Tips inför skärmköp till dator

Permalänk
Medlem

Tips inför skärmköp till dator

Halloj! Hoppas jag hittade till rätt del av forumet för denna tråd.

Jag har idag en 1080p TN 24” 240hz skärm.

Iom ny dator så söker jag också en ny skärm med förväntan på väldigt bra bildkvalitet i spel som jag tänkt spela framöver. Exempelvis The Witcher 3, Jedi Survivor, Starfield. Specs på nya datorn är 7900x3D + 7900 XT. Har ev möjlighet att byta ner mig till ett RX 6800 om det skulle vara tillräckligt kraftfullt. Vill hålla mig till max 27tum.

Så,

• 4K eller 1440p?

• 144hz+ antar jag för nättre flyt?

Är det något annat jag bör tänka på?
Hur stor skillnad bör man kunna se från det jag har idag mot 1440p och 4K?

Tack på förhand för tankar, tips och idéer!

*edit* budget är väl runt 10000kr men vill inte köpa nått dum dyrt

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem

På 27" funkar 1440p utmärkt. 4k passar bättre på lite större skärm.

27" 1440p 240hz Oled är väl top of the line i den kategorin

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : TCL 27" 27R83U QD-Mini LED 4K 160 Hz HDR 1400

Permalänk
Medlem

Med hårdvaran du har så blir 27 tum litet efter ett tag men från 24 tum till 27 tum är stort hopp som tidigare sa, kolla efter oled /nano oled 144hz räker mycket väl om du inte kör CS typ.

Min erfarenhet är att en nice ultrawide skärm är drömen att spela de spelen du har typ 32-38 tum, men kostar därefter.

Visa signatur

Cpu : Amd 9800x3d, Moderkort: X870, Socket-AM5, Grafikkort: Geforce RTX 4080 super, Minne: Beast DDR5 6000MHz 64GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem

Okej då får det kanske bli en 1440p skärm i 27 tum.

Kan det här vara nått?
https://www.inet.se/produkt/2222702/cooler-master-27-tempest-...

Oled skärmarna verkar ju ligga upp mot 12-14kkr

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Speltitlarna du nämner och prioriterar är sådana som vinner på 4K-upplösning för just grafikkvalitet. Har man känsla för den aspekten av spelandet och får chansen att spela den typen av spel i 4K, då kan det vara väldigt svårt att acceptera att kliva ned till det relativt pixliga 1440p. Man vänjer sig väldigt snabbt vid den detaljnivå och immersion 4K/UHD ger. Så även till gamla spel likt Skyrim. Extra särskilt med nyare titlar.

Det du förlorar på att gå till 4K är att det ännu inte är tillgängliga skärmar att nå så höga frekvenser som 240 Hz utan det rullar typiskt av vid 144 Hz. Har du behovet av höga frekvenser också för andra typer av spel är 1440p/240+ Hz-skärmar en lämpligare catch-all-lösning. Men om det är just grafikkvalitet som är målet är 4K väldigt svårslaget. Särskilt om man då lärt sig hur bra grafiken kan bli.

Fördelen med 4K/UHD-skärmar på 27-tum är den höga pixeltätheten. Du kan skala ganska fritt eftersom tätheten är på gränsen för synförmågan. Behöver du prioritera högre FPS – vilket lär bli faktum även med 7900XT och en del nya titlar – då kommer det gå bra att skala, särskilt med modern skalning i spelen. Du kan ta den lägre renderade upplösningen med ingen eller minimal försämring. Du kan köra 4K när det fungerar och du kan rendera 1440p-nivå när situationen kräver. Med 1440p native är pixelstrukturen tydlig och du är i praktiken låst till att köra just 1440p.

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra inlägg, då jag har en 240hz 1080p skärm så tänker jag använda den som sekundär skärm där jag har möjlighet till just 240hz om jag så gärna vill. Nu söker jag just så bra grafik jag kan få mest för upplevelsen i de spel som jag exempelvis nämner. Då kanske en go 4k skärm är det ska man ska gå för ändå. Är det något du skulle rekommendera att hålla ett extra öga gällande specs på skärmen? Eller finns det något jag bör undvika?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Simpii:

Tack för ett bra inlägg, då jag har en 240hz 1080p skärm så tänker jag använda den som sekundär skärm där jag har möjlighet till just 240hz om jag så gärna vill. Nu söker jag just så bra grafik jag kan få mest för upplevelsen i de spel som jag exempelvis nämner. Då kanske en go 4k skärm är det ska man ska gå för ändå. Är det något du skulle rekommendera att hålla ett extra öga gällande specs på skärmen? Eller finns det något jag bör undvika?

4K med (bra) HDR är väldigt svårslaget eftersom det är basen för dagens toppnivå i fråga om möjlig bildkvalitet. Detta är en av anledningar till att så många väljer att köra LG:s 42- eller 48-tums C2 OLED-TV som bildskärm eftersom priserna generellt är lägre hos TV-apparater än hos bildskärmarna. De har en bildkvalitet man inte kan matcha krona för krona hos en bildskärm.

Med 27-tum är utbudet starkt begränsat och det som finns som är riktigt bra är ofta väldigt dyrt. DisplayHDR 600 eller högre i specifikationen rekommenderas för bättre HDR. Och kolla efter certifierad DisplayHDR – inte efter någon generell "HDRXXX" eller liknande som inte är VESA certifierat (man kan stämma av certifieringen här: https://displayhdr.org ) eftersom "HDRXXX" är en missledande alludering på VESA-certifieringen.

Det viktigaste man kan göra är därför att sikta på skärmar som är testade och bekräftade. Så man vet vad man köper.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Jag försökte verkligen hitta något i 27 tum men utbudet var minst sagt lågt speciellt med DisplayHDR.

Fick bli denna 32a tillslut. Den varkade ha fått bra betyg så jag får väl testa och se. Lär bli stor skillnad mot min 1080p tn panel skärm iaf

https://www.dell.com/sv-se/shop/32-tums-4k-uhd-spelsk%C3%A4rm...

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur