Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Skrivet av Scrollhjul:

Finns det någon vänlig själ här som har förslag på en bra och enkel standard kontroll innan hon tvingar mig att sätta dit den gamla skräptvn igen?

Jag köpte OnePlus fjärr på ElGiganten 299:- till min mor. Hon är 75 år och blev nöjd med OnePlus fjärren. Vet inte exakta modellen men om du googlar borde du hitta.

Iofs funkade gammla Samsung fjärren från gamla tvn, men var lite sunkigt att använda gamm fjärren till en så fin ny tv så jag köpte en ny fjärr.

PS. Vad gött det va när man var på Elgiganten och såg Samsung QN85 55 för 12500:- och man själv betalade 5995:- för QN95 hehe.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Undrar vad som är skillnaden då? För mig är den också "utgråad" när jag väljer Edit och kan inte plocka bort. 1430. Kabel. Inloggad på konto.

Hrmm. Jag tog aldrig bort den från förstasidan men däremot avaktiverade/avinstallerade jag någon app för Samsung privacy och efter en omstart så var Samsung tv magiskt borta...

Däremot var allt enormt mycket snabbare efter det så stort tack för tipset.

Skrivet av mstoltz:

Ni som har QN95B 75", lutar er tv lite bakåt?
Min lutar bakåt, men även lite åt vänster.

Nej, rak vertikalt. Däremot så är hörnen lite längre in än mitten, så en svag curve.. (som jag trodde var per design men verkar vara lite olika mellan exemplar.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Nej, rak vertikalt. Däremot så är hörnen lite längre in än mitten, så en svag curve.. (som jag trodde var per design men verkar vara lite olika mellan exemplar.)

Ok för min lutar både åt vänster OCH bakåt.

Bakåt skiljer det sig ca 3 cm mellan botten och toppen in mot väggen och man ser tydligt hur den lutar bakåt.

Lutningen åt vänster skiljer sig ca nästan 2 cm från vänster kant mot tv bänk, jämfört mot höger sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Ok för min lutar både åt vänster OCH bakåt.

Bakåt skiljer det sig ca 3 cm mellan botten och toppen in mot väggen och man ser tydligt hur den lutar bakåt.

Lutningen åt vänster skiljer sig ca nästan 2 cm från vänster kant mot tv bänk, jämfört mot höger sida

Det där lät ju helt kasst. Har du pratat med Samsung om det? Väggmontage eller på fot?

Jag har medvetet hängt min lätt lutad nedåt. Bakåt känns ju klart märkligt på så många sätt.. (perspektiv på foton gör att det ser mycket mer ut förresten. Den hänger 3,2 cm från väggen uppe och 2.5 cm ifrån nere, skiljer nån millimeter mellan vänster och höger och kan lika gärna bero på väggfäste eller distanser.. Det skiljer 8 mm från hörnen mot mitten av tvn i överkant - ser sjukt mycket mer ut på bild. 😊)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Det där lät ju helt kasst. Har du pratat med Samsung om det? Väggmontage eller på fot?

Jag har medvetet hängt min lätt lutad nedåt. Bakåt känns ju klart märkligt på så många sätt.. (perspektiv på foton gör att det ser mycket mer ut förresten. Den hänger 3,2 cm från väggen uppe och 2.5 cm ifrån nere, skiljer nån millimeter mellan vänster och höger och kan lika gärna bero på väggfäste eller distanser.. Det skiljer 8 mm från hörnen mot mitten av tvn i överkant - ser sjukt mycket mer ut på bild. 😊)

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ja jag tyckte också att det var märkligt.
Den lutar ju både åt vänster och bakåt stående på fot.

Och jag vet att jag monterat foten rätt och försiktigt.

Jag pratade med samsung och dom kommer skicka hem en tekniker som får kolla på min tv, för det är inte bara det estetiska att den lutar utan :

1. Tv lutar både bakåt och åt vänster, med flera cm.
Bakåt lutar den med ca 3 cm skillnad
Vänster lutar den med ca 2 cm från vänster kant till tv bänk jämfört med höger sida och det ser inte rakt ut.

2. Panelen är böjd som en båge inåt och är inte rak.
Ser nästan ut som en curved modell.

3. Panelen lider av vertical banding.
Dvs i vissa scener tex vid himmel, snö gråa/vita bakgrunder osv syns detta när bilden panorerar, vilket är otroligt störigt och förstör känslan/ bilden.

4. Panelen lider även av att man ser liksom ett rutmönster, speciellt vid via och ljusa bakgrunder .
Detta syns speciellt mycket vid höger och vänster sida av panelen.

5. Panelen har en del DSE ( Dirty Screen effect ) Viss dse kan man utstå och syns inte i många scener men ändå

Så vi får se om dom bytar ut den eller fixar den.
Som jag sa till dom på samsung så är tex banding/rutnät och dse inget dom kan reperera utan detta är ju i panelen i sig.

Tur att samsung är medgörliga och försöker i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Så vi får se om dom bytar ut den eller fixar den.
Som jag sa till dom på samsung så är tex banding/rutnät och dse inget dom kan reperera utan detta är ju i panelen i sig.

Tur att samsung är medgörliga och försöker i alla fall.

Jag tror de kommer byta ut den med tanke på. Den problembilden... Ska bli intressant att se vad som händer.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Jag tror de kommer byta ut den med tanke på. Den problembilden... Ska bli intressant att se vad som händer.

Ja min stora oro är ju en värre panel med mer badning / dse

Men jag ska leta upp några Youtube klipp där man kan kolla sånt

Och ska be teknikern stanna kvar tillslag kollat det... Hoppas han går med på det.

Sen kan man även hoppas på att dom bytar ut one connect och att man får firmware 1030 istället😉

Men troligtvis blir det väl bara panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Ja min stora oro är ju en värre panel med mer badning / dse

Sen kan man även hoppas på att dom bytar ut one connect och att man får firmware 1030 istället😉

Men troligtvis blir det väl bara panelen.

Tycker det här med firmware-version verkar lite överdrivet faktiskt.... Det som folk klagat på verkar ju finnas väldigt enkla work arounds för. Jag gick på settings i inlägg #20062085 och det ser enormt bra ut, och då tyckte jag faktiskt det såg bra ut med default settings i film maker mode.

Sedan kan man ju undra hur det kan bli VÄRRE än det du har. Blir det så kanske det snarare är att du tänker på det för mycket och kanske borde returnera ändå för du irriterar dig på effekterna, det är ju onekligen så att både Oled, LCD och Plasma har för/nackdelar och olika personer reagerar olika och olika mycket på dem.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Packade upp min 75" QN95B igår och märkte att jag behöver köpa en ny TV-bänk nu också, plötsligt blev allt dyrare än man tänkt sig ^^

Tänkte höra om någon hittat bra inställningar till version 1310 som min TV har?
Främst till SDR/HDR och PS5!

Förra inlägget länkar till inställningar för 1430 som jag förstått att man ska undvika att uppdatera till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Tycker det här med firmware-version verkar lite överdrivet faktiskt.... Det som folk klagat på verkar ju finnas väldigt enkla work arounds för. Jag gick på settings i inlägg #20062085 och det ser enormt bra ut, och då tyckte jag faktiskt det såg bra ut med default settings i film maker mode.

Sedan kan man ju undra hur det kan bli VÄRRE än det du har. Blir det så kanske det snarare är att du tänker på det för mycket och kanske borde returnera ändå för du irriterar dig på effekterna, det är ju onekligen så att både Oled, LCD och Plasma har för/nackdelar och olika personer reagerar olika och olika mycket på dem.

Precis, man ska inte försöka hitta fel, för det gör man ändå.

Men jag märkte först av banding när jag spelade... Sen såg jag det även i i filmer... Och nu när man vet om det är det otroligt störigt.

Det finns ingen perfekt tv, alla har olika brister och det gäller att ta reda på vilka man kan leva med.

Visst min tv lutar lite bakåt och åt vänster.
Den har dse och badning samt ibland ett rutnät.

När man sen lägger ihop allt så tycker jag att det är lite väl mycket för en tv som ska vara Samsungs flaggskepp och har kostat 35.000 kr.

Så tar jag inte tag i det nu så kommer jag bara ångra mig senare.
Men det kanske jag gör ändå... Vi får se 😉

Permalänk
Skrivet av Lucifr:

Packade upp min 75" QN95B igår och märkte att jag behöver köpa en ny TV-bänk nu också, plötsligt blev allt dyrare än man tänkt sig ^^

Tänkte höra om någon hittat bra inställningar till version 1310 som min TV har?
Främst till SDR/HDR och PS5!

Förra inlägget länkar till inställningar för 1430 som jag förstått att man ska undvika att uppdatera till?

Firmware 1310 är en mycket bra firmware. Den har mycket bättre ljusstyrka i spelläge jämfört med firmware 1430. Jag rekommenderar att du inte ansluter till internet eftersom den då automatiskt uppdaterar. Jag rekommenderar att du väljer PC-läge när du spelar för bättre inputlag och lokal dimning på konsol.

Jag rekommenderar att du testar dessa inställningar til gaming (de är på franska men du kommer förstå om du bara följer samma bild på din TV).
https://onedrive.live.com/?authkey=%21AKRl%2D3Rqsj6UCwg&id=AE...

Jag skulle inte använda 2-punkts- och 20-punktsinställningarna, utan bara ändringarna som görs i TV-inställningarna. Dessutom bör du komma ihåg att stänga av energisparinställningarna på TV:n. Använd inte HDR 10+, utan bara HDR när du spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Tycker det här med firmware-version verkar lite överdrivet faktiskt.... Det som folk klagat på verkar ju finnas väldigt enkla work arounds för. Jag gick på settings i inlägg #20062085 och det ser enormt bra ut, och då tyckte jag faktiskt det såg bra ut med default settings i film maker mode.

Sedan kan man ju undra hur det kan bli VÄRRE än det du har. Blir det så kanske det snarare är att du tänker på det för mycket och kanske borde returnera ändå för du irriterar dig på effekterna, det är ju onekligen så att både Oled, LCD och Plasma har för/nackdelar och olika personer reagerar olika och olika mycket på dem.

Det som väl är det stora problemet, åtminstone som jag uppfattat det, är att Samsung verkar satt i system att först lova ut massor med nya modeller (i synnerhet gällande ljusstyrka), sen leverera något som i bästa fall är i närheten för att sedan när recenssioner och annat är klara skicka ut nya firmwares som verkar mer fokuserade på "minska antalet supportärenden, inbränningar etc".

Bör säga att detta är min högst personliga åsikt utifrån vad jag läst och hört och ska inte tolkas som något mer eller mindre än så. Men jag tycker mig ana en återkommande trend att Samsungs TV-apparater och skärmar har en tenden att i praktiken bli sämre med tiden, t.ex. S95B fick väl en rätt dramatisk försämring i ljusstyrka i takt med att rapporterna om burn in började trilla in...

Att det kan skita sig nån gång är väl inte så konstigt, men det verkar som Samsung ofta har otur med sina uppdateringar. Att folk ska behöva vara generellt rädda för att ansluta sina enheter till Internet för risken att Samsung pushar ut uppdateringar som gör dom mycket sämre ska bara inte förekomma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Firmware 1310 är en mycket bra firmware. Den har mycket bättre ljusstyrka i spelläge jämfört med firmware 1430. Jag rekommenderar att du inte ansluter till internet eftersom den då automatiskt uppdaterar. Jag rekommenderar att du väljer PC-läge när du spelar för bättre inputlag och lokal dimning på konsol.

Jag rekommenderar att du testar dessa inställningar til gaming (de är på franska men du kommer förstå om du bara följer samma bild på din TV).
https://onedrive.live.com/?authkey=%21AKRl%2D3Rqsj6UCwg&id=AE...

Jag skulle inte använda 2-punkts- och 20-punktsinställningarna, utan bara ändringarna som görs i TV-inställningarna. Dessutom bör du komma ihåg att stänga av energisparinställningarna på TV:n. Använd inte HDR 10+, utan bara HDR när du spelar.

Tack så mycket! Ska kika på dessa när jag kommer hem.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Det som väl är det stora problemet, åtminstone som jag uppfattat det, är att Samsung verkar satt i system att först lova ut massor med nya modeller (i synnerhet gällande ljusstyrka), sen leverera något som i bästa fall är i närheten för att sedan när recenssioner och annat är klara skicka ut nya firmwares som verkar mer fokuserade på "minska antalet supportärenden, inbränningar etc".

Bör säga att detta är min högst personliga åsikt utifrån vad jag läst och hört och ska inte tolkas som något mer eller mindre än så. Men jag tycker mig ana en återkommande trend att Samsungs TV-apparater och skärmar har en tenden att i praktiken bli sämre med tiden, t.ex. S95B fick väl en rätt dramatisk försämring i ljusstyrka i takt med att rapporterna om burn in började trilla in...

Att det kan skita sig nån gång är väl inte så konstigt, men det verkar som Samsung ofta har otur med sina uppdateringar. Att folk ska behöva vara generellt rädda för att ansluta sina enheter till Internet för risken att Samsung pushar ut uppdateringar som gör dom mycket sämre ska bara inte förekomma...

Ja, det är verkligen frustrerande och har varit ett problem länge med Samsung. Men bildkvaliteten på QN90B och 95B är mycket bra, och priset vi fick för dessa TV-apparater gör att jag kan leva med detta irriterande fel och det tröga Tizen-menyssystemet.

Permalänk
Medlem

Men att 95B är lätt böjd är väl alla överens om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det som väl är det stora problemet, åtminstone som jag uppfattat det, är att Samsung verkar satt i system att först lova ut massor med nya modeller (i synnerhet gällande ljusstyrka), sen leverera något som i bästa fall är i närheten för att sedan när recenssioner och annat är klara skicka ut nya firmwares som verkar mer fokuserade på "minska antalet supportärenden, inbränningar etc".

Fast var inte det för just S95b. För QN95B så känns det ju mer som det är en bugg i gamemode än något överväldigande som är toktrasigt. Känns ju mer som folk har fått defekta enheter, dragit en nitlott i panellotteriet och/eller tycker om att klaga på internet. Dock så känns det ju som att defekta enheter och transportskador är rätt vanligt. Även vår låda var rätt manglad men tack o lov inga hål

Skrivet av underkiller:

Ja, det är verkligen frustrerande och har varit ett problem länge med Samsung. Men bildkvaliteten på QN90B och 95B är mycket bra, och priset vi fick för dessa TV-apparater gör att jag kan leva med detta irriterande fel och det tröga Tizen-menyssystemet.

Håller helt med... Skulle nog aldrig betalt 35 papp för en led-tv, då hade det nog blivit en störrre OLED, men för priset är det fantastiskt.

Måste även säga att sedan man fick bort den där Samsung TV-appen så är även menysystemet och appar fantastiskt mycket bättre. Jag gick till och med över på Google TV för att köra Disney+ men sedan man tog bort Samsung TV så är det supersnabbt även direkt i TVn. Enorm skillnad. Trodde verkligen inte det skulle göra en sådan skillnad.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Köpte en 85 Qn90b.

Är nöjd med allt förutom två saker. När man slår på TVn så klagar den på att den inte är uppkopplad på nätverket. Det tar alltid några sekunder innan den kopplar upp sig.

Det andra problemet är att fjärrkontrollen verkar tappa bluetooth-kopplingen och man måste peka mot TVn för att använda den. Det brukar gå att para igen men återigen slutar det fungera.
Detta är riktigt störigt enligt mig och har man en gång kört med BT-fjärrkontroll så är det jobbigt med "bara" IR.

Någon som har samma problem?

Har uppdaterat till senaste FW... Vilket man kanske skulle undvikit.

Permalänk

Nu var man lite sen på bollen och vips så hade ni köpt alla 4K skärmar!

Min fina gamla trotjänare KDL-55W828 får maka på sig för en Tv med något ljusare panel med några fler pixlar
8k låter skitnödigt men under 18k för en 65" QN900B känns i köptarmen som bra bang for the bucks och blev till slut för frestande.

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Fast var inte det för just S95b. För QN95B så känns det ju mer som det är en bugg i gamemode än något överväldigande som är toktrasigt. Känns ju mer som folk har fått defekta enheter, dragit en nitlott i panellotteriet och/eller tycker om att klaga på internet. Dock så känns det ju som att defekta enheter och transportskador är rätt vanligt. Även vår låda var rätt manglad men tack o lov inga hål

Håller helt med... Skulle nog aldrig betalt 35 papp för en led-tv, då hade det nog blivit en störrre OLED, men för priset är det fantastiskt.

Måste även säga att sedan man fick bort den där Samsung TV-appen så är även menysystemet och appar fantastiskt mycket bättre. Jag gick till och med över på Google TV för att köra Disney+ men sedan man tog bort Samsung TV så är det supersnabbt även direkt i TVn. Enorm skillnad. Trodde verkligen inte det skulle göra en sådan skillnad.

Vilken app ska man ta bort?
Har nog missat nått här känns det som 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Vilken app ska man ta bort?
Har nog missat nått här känns det som 😉

Samsung tv plus (tror jag den hette). Kolla längre bak i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Vilken app ska man ta bort?
Har nog missat nått här känns det som 😉

Jag kunde inte ta bort genvägen. Men insåg nu vad det var som tog bort den i mitt fall.

Gå in i Samsung tv plus.
Håll in upp/ned-rocker switchen i mer än ett par sekunder
Välj Edit channel list.
Select all channels
Delete

Efter det försvinner Samsung tv plus från startsidan och alla irriterande rekommendationer och skräpprogram.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Hej på er. Ni som har hunnit sätta er in mer i mjukvaran, min QN90B 85" har version 1020 som jag antar är ganska gammal, ska jag undvika att uppdatera? Bryr mig inte så mycket om själva gränssnittet ändras eftersom jag inte planerar använda Tizen men är livrädd för att någon förändringsknarkare har försämrat bildinställningarna. Det kanske tom är så att bildinställningarna blivit bättre?

Jag frågar mest eftersom jag har svårt att få till HDR, mörka scener är så förbannat mörka så det är omöjligt att kolla i ett halvupplyst rum, måste köra mörkläggningsgardinerna som om det vore min gamla projektor från 2009. Försökt följa Rtings råd genom att bl a aktivera contrast enhancer och det blir ljusare men det ser ju förjävligt ut. Bakgrund som är ur fokus får nåt som liknar extrem banding.

Ljusa scener i HDR, samt SDR, blir extremt ljusstarkt.

Permalänk
Skrivet av merdique:

Hej på er. Ni som har hunnit sätta er in mer i mjukvaran, min QN90B 85" har version 1020 som jag antar är ganska gammal, ska jag undvika att uppdatera? Bryr mig inte så mycket om själva gränssnittet ändras eftersom jag inte planerar använda Tizen men är livrädd för att någon förändringsknarkare har försämrat bildinställningarna. Det kanske tom är så att bildinställningarna blivit bättre?

Jag frågar mest eftersom jag har svårt att få till HDR, mörka scener är så förbannat mörka så det är omöjligt att kolla i ett halvupplyst rum, måste köra mörkläggningsgardinerna som om det vore min gamla projektor från 2009. Försökt följa Rtings råd genom att bl a aktivera contrast enhancer och det blir ljusare men det ser ju förjävligt ut. Bakgrund som är ur fokus får nåt som liknar extrem banding.

Ljusa scener i HDR, samt SDR, blir extremt ljusstarkt.

Jag rekommenderar att du installerar firmware 1310. På det amerikanska forumet anses den vara bland de bästa. Jag har den på min TV och är mycket nöjd, och har inte stött på några kända problem hittills. Jag hade turen att min TV kom med den installerad, men jag rekommenderar att du laddar ner den från internet och installerar den med hjälp av ett USB-minne. Se till att inte ansluta din TV till internet varken före eller efter installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VassVass:

Om någon tycker att TV:ns menyer är långsamma så hjälper det väldigt mycket att avaktivera Samsung TV Plus. Detta görs genom att på hemskärmen gå till ikonen för appen, hålla inne knappen i mitten på fjärkontrollen och välja avaktivera. Går även att avinstallera men finns ju en del intressanta kanaler där som man kanske vill komma åt utan att installera igen.
TV:n blev betydligt snabbare. Kanske har nämnts tidigare men skriver det igen då det kanske är många som köper apple tv eller annat i "onödan".

Hittade en till smidig funktion. Efter några dagar så har jag märkt att TV:n blir lite långsam igen och att knapptryck registreras långsamt. För att fixa detta krävs en riktig omstart, detta går att göra genom att hålla inne power-knappen på fjärrkontrollen i ca 30 sekunder tills loggan visas. Håll alltså inne knappen så att den hamnar standby-läge och tills loggan kommer upp. Givetvis går det att stänga av strömmen också men detta är lite smidigare.

Det finns också ett smidigt sätt för att rensa cache från alla apps, detta görs genom att gå in på Inställningar -> Support -> Skötsel an enhet -> Starta skötsel av enhet. Om "Skötsel av enhet" är gråmarkerad så beror det på att någon app är öppen, avsluta då appen och försök igen.

Värt att notera är att ethernet-uttaget bara är på 100mbit, wifi är alltså snabbare vid optimala förhållanden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VassVass:

Hittade en till smidig funktion. Efter några dagar så har jag märkt att TV:n blir lite långsam igen och att knapptryck registreras långsamt. För att fixa detta krävs en riktig omstart, detta går att göra genom att hålla inne power-knappen på fjärrkontrollen i ca 30 sekunder tills loggan visas. Håll alltså inne knappen så att den hamnar standby-läge och tills loggan kommer upp. Givetvis går det att stänga av strömmen också men detta är lite smidigare.

Det finns också ett smidigt sätt för att rensa cache från alla apps, detta görs genom att gå in på Inställningar -> Support -> Skötsel an enhet -> Starta skötsel av enhet. Om "Skötsel av enhet" är gråmarkerad så beror det på att någon app är öppen, avsluta då appen och försök igen.

Värt att notera är att ethernet-uttaget bara är på 100mbit, wifi är alltså snabbare vid optimala förhållanden.

Rekommenderar varmt en Apple TV eller Nvidia Shield. Samsungs OS ger en hjärncancer efter några dagars användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Fast var inte det för just S95b. För QN95B så känns det ju mer som det är en bugg i gamemode än något överväldigande som är toktrasigt. Känns ju mer som folk har fått defekta enheter, dragit en nitlott i panellotteriet och/eller tycker om att klaga på internet. Dock så känns det ju som att defekta enheter och transportskador är rätt vanligt. Även vår låda var rätt manglad men tack o lov inga hål

Samsungs uppdateringar har varit en följetong över många år. Så pass att jag blir lite nyfken på vad det eg är som pågår, för rimligvis måste väl Samsung ha några kompetenta människor i företaget och det borde om inte annat vara lite pinsamt när uppenbarligen andra tillverkare som LG inte har samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Jag rekommenderar att du installerar firmware 1310. På det amerikanska forumet anses den vara bland de bästa. Jag har den på min TV och är mycket nöjd, och har inte stött på några kända problem hittills. Jag hade turen att min TV kom med den installerad, men jag rekommenderar att du laddar ner den från internet och installerar den med hjälp av ett USB-minne. Se till att inte ansluta din TV till internet varken före eller efter installationen.

Går det att nedgradera firmware på Samsungs TV apparater någorlunda "riskfritt"? Har för mig att det inte är så lätt, och kräver Root och annat men inte riktigt satt mig in i det hela då hela situationen av att vara rädd för uppdateringar från tillverkaren känns rätt absurd i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Rekommenderar varmt en Apple TV eller Nvidia Shield. Samsungs OS ger en hjärncancer efter några dagars användande.

Tycker det fungerar bra efter att ha lärt mig de här knepen. Klart att annan extern lösning är bättre, men det kostar ju också därefter.

Permalänk
Medlem

Om 1h levereras min andra 85”, en vecka efter min första som jag gav bort, blir inte bring fler gånger efter detta…

Har gips + OSB som yttervägg så TV:n borde kunna sättas upp med endast ett par träskruv. Återkommer med bild om väggen rasar!

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på leverans av min…
Den skulle levererats förra onsdagen egentligen.
Är väl fortfarande fast på terminalen 5 mil hemifrån. Bring är nog det sämsta jag varit med om.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4