Headset mic funkar ej i nybygge

Permalänk
Medlem

Headset mic funkar ej i nybygge

Hej,

Har ett hyper x cloud alpha headset som jag kopplat via grön och rosa kabel till mitt moderkort asus prime b550 plus.
Ljudet funkar felfritt med windows känner inte igen micen, får inte heller någon notifikation att jag kopplat in något när jag kopplar in mic kabeln till mic in uttaget. Ska jag koppla till line in istället? Har senaste realtek drivrutiner från asus hemsida. Hoppas att jag inte behöver köpa nytt headset. Kopplat 2 channel likt som rekommenderas i moderkortsmanualen. https://www.bhphotovideo.com/lit_files/618691.pdf

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EddeG:

Hej,

Har ett hyper x cloud alpha headset som jag kopplat via grön och rosa kabel till mitt moderkort asus prime b550 plus.
Ljudet funkar felfritt med windows känner inte igen micen, får inte heller någon notifikation att jag kopplat in något när jag kopplar in mic kabeln till mic in uttaget. Ska jag koppla till line in istället? Har senaste realtek drivrutiner från asus hemsida. Hoppas att jag inte behöver köpa nytt headset. Kopplat 2 channel likt som rekommenderas i moderkortsmanualen. https://www.bhphotovideo.com/lit_files/618691.pdf

Tack på förhand!

Hur många poler är det på kabeln, jag sökte på headsetet och fick fram en bild där det hade en 4 polig kontakt och då behöver du en adapter, har du i så fall rätt adapter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur många poler är det på kabeln, jag sökte på headsetet och fick fram en bild där det hade en 4 polig kontakt och då behöver du en adapter, har du i så fall rätt adapter ?

Här har du manualen för headsetet, på sida 8 ser du exakt hur jag kopplat det.
https://media.kingston.com/support/downloads/HX_CloudAlpha_us...

Permalänk
Medlem

Kan jag ha gjort något fel vid bygget? Ljudet och allt annat funkar bra bara mic in som strular.

Permalänk
Medlem

Här har du även bild på hur det ser ut.
https://ibb.co/gdbnnfY

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EddeG:

Här har du manualen för headsetet, på sida 8 ser du exakt hur jag kopplat det.
https://media.kingston.com/support/downloads/HX_CloudAlpha_us...

Page 7 of 10 ? Sidan 8 enligt sidnumreringen visar hur man kopplar i en PS4 handkontroll.
Du menar att du använder förlängningen/adaptern "E" ?
Har du tagit loss kablaget och monterat det igen så inget glappar?
Fungerar headsetet i en telefon ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Page 7 of 10 ? Sidan 8 enligt sidnumreringen visar hur man kopplar i en PS4 handkontroll.
Du menar att du använder förlängningen/adaptern "E" ?
Har du tagit loss kablaget och monterat det igen så inget glappar?
Fungerar headsetet i en telefon ?

Det verkar fungera med telefon. Hade mic kabel inkopplad i telefonen och den jag talade med kunde höra mig i ett samtal. Aa menar sida 7.

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att jag glömt koppla in någon powerkabel i moderkortet? Eller är det uteslutet då ljudet fungerar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EddeG:

Är det möjligt att jag glömt koppla in någon powerkabel i moderkortet? Eller är det uteslutet då ljudet fungerar?

Kopplar du in headsetet i moderkortet så är det nog alal eller inget men kopplar du i lådan kan det kanske behövas nån kabel.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kikat vilka input devices du har tillgängliga om du går in på sound settings?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Har du kikat vilka input devices du har tillgängliga om du går in på sound settings?

Ja finns ingen mic där.

Permalänk
Medlem

Även kollat realtek sound console.

Permalänk
Medlem

Har du gått via kontrollpanelen till ljudinställningar där och kollat på 2a fliken (Recording) om du får upp Realtek mikrofonen där?

Permalänk
Medlem

Aa men får bara upp 1 realtek mic och det är den som är på frontpanelen. Där har jag ett uttag för ljud och mic men mitt headset är två channel

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Har du gått via kontrollpanelen till ljudinställningar där och kollat på 2a fliken (Recording) om du får upp Realtek mikrofonen där?

kolla svar ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddeG:

kolla svar ovan

Ok var oklart om du kollat i kontrollpanelen ljusinställningar eller i windows inställningar.