Meta ska konkurrera med App Store och Play-butiken i EU

Permalänk
Melding Plague

Meta ska konkurrera med App Store och Play-butiken i EU

När EU-förordningen om digitala marknader träder i kraft vill Meta börja distribuera mobilapplikationer direkt via Facebook-reklam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer dom ha samma kvalitetssäkring som dom har på tredjeparts annonser på Facebook?

Permalänk
Medlem

Det här låter verkligen som en bra idé

Jag kommer inte tillåta sideload initialt i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Kommer dom ha samma kvalitetssäkring som dom har på tredjeparts annonser på Facebook?

Haha det va det första jag tänkte på. Öppet för alla annonsörer oavsett vad så länge de betalar...

Konkurrens är bra, men Meta är katastrofalt dåliga på att kvalitetssäkra sina annonsörer, ser inte fram emot alla scams, virus, fakeprodukter mm som de lär släppa rakt in i din mobil.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig installera en applikation från Meta. Är övertygad om att det tillkommer fler spårningstekniker, vara mer buggigt och osäkert. Enda anledningen att jag använder Facebook är att mycket lokala nyheter och diskussioner sker där. Men jag hatar verkligen plattformen.

Men den grundläggande tvånget från EU är bra i min mening.

Permalänk
Medlem

Att kunna installera applikationer från andra källor än Apple och Googles appstoresär ju precis det meta vill åt!
De vill inte vara i klorna på Apple och Google utan vill kunna distribuera sina egna grejer direkt till telefonerna.
Det var väl en del av anledningen till att de satsar så mycket på VR för att ta fram en ny plattform där de inte är beroende av andra.

Meta är ju dock skit och inget gott kan komma ur detta. Stäng ner FB för mänsklighetens bästa.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Oldschool cool

De flesta här är väl för unga för att komma ihåg det här. Men på den gamla goda tiden funkade det precis såhär. Vilken kotte som helst kunde ha en mobilapp på en hemsida och varenda företag under solen hade sin egen "appstore". Alla med olika sätt att betala och ingen tog övergripande ansvar för att det man laddade ner faktiskt var en applikation och inte en scam. Dessutom kunde en mobilapp kosta hundra spänn eller mer. Precis som vanlig mjukvara till datorer.

Det var fullständigt trasigt och den största anledningen till att "smartphones" aldrig blev mainstream i den eran.

Det är bara att gratulera till att vi nu är på väg tillbaks dit.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 90% av allt som annonseras på Facebook i bästa fall är skräp, i värsta fall rena bedrägerier, skulle jag aldrig installera något genom dem.

Enklare att sideloada appar från källor jag litar på är dock välkommet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Konkurrens är bra, men Meta är katastrofalt dåliga

Fixade till lite ovan ;P

Tycker också det är bra med konkurrens men om den konkurrensen ska vara Meta så kan det lika gärna kvitta.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Att kunna installera applikationer från andra källor än Apple och Googles appstoresär ju precis det meta vill åt!
De vill inte vara i klorna på Apple och Google utan vill kunna distribuera sina egna grejer direkt till telefonerna.
Det var väl en del av anledningen till att de satsar så mycket på VR för att ta fram en ny plattform där de inte är beroende av andra.

Nu är meta ett skitföretag, men det är förståligt. Kunna ta hela kakan själv och slippa ge apple och google 30% och även då slippa att de bestämmer vad de kan och inte kan erbjuda.

Och de är inte de enda som gör det.

Steam satsar ju inte på att hjälpa wine, dxvk, etc och utvecklar steamos, steam deck, med mera för att de vurmar för linuxspelare, de gör det för att ha en utväg den dagen microsoft gör en apple, dvs låser windows och bara tillåter köpa vi deras egna butik (där de då tar 30%).

Epic slåss ju med apple för att slippa betala 30%, kunna sidoladda, kunna informera om andra betalningsmetoder, osv.

Permalänk
Medlem

De distribuerar ju redan malware från tredje part via sina annonser.
Vad skulle skillnaden vara, menar de?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

De flesta här är väl för unga för att komma ihåg det här. Men på den gamla goda tiden funkade det precis såhär. Vilken kotte som helst kunde ha en mobilapp på en hemsida och varenda företag under solen hade sin egen "appstore". Alla med olika sätt att betala och ingen tog övergripande ansvar för att det man laddade ner faktiskt var en applikation och inte en scam. Dessutom kunde en mobilapp kosta hundra spänn eller mer. Precis som vanlig mjukvara till datorer.

Det var fullständigt trasigt och den största anledningen till att "smartphones" aldrig blev mainstream i den eran.

Det är bara att gratulera till att vi nu är på väg tillbaks dit.

Vad är det du pratar om? Vilken era då? Innan ios? appstores med betallösningar? vilka då? (apple verkar ju tro att de var först med appstores till mobiler, men det var nog rätt så tidiga med att då monitisera dessa.)

Permalänk
Medlem

Löser ingenting.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Lite kul hur Meta har stängd annonsplattform och vill att andra ska öppna upp sina plattformar för business...

Man kanske ska öppna upp alla mega-giga-stora plattformar för konkurrensen... vissa företag har ju typ monopol idag för de är så sjukt stora.

Meta måste öppna så man kan bygga egen FB i Meta.
Amazon måste öppna för egen butik i Amazon.
Google måste öppna för egen sökmotor i Google.
Microsoft öppna för eget OS i Windows och eget Office i Office.

Är nog den enda lösningen xD

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kommer att tänka på Konsum, blir det blåvita appàr ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nu är meta ett skitföretag, men det är förståligt. Kunna ta hela kakan själv och slippa ge apple och google 30% och även då slippa att de bestämmer vad de kan och inte kan erbjuda.

Och de är inte de enda som gör det.

Steam satsar ju inte på att hjälpa wine, dxvk, etc och utvecklar steamos, steam deck, med mera för att de vurmar för linuxspelare, de gör det för att ha en utväg den dagen microsoft gör en apple, dvs låser windows och bara tillåter köpa vi deras egna butik (där de då tar 30%).

Epic slåss ju med apple för att slippa betala 30%, kunna sidoladda, kunna informera om andra betalningsmetoder, osv.

Ja det stora för meta är absolut att slippa att Apple och Google bestämmer.
Skulle A & G dumpa fb från deras appstores så skulle ju metas aktie störtdyka.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig en hel del aktörer som skulle skapa nya butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Lite kul hur Meta har stängd annonsplattform och vill att andra ska öppna upp sina plattformar för business...

Man kanske ska öppna upp alla mega-giga-stora plattformar för konkurrensen... vissa företag har ju typ monopol idag för de är så sjukt stora.

Meta måste öppna så man kan bygga egen FB i Meta.
Amazon måste öppna för egen butik i Amazon.
Google måste öppna för egen sökmotor i Google.
Microsoft öppna för eget OS i Windows och eget Office i Office.

Är nog den enda lösningen xD

Fast vissa av dessa är mer låsta än andra och vissa är inte låsta alls.

Finns ju ingen barriär för att installera något annat OS på en pc eller för att installera någon annat officeprogram i Windows, där är ju problemet mer vad som kommer förinstallerat och då Edge över alternativ, men det är ju inte i närheten av att vara lika låst som det var/är installera Firefox under ios (och då pratar jag inte om ett webkit skin som ser ut som Firefox. Nu har ju apple dock tvingats öppna upp.)

Man behöver inte handla via amazon, det finns alternativ, dock så har deras andel av marknanden blivit lite väl stor.

osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ja det stora för meta är absolut att slippa att Apple och Google bestämmer.
Skulle A & G dumpa fb från deras appstores så skulle ju metas aktie störtdyka.

Går ju fortfarande att sidoladda appar i android, och om google slängde ut fb så skulle andelen som tillät sidoladdning rusa i höjden. Det är inte så att fb saknar en fungerande kanal ut till massan för att förklara vad de skall göra för att kunna köra deras app igen.

Dock så skulle de bli en gigantisk stämning, då meta fortfarande skulle vilja ha tillgång till ios och det kommer, för mängder, vara för komplicerat att sidoladda under android. Skulle dock tro att stämningen kommer att leda till båda systemen skulle öppnas upp ännu mer, vilket bara skulle vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

De flesta här är väl för unga för att komma ihåg det här. Men på den gamla goda tiden funkade det precis såhär. Vilken kotte som helst kunde ha en mobilapp på en hemsida och varenda företag under solen hade sin egen "appstore". Alla med olika sätt att betala och ingen tog övergripande ansvar för att det man laddade ner faktiskt var en applikation och inte en scam. Dessutom kunde en mobilapp kosta hundra spänn eller mer. Precis som vanlig mjukvara till datorer.

Det var fullständigt trasigt och den största anledningen till att "smartphones" aldrig blev mainstream i den eran.

Det är bara att gratulera till att vi nu är på väg tillbaks dit.

Det dagens valpar inte kan greppa med skallen är detta med att all mjukvara inte nödvändigtvis måste hanteras och distribueras genom någon form av "app-store".

Dessa har enbart funnit som fenomen i större skala nått decennium eller så.
För oss med "aningen mer livserfarenhet" så har vi tidigare köpt och installerat mjukvara i 30års tid genom att besöka tillverkarens hemsida, vilket absolut ställer lite mer krav på kunskap och engagemang än att bara bläddra i en lista och klicka på en stor grön knapp som det står "installera" på....

Jag kör idag min android-lur "rootad" och med "custom ROM", inte en enda app är installerad genom någon "app-store" som kontrolleras av någon av de stora tech-giganterna.
Detta kräver dock en hel del mer både kunnande och engagemang än att bara få allt serverat och bara klicka på stora gröna knappar som det står "ok" eller "installera" på.
Detta gör mig dock inget då detta med att installera mjukvara inte är något som jag gör till vardags, jag installerar det jag behöver och vill ha när jag startar igång och konfigurerar telefonen i samband med att jag köper den och tar den i bruk.

Jag välkomnar precis all lagstiftning som tvingar de stora tech-giganterna att öppna upp sina "eko-system". Ge folket möjlighet att själv bestämma hur de vill använda den hårdvara de köpt och äger.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Ja ja... Det blir nog...

Uppriktigt så är mitt förtroende för Meta inte större än för någon av dom Kinesiska app stores som finns.
Så kommer att vänta med spänning på dom första rapporterna om tracking, nyckel kapning och virus.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!