningar.

Bara för att vi uppfattar att blixten går på i en tusendels sekund är det inte säkert att vi har en uppfattning om hur många gånger det blixtrar? Eller?

Det relevanta vore hur många blixtar man kan uppfatta på en sekund eller tidsintervall.
Vet någon svaret på det? "stavarna" som du pratar om måste ju ha en tid på sig att aktiveras, och avaktiveras för att kunna ta in nya intryck.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thom.g:

Bara för att vi uppfattar att blixten går på i en tusendels sekund är det inte säkert att vi har en uppfattning om hur många gånger det blixtrar? Eller?

Det relevanta vore hur många blixtar man kan uppfatta på en sekund eller tidsintervall.
Vet någon svaret på det? "stavarna" som du pratar om måste ju ha en tid på sig att aktiveras, och avaktiveras för att kunna ta in nya intryck.

Ja just det. Det var en bra beskrivning i första stycket!

Blixtintervall ja. Det där har vi faktiskt i en del skärmar som släcker ner mellan varje bildruta. Eller ja, lite överallt faktiskt. LEDlampor dimmras ofta genom att hacka upp signalen i on/off. Eller PWM som det ofta kallas. Yes - samma PWM som för fläktstyrning ;).
PWMfrekvenser för lampinstallationer med LEDs finns det en hel del att läsa om. Någonstans över 80hz ser vi inte själva flimret - generellt. Men det kan ge problem i högre frekvenser också.
https://ljuskultur.se/artiklar/led-och-flimmer/
Ibland rekommenderas dimmer över 100hz, ibland över 300 hz för dimmers till belysning. Jag vet inte mer på just den fronten.

Huruvida en frekvensdimmad LED upplevs som flimrande eller inte beror dessutom på om den rör sig eller inte. En lampa som rör sig väldigt fort så behövs högre frekvens än om den är stilla.

Jag vill exempelvis påstå att jag med lätthet kan se att muspekaren hackar fram om jag rör muspekaren snabbt på skrivbordet på min 120hz-skärm. Nu har jag inte testat 240hz-skärmar men jag tror jag kan se det rätt bra där med. Men jag kan inte se det här om jag rör musen långsamt. Och jag spelar gladeligen i 45FPS på min steam deck där jag tycker upplevelsen är helt OK. Så rörelsehastigheter är också av relevans här.

Angående det här med stavarna i ögat ja - det är också ganska komplext. För vi har inte ett fast pixelmönster som datorer heller. När en cell skickat signal så behöver den "ladda om" vilket jag inte vet hur snabbt det sker - men under tiden kan de kringliggande cellerna göra samma uppgift. Så frekvensen för hur snabbt vi ser går inte riktigt att finna i återladdningscykeln heller. Vi är inte så binära ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Bara för att vi uppfattar att blixten går på i en tusendels sekund är det inte säkert att vi har en uppfattning om hur många gånger det blixtrar? Eller?

Det relevanta vore hur många blixtar man kan uppfatta på en sekund eller tidsintervall.
Vet någon svaret på det? "stavarna" som du pratar om måste ju ha en tid på sig att aktiveras, och avaktiveras för att kunna ta in nya intryck.

Det finns en finfin wikipediaartikel om detta, Flicker fusion threshold.
Som nämnts så är vi människor variabla och har väldigt olika individuella egenskaper. Man måste därför ofta generalisera och säga sådant som "majoriteten kan inte särskilja x om förutsättningarna är y" snarare än "människor kan inte särskilja x".

Gällande stavar och tappar så:

Citat:

Each cell type integrates signals differently. For example, rod photoreceptor cells, which are exquisitely sensitive and capable of single-photon detection, are very sluggish, with time constants in mammals of about 200 ms. Cones, in contrast, while having much lower intensity sensitivity, have much better time resolution than rods do.

För att generalisera än mer så är det egentligen ytterst lite av det vi visuellt tycker oss uppfatta av omvärlden som faktiskt tas in via ögat i realtid. Hjärnan skapar en bild baserat på brottstycken och fragment som fås via ögat, och sorterat aktivt bort sådant som inte är direkt avgörande för vårt fokus. Mycket av det vi tror oss "se" är egentligen sedan tidigare inlärda mönster där hjärnan behandlar inkommande information och bedömer vad det är som finns framför oss. Information som "grönt, brunt, högt, prasslar" blir då ett träd medan "rött hår, gul jacka, skägg" blir barndomsvännen Kalle - eller nej det var en person som liknade Kalle men vid närmare studie visade sig vara en främling.

Här en kort artikel som beskriver delar av detta, det är spännande då vi naturligt tar för givet att vad vi ser är en korrekt rekonstruktion av omgivningen, men egentligen är det en väldigt selektiv och därmed högst individuell uppfattning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Optimum Tech jämförde ULMB 2 på en 1440p 360 hz IPS Asus PG27AQN med 3 andra skärmar:
1080p 360 hz TN Benq XL2566K med DyAc+ påslaget
1440p 240 hz OLED ASUS PG27AQDM utan någon BFI/strobing-funktion
1080p 500hz IPS Alienware AW2524H

Asus PG27AQN med ULMB 2 hade bättre skärpa i rörelse än de andra skärmarna enligt honom.

En inzoomad jämförelse börjar vid 7:27 i videon
https://www.youtube.com/watch?v=3Cykx2GQq4k

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Huruvida en frekvensdimmad LED upplevs som flimrande eller inte beror dessutom på om den rör sig eller inte. En lampa som rör sig väldigt fort så behövs högre frekvens än om den är stilla.

Mer specifikt om den rör sig i synfältet -- det räcker med att ögat eller huvudet rör sig för att det ska bli tydligare.
Jag kör inte med bakgrundsljuset på mitt tangentbord då flimret märks när ögonen rör sig (dvs bara jag tittar på olika delar av skärmen). Rätt irriterande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Rörelseskärpa på bekostnad av flimmer, nej tack! Högre framerate är enda rätta vägen att gå.

Visst på LG CX 60Hz blir det flimmer med BFI, men ej på 120Hz.
Bra BFI är viktigare med hög Hz än att ha extra hög Hz.