Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Noctua presenterar nästa generations flaggskeppskylare

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av GuessWho:

Ser ut som att de nya Noctua skruvmejslarna låg på bänken brevid Jonas.
Men syns lite dåligt. Oskärpa, dålig vinkel och framförallt den vita/beigea blev nästan kamouflerad i färgmättningen.

Syns bättre när gamernexus var på besök
https://pbs-prod.linustechtips.com/monthly_2023_05/image.png.4a949ccb0c40626b0df7203e0643da7f.png

https://pbs-prod.linustechtips.com/monthly_2023_05/hmmm.jpg.3719ffd6d242251ce983506ab5943696.jpg

WAN Show May 19, 2023
[1:14:52] LTTStore screwdriver Noctua edition.
https://youtu.be/ILBz-SBVg08?t=4585

Då har jag en glad överraskning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Instämmer. Jag förstår inte riktigt varför så många kylar-reviews krånglar till det med en massa sekundär information och går i cirklar runt just den info som man vill veta.

Dvs: när kylaren håller CPUn under max lämplig temperatur, hur mycket låter den då?

Gärna med kompletterande spel test som belastar oftast lite mindre så har man två bra referenspunkter

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Alltid kul med Noctua nyheter. Synd bara att de jobbar tidsmässigt i inverterade hundår.

Bara haft en tornkylare sen tidernas begynnelse, sitter i grabbens dator nu med nya macgaivrade fläktar. Skaffade en nh d15 till nya så nu behöver jag inte en ny på.... aaah nu förstår jag deras tidsramar.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Antar att den inte blir något lägre heller va? Den begränsningen sitter väl på höjden av fläkten + RAM-minnenas höjd? Min chassi har precis för lite djup för att få in en D15, tror det var på 2 mm (men sen vill man väl inte heller att den ligger "emot" sidoplåten heller).

Har angivet maxhöjd cpu-kylare 167 mm för chassit, med 34 mm höga RAM minnen. Enligt noctuas compatibility center så behöver den 168 (och 1mm till pga måste höja upp fläkten för RAM:en).

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Skulle inte tro det? Vilken luftkylare presterar bättre när ljudnivå är inräknat?

Enligt Gamers Nexus vid 35 dBA, https://youtu.be/Mm4hyIHe1PM?t=1009:
Thermalright Peerless Assassin
Deepcool AK620
Zalman CNPS20X

Enligt Hardware Canucks vid 38 dB, https://youtu.be/ydmwatdUwR8?t=827:
DeepCool Assassin III
TF Frost Spirit 140

Kan vara så att jag har missförstått graferna eller något annat som är annorlunda, men ser ut så enligt min uppfattning.

Permalänk
Medlem

Har ca 85mm till grafikkortet och 80mm till nätaggregatet. Misstänker att den nya d15 inte kommer passa för den har ”offset design”.
(Är säkert flera entals personer som kommer ha samma problem)

Kanske kan använda offset monteringen åt fel håll, misstänker nog att det leder till mer än 3 grader temperatur ökning, något som skulle vara spännande att se testat.

Skulle vara nice om moderkort-tillverkare kunde skriva var sockeln är i relation till kanter och pcie platser, minnesplatserna brukar finnas mått till sockel-center.
(Är säkert flera tiotals personer som har samma problem)

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av tore_a:

Har ca 85mm till grafikkortet och 80mm till nätaggregatet. Misstänker att den nya d15 inte kommer passa för den har ”offset design”.
(Är säkert flera entals personer som kommer ha samma problem)

Kanske kan använda offset monteringen åt fel håll, misstänker nog att det leder till mer än 3 grader temperatur ökning, något som skulle vara spännande att se testat.

Skulle vara nice om moderkort-tillverkare kunde skriva var sockeln är i relation till kanter och pcie platser, minnesplatserna brukar finnas mått till sockel-center.
(Är säkert flera tiotals personer som har samma problem)

offset är väl frivilligt som jag förstod det, och 3 grader var väl skillnaden vid standardmontering?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

offset är väl frivilligt som jag förstod det, och 3 grader var väl skillnaden vid standardmontering?

Syftade på att den nya d15 kylaren är asymmetrisk, som nh-d15S. Den nh-d15 som är på marknaden nu är symmetrisk
(Skulle skapa en bild om jag hade tid)

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Då har jag en glad överraskning!

<Uppladdad bildlänk>

Trevligt!

Hoppas de kommer sälja dem i Europa så det blir billigare med frakt/tull än att köpa från Kanada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tore_a:

Har ca 85mm till grafikkortet och 80mm till nätaggregatet. Misstänker att den nya d15 inte kommer passa för den har ”offset design”.
(Är säkert flera entals personer som kommer ha samma problem)

Kanske kan använda offset monteringen åt fel håll, misstänker nog att det leder till mer än 3 grader temperatur ökning, något som skulle vara spännande att se testat.

Skulle vara nice om moderkort-tillverkare kunde skriva var sockeln är i relation till kanter och pcie platser, minnesplatserna brukar finnas mått till sockel-center.
(Är säkert flera tiotals personer som har samma problem)

Enklaste är nog att kolla i Noctua Compatibility Centre när väl kylaren släppts för där står allt.
https://ncc.noctua.at/

Permalänk
Medlem

Någonstans är det väldigt fel. Vi matar in massor med energi i en komponent, sedan anvnänder vi en massa energi för att kyla ner denna komponent. Vore det inte bättre att minska energiförbrukningen redan från början?

/ B

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av landmarks:

Då har jag en glad överraskning!

<Uppladdad bildlänk>

Noctua saknar inte några skruvmejslar idag ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Någonstans är det väldigt fel. Vi matar in massor med energi i en komponent, sedan anvnänder vi en massa energi för att kyla ner denna komponent. Vore det inte bättre att minska energiförbrukningen redan från början?

/ B

Kan vi göra såklart men då blir det kraftigt reducerad prestanda. Måste nog till ganska radikala förändringar för att bemästra detta om det ens är möjligt då det mesta av all energi blir värme.

Ett mer realistiskt scenario kanske vore att ta tillvara på värmen bättre. I framtida datorer kanske kylnings kretsen kan kopplas in till värmepannan, element eller andra utrymmen som kan gynnas av spillvärmen som idag kan uppgå till flera hundra watt ibland 1kw.

Kanske leda ut värmen direkt till en frånluftsvärme pump eller in i ett FTX aggregat så man slipper köra värmebatteri alltför ofta?

Skillnaden är att med värmen får man ut nöje samtidigt.

En trevlig bonus är att damen börjar köpa väldigt dyra, krävande spel och uppmanar till mer spelande vilket hon hatade när man gjorde förr

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Enligt Gamers Nexus vid 35 dBA, https://youtu.be/Mm4hyIHe1PM?t=1009:
Thermalright Peerless Assassin
Deepcool AK620
Zalman CNPS20X

Enligt Hardware Canucks vid 38 dB, https://youtu.be/ydmwatdUwR8?t=827:
DeepCool Assassin III
TF Frost Spirit 140

Kan vara så att jag har missförstått graferna eller något annat som är annorlunda, men ser ut så enligt min uppfattning.

Du har helt rätt i att framförallt Peerless Assasin är en riktigt kompetent kylare till ett jämförelsevis fantastiskt pris. Får mig att vilja smälla in en Silver Arrow som jag har liggandes. Kul att Thermalright är tillbaka, innan Noctua så var det ju det som gällde (Ultra eXtreme TRUE 120 tex)

Men sen, är det knappast så att de flesta kör på öppen testbänk med kontrollerad ambient temperatur? I verkligheten kan ju temperaturen i chassit vara högre än rumstemperatur, givetvis beroende av hur luftflödet ser ut. D15 presterar därför bättre än t.ex. Peerless ju fler högpresterande komponenter som finns (t.ex. GPU), pga massa/kylarea.

https://youtu.be/HgGaEZjb5Ls?t=889

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Coolt, men varför kallar dom den inte D16 bara ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Men ... Sterrox började de ju använda redan 2018 (i den kända 120mm-fläkten), så det känns som en bortförklaring att det skulle vara en bromskloss för 140mm-fläkten nu? Varför vänta så länge med byte till Sterrox?

Jajja. År 2029 kanske de har lyckats släppa den till slut, de sölpropparna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jösses vilken blaffa! Fast noctua är mina favoriter när det gäller luftkylning, men det känns nästan som något kan knäckas på moderkortet med den där kylaren (tyngdlagen)

För tillfället kör jag med AMD:s standard kylare som följde med CPU! Inte optimalt men funkar och är fortfarande tyst efter tre år! Överklockar inte och min cpu är på 65w.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Coolt, men varför kallar dom den inte D16 bara ?

för att fläkten fortfarande är 150mm och inte 160mm bred?

Skrivet av Xverminator:

Jösses vilken blaffa! Fast noctua är mina favoriter när det gäller luftkylning, men det känns nästan som något kan knäckas på moderkortet med den där kylaren (tyngdlagen)

För tillfället kör jag med AMD:s standard kylare som följde med CPU! Inte optimalt men funkar och är fortfarande tyst efter tre år! Överklockar inte och min cpu är på 65w.

Kolla då in deras passiva modell (och det finns större)

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

för att fläkten fortfarande är 150mm och inte 160mm bred?

Kolla då in deras passiva modell (och det finns större)
https://noctua.at/pub/media/catalog/product/cache/74c1057f7991b4edb2bc7bdaa94de933/n/h/nh_p1_1_1.jpg

Hahaha herregud!

Gillar förresten passiv kylning, blir ju knäpptyst i lådan

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

för att fläkten fortfarande är 150mm och inte 160mm bred?

Fast den är inte 150mm nu heller. D14 var 120/140mm och D15 har 140mm på båda

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Du har helt rätt i att framförallt Peerless Assasin är en riktigt kompetent kylare till ett jämförelsevis fantastiskt pris. Får mig att vilja smälla in en Silver Arrow som jag har liggandes. Kul att Thermalright är tillbaka, innan Noctua så var det ju det som gällde (Ultra eXtreme TRUE 120 tex)

Men sen, är det knappast så att de flesta kör på öppen testbänk med kontrollerad ambient temperatur? I verkligheten kan ju temperaturen i chassit vara högre än rumstemperatur, givetvis beroende av hur luftflödet ser ut. D15 presterar därför bättre än t.ex. Peerless ju fler högpresterande komponenter som finns (t.ex. GPU), pga massa/kylarea.

https://youtu.be/HgGaEZjb5Ls?t=889

Där ser man! Ja du kanske har rätt i att D15 fortfarande är kung gällande real world performance då, men ändå intressant hur vissa andra kylare verkar ha kommit ifatt gällande open test bench åtminstone. Vi får hoppas att nya D15 återtar toppen utan några edge cases alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Någonstans är det väldigt fel. Vi matar in massor med energi i en komponent, sedan anvnänder vi en massa energi för att kyla ner denna komponent. Vore det inte bättre att minska energiförbrukningen redan från början?

/ B

Du måste sänka energiförbrukningen enormt mycket mer än vad kylningen drar för att klara dig utan aktiv kylning. En vanlig datorfläkt drar normalt 1-2W som mest, men kan kyla flera hundra watt med en bra kylare.

Skrivet av macmann1:

Fast den är inte 150mm nu heller. D14 var 120/140mm och D15 har 140mm på båda

NF-A15 som används till D15 är 140x150mm p.g.a. hur fläktramen är utformad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Någonstans är det väldigt fel. Vi matar in massor med energi i en komponent, sedan anvnänder vi en massa energi för att kyla ner denna komponent. Vore det inte bättre att minska energiförbrukningen redan från början?

Du har en poäng.
Oftast är det inte de komponenter med högst prestanda som har bästa prestanda/watt förhållande.
Kanske inte de med lägst prestanda och strömförbrukning heller.
Men någon balans emellan.
Laptops har ofta bra förhållande mellan prestanda och strömförbrukning.
Förutom vissa Desktop Replacement som drar lite för mycket.

Skrivet av perost:

Du måste sänka energiförbrukningen enormt mycket mer än vad kylningen drar för att klara dig utan aktiv kylning. En vanlig datorfläkt drar normalt 1-2W som mest, men kan kyla flera hundra watt med en bra kylare.

Jo ska man komma ner på helt passiv kylning får man ofta gå ner ganska rejält i strömförbrukning.
Exempelvis skulle en Core™ i3-N300 kunna vara en lämplig processor för en liten dator/NAS/Router/etc som ska vara helt passivt kyld men ändå ha mer prestanda än Raspberry Pi 4 eller liknande.
Core i3-N300 = Alder Lake, 8E kärnor, inga P kärnor, 7W TDP.

Men om man går åt andra hållet, att effektbudget bara skruvas upp och skruvas upp och skruvas upp.
När luftkylning inte längre räcker.

Vattenkylning så har man en pump och vanligtvis minst 2 fläktar.
Säg att man går upp till 2st trippelradiatorer och kör push-pull.
Du har man helt plötsligt 12 fläktar och (minst) en pump.
Då är vi uppe på mer än bara några watt för bara kylningen.

Eller Peltier kylning kan dra en del extra.
Eller kompressorkylning.

Eller som Intel hade på något event visade någon mångkärnig processor som var klockad högt.
Visade sig att de använde vattenkylning med någon stor kraftig dyr waterchiller som drar en del effekt och dessutom var den väl fylld med kemikalier som inte var lagliga i alla länder.

Jag tycker det är bättre med komponenter som drar rimlig mängd ström/producerar rimlig mäng värme.
Under 200W för processor, men ännu hellre under 150W eller kanske t.o.m. under 100W.
Under 250W för grafikkort, men ännu hellre under 200W eller kanske t.o.m. under 150W.

Tillräckligt mycket för att kunna leverera prestande om de rör sig om komponenter från de senare generationerna.
Men ändå tillräckligt lättkylt att man kan klara sig på luftkylning utan att behöva ha ljudnivå serverrum eller 4-slots grafikkort eller dyl.
Kanske även kan köra semipassivt. Så fläktarna inte behöver gå vid låg belastning.

Sen kan även Raspberry Pi och dylika lösningar ha sina användningsområden.
Man kanske behöver någonting smartare än en brödrost som inte behöver Core i9 prestanda där en liten enklare strömsnål SoC kan vara tillräckligt för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

för att fläkten fortfarande är 150mm och inte 160mm bred?

Kolla då in deras passiva modell (och det finns större)
https://noctua.at/pub/media/catalog/product/cache/74c1057f7991b4edb2bc7bdaa94de933/n/h/nh_p1_1_1.jpg

Denna är riktigt najs, kyler min 2697v4 riktigt bra med bara en A12x25 LS monterad (med kryonaut thermalpad)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P