Fördelar / nackdelar med böjligt kopparrör?

Permalänk
Medlem

Fördelar / nackdelar med böjligt kopparrör?

Är ganska ny på det här med vattenkylning, tittade igenom biltemas sajt och såg artikel nr 26-895 , skulle man kunna vinna
något på att använda detta kopparrör istället för vanlig PVC slang i kylsystemet?

Permalänk
Medlem

Ärligt talat tror jag inte att det finns några fördelar. Det e meningen att du ska överföra värmen från processorn till vattnet å sedan från vattnet till luften. Om du nu använder denna slang kommer koppar slangen suga åt sig värme-energi som den senare kommer att överföra till vattnet när dess temperatur sjunker. Vilket jag tror inte är någon fördel snarare tvärtom.

Ärligt talat tror jag du inte kommer märka någon skilnad. Förutom det kommer bli jobbigt att få ihop det i burken. För jag tror inte att den e lika böjbar som PVC slang å inte i närheten av silicon.

Tack å hej.

Visa signatur

I can't do this all on my own, I'm no superman

Permalänk
Medlem

håller med föregående trådtalare....

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk

dyrt skulle det nog oxo bli. men det finns ett par saker man kan använda metallrör till i ett vattenkylningssystem. och det är i snäva krökar. om slangen böjer sej där kan man sätta på en kopparkrök.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Det skulle nog kunna se riktigt snyggt ut, om man skalar bort plastöverdraget.
har funderat på det själv, men då bara för att det skulle bli snyggare.
Men som det är sagt innan, det blir rätt mycket jobb att fixa till alla böjar o så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spket
Ärligt talat tror jag inte att det finns några fördelar. Det e meningen att du ska överföra värmen från processorn till vattnet å sedan från vattnet till luften. Om du nu använder denna slang kommer koppar slangen suga åt sig värme-energi som den senare kommer att överföra till vattnet när dess temperatur sjunker. Vilket jag tror inte är någon fördel snarare tvärtom.

Ärligt talat tror jag du inte kommer märka någon skilnad. Förutom det kommer bli jobbigt att få ihop det i burken. För jag tror inte att den e lika böjbar som PVC slang å inte i närheten av silicon.

Tack å hej.

Så med andra ord så kommer kylaren att värma vattnet med när det är kallt eller?

Koppar som koppar... MEN koppar oxiterar och skiter ner systemet vilket silicon/PVC slang inte gör.

Koppar röret kyler faktiskt men det är tillfäligt då det oxiterar :rolleyes:, samt svårare att montera utan att det läcker eller skiter sig på något sätt

EDIT: röret är inte lätt att böja precis heller, har 40m hemma hos farsan och det är svårt att böja den... men den är 18mm

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

Rimligtvis spelar det roll......
Koppar rören kommer inte att göra datorn varmare "snarare sänka tempen"
Men om det gör någon skillnad mot pvc är det i så fall väldigt marginellt.
Att koppar oxiderar det gör det. men inte insidan om du använder rätt mängd av ex: glykol.

Jag skull inte bygga vattenkylning med kopparrör. Det är helt enkelt för klumpigt och tar för mycket tid, Sådär supersnyggt blir det inte heller om du inte har rätt fästanordningar och kanske polerar upp kopparn.
Då skulle man kunna göra det för "stygghetsfaktorn" på burken

Kör med pvc, bespara dig en massa jobb och pengar !

Mvh: Brulle

Visa signatur

[Asus P5N-E SLI Deluxe][C2D E6600 @ 2x3150mhz][2Gb Corsair XMS2 6400][Asus GF8800GTS][WD Raptor]

Permalänk
Medlem

ok, då vet man det, tack för alla svar. Man lär sig alltid någonting nytt här i världen.

Permalänk
Medlem

Koppar oxidera väl bara i luften (syre). Min Waterchill vattenblock och rören i radiatorn är av koppar och det är väl inget problem? Jag hade faktiskt tänkt på att göra en sorts "radiator" av
koppar rören från Biltema och placera utanpå lådan; med plastöverdraget är koppart skyddat mot oxidation. Annars man kanske kan ta bort plasten och lackera med klarlack. Jag tänkte mont. tempsensorer inuti röret, och täta med silikon och stålepoxy. Någon som har erfarenhet av detta?

Visa signatur

”Han dolde sin dumhet bakom en mur av kunskaper.” N.F. Nielsen
Årsaken till den ekonomiska krisen.

Permalänk
Medlem

Har oxå tänkt på att använda koppar till min vattenkylning...
och kom på att man blästrar ju så klart rören så de får en lite finnare finish!
och självklart lackar med klarlack...
men har just provat blocken så det blir i framtiden...

Och det där med tempsensor sittandes i röret ska nog funka alldeles bra... å inte speciellet svårt att täta..

Permalänk
Medlem

Cu rör

Förstår inte hur ni kan säga att koppar skall vara "mycket" bökigare, än tex PVC.Med rätta verktyg är det inga problem alls att få det att fungera. Och en sak till,att påstå att det läcker osv med koplingar är rent nonsens.Skall man ha en permanent anl o inte byta för ofta skulle jag göra det själv med cromade cu rör(Halvhårda) och att böjja dom mjuka cu rören fram o tebaka för mycket leder till att dom "härdar" och sedan går av. Men,visst är det "enklare" med att nyttja slang. Men har man rätta verktyg så...

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk

Hehe, fick en helt puckad idé.

pilla in en sån där silver star platta i vatten systemet som dom gör reklam om i tvshop... kommer säkert att inte fungera men man kan ju åtminstonde rengöra med en sådan.. fan om det fungerar kan man ju rengöra radiatorn

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)