Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

https://news.blizzard.com/en-us/diablo4/23967322/malignance-r...

To participate in Seasons, a new character must be made on the Seasonal Realm. You do not need to purchase a Battle Pass or any add-ons to play the Seasonal content, but you must have completed the campaign on either the Eternal or Seasonal Realm with at least one character. Once you have completed the Campaign, any Seasonal character will start the game with:

The option to skip the Campaign.
Your Mount available immediately.
All previously discovered Altars of Lilith unlocked, and the corresponding Renown for them.
All previously discovered areas of the map revealed, and the corresponding renown for them.

Låter som lite nice features. Skönt att kunna skippa campanjen, lär ju vara mycket, skip, skip skip annars på alla dialoger och filmer osv

Kanske är värt att börja med renown direkt så man har det gjort. Börja med sidequests osv, ta alla waypoints

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

To participate in Seasons, a new character must be made on the Seasonal Realm. You do not need to purchase a Battle Pass or any add-ons to play the Seasonal content, but you must have completed the campaign on either the Eternal or Seasonal Realm with at least one character. Once you have completed the Campaign, any Seasonal character will start the game with:

All previously discovered Altars of Lilith unlocked, and the corresponding Renown for them.
All previously discovered areas of the map revealed, and the corresponding renown for them.

Låter som lite nice features. Skönt att kunna skippa campanjen, lär ju vara mycket, skip, skip skip annars på alla dialoger och filmer osv

Kanske är värt att börja med renown direkt så man har det gjort. Börja med sidequests osv, ta alla waypoints

Kanske missförstod dig nu men - du får bara renown som flyttas över från att ha ”utforskat” alla regioner/”låst upp” hela kartan samt statues of lilith. Inte från sidequests.

Det skulle motsvara att ha unlockat två nivåer på varje region (och kommit en bit in på tredje) att ha utforskat allt och tagit alla statyer. Då startar man med 5 extra skill points och 9 potions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Kanske missförstod dig nu men - du får bara renown som flyttas över från att ha ”utforskat” alla regioner/”låst upp” hela kartan samt statues of lilith. Inte från sidequests.

Det skulle motsvara att ha unlockat två nivåer på varje region (och kommit en bit in på tredje) att ha utforskat allt och tagit alla statyer. Då startar man med 5 extra skill points och 9 potions.

Stämmer, och alla som spelar hardcore bör vänta med att spela till den 18/7 om man inte vill riskera att dö och tappa all renown progression 😁

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Om du inte låst upp regionerna direkt så är det något som ska göras illa kvickt.
Du får 20 extra paragon om jag inte minns fel? Och 4st extra skillpoints.
Riktigt skönt att man inte behöver göra om allt detta tycker jag.

Ser fram emot season01!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Är rätt besviken över vad de hittills visat för Season 1. Visst, du får en massa power som gör det "otroligt stark!" .. ja men till vilken nytta? Det finns inget nytt svårt content att göra som behöver denna power, utan du kommer bara göra exakt samma saker .. snabbare?

Om de ska fortsätta slänga in powerspikes i seasons så lär de såklart ha något content som kan göra lite motstånd. Greater rifts i D3 t.ex. (innan det spårade ur helt då) var toppen för du fick verkligen pusha så hårt du bara kunde. Det fanns liksom ingen övre gräns i hur högt du kunde köra (vad vi visste).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Om de ska fortsätta slänga in powerspikes i seasons så lär de såklart ha något content som kan göra lite motstånd. Greater rifts i D3 t.ex. (innan det spårade ur helt då) var toppen för du fick verkligen pusha så hårt du bara kunde. Det fanns liksom ingen övre gräns i hur högt du kunde köra (vad vi visste).

Saknar greater rifts, det var en väldigt bra mekanism för att testa sig själv och pusha precis så långt man klarar. Tycker inte de har spårat ur i D3, de har visserligen power creep men det gör bara att man kan pusha lite längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Saknar greater rifts, det var en väldigt bra mekanism för att testa sig själv och pusha precis så långt man klarar. Tycker inte de har spårat ur i D3, de har visserligen power creep men det gör bara att man kan pusha lite längre.

Nightmare dungeons är väl detsamma fast annat namn? Eller är nmd 20 och 100 lika svårt?

Sen finns det Hardcore mode du kan köra för att offra dmg mot surviveability och då inte klarar lika högt förrens du är på topp osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Greater rifts är densamma som nightmare dungeons.
Hör av dig när du klarat lvl100

Eller så kan du testa echo of lilith. Jag är snart lvl100 och tar väl ned HP max 1cm innan jag dör direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Nightmare dungeons är väl detsamma fast annat namn? Eller är nmd 20 och 100 lika svårt?

Sen finns det Hardcore mode du kan köra för att offra dmg mot surviveability och då inte klarar lika högt förrens du är på topp osv.

Skrivet av griid:

Greater rifts är densamma som nightmare dungeons.
Hör av dig när du klarat lvl100

Eller så kan du testa echo of lilith. Jag är snart lvl100 och tar väl ned HP max 1cm innan jag dör direkt.

Greater rift och Nightmare dungeon är inte detsamma även fast de liknar varandra. Den största faktorn - tid - är helt borta från nightmare dungeons. Tar du det lugnt så tar du en Tier 100 om du själv är lvl 100 med hyffsad build. Det kommer bara ta väldigt lång tid.

Echo of lilith är svår rent mekaniskt och att fighten tar väldigt lång tid om du inte har en trasig build som tar ner henne på någon sekund bara En barb (t.ex. WW barb) har väl en sisådär 50min fight för att ta ner henne, där ett misstag innebär att du är död och får börja om helt Men vill du sitta och plöja ner hundratals försök så får du göra det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Greater rift och Nightmare dungeon är inte detsamma även fast de liknar varandra. Den största faktorn - tid - är helt borta från nightmare dungeons. Tar du det lugnt så tar du en Tier 100 om du själv är lvl 100 med hyffsad build. Det kommer bara ta väldigt lång tid.

Echo of lilith är svår rent mekaniskt och att fighten tar väldigt lång tid om du inte har en trasig build som tar ner henne på någon sekund bara En barb (t.ex. WW barb) har väl en sisådär 50min fight för att ta ner henne, där ett misstag innebär att du är död och får börja om helt Men vill du sitta och plöja ner hundratals försök så får du göra det

Nåja, tier 100 motsvarar ju monster lvl 154, så tas knappast av en lvl100 char. Kräver optimering av massa olika slag då det är max antal revives.
Men visst, lägger man till tid blir det ytterligare en faktor, kommer säkert.

Permalänk
Medlem

Sa dom hur det var med om man fick välja från vilken gubben som man vill ha discovery / lilith statyerna?
Skörde en sorc först som kag använde för att låsa upp all renown. Men den är inte längre högst lvl 😁

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Nåja, tier 100 motsvarar ju monster lvl 154, så tas knappast av en lvl100 char. Kräver optimering av massa olika slag då det är max antal revives.
Men visst, lägger man till tid blir det ytterligare en faktor, kommer säkert.

Du menar följa en build guide som varenda kotte gör idag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Sa dom hur det var med om man fick välja från vilken gubben som man vill ha discovery / lilith statyerna?
Skörde en sorc först som kag använde för att låsa upp all renown. Men den är inte längre högst lvl 😁

Efter patchen den 18/7 så läggas allt till kontot, om du loggar in en gång med karaktären.
Så gå igenom listan och logga in med alla efter patchen bara så läggas allting till. Ackumuleras från olika karaktärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Nej, du loggar in på alla karaktärer så kommer deras kombinerade progress att föras över till ditt konto.
Har du låst upp allt i zon A på karaktär X, och loggar in på karaktär Y som kört zon B, så kommer de ha varandras progress

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du menar följa en build guide som varenda kotte gör idag?

Jag har inte sett särskilt många nm100 förutom vissa top streamers. Så kanske har svårt att värdera hur "lätt" det är. Alla jag spelar med kring lvl 80-100 har ingen chans på det i nuläget iaf. Därför är det rimligtvis en utmaning jämförbar med greater rifts. Men jag kanske missar nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Jag gillade greater rifts i D3, riktigt bra designad funktion. Vad de har lagt in i D4 är nytt/annorlunda, men enligt mig inte lika roligt eller väldesignat. Men D4 har precis släppts och det dröjde runt två år innan D3 fick dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Tycker du talar lite emot dig själv. Du vill ha utmaning och testa dig själv, men tycker Lilith är för svår och tar för lång tid?
Plöjde du inte Grifts om och om igen?

Alltså, detta är pre-season01.
Vad jag vill minnas så dröjde det till patch 2.0+ innan Grifts kom till D3.

De kan inte ha ett diamantpolerat spela vid release, det är givet. Ge det tid så kommer de utveckla det helt klart.
Tycker redan nu det är bättre än D3 i många avseenden.

Paragon-brädena är en dröm och hur bra som helst!
Dock saknar jag en clear-all-funktion där

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tycker du talar lite emot dig själv. Du vill ha utmaning och testa dig själv, men tycker Lilith är för svår och tar för lång tid?
Plöjde du inte Grifts om och om igen?

Alltså, detta är pre-season01.
Vad jag vill minnas så dröjde det till patch 2.0+ innan Grifts kom till D3.

De kan inte ha ett diamantpolerat spela vid release, det är givet. Ge det tid så kommer de utveckla det helt klart.
Tycker redan nu det är bättre än D3 i många avseenden.

Paragon-brädena är en dröm och hur bra som helst!
Dock saknar jag en clear-all-funktion där

Har inte sagt att Lilith är för svår? Fighten är inte rolig när det tar 50 minuter av nonstop dodgeande av väggar och skit som har en hitbox större än animationen, bara för din klass är bedrövlig jämfört med alla andra. Det är utmattande - inte utmanande. Skillnad för resterande klasser som iallafall dödar hyffsat snabbt och bara kan hoppa in igen

Vi vet vad som kommer i Season 1 nu, och det är inget speciellt nytt mot non-season när det kommer till endgame content.

Men ja, spelet är bra det håller jag med om. Jag saknar bara det som får mig att stanna kvar och fortsätta spela. Det tog slut för fort på saker att göra som gav något, men det är förmodligen p.g.a. spelets itemization som är sådär

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm ok kul med ny säsong men känns väl inte lönt hoppa på det om man inte är ens lvl 60 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hm ok kul med ny säsong men känns väl inte lönt hoppa på det om man inte är ens lvl 60 ?

Om man klarat av kampanjen hade jag hoppat på säsongen.

Men jag tycker det är roligare att levla än att spela end game. Min sorc är lvl 61 om jag minns rätt. Börjar bli sugen på att spela en annan klass och tänkte göra det när säsongen börjar. Jag väntar med förväntning.

Ska nog fokusera på att låsa upp lite dungeons/legendary aspects fram tills dess...

Edit: Ok. Codex of power hänger inte med över till säsongen... Då behöver jag kanske inte fokusera för mkt på det. "Fog of war" på kartan och altars of lilith är basically det enda som flyttas över, och det är jag redan klar med.

Permalänk
Medlem

Var är alla QOL ändringar? Mycket besviken. Förstår bland annat inte hur dom inte kunnat göra någon med stashen, dom fick massa feedback om det redan vid betan, helt obegripligt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjann:

Var är alla QOL ändringar? Mycket besviken. Förstår bland annat inte hur dom inte kunnat göra någon med stashen, dom fick massa feedback om det redan vid betan, helt obegripligt för mig.

De pratade om det på livestreamen, att de jobbar på det.

Det har gått en månad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

De pratade om det på livestreamen, att de jobbar på det.

Det har gått en månad...

Jo men det lät ju inte som att det kommer till S1.
Open beta var väl i mars ? Hur lång tid ska det ta lägga till fler stash tabs ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjann:

Vad jag förstått så kommer vi få en rejäl patch inför Season 1 (18e Juli) och vi kommer få ta del av dess patch notes innan det. Vågar man hålla tummarna om att det blir en hel drös QoL-changes och inte bara class changes tro?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad jag förstått så kommer vi få en rejäl patch inför Season 1 (18e Juli) och vi kommer få ta del av dess patch notes innan det. Vågar man hålla tummarna om att det blir en hel drös QoL-changes och inte bara class changes tro?

Dom hade en dev update stream igår om season 1. Där pratades det väldigt lite om QoL. Men man kan ju hoppas ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjann:

Dom hade en dev update stream igår om season 1. Där pratades det väldigt lite om QoL. Men man kan ju hoppas ändå

Jo det är jag medveten om Men fokus var främst på själva seasonal-grejen och inte vad patchen består av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det ens värt att försöka maxa min level 60 rogue innan Season 1? Tänker om jag bara ska ta alla altars of lilith istället, då man ändå måste starta ny karaktär!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Är det ens värt att försöka maxa min level 60 rogue innan Season 1? Tänker om jag bara ska ta alla altars of lilith istället, då man ändå måste starta ny karaktär!

Jag tog min råg till level 82, fick mina uniques, gjorde klart renown men nu har jag pausat och passar på att spela lite annat. Känns som att kasta pärlor till svin att fortsätta lira nu

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Efter patchen den 18/7 så läggas allt till kontot, om du loggar in en gång med karaktären.
Så gå igenom listan och logga in med alla efter patchen bara så läggas allting till. Ackumuleras från olika karaktärer.

Skrivet av Pamudas:

Nej, du loggar in på alla karaktärer så kommer deras kombinerade progress att föras över till ditt konto.
Har du låst upp allt i zon A på karaktär X, och loggar in på karaktär Y som kört zon B, så kommer de ha varandras progress

Ahh tackar, missade en massa av streamen igår.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjann:

Jo men det lät ju inte som att det kommer till S1.
Open beta var väl i mars ? Hur lång tid ska det ta lägga till fler stash tabs ?

Jag skulle gissa att de vill göra något mer av stast tabsen än att bara tillåta att man köper fler som som gjort hittils. Någon form av unlocks, tex renown-reward? Köpa med någon resurs? Expandera storleken/scrollbara istället för bara fler? Battlepass reward?

Vet inte...

Håller med om att om de planera att bara "plain and simply" utöka hur många man får köpa så borde det i princip vara på plats redan, eller iaf till säsong 1. Enda slutsatsen jag kan dra är att de planerar något "större".

Hoppas bara att det inte är att man ska köpa fler tabs med microtransaktioner....