Hörlurar sätter igång butikslarm

Permalänk

Hörlurar sätter igång butikslarm

Hej! Jag köpte ett par Sony WH-1000XM4 för ett tag sedan, och har märkt att de väldigt ofta sätter igång butikslarm i typ klädaffärer och dylikt. Vet någon vad detta beror på, och om man kan göra något åt det? Det händer även när hörlurarna är avstängda och det börjar bli lite tröttsamt med uppmärksamheten och att någon ska gå igenom min väska varje gång jag går ut från en butik.

Min kompis med den tidigare generationen, WH-1000XM3 har inte upplevt detta så det lär ju vara något som skiljer där kanske?

Permalänk
Medlem

Är du säker det är hörlurarna? Isåfall verkar du vara den enda personen i världen med detta problem.

Jag tror det är omöjligt det är hörlurarna, isåfall skulle det finnas fullt med liknande historier om hur folk triggar igång larm i butiker med lurarna då många butiker runt om i världen använder samma säkerhetssystem som här.

Permalänk
Medlem

Dom kanske är stulna?

Permalänk
Skrivet av Qubeista:

Är du säker det är hörlurarna? Isåfall verkar du vara den enda personen i världen med detta problem.

Jag tror det är omöjligt det är hörlurarna, isåfall skulle det finnas fullt med liknande historier om hur folk triggar igång larm i butiker med lurarna då många butiker runt om i världen använder samma säkerhetssystem som här.

Scifi-bokhandeln hade någon liten grej som liknade en metalldetektor som de använde på min väska, och den gick igång på hörlurarna när jag tog ur och höll fram dem. Skulle anta att det är dem, men tyckte också att det var konstigt att absolut ingenting kom upp när man googlade.

Skrivet av m4gnify:

Dom kanske är stulna?

Kan föremål vara larmade på det sättet? Borde jag kontakta Webhallen och kolla om de kan ha missat något när jag köpte dem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunflowerz:

Scifi-bokhandeln hade någon liten grej som liknade en metalldetektor som de använde på min väska

Har bokhandeln blivit en flygplats eller?

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Har bokhandeln blivit en flygplats eller?

Det är väl iofs rätt smidigt att ha om någon med väska sätter igång larmet, men den lär ju inte användas särskilt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunflowerz:

Scifi-bokhandeln

Dom har nog bara ett pissigt system rent allmänt. Något i min plånbok triggar deras grindar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KAD:

Dom har nog bara ett pissigt system rent allmänt. Något i min plånbok triggar deras grindar.

De har "bra" system, superkänsliga och läser av ditt betalkort

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns mycket små magnetlarm i form av klistermärken som kan fästas på allehanda elektronikprodukter och mindre kartongförpackningar. Dessa kan deaktiveras med en stark magnet som ofta finns i butikers kassadiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Det finns mycket små magnetlarm i form av klistermärken som kan fästas på allehanda elektronikprodukter och mindre kartongförpackningar. Dessa kan deaktiveras med en stark magnet som ofta finns i butikers kassadiskar.

ah tack för tipset!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Har gått in/ut ur tusentals gånger i butiker med mina XM4 utan några problem, även Scifi-bokhandeln många gånger.

Har du någon stöldmärkning på dina eller?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Har gått in/ut ur tusentals gånger i butiker med mina XM4 utan några problem, även Scifi-bokhandeln många gånger.

Har du någon stöldmärkning på dina eller?

Inte vad jag vet. Skickade ett mail till Webhallen, så förhoppningsvis får jag svar på måndag när de är tillbaka på kontoren.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med PXC 550-II även avstängd - och i mina ögon så är det butikslarmutrustningens problem att det feldetekterar det och inte mitt problem - hade man kunnat fakturera butiksägaren 10000:- var gång maskinen falskanklagar mig för stöld/snatteri så skulle det nog blir ändring på saken ganska snabbt...

grunden är att dessa larmetiketter baseras ofta på en enkel resonanskrets pressat i metallfolie i olika mönster för en viss frekvens eller ger en viss blandningsprodukt genererad av olinjär del i slingan (tex ferritiskt material nära sin magnetiska mättnad) av flera pålagrade frekvenser samtidigt som butikslarmet sedan känner av när man passerar skärmarna och det kan mycket väl vara en liknande slinga av ledare som bildas av elektroniken tex. inne i en BT-hörlur med halvledare som olinjära element och det reagerar på denna.

när denna metallfolie-mönster (med förmodligen ferritiskt material som magnetiseras eller avmagnetiseras av starka magnetfält) utsätt för stark yttre magnetfält så ändras den så mycket att dess resonansfrekvens och/eller blandningsprodukt-utstrålning är utanför detektionsområdet för butikslarmet.

man får komma ihåg att dessa etiketter skall vara väldigt billiga att tillverka och sälja till butikerna så någon mer avancerad logik eller någon chip som identifierar sig finns inte i dessa för en säkrare detektion